• Nieuw politie-uniform: het moet vlotter, maar ‘imponeert’ nu vooral




    Weg met de stijve pantalon, het witte overhemd en schoenen. De politie krijgt de komende maanden een nieuw uniform. Want, zo werd vanochtend tijdens de presentatie in Maastricht duidelijk gemaakt: “Het moet stoerder en vlotter ogen”.

    Draagt de politie op dit moment nog een relatief net tenue, straks wordt dat vooral een heel praktische outfit. Met een soort ‘werkbroek’, met aan de benen extra zakken, een polo en in plaats van de bekende politiepet een honkbalpet met logo. Dat alles moet de uitrusting geschikter maken voor niet alleen het surveillancewerk, maar ook voor achtervolgingen en andere acties.


    ‘STRAKS MEER EEN SOLDAAT DAN AMBTENAAR’
    Maar wat straalt het nieuwe uniform nou eigenlijk uit? Milou van Rossum, moderedacteur bij NRC Handelsblad, vertelt:
    "Het waren vriendelijke, benaderbare mannen en vrouwen, onze agenten, in hun nette pantalons, overhemden met stropdassen, kenmerkende platte petten en de onverslijtbare, duffe schoenen. Uniformen die degelijkheid en betrouwbaarheid uitstraalden, maar vooral niet te imponerend waren.

    Ongetwijfeld kun je nog steeds een praatje met een agent maken, maar het nieuwe uniform lijkt er niet op gemaakt dat te stimuleren. In zijn nieuwe uniform is de agent meer soldaat dan ambtenaar, meer ME’er dan wijkagent. Het is een uniform dat duidelijk wil imponeren, en waarin meteen tot harde actie kan worden overgegaan.

    Het nieuwe pak lijkt erop te duiden dat criminaliteit in Nederland in hoog tempo toeneemt, maar het tegendeel is juist het geval. Wel zullen agenten, zoals overigens wel meer mensen in Nederland, behoefte hebben aan meer, zoals dat tegenwoordig heet, ‘respect’. Helemaal afstandelijk is het nieuwe pak overigens niet: met een afgetraind lichaam erin kan het behoorlijk sexy zijn."

    OUDE UNIFORM OP MARKTPLAATS ZETTEN? UIT DEN BOZE
    Het nieuwe uniform is voor sommige agenten aanleiding geweest om hun oude uniform op Marktplaats te zetten, schrijven Wilmer Heck en Milou van Rossem vanmiddag in NRC Handelsblad (€). Iets wat absoluut niet mag, want criminelen maken graag van dergelijke uniformen gebruik om zo auto’s tot stoppen te dwingen of mensen thuis te overvallen. “Er volgen maatregelen als er toch uniformen worden verkocht”, zegt een politiewoordvoerder.

    Afgelopen dinsdag werd een 88-jarige vrouw in haar woning in Haarlem beroofd door een man die zich voordeed als een agent. Eind mei beroofde een man in Waardenburg twee Roemenen van duizenden euro’s nadat hij ze een politiebadge had laten zien. De Roemenen waren naar Nederland gekomen om een tweedehands auto te kopen. Ze werden klemgereden, waarna de man met de politiebadge uitstapte en hun om legitimatie en hun geld vroeg.

    De Nationale Politie waarschuwt de 32.500 Nederlandse agenten die op straat surveilleren dat ze hun uniform niet op Marktplaats mogen verkopen. Via hun intranetsite worden agenten erop gewezen dat de uniformen eigendom van de politie blijven en dat verkoop strafbaar is.

    Vooralsnog lijkt de nieuwe waarschuwing aan agenten enigszins te helpen. Gisteren waren er op Marktplaats diverse politiepetten, emblemen en overhemden te koop, maar slechts enkele redelijk recente jassen en geen broeken.


    Bron.

    En, wat vinden jullie het nieuwe politiepak? Ik moet zeggen dat ik het, zoals in het artikel gezegd, behoorlijk soldaatachtig vind. Ik ben benieuwd hoeveel mensen nu een politeman of -vrouw nog durven aan te spreken.

