• De Verenigde Naties zijn bezig met een onderzoek naar de vraag of Zwarte Piet racistisch is. Vier VN-rapporteurs over culturele minderheden en racisme hebben Nederland om opheldering gevraagd over de viering van het sinterklaasfeest nadat ze klachten hadden ontvangen over het stereotiepe karakter van Zwarte Piet.

    Dat blijkt uit brieven die NRC Handelsblad vandaag heeft gepubliceerd. De VN-rapporteurs waarschuwden dat Nederland betrokken minderhedenorganisaties moet raadplegen als de regering Sinterklaas op de UNESCO-lijst van immaterieel cultureel erfgoed zou willen plaatsen.

    Bron: hln. be
    =====================

    Zo is alles racistisch!
    Ze moeten van onze tradities afblijven.

    TEKEN NU DE PETITIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    =========================

    Heisa om niks: "Geen zorgen, Piet mag zwart blijven"

    De hele heisa over Zwarte Piet die VN-consultant Verene Shepherd veroorzaakte, is opgezet spel. Ze was ingeschakeld door drukkingsgroepen die de strijd tegen racisme zo vaak mogelijk op de agenda willen krijgen. Bovendien heeft zij niks te zeggen over de erkenning van Sinterklaas als erfgoed, dat beslist alleen UNESCO. En daar hebben ze helemaal geen probleem met een Zwarte Piet, schrijft HLN.

    De hele heisa begon met een brief. Op 17 januari 2013 stuurde Verene Shepherd, samen met drie andere ondertekenaars, haar grieven en vragen over 'Swarte Piet' naar de Nederlandse regering. Het was haar immers ter ore gekomen dat Nederland de traditionele viering van de geschenkheilige op de representatieve lijst voor 'Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid' wou plaatsen. En of de Nederlandse regering voort wou maken met een antwoord, want ze zou de kwestie in een rapport naar de Raad voor Mensenrechten sturen.

    Maar wat blijkt? Shepherd is helemaal niet geplaatst om daarover te beslissen. Die Raad heeft namelijk niks te maken met cultureel erfgoed, dat een UNESCO-kwestie is. "De vier ondertekenaars van die brief aan de regering behoren helemaal niet tot de bevoegde organen van UNESCO, maar gebruikten papier met het briefhoofd van 'de Verenigde Naties", legt Marc Jacobs uit, de Belgische vertegenwoordiger van UNESCO. "Zij zijn een soort consultants die een vooronderzoekje voor eigen gebruik doen, maar dan wel quasi-officieel vragen stellen aan de Nederlandse staat."

    Wat Jacobs en de UNESCO betreft mag de knecht van de Sint dus aan de slag blijven, én hij mag gerust z'n kleurtje behouden. "Zo'n overroepen actie neemt de magie van Sinterklaas weg", besluit Jacobs

    Bron: HLN

    [ bericht aangepast op 24 okt 2013 - 9:02 ]


    Queer zijn is gewoon alles

    @Rosarum

    Dat is waar.:)


    Queer zijn is gewoon alles

    Euhm ... mijn topics? :')


    I would tell you my autumn joke but you probably wouldn't fall for it

    Ik wil geen discussies starten en ook geen meningen in mijn gastenboek ontvangen enkel omdat mijn bericht bovenaan in het topic staat. Dooddoenervo, zou je deze er misschien uit willen halen? Ik ben op het moment zwaar chagrijnig dus iedereen die nu een felle reactie op mij richt, krijgt de volle laag. :'D
    Sorry.

    Ofcourse!


    Queer zijn is gewoon alles

    Dooddoenervo schreef:
    Ofcourse!

    Dankje. (:

    Ik heb de petitie getekend. Ik weet niet of het veel zal uitmaken, maar ik heb me liever een beetje ingezet voor de Zwarte Pieten dan helemaal niet. (:


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Beter iets dan niets. :Y)


    †

    Willen ze serieus vanaf 2015 de zwarte piet gaan af schaffen?


    Physics is awesome

    Mijn topics

    Het moet niet gekker worden


    Spoiler alert: you will save yourself

    Blutbad schreef:
    Willen ze serieus vanaf 2015 de zwarte piet gaan af schaffen?

    Ja, wat een bullshit zeg. Hebben ze niks beters te doen.

    Blutbad schreef:
    Willen ze serieus vanaf 2015 de zwarte piet gaan af schaffen?

    Mensen, zoiets kán de VN niet doen. 't Is geen baas van wereld, die ineens allerlei regels voor landen mag invoeren? Ze geven advies straks aan de regering, en die moet maar zien wat ze er mee doen.


    Deep inside, I've never felt alive

    @Bovenstaande: het bericht uit de Telegraaf is nep!


    Life is hard and then we die

    Ohja, dat bericht was inderdaad nep.

    Oohh, nu is het plotseling racistisch?
    Ik vind het een beetje vreemd moment om te komen met zoiets, want al die jaren ervoor maakte het blijkbaar niemand iets uit of zwarte piet zwart, blauw of paars was en nu, omdat er aardig veel mensen worden gediscrimineerd, komen ze hiermee? Dan kun je net zo goed in dat kader Sinterklaas, de kerstman, de paashaar en alle andere feesten ook afschaffen, want het is ook ontzettend racistisch tegenover blanken en dieren xd Slaat echt nergens op deze onzin.

    Echte discriminatie moeten preventief worden aangepakt, maar je kunt niet alles verbieden op basis van een huidskleur. Ik dacht dat zwarten streden voor emancipatie en niet voor ongelijke rechten in hun voordeel. Vind het beetje een rare gewaarwording.


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Dan moeten we ook de kerstman maar eens aanspreken op het gebruik van rendieren :Y) Dat is toch dierenmishandeling, die dikke vent in een slee laten voorttrekken door die arme beestjes... :(

    Schaf de kerstman dan ook maar af joh.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.