• Voor Nederlands moesten we dus een gedicht maken met als onderwerp 'strijd'. Nu voelen jullie waarschijnlijk de bui al hangen: ik kan niet dichten. (zo denk ik er dus over, andermans opinie heb ik tot nog toe niet gevraagd) Met veel moeite heb ik dus wat in elkaar geflanst. Maar ik zou echt wel een voldoende nodig hebben, om die buis voor Wiskunde wat te camoufleren. (er wordt bij mijn ouders thuis enkel naar het totaalpercentage gekeken en een buis voor wiskunde gaat het grandioos om zeep helpen.) Ik heb al aan twee personen hun menig gevraagd, maar -ondanks dat het familie is- ik heb totaal verschillende reacties gehad, dus nu weet ik nog minder wat ik erover moet denken. Zouden jullie me willen helpen, alsjeblieft?

    Het rampgedicht is het volgende:

    Aldaar een schim te onderscheiden was,

    een verloren ziel, eenzaam op het strijdtoneel,

    een verlaten hart, geslagen en gedeukt,

    hij die verder keek.



    Verheerlijkt waren de daden van de groten,

    verloochend zij die dezen wilden evenaren,

    hij die verder keek,

    zag het verhaal achter de tegenstander.



    De pijn, het eindeloze verdriet,

    Helaas, de hartvochtigheid van de mens,

    Wie zal hen redden?



    Zij, die door eerzucht en machtswellust gedwongen zijn verder te gaan

    Ooit zou het stoppen, droomde hij,

    Toen zijn bloeddiamant viel op de zompige grond.


    Over die laatste regels heb ik ook mijn twijfels...

    Als er titelideeën zijn, die zijn ook meer dan welkom! (ik ben echt hopeloos afhankelijk van jullie)

    [ bericht aangepast op 10 nov 2013 - 19:57 ]


    Nowadays we all cry in colours of silver and gold.

    Ik vind de zinnetjes mooi maar de laatste zinnen lopen niet zo lekker inderdaad.


    Some people are art and do art at the same time

    Verheerlijkt waren de daden van de groten,

    verloochend zij die dezen wilden evenaren,

    hij die verder keek,

    zag achter de tegenstander zijn verhaal ?

    Kan ook, maar ik ben ook geen held in dichten .. Ik vind vooral het begin, de kern heel mooi !


    ' So many books, so little time ' ~ Frank Zappa

    Meliuscule schreef:
    Verheerlijkt waren de daden van de groten,

    verloochend zij die dezen wilden evenaren,

    hij die verder keek,

    zag achter de tegenstander zijn verhaal ?

    Kan ook, maar ik ben ook geen held in dichten .. Ik vind vooral het begin, de kern heel mooi !


    Dankje voor het idee, ik heb nog niet besloten wat ik met die regel ga doen, maar ik heb wel al een andere regel gezocht, en dit is nu het gedicht dat ik ben uitgekomen :

    Aldaar een schim te onderscheiden was,
    een verloren ziel, eenzaam op het strijdtoneel,
    een verlaten hart, geslagen en gedeukt,
    hij die verder keek.

    Verheerlijkt zijn de daden van de groten,
    verloochend zij die deze wilden evenaren,
    hij die verder keek,
    zag het verhaal achter de tegenstander.

    De pijn, het eindeloze verdriet,
    Helaas, de hartvochtigheid van de mens,
    Wie zal hen redden?

    Zij, die door eerzucht en machtswellust gedwongen zijn verder te gaan.
    De waarheid onthulde zich aan de zoekende blik van hij die verder keek,
    toen zijn bloeddiamant viel op de zompige grond.


    Als er eventuele commentaren zijn, aarzel niet om ze te geven! En - als het zou gaan- zouden er dan ook wat suggesties gegeven kunnen worden?


    Nowadays we all cry in colours of silver and gold.

    Ik vind hem goed!


    Alleen maar tranen van geluk

    Artpop schreef:
    Ik vind hem goed!

    Echt? De laatste versie? Dankje, dan kan ik eindelijk stoppen met erover te piekeren!


    Nowadays we all cry in colours of silver and gold.

    Ik vind het prachtig! Zoiets zou ik nou zelf nooit kunnen verzinnen.


    Because I love him, do I need another reason?

    Prachtig! Alleen de eerste zin van het laatste deel is wat lang, misschien kun je die inkorten, dan loopt het wat beter.
    Maar verder, heel mooi!


    "Pride relates more to our opinion of ourselves, vanity to what we would have others think of us." - Jane Austen

    Dobreva schreef:
    Ik vind het prachtig! Zoiets zou ik nou zelf nooit kunnen verzinnen.

    Dankje! Deze reacties betekenen veel voor me!




    Nu ga ik wel nog even een zaag spannen : zijn er personen die een titel kunnen uitvinden die erbij past?


    Nowadays we all cry in colours of silver and gold.

    Nienya schreef:
    (...)
    Dankje! Deze reacties betekenen veel voor me!




    Nu ga ik wel nog even een zaag spannen : zijn er personen die een titel kunnen uitvinden die erbij past?


    Een titel die past bij het onderwerp. Dus iets met ´strijd´. Wat jij het meest geschikt vindt bij het gedicht.

    [ bericht aangepast op 10 nov 2013 - 20:11 ]


    Whatever you do in life will be insignificant, but it's very important that you do it because nobody else will.

    Schimmenstrijd?

    In ieder geval, ik vind het wel mooi, alleen vind ik de regels van de laatste strofe wat lang, zeker in vergelijking met de eerdere dries strofen (: Daardoor loopt dat iets minder lekker.


    The truth is, once you learn how to die, you learn how to live. - Tuesdays with Morrie, Mitch Albom

    Dallis schreef:
    Schimmenstrijd?

    In ieder geval, ik vind het wel mooi, alleen vind ik de regels van de laatste strofe wat lang, zeker in vergelijking met de eerdere dries strofen (: Daardoor loopt dat iets minder lekker.


    Goed, ik hou rekening met je commentaar. Die laatste drie regels zal ik nogmaals proberen aan te passen.


    Nowadays we all cry in colours of silver and gold.