• Ja, dat vroeg ik me af, omdat ik een verhaal maak en ik de zee als mannelijk beschouw. Ik weet niet waarom, maar ik typte dus ;
    'Zijn golven veranderden in wanhoopskreten.' terwijl ik niet weet of de zee mannelijk of vrouwelijk is


    Aan niets denken is ook denken.

    Volgensmij is de zee onzijdig xD

    I'm not sure. D:
    Kan er ook weinig over vinden, maar volgens mij is het gewoon onzijdig. En in de geschiedenis vind je veel mannen- en vrouwennamen terug bij schepen en zeeverhalen en mythes. Het ligt aan de cultuur, de verteller, het verhaal, whatever. The ocean doesn't give a shit.

    [ bericht aangepast op 20 aug 2012 - 19:00 ]


    Til hug og blod.

    De zee is vrouwelijk, maar het mag desnoods ook mannelijk gebruikt worden. Voor zover ik weet dan.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Yoda schreef:
    De zee is vrouwelijk, maar het mag desnoods ook mannelijk gebruikt worden. Voor zover ik weet dan.


    "Sinds het moment dat men per schip de zeeën bevoer, werd er ook aan gedacht welk geslacht dit vervoermiddel zou moeten hebben De Italianen de Fransen en de Portugezen noemen hun vaartuigen een vertegenwoordiger van het mannelijke geslacht, terwijl de meeste andere zeevarende naties er meer voor voelden om hun zeegaande verblijf tot het vrouwelijk geslacht te laten behoren Toen nog vele zeilschepen de zeeën bevoeren heeft een zeevaartkundig instituut eens getracht deze kwestie tot klaarheid te brengen door aan de lezers te vragen waarom een schip vrouwelijk is. De hoeveelheid antwoorden zou gemakkelijk een scheepsruim kunnen vullen terwijl de felle meningsverschillen die uit de inzendingen spraken een storm op de Atlantische Oceaan zouden doen stillen Een schip is vrouwelijk, stelde een van de inzenders, omdat zij een welgevormd middel heeft (de midscheeps, veel kant en strikken), de tuigage juwelen, (de schitterende lampjes in de avond) en oor ringen, (ronde stukjes touw aan de zeilen) en omdat zij, indien volledig opgetuigd, op een fraai geklede dame lijkt. Een andere reden was dat gedurende de lange reis het schip een woning is en aan de zeevarende dezelfde bescherming biedt, welke zijn moeder of vrouw hem zou geven. Er was een inzender die zijn voorkeur voor het vrouwelijk geslacht als volgt op zeer overtuigende wijze formuleerde:

    * Er is altijd heel wat drukte om haar.
    * Er loopt gewoonlijk een ploeg mannen omheen.
    * Ze heeft een taille.
    * Het kost een hoop verf om ze er fatsoenlijk uit te laten zien.
    * Het zijn niet de aanvankelijke kosten die je breken, maar het onderhoud.
    * Ze kan versierd worden en heeft een man als gezel (stuurman).
    * Je hebt een ervaren man nodig om haar juist te hanteren, en zonder een man aan het roer is ze absoluut niet te beheersen.
    * Ze is onberekenbaar, nukkig en soms moeilijk mee op te schieten.
    * Ze laat haar bovenkant zien en verbergt haar onderkant
    * Eenmaal in de haven gekomen, gaat ze rechtstreeks op de mannen af.

    Gelukkig zijn we er uit : ik heb geen boot, geen jacht, geen vaartuig, maar doodgewoon een schip en het is een zij .

    Nou ja, “het” is een zij, nee “zij” is een zij !!!!!!"



    Dat is over schepen, maar zo is het ongeveer hetzelfde met de zee. Het ligt dus ook gewoon aan de verteller of het verhaal. (:

    [ bericht aangepast op 20 aug 2012 - 19:03 ]


    Til hug og blod.

    Bloodlust schreef:
    (...)


