• Ik heb dus een vraag over beduidende cijfers. Voor onze wetenschappelijke vakken (zoals fysica en chemie) moeten we alles in wetenschappelijke notatie zetten. Nu snap ik wel wat wetenschappelijke notatie is, nl: een getal groter of gelijk aan 1 vermenigvuldigt met 10 tot een bepaalde macht zoals bv.: wanneer je 1500 uitkomt, schrijf je 1,5 maal 10³. Maar onze leerkracht zegt altijd dat het aantal cijfers na die komma bij een wetenschappelijke notatie bepaald wordt door het aantal beduidende cijfers van in je gegevens. Zou er me dus alsjeblieft iemand kunnen uitleggen wat beduidende cijfers precies zijn (liefst met een voorbeeld).
    Alvast bedankt

    [ bericht aangepast op 30 nov 2013 - 17:08 ]


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    BC zijn het aantal toegelaten cijfers en is altijd het aantal van het minst aantal cijfers in je berekening.
    Bijvoorbeeld v = x/t met x = 200.0 m (4BC's) en t = 20.0 s (3 BC). In dit voorbeeld is v dus gelijk aan 10.0 m/s (3BC's)
    Indien nu x = 20.0 en t = 20.00 dan is v = 1.00 (je mag dus nullen bijzetten om je aantal BC's te behalen)
    Indien nu x = 2.0 en t = 200.0 dan is v = 0.010 (nullen voor de eerste niet-nul tellen dus niet mee)

    Deze regelt geld enkel bij vermenigvuldigen en delen. Tijdens een optelling en aftrekking dien je rekening te houden met de rang (aantal cijfers na de komma)

    [ bericht aangepast op 30 nov 2013 - 17:12 ]


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    De beduidende cijfers zijn het aantal cijfers van een getal, 15 heeft bijvoorbeeld 2 BC's, 9075 heeft er 4. Als je een kommagetal hebt tel je vanaf het eerste getal verschillend van nul. 0,075 heeft dus 2 BC's, 0,000451 heeft er 3. Bij maal en gedeeld door moet je uitkomst evenveel BC's hebben als het getal met het minste aantal beduidende cijfers. 15m² / 3m heeft dus als uitkomst 5m, maar als je 15m² / 3,0 m hebt, dan moet je dat als 5,0 m schrijven.
    Bij plus en min moet je uitkomst evenveel getallen na de komma hebben als je minst nauwkeurige meting (het getal met de minste cijfers na de komma). Dus 10,0 m - 2 m = 8m maar 10,0m - 2,0m heeft als uitkomst 8,0 m. Snappie?

    [ bericht aangepast op 30 nov 2013 - 17:22 ]


    Ex astris, sciencia

    ah oké echt super hard bedankt!! (ik heb dit nodig voor mijn examen).


    Ik wil vrij zijn zoals de wind

    Mulford schreef:
    De beduidende cijfers zijn het aantal cijfers van een getal, 15 heeft bijvoorbeeld 2 BC's, 9075 heeft er 4. Als je een kommagetal hebt tel je vanaf het eerste getal verschillend van nul. 0,075 heeft dus 2 BC's, 0,000451 heeft er 3. Bij maal en gedeeld door moet je uitkomst evenveel BC's hebben als het getal met het minste aantal beduidende cijfers. 15m / 3m heeft dus als uitkomst 5m, maar als je 15m / 3,0 m hebt, dan moet je dat als 5,0 m schrijven. Bij plus en min moet je uitkomst evenveel getallen na de komma hebben als je minst nauwkeurige meting (het getal met de minste cijfers na de komma). Dus 10,0 m - 2 m = 8m maar 10,0m - 2,0m heeft als uitkomst 8,0 m. Snappie?
    Dat is eigenlijk niet correct, want bij een deling en vermenigvuldiging moet je de eenheden schrappen indien mogelijk is jou voorbeeld is 15m / 3m = 5 en 15m / 3,0 m = 5,0


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Die vraag had ik dus ook al lang. Mijn leerkracht van vorig jaar vond het niet nodig dat we rekening hielden met het aantal beduidende cijfers, omdat we dat het jaar daarvoor niet duidelijk hadden geleerd. Maar nu zat ik met het probleem dat de leerkracht van dit jaar verwachtte dat we dit al lang konden, maar dat kon ik dus niet aangezien dit me nooit was uitgelegd. :')
    Bedankt. c:


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Avarosa schreef:
    (...)Dat is eigenlijk niet correct, want bij een deling en vermenigvuldiging moet je de eenheden schrappen indien mogelijk is jou voorbeeld is 15m / 3m = 5 en 15m / 3,0 m = 5,0

    Idd. Ik had m² moeten schrijven ipv, m.


    Ex astris, sciencia

    Mulford schreef:
    (...)
    Idd. Ik had m² moeten schrijven ipv, m.
    Nee juist niet. je voert een deling uit, dus de m kan je schrappen, want deze staat zowel in de noemer als de teller. Indien het maal was, werd het m².


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Avarosa schreef:
    (...)Nee juist niet. je voert een deling uit, dus de m kan je schrappen, want deze staat zowel in de noemer als de teller. Indien het maal was, werd het m².

    Volgens mij heb je me verkeerd begrepen. Ik bedoelde m² in plaats van m, maar dan enkel de m boven de breukstreep aanpassen (zoals ik in mijn reactie net heb aangepast).


    Ex astris, sciencia

    Mulford schreef:
    (...)
    Volgens mij heb je me verkeerd begrepen. Ik bedoelde m² in plaats van m, maar dan enkel de m boven de breukstreep aanpassen (zoals ik in mijn reactie net heb aangepast).
    In that case, neem ik mijn woorden terug. :p


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?