• Hoi allemaal.

    Ik zit in het derde jaar van een middelbare school, en het is geen tweetalig onderwijs. Onze wiskundedocente besluit opeens om een hoofdstuk in het Engels te gaan geven, "zodat we een blik kunnen krijgen over hoe ze het in andere landen doen met wiskunde". Nu is dit een vrij lastig hoofdstuk, en omdat ik ben blijven zitten weet ik dat dit eenmalig is, en we het de volgende hoofdstukken in het Nederlands krijgen, maar dan snap je het niet meer omdat je het juist in het Engels gehad hebt (als je het dan al snapt tenminste.)

    Weet iemand toevallig of dit mag op een school dat geen tweetalig onderwijs geeft?

    Zo ja, voeg - als je die hebt - een bron toe zodat we dat als 'naslagwerk' kunnen gebruiken om te klagen :')

    Alvast bedankt!


    sorry als dit een beetje vaag omschreven is, maar beter kan ik het niet uitleggen.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik denk niet dat het illegaal is of zo. Het is de methode die jouw docent geeft, dus ik denk dat je het bij hem moet aankaarten. En anders bij je mentor of schoolbegeleider


    Egal was kommt, es wird gut, sowieso. Immer geht 'ne neue Tür auf, irgendwo.

    Illegaal is het niet, maar persoonlijk vind ik dat als je geen tweetalig onderwijs volgt, je niet zomaar een hoofdstuk in het Engels mag geven/doen — behalve als je Engels geeft natuurlijk; dat is een ander verhaal.
    Ik zou hiermee naar je mentor/mentrix of afdelingsleider gaan, je kan het allicht vertellen en of zij er iets mee doen is aan hun maar dan heb jij het in ieder geval gemeld.

    Legaal is het vast wel. Maar of het handig is, tja dat is iets anders. Wel gek trouwens, dat ze dat doet. Al helemaal met wiskunde, aangezien dat voor veel mensen best wel een lastig vak is.

    Het probleem is dus dat onze mentrix een Engels docente is, en dus voor stemt.

    We willen dus naar de docente wiskunde gaan met keiharde bewijzen dat het niet mag ofzo, zodat we er misschien voor kunnen zorgen dat het in het Nederlands uitgelegd wordt enzo. Dan snappen de mensen die niet zo goed zijn in Engels het wel, en je hebt er wat aan voor in de latere hoofdstukken.

    Want ja, het is een beetje achterlijk als je opeens een vette onvoldoende voor wiskunde haalt omdat je niet goed bent in Engels, terwijl je het in het Nederlands wel goed gemaakt zou hebben.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Is de docent niet al overgehaald bij het feit dat er mensen überhaupt graag een voldoende willen halen in plaats van een onvoldoende? Als ik leraar was (kan ik me redelijk goed inbeelden, want ik ben nu bijleslerares), zou ik dat toch als prioriteit houden.
    En is je afdelingsleider anders geen optie? Die staat boven jullie mentrix en zal er (hopelijk) op een andere manier naar kijken.


    Deep inside, I've never felt alive

    Dat is echt raar. Als je zo graag wiskunde wilt in het Engels was je wel naar tto gegaan. Als er dat bij mij bij wiskunde ook nog eens bijkwam, had ik denk ik echt zware onvoldoendes gehad.
    Wij hadden vroeger wel eens uitval en dan lieten ze wel eens een Engelse docent invallen en die konden vaak niets anders dan Engels, maar gewoon een heel hoofdstuk, dat is vreemd. Ik raad je ook aan om te praten met je coördinator of begeleider.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Ik kan niet zo goed begrijpen waarom je leerkracht een Engelse les bij wiskunde wil geven. Ik bedoel, het is wiskunde, niet Engels.


    16 - 09 - '17

    Zodra jullie begrip van de stof door het in het Engels uitleggen achteruit gaat, jullie dat tegen haar zeggen en er niets verandert, zou ik hier een klacht over indienen. Ik weet niet of jullie school iets van een leerlingenstatuut heeft, waar alle rechten in staan vastgelegd van leraren en leerlingen, want daar zal je vast iets over de kwaliteit van onderwijs van docenten in aantreffen. Dat is bij mijn school tenminste zo. Als de docent niets aan een situatie verandert, mag je bij ons naar de teamleider gaan, die weer boven de docenten staat en problemen en dergelijke oplost.
    Maar het is simpelweg belachelijk als jullie een wiskundeles in het Engels gegeven wordt, terwijl er mensen zijn die het dan niet begrijpen. Als het jullie ten nadele komt, kan ze zoiets niet doen. Ja, eenmalig misschien, maar zeker niet voor een langere periode.

    [ bericht aangepast op 