• Oké, ik heb het dus al op Bokt.nl geprobeerd, maar dat leverde niets op, dan proberen we het maar op Quizlet.

    Duuus, ik ben nu met mijn 3-jarige zoveel mogelijk op verplaatsing aan het gaan, aangezien ik na de winter met wedstrijden wil beginnen. Vorige week zaterdag ben ik voor het eerst geweest, gewoon een beetje rondkijken en een paar keer weggesprongen omdat er een ander paard zich had verschrokken, maar voor de rest echt super.
    Vandaag ben ik opnieuw geweest, maar op een andere plaats dan zaterdag. Daar in die manège had je dus naast de bak een gang waar een paar stallen waren, dus als er iemand met zijn paard door kwam gewandeld hoorde je dat door heel de bak.
    Ik was dus rustig aan het instappen, weer rondkijken, maar gewoon rustig, tot er opeens een paard in de gang kwam doorgewandeld. Voor ik het wist stond hij kaarsrecht en nog geen seconde later zat hij met zijn hoofd tussen zijn benen te bokken. Alhoewel ik het toch nog lang heb volgehouden ben ik er uiteindelijk afgevallen, maar ik ben er erna wel terug opgekropen.
    Toen was hij heel braaf omdat er geen geluid meer van de gang kwam, maar toen ik aan het uistappen was kwam er weer iemand langs gewandeld, en toen ging hij ook meteen met z'n hoofd omhoog in zo'n "wiebeldraf" lopen. Je weet wel, zo'n draf dat ze je echt uit het zadel gooien.

    Nu heb ik dus toch wel stress om de volgende keer weer op verplaatsing te gaan, dus heeft iemand tips hoe ik dit gedrag uit hem kan krijgen? Ik kan moeilijk aan de mensen vragen om hun paarden niet uit de stal te halen wanneer ik aan het rijden ben.. :c

    Alvast bedankt, ik hoop dat iemand me kan helpen want ik ben echt radeloos!

    Ohja: dat bokken en zo is echt niet van zijn doen. Hij heeft al die tijd dat hij zadelmak is (eind augustus) nog NOOIT iets gedaan, dus ik ben echt van slag.

    [ bericht aangepast op 21 dec 2012 - 0:10 ]


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Ik weet niet zo goed wat je precies met 'verplaatsing' bedoeld, maar als je bedoeld dat je steeds van stal veranderd.. misschien moet je een stal kiezen die goed is en waar je het naar je zin hebt, steeds verhuizen is voor een paard ook stressvol. Steeds weer een andere omgeving en andere paarden om zich heen.

    Als je met 'verplaatsing' bedoeld dat je gewoon even langs een andere stal gaat om in een vreemde omgeving te rijden, tja ik heb er zelf niet veel ervaring mee, maar het is nog een jong paard en schrikken en raar doen hoort daar meestal bij. Het is en blijft een rare omgeving met andere geluiden/geuren enzo. Ik denk dat je vooral veel geduld moet hebben en misschien moet je eerst even rondstappen in de bak aan de hand zodat hij even kan wennen. Je kan hem ook eerst even aan de longeerlijn doen en hem even laten opwarmen en flink laten galloperen, dan wordt ie wat moeier en let ie tijdens het rijden misschien minder op andere geluiden. Daarbij wordt het nu ook winter en veel paarden worden, als het kouder word, zelf ook vrij fris en springerig. Als het echt koud is longeer ik mijn verzorgpaard eerst voordat ik erop ga, omdat er anders een grote kans bestaat dat ik er anders vanaf gelanceerd wordt.

    Dus probeer eerst te longeren voordat je erop gaat en bezoek verschillende plekken meerdere keren zodat het niet helemaal onbekend is. En verder veel geduld hebben. Heel veel geduld. Het is nog een heel jong paard dus ik zou het nog even rustig aan doen. Gek doen en bokken hoort er een beetje bij, niks om je zorgen over te maken tenzij het steeds erger en erger wordt en je niet meer kan opstappen zonder dat je er alweer naast ligt.

    Weet niet of je hier wat aan hebt maargoed xD. Veel succes nog.

    (als je nog vragen hebt, kan je ze altijd stellen, misschien dat ik kan helpen)

    [ bericht aangepast op 21 dec 2012 - 0:37 ]

    Als je iets meer zekerheid wilt zijn hulpteugels nooit weg, iets van een stof, thieddeman of elastiek eraan. Verder is het gewoon wenen, dit is juist waar een verplaatsing voor bedoelt is, zodat een jong paard went aan verschillende terreinen. Ik weet niet of het mogelijk is, maar los laten in een nieuwe bak voor je gaat rijden werkt ook altijd wel, kan hij ook zijn energie kwijt.