    Dat is over schepen, maar zo is het ongeveer hetzelfde met de zee. Het ligt dus ook gewoon aan de verteller of het verhaal. (:


    De van Dale zegt het zoals ik het zei, dus ik neem aan dat het woord 'zee' vrouwelijk is, maar ook mannelijk gebruikt kan worden ='D Het gaat hier niet over hoe het gebruikt wordt, maar over het woord zelf. En dat heeft zeer zeker een geslacht, wat dat betreft. Net als het woord 'schip', dat is namelijk onzijdig :Y) Zo staat het in het woordenboek, I didn't come up with that x'D Er bestaat discussie over, maar voor nu moeten we maar gewoon aannemen wat het woordenboek zegt. Iets wat over twee jaar vast ook wel weer veranderd is x'D Maar in schrijven ben je wat dit soort dingen sowieso heel vrij, dus je moet het gewoon gebruiken zoals je het zelf graag wilt.


    Maarja, persoonlijk gebruik ik bij schepen en de zee altijd zij :Y)

    [ bericht aangepast op 20 aug 2012 - 19:09 ]


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Ik zie de zee als vrouwelijk, lol. Maar ik denk dat het gewoon onzijdig is?


    Chaos is a ladder.

    Ik geloof vrouwelijk, aangezien het een abstract voorwerp is dat niet vast te pakken is (zo leerden wij dat op school in elk geval, lol. xD) Het kabinet, de zon, het geheim enz, dat soort woorden zijn allemaal vrouwelijk omdat ze niet tastbaar zijn. Of zoiets. (krul)


    ars moriendi

    Yoda schreef:
    (...)

    De van Dale zegt het zoals ik het zei, dus ik neem aan dat het woord 'zee' vrouwelijk is, maar ook mannelijk gebruikt kan worden ='D Het gaat hier niet over hoe het gebruikt wordt, maar over het woord zelf. En dat heeft zeer zeker een geslacht, wat dat betreft. Net als het woord 'schip', dat is namelijk onzijdig :Y) Zo staat het in het woordenboek, I didn't come up with that x'D Er bestaat discussie over, maar voor nu moeten we maar gewoon aannemen wat het woordenboek zegt. Iets wat over twee jaar vast ook wel weer veranderd is x'D Maar in schrijven ben je wat dit soort dingen sowieso heel vrij, dus je moet het gewoon gebruiken zoals je het zelf graag wilt.


    Maarja, persoonlijk gebruik ik bij schepen en de zee altijd zij :Y)


    Ik ook. And she's one fierce lady. (krul)


    Til hug og blod.

    Dankje, jongens, hier heb ik veel aan ;D
    Ik laat de zee mannelijk zijn haha


    Aan niets denken is ook denken.

    Wij hebben vorig jaar geleerd dat als je er in het dialect 'ne' van kan maken ipv 'een', is het mannelijk.
    M.a.w. zee is vrouwelijk... Maar ja :')


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Vampires schreef:
    Ik zie de zee als vrouwelijk, lol. Maar ik denk dat het gewoon onzijdig is?


    Shit happens but pee happens a lot more.

    Nog nooit bij stilgestaan, haha. Onzijdig?


    Love the life you live, live the life you love. - Bob Marley

    Er zo'n mythe, en dan heeft een god "sex" met de zee, en hun kind is dan Aphrodite.
    Vreemd verhaal, Ii know.
    Mar dan denk ik dat de zee vrouwelijk is....


    Ik neem even afstand van Quizlet, sorry. Ik stop met alle RPG's.

    Nayade schreef:
    Wij hebben vorig jaar geleerd dat als je er in het dialect 'ne' van kan maken ipv 'een', is het mannelijk.
    M.a.w. zee is vrouwelijk... Maar ja :')

    Dan is hij mannelijk voor mij.
    We gan na ne zee.
    Hangt af van dialect.


    There's faith and there's sleep - we need to pick one - please