    [ bericht aangepast op 7 juni 2014 - 15:14 ]


    Deep inside, I've never felt alive

    Ik vind het wel beter. In het vorige uniform werden agenten gewoon vierkant uitgelachen, het nieuwe uniform vind ik wat meer indruk maken.


    Everyone wants happiness without any pain, but you can’t have a rainbow without a little rain.

    Van boven lijken het net golfers of postbezorgers.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ik vind het wel terecht dat ze een wat "stoerdere" uitstraling krijgen, zo krijgen ze misschien meer gezag. In het buitenland ziet de politie er ten minste ook gewoon stoer uit met stoere laarzen ed (:


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Hm, ik weet niet wat ik hiervan moet vinden eigenlijk - ben er meer neutraal over. Wel vind ik het dom dat sommige agenten die oude pakken verkopen.. thefuck.

    [ bericht aangepast op 7 juni 2014 - 17:39 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Achjoh, alles wat nieuw is krijgt in het begin toch altijd kritiek, maar het went vanzelf. Ik vind het er best goed uitzien.


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    Jammer, ik vond het vorige uniform veel mooier ogen...


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Dat gele past totaal niet bij de politieauto's. (cat)
    Ik vind het een verbetering. Het staat beter en wat normaler dan die oude nette pakjes. Wel denk ik dat het de eerste paar maanden heel wat verwarring op zal gaan leveren.


    :)

    Volgens mij zou dit nog wel eens kunnen gaan werken ook... (Y)

    Avarosa schreef:
    Ik vind het nogal belachelijk staan eigenlijk, maar als het een verbetering is, vraag ik me wel af hoe ze er eerst uitzagen.


    If you had never come out of the blue, I would've stay

    Sinds wanneer hoort een politieman eruit te zien als een postbode? :P
    Ik had eerder gedacht dat ze een ober uniform of een piccolo uniform zouden krijgen, omdat gezien de gevangenissen in Nederland toch bijna 3 sterren hotels zijn :P


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Macabre schreef:
    Nee.


    26 - 02 - '16

    Dit was vorig jaar al bekend. Op het moment dat het in 2013 naar buiten kwam was er sprake van dat de nieuwe pakken vanaf april gedragen zouden worden. Althans, dat had ik ergens gelezen. Op dat moment hoopte en dacht ik echt dat het best eens een 1 april grap zou kunnen zijn aangezien ik het echt een belachelijk tenue vind. Dat andere pak straalt toch net iets meer klasse uit. Het kan dan minder "stoer" of "praktisch" zijn, het is wel mooier. Dat oude pak kun je ook praktischer maken, zodat het voor politiemensen misschien handiger zou kunnen zijn. Hoezo meer blauw op straat? Ik vind in ieder geval dat ze alles wat nu blauw is bij de politie dan groen moeten maken. Anders vind ik deze verandering al helemaal als een tang op een varken slaan.


    Hamartia

    Avarosa schreef:
    Ah bij is het tenminste sexy.




    flikken!!!!!

    Ik vindt het belgische sowieso mooier oubviously, maar dit is volgenst mij beter en handiger!


    Queer zijn is gewoon alles

    Met dat geel vind ik ze helemaal niet meer herkenbaar als politie.
    Politie koppel ik aan blauw, dus als ik nu zo'n zwart met gele man zie lopen denk ik niet meteen dat dat politie is, dus dat is wennen.
    Verder weet ik neit zo goed wat ik ervan vind..Moet het eens van dichtbij zien.


    "The worst things in life come free to us." -Ed Sheeran

    Neverlands schreef:
    Met dat geel vind ik ze helemaal niet meer herkenbaar als politie.
    Politie koppel ik aan blauw, dus als ik nu zo'n zwart met gele man zie lopen denk ik niet meteen dat dat politie is, dus dat is wennen.
    Verder weet ik neit zo goed wat ik ervan vind..Moet het eens van dichtbij zien.


    @Taka, dat van driesterrenhotel valt nog wel mee. Ik ben nu twee keer in een gevangenis wezen kijken (levend monopoly: "slechts op bezoek" ) , maar het is echt heel krap. Ik zou er absoluut niet willen leven. Met z'n tween een kamer delen van twee bij drie meter, nee dankje.

    [ bericht aangepast op 7 juni 2014 - 23:34 ]


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!