• Ollo mede Q's. Ik moet voor volgende week een debat voeren. De stelling geldt als volgt: Vreemdetalenonderwijs zou al vanaf de kleuterschool moeten toegepast worden.
    Mijn groep is de pro-groep, er zien hier genoeg pro argumenten van de te vinden, maar ik zou toch graag jullie mening hier eens over horen, dan weet ik al wat voor tegenargumenten ik kan verwachten.
    Alvast bedankt !


    Happiness can be found, even in the darkest of times.

    Ik ben het er mee eens omdat kinderen dan al van vroegs af aan verschillende talen geleerd krijgen en het dus makkelijker kunnen spreken als op de middelbare school, vervolgopleidingen en als ze ooit naar een ander land verhuizen, als voorbeeld. Het is goed voor de ontwikkeling van een kind om verschillende dingen, dus ook talen, aan te leren.

    Aan de andere kant ben ik er tegen, omdat een kind van vijf niet Duits, Frans, Engels en daarbij ook nog zijn of haar eigen moedertaal, Nederlands, moet leren. Het is te vroeg, te snel. Het kind zal dingen misschien niet meer begrijpen en gaat verschillende talen door elkaar spreken, waardoor het verward raakt en niet meer weet hoe of wat alles nou in elkaar zit met die vreemde woorden.


    Reading a good book is like taking a journey.

    Oneens, in de kleuterschool/groep 1 en 2 leren kinderen om naar school te gaan. Ze worden uit hun vertrouwde omgeving gehaald en moeten wennen aan een klaslokaal, andere kinderen en aan het feit dat de juf of meester haar of zijn aandacht moet verdelen over gemiddeld nog 19 kinderen. Dat is een hele verandering, als daar nog eens een nieuwe taal bij komt is dat een beetje te veel van het goede, volgens mij. Sommige kinderen worden al twee talig opgevoed.


    Physics is awesome

    Ik ben hier een voorstander van. Kinderen leren makkelijker vreemde talen aan op een jongere leeftijd en dat is heel handig, vooral bij landen met meerdere talen zoals België. Ikzelf vind het jammer dat ik niet vroeger Frans heb gekregen, want ik merk nu dat mijn Frans niet echt fantastisch goed is.
    Wel vind ik dat het bij kleuters op een leuke manier moet worden geleerd, met bv liedjes of spelletjes. Dat maakt het voor de kinderen veel leuker om het te leren, want dan lijkt het niet op echt op leren maar meer op spelen.
    -eventjes iets toevoegen- Ik vind wel niet dat kinderen al 10 verschillende tijden moeten kennen om de werkwoorden in te vervoegen. Ze moeten wel al vreemde talen meekrijgen, maar men mag ook niet meteen te veel verwachten van de kleuters.

    [ bericht aangepast op 17 feb 2013 - 21:56 ]

    Ik ben het er helemaal mee eens. Tot aan het zesde jaar is het makkelijk voor kinderen om talen op te pikken, op latere leeftijd (dus zelfs al na het zesde levensjaar) krijg je het er veel moeilijker in.


    Bad decisions make good stories.