• Hallo :')

    Vanaf morgen beginnen mijn examens en ik ben een ramp met leren, dus ik kom even hulp vragen.
    Nu is het zo dat ik schema's/samenvattingen kan maken, maar daar stopt het voor mij aangezien ik dan niet meer weet wat ik moet doen. Leerkrachten geven me niet echt uitleg hoe of wat, dus dat zorgt dat ik eigenlijk slechte punten haal. Mijn thuissituatie is ook een grote oorzaak, maar dat terzijde. Ik vraag me dus af wat ik moet doen wanneer ik mijn schema's/samenvattingen afheb. Sommige zeggen ook vanbuiten leren maar dat kan toch niet? In mijn ogen klopt dat gewoon niet, dat je alles vanbuiten moet leren. Ik weet me echt geen raad en ik wil heel graag mijn punten wat omhoog halen want ik ben altijd op het nippertje erdoor.

    Alvast bedankt!

    Ik leerde altijd de opsommingen vanbuiten, en als ik goed kon uitleggen wat elk punt inhield vond ik dat ik goed had geleerd. Of met geschiedenis leerde ik altijd de jaartallen vanbuiten en daarna was het een kwestie van weten wat de gebeurtenis inhoudt. Je kan het zien als een houvast voor m'n hersenen.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Mijn eerste advies is om voortaan eerder te gaan beginnen. Wanneer je zo'n bericht moet plaatsen en je examens beginnen morgen al – ben je eigenlijk al te laat. Maar dat terzijde. Normaal gesproken lees ik mijn schema's/samenvattingen altijd door wanneer ik ze af heb – helder en rustig, zodat ik alles in me opneem.


    Ik leer eigenlijk al veel door een samenvatting te maken en dan overloop ik die een paar keer. En het hangt echt af van het vak of vanbuiten leren werkt of niet. Ik heb bijvoorbeeld morgen Fysica en ik kan daar al een hele boel formules afleiden door er een paar te onthouden. Maar alsnog is het interessant om continu eens naar de tekeningen en de bewijzen te kijken omdat je het dan makkelijker voor je kan halen tijdens het examen.


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Samenvattingen lezen en kijken of ik de leerstof begrijp en in mijn eigen woorden alles kan uitleggen. Hier komt meestal vanbuiten leren bij aan te pas, maar maak het makkelijker door het in je eigen woorden te verwoorden. Als je nu nog niet bent begonnen met leren, heb je nog veel werk.


    Take me to wonderland

    Als je schema af is, zou je eigenlijk aan de hand van dat schema heel de leerstof moeten kunnen uitleggen in je eigen woorden. Het is gewoon een manier om te testen of je wel alles begrepen hebt.
    De enige dingen die je vanbuiten moet leren zijn definities (biologie of wiskunde), formules (fysica of wiskunde), regels (Nederlands, Frans...) of andere dingen waarvan er gezegd is dat je die letterlijk moet kennen.
    En veel herhalen werkt ook altijd. (ik weet dat je met die tip nu niet veel bent, maar voor volgend jaar waarschijnlijk wel)
    Veel succes!
    je mag me altijd een berichtje sturen als je nog een vraag hebt


    Tijd staat stil, leven gaat verder, alles is anders, iemand houdt van anders, ik ben iemand.

    Per vak is dat anders. Vakken zoals geschiedenis is wel puur vanbuiten leren.
    Ik weet niet wat je juist studeert, maar probeer vooral alles te begrijpen. Maak dat je alles snapt en zorg dat je je cursus kan vertellen. Je moet inderdaad vanbuiten leren (want dat is leren nu eenmaal) maar bij bepaalde vakken, zoals gedragswetenschappen bijvoorbeeld, helpt het als je alles gewoon al snapt. Op die manier moet je niet gewoon vanbuiten leren wat er staat, maar kan je het zelf vertellen (je moet dan natuurlijk wel nog de benamingen etc leren).
    De truc is om heel veel te herhalen (daarvoor ben je inderdaad veel te laat): begin met alles eens goed te lezen zodat je, voordat je begint te leren, al weet waarover je cursus gaat. Herhaal voor je je examen aflegt alles nog eens (sta bijvoorbeeld een uur vroeger op).
    En als laatste: vergeet niet dat een samenvatting een samenvatting is.
    Niet alles staat daar in en met enkel dat te leren, leer je dus niet voldoende!


    Has no one told you she's not breathing?