    Voor het blijven zitten kan ik je niet veel bieden (als het zadel iniedergeval helemaal goed ligt), beugels iets korter en vooral lekker doorrijden concentratie bij jouw laten houden. Veel overgangen, veel verschillende oefeningen (zover dat kan met een 3 jarige). Vooral niet bang zijn, al je van te vore weet dat bang bent kun je misschien een ervarenere ruiter eerst op laten rijden, als je instructrice kan raad ik dat zeker aan.

    Veel succes!


    'Plays wasted words, proves to be warn, that he not busy being born is busy dying.'

    Wat wij altijd doen met jonge paarden voor dat ze echt met wedstrijden meegaan doen. Is eerst bij bevriende mensen op het erf laten rond snuffelen en eventueel longeren in de bak als die aanwezig is. Dit zijn meestal geen drukke tereinnen zoals maneges. Daarnaast gaat een jong paard altijd mee met een ouder paard. Dan loopt hij geen wedstrijden maar is het wel om te wennen. aangezien er altijd een paard aanwezig is die die al kent. (kudde vorming thuis) Is dat dus een teken van vertrouwen en laten we ze altijd samen even los in de bak. Ik ben zelf pas echt de derde of vierde keer opgestegen omdat we ltijd heel voorzichtig zijn met jonge paarden. Omdat ze nog zo onvoorspelbaar zijn. Dus voornamelijk vertrouwen winnen en ontspannen te werk gaan. Aan je verhaal te horen ben je een beetje bang dat het volgende keer weer gebeurd. Je paard zal dit ook aanvoelen. Dus pas hier ook mee op.
    Wat ik me wel afvraag is je paard echt pas drie jaar en wil je nu al meedoen aan wedstrijden?? Want uit evaring vind ik dit nogal vroeg. Hoelang geleden is hij ingereden?
    P.s. als je meer tips wilt. kan je me altijd ff een berichtje sturen.

    edit:
    Zie dat hij augustus is ingereden..

    [ bericht aangepast op 21 dec 2012 - 13:08 ]


    Schrijven; een manier van dagdromen waarbij je elke letter op papier zet die je voor je ziet !

    michellexoxo schreef:
    Wat wij altijd doen met jonge paarden voor dat ze echt met wedstrijden meegaan doen. Is eerst bij bevriende mensen op het erf laten rond snuffelen en eventueel longeren in de bak als die aanwezig is. Dit zijn meestal geen drukke tereinnen zoals maneges. Daarnaast gaat een jong paard altijd mee met een ouder paard. Dan loopt hij geen wedstrijden maar is het wel om te wennen. aangezien er altijd een paard aanwezig is die die al kent. (kudde vorming thuis) Is dat dus een teken van vertrouwen en laten we ze altijd samen even los in de bak. Ik ben zelf pas echt de derde of vierde keer opgestegen omdat we ltijd heel voorzichtig zijn met jonge paarden. Omdat ze nog zo onvoorspelbaar zijn. Dus voornamelijk vertrouwen winnen en ontspannen te werk gaan. Aan je verhaal te horen ben je een beetje bang dat het volgende keer weer gebeurd. Je paard zal dit ook aanvoelen. Dus pas hier ook mee op.
    Wat ik me wel afvraag is je paard echt pas drie jaar en wil je nu al meedoen aan wedstrijden?? Want uit evaring vind ik dit nogal vroeg. Hoelang geleden is hij ingereden?
    P.s. als je meer tips wilt. kan je me altijd ff een berichtje sturen.

    edit:
    Zie dat hij augustus is ingereden..


    Er was ook een ander paard van de stal bij hem. Ik wil hem zoveel mogelijk laten wennen aan andere omgevingen, net zoals op wedstrijd elke week ook een andere is. De volgende keer ga ik hem sowieso eerst longeren, maar de stress blijft toch voor een deel..
    En geen zorgen, ik ga pas tegen april-mei op wedstrijd met hem (;

    Ohja, ik doe ik schriktrainingen met hem. Zoals met een plastic zak aan een zweep over heel zijn lichaam gaan, hem over een zwembadzeil laten lopen, ballonnen aan de longeersingel vastmaken, hem laten zigzaggen tussen kegels etc..

    [ bericht aangepast op 21 dec 2012 - 19:14 ]


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Ik wil zelf ook graag starten met wedstrijden, maar zowel het paard als ik zijn er nog niet klaar voor helaas, ookal is het paard al 8 jaar inmiddels. Ga binnenkort het springen weer oppakken. Daar ben ik nu namelijk al een tijdje mee gestopt vanwege een paar flinke valpartijen. Ben 1 keer samen met haar onderuit gegleden en daarna er zelf ook nog een paar keer vanaf gevallen dus even een pauze ingelast om het vertrouwen in elkaar weer terug te krijgen. Pak nu af en toe een sprongetje, maar zit nog niet op de hoogte die we een keer gesprongen hebben. Het hoogste dat we gesprongen hebben (en dat was nadat we pas 2x samen gesprongen hadden) was een in-uitje van 1 meter hoog =). Kom nu op 50-60 cm met haar en daarna begin ik een beetje te stressen :p maar hoop binnenkort een keer een les te krijgen van iemand bij ons op stal die jonge paarden zadelmak maakt en die supergoed kan springen. Hij heeft het nu alleen helaas heel druk met alle jonge paarden.

    Maar neem dus vooral de tijd om elkaar ook te leren kennen enzo en wat michellexoxo ook zegt: het paard voelt jou spanning aan als je op stapt ;). Desnoods ga je eerst op terwijl iemand anders de longeerlijn vasthoudt. Heb ik zelf ook een paar gedaan met mijn huidige verzorgpaard, want toen ik daar een jaar geleden voor het eerst opstapte dacht ik dat op een monster zat. Was nogal gek. Die vond het leuk om op de rechterhand ineens in een volle rengallop recht op de bakwand af te rennen om vervolgens ineens linksaf te slaan. Zelfs aan de longeerlijn heeft ze het wel eens geprobeerd, maar dan gaat het niet zo makkelijk :p.

    [ bericht aangepast op 21 dec 2012 - 18:56 ]

    mismi schreef:
    Ik wil zelf ook graag starten met wedstrijden, maar zowel het paard als ik zijn er nog niet klaar voor helaas, ookal is het paard al 8 jaar inmiddels. Ga binnenkort het springen weer oppakken. Daar ben ik nu namelijk al een tijdje mee gestopt vanwege een paar flinke valpartijen. Ben 1 keer samen met haar onderuit gegleden en daarna er zelf ook nog een paar keer vanaf gevallen dus even een pauze ingelast om het vertrouwen in elkaar weer terug te krijgen. Pak nu af en toe een sprongetje, maar zit nog niet op de hoogte die we een keer gesprongen hebben. Het hoogste dat we gesprongen hebben (en dat was nadat we pas 2x samen gesprongen hadden) was een in-uitje van 1 meter hoog =). Kom nu op 50-60 cm met haar en daarna begin ik een beetje te stressen :p maar hoop binnenkort een keer een les te krijgen van iemand bij ons op stal die jonge paarden zadelmak maakt en die supergoed kan springen. Hij heeft het nu alleen helaas heel druk met alle jonge paarden.

    Maar neem dus vooral de tijd om elkaar ook te leren kennen enzo en wat michellexoxo ook zegt: het paard voelt jou spanning aan als je op stapt ;). Desnoods ga je eerst op terwijl iemand anders de longeerlijn vasthoudt. Heb ik zelf ook een paar gedaan met mijn huidige verzorgpaard, want toen ik daar een jaar geleden voor het eerst opstapte dacht ik dat op een monster zat. Was nogal gek. Die vond het leuk om op de rechterhand ineens in een volle rengallop recht op de bakwand af te rennen om vervolgens ineens linksaf te slaan. Zelfs aan de longeerlijn heeft ze het wel eens geprobeerd, maar dan gaat het niet zo makkelijk :p.


    Dat heb ik nu dus aan de hand. Ik heb een jaar lang op een verschrikkelijke merrie gereden. Echt verschrikkelijk.
    Aan de hand was wel heel lief en aanhankelijk, maar als je erop zat ging ze er altijd met me vandoor, en als ze eenmaal begon te lopen stopte ze niet meer. Eén keer was het op wedstrijd zelfs zo erg dat andere ruiters me hebben moeten omsingelen om haar gestopt te krijgen, en ze is zelfs al met me over de omheining van het springparcours gesprongen.. Ik was dus al het vertrouwen kwijt.
    Nu begon ik dat mijn 3-jarige eindelijk terug te krijgen omdat alles zo goed ging, maar sinds gisteren begint al die stress weer terug te komen, en dat wil ik echt niet.. D:


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Ik zou niet weten hoe je dat moet weghelpen, volgens mij gaat dat zelfs niet echt, maar ik weet wel wat je bedoeld. Ik ben zelf door een bokkende pony een week geleden uit het zadel gegooid, maar wel om een andere reden. Het is winter en daarom mogen ze niet meer buiten in de weide bij ons op de manege, en daarom hebben ze veel te veel energie die er op de slechte manier uitkomt ... Maar tja, in mijn ogen kan je dat niet echt verhelpen dat ze bokken ;s

    De vriendin van mijn broer vond dat ik het vertrouwen in een paard terug moest winnen, daarom moest ik bij haar gaan rijden op 1 van haar 20 paarden ;p Ze gaf me moed door te zeggen dat ze tijdens het rijden zelf bijna was gevallen omdat haar grootste paard, die ook maar 1 oog heeft en daarom echt mega eng is, in galop ging voor 5 minuten lang, maar echt snelle galop want dat paard is écht goed.
    Ze wil me leren springen, maar ik wil dat nog niet want de hoogte die ze normaal springt is 1.50.

    [ bericht aangepast op 21 dec 2012 - 19:25 ]

    Drogo schreef:
    (...)

    Dat heb ik nu dus aan de hand. Ik heb een jaar lang op een verschrikkelijke merrie gereden. Echt verschrikkelijk.
    Aan de hand was wel heel lief en aanhankelijk, maar als je erop zat ging ze er altijd met me vandoor, en als ze eenmaal begon te lopen stopte ze niet meer. Eén keer was het op wedstrijd zelfs zo erg dat andere ruiters me hebben moeten omsingelen om haar gestopt te krijgen, en ze is zelfs al met me over de omheining van het springparcours gesprongen.. Ik was dus al het vertrouwen kwijt.
    Nu begon ik dat mijn 3-jarige eindelijk terug te krijgen omdat alles zo goed ging, maar sinds gisteren begint al die stress weer terug te komen, en dat wil ik echt niet.. D:
    Ja, aan de hand is deze ook heel lief haha. nu met rijden is ze gelukkig ook verder gewoon rustig enzo en doet ze geen rare dingen. Ze probeert af en toe nog wel eens de andere kant op te gaan, maar niet meer in een volle rengallop. Heb afgelopen ook nog de hele buitenbak gezien in een rengallop. Kreeg haar gewoon niet meer terug en ze kan heel hard. Toen ben ik toch maar even in de binnenbak gaan rijden en toen ging het weer goed. Op buitenrit is ze ook heel braaf verder. Toen ik net begon met springen ging ze alleen na de hindernis in een keiharde gallop verder. Moest haar steeds in de hoek stilzetten. Een keer ging ze ook heel hard en toen trok ik der hoofd naar buiten toe en toen knalde ze met haar neus tegen de bakrand aan :p. Onze binnenbak is vrij klein dus rij liever buiten als het kan, maar dat kan alleen als het zomer is en het niet heel hard heeft geregend, omdat de afwatering niet zo goed is. Maar de binnenbak heeft een keiharde bodem en moet eigenlijk vernieuwd worden, maarja. Heb de afgelopen keren alleen maar met lange teugels gereden. Als ik de teugels oppak pakt ze links heel erg vast en loopt ze echt heel scheef (op de linkerhand valt haar achterhand echt helemaal naar binnen toe), maar met lange teugel heeft ze dat niet plus dat met lange teugel goed is voor mijn vertrouwen in haar en andersom ook =).

    Nu heeft ze gelukkig niet zoveel streken meer haha, maar ze is en blijft een koppig paard met een eigen wil, maar haar karakter komt in haar stamboom voor en vergeleken met een aantal paarden valt zij nog mee :p. Er staat nu een paard bij ons die zadelmak wordt gemaakt die ruim 1.80 m hoog is (no kidding) en dat is echt een rotbeest. Wel een mooi beessie, maar hou het toch maar bij mijn verzorgpaard haha.

    Drogo schreef:
    (...)

    Er was ook een ander paard van de stal bij hem. Ik wil hem zoveel mogelijk laten wennen aan andere omgevingen, net zoals op wedstrijd elke week ook een andere is. De volgende keer ga ik hem sowieso eerst longeren, maar de stress blijft toch voor een deel..
    En geen zorgen, ik ga pas tegen april-mei op wedstrijd met hem (;

    Ohja, ik doe ik schriktrainingen met hem. Zoals met een plastic zak aan een zweep over heel zijn lichaam gaan, hem over een zwembadzeil laten lopen, ballonnen aan de longeersingel vastmaken, hem laten zigzaggen tussen kegels etc..


    Oke, en schriktraining gaat wel goed? Misschien is het ook wel voor jou paard fijn om op wat rustigere terreinen te beginnen? Heb je geen kennis of buren ofzo die eventueel een erf hebben waar je rond kunt stappen met je paard? Dat hij wel de trailer ingaat en dat je daar wel echt rond gaat wandelen. Maar zonder echt te rijden ofzo? Misschien dat je paardje dan ook echt een beetje went aan alle terreinen , en dan langzaam over gaan naar een manege en daar rijden?

    Ik rij nu een merrie, dat is echt een drama queen, en die doet nog steeds elke keer moeilijk als we op het wedstrijd terrein zijn aangekomen. Meestal stal ik haar ook de dag van te voren bij de manege of rijvereniging als dat mogelijk is. Anders moet ik echt de eerste twee uur alleen maar rond stappen, longeren en aandacht geven tot ze ook maar een beetje gekalmeerd is.. En het eerste rondje in de bak is nog steeds vaak een hell maar als ik die overleef dan is ze daarna echt super lief en doet ze echt haar best. Wel echt jammer van der want zal nooit hoger dan M kunnen gaan starten door haar wann gedrag.

    Maar zolang je wel het vertrouwen in je paardje houdt moet het meestal wel goedkomen! :) dus nog even doorzetten.


    Schrijven; een manier van dagdromen waarbij je elke letter op papier zet die je voor je ziet !

    michellexoxo schreef:
    (...)

    Oke, en schriktraining gaat wel goed? Misschien is het ook wel voor jou paard fijn om op wat rustigere terreinen te beginnen? Heb je geen kennis of buren ofzo die eventueel een erf hebben waar je rond kunt stappen met je paard? Dat hij wel de trailer ingaat en dat je daar wel echt rond gaat wandelen. Maar zonder echt te rijden ofzo? Misschien dat je paardje dan ook echt een beetje went aan alle terreinen , en dan langzaam over gaan naar een manege en daar rijden?

    Ik rij nu een merrie, dat is echt een drama queen, en die doet nog steeds elke keer moeilijk als we op het wedstrijd terrein zijn aangekomen. Meestal stal ik haar ook de dag van te voren bij de manege of rijvereniging als dat mogelijk is. Anders moet ik echt de eerste twee uur alleen maar rond stappen, longeren en aandacht geven tot ze ook maar een beetje gekalmeerd is.. En het eerste rondje in de bak is nog steeds vaak een hell maar als ik die overleef dan is ze daarna echt super lief en doet ze echt haar best. Wel echt jammer van der want zal nooit hoger dan M kunnen gaan starten door haar wann gedrag.

    Maar zolang je wel het vertrouwen in je paardje houdt moet het meestal wel goedkomen! :) dus nog even doorzetten.


    Schriktrainingen gaan super, hij gaat ook helemaal de trailer in. En er is niet echt iets in de buurt om te gaan wandelen, meestal doe ik gewoon een rondje rond de buurt, dat gaat wel goed.
    Ik ben gisteren trouwens weer op verplaatsing geweest en heb jou raad opgevolgd om hem eerst vrij te laten rondlopen in de bak. Daar was hij redelijk kalm dus ben ik hem gaan klaarmaken en voor het opstappen nog even gelongeerd. Resultaat -> een superbraaf paardje :'D.
    Ik ben echt heel trots op hem, hij is zelf geen enkele keer weggesprongen. Dus de stress gaat nu wel beter, het is nog een jong paard en dit hoort er allemaal bij. (;

    En ik ken het gevoel, ik heb ook een jaar lang op een heel vervelende merrie gereden, maar ben uiteindelijk gestopt omdat ik mijn eigen leven ermee in gevaar bracht. Die merrie was niet goed in haar hoofd, daar kon je niets mee aanvangen, als ze er eenmaal met je vandoor ging bleef ze gewoon doorlopen tot ze gewoon niet meer kon. Ze is zelfs al een keer met me over de omheining gesprongen.. Helaas, als het paard wat beter in haar hoofd was had ik er heel ver mee kunnen geraken want prestige had ze wel.


    Happiness can be found, even in the darkest of times.