• Ik heb een probleempje. (no_chears)
    In mijn HP fanfic gebruik ik altijd de Engelse namen en termen (Weasley in plaats van Wemel, Hogwarts in plaats van Zweistein enzovoort). Dit is gedeeltelijk omdat ik deze mooier vind en gedeeltelijk omdat ik ze beter ken. Alleen voor dingen die echte, bestaande woorden zijn (toverstok, heks) gebruik ik niet de vertaling.
    Over het algemeen brengt dat geen problemen met zich mee, maar wel wanneer ik het over verdwijnselen en verschijnselen/disapparition en apparition heb. Meestal past het namelijk het beste in de zin als een werkwoord, maar het klinkt vreemd om opeens een Engels werkwoord in de tekst te gooien.

    Nou is mijn vraag aan jullie dus welke oplossing jullie het beste vinden klinken. Wat zou het minste storen bij het lezen?
    Alvast bedankt. ^^


    1) Toch de Nederlandse woorden gebruiken.
    "Hij verdwijnselde uit London en verschijnselde op een grasveld in de buurt van Hogsmeade."

    2) De Engelse woorden gebruiken.
    "Hij disapparated uit London en apparated op een grasveld in de buurt van Hogsmeade."

    3) De zin zo ombuigen dat er geen werkwoord nodig is, maar alleen een Engels zelfstandig naamwoord hoeft te worden gebruikt. Dit is wel de meest lastige oplossing voor mij, want soms zullen stukken tekst dan behoorlijk overhoop moeten worden gegooid om het op deze manier te laten passen.
    "Hij gebruikte apparition om van London naar een grasveld in de buurt van Hogsmeade te gaan."

    4) Andere oplossing, namelijk...




    Edit: Bedankt allemaal. Bijna iedereen kiest voor optie 1, dus zal ik die gebruiken. (:

    [ bericht aangepast op 11 mei 2013 - 16:04 ]


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik ga voor 1.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    Ik zou persoonlijk voor drie gaan maar, als je liever één of twee gebruikt, dan toch maar één. Die leest veel vlotter dan twee.

    [ bericht aangepast op 11 mei 2013 - 14:56 ]


    Soms ben ik het sterkste wijf ter wereld en soms ben ik een kwartelei.

    Svale schreef:
    Ik ga voor 1.


    Ex astris, sciencia

    Svale schreef:
    Ik ga voor 1.


    26 - 02 - '16

    Svale schreef:
    Ik ga voor 1.


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Ik zou 1 gebruiken. ^^


    Take me to wonderland

    De Nederlandse leest toch gemakkelijker.


    Your make-up is terrible

    Svale schreef:
    Ik ga voor 1.


    ~It always seems impossible until its done. ~Nelson Mandela || ~Why is it always me? ~Neville Longbotom ||

    Cas schreef:
    De Nederlandse leest toch gemakkelijker.


    I'll see you on the dark side of the moon

    Nederlands. Dat leest het makkelijkste.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Svale schreef:
    Ik ga voor 1.


    Thank you for the tragedy, I need it for my art.

    Als schrijver(ster) moet je je altijd houden aan één taal en niet andere talen gaan gebruiken, want dat kan erg hinderlijk zijn voor de lezer. (Behalve als je leenwoorden gebruikt, maar die zijn waarschijnlijk al in de Nederlandse taal geïntegreerd).
    Dus gebruik gewoon Nederlands of Engels.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    1, duidelijk.


    You were born original, don't die as a copy.

    Destined schreef:
    Als schrijver(ster) moet je je altijd houden aan één taal en niet andere talen gaan gebruiken, want dat kan erg hinderlijk zijn voor de lezer. (Behalve als je leenwoorden gebruikt, maar die zijn waarschijnlijk al in de Nederlandse taal geïntegreerd).
    Dus gebruik gewoon Nederlands of Engels.


    Nou haar schrijfstijl is anders geweldig hoor, heb nooit last van de engelse worden die ze er door heen gooit gewoonweg omdat het hp is en iedereen die worden kent.x)


    You were born original, don't die as a copy.

    1. Doe ik zelf ook. :')


    "When all of your wishes are granted, many of your dreams will be destroyed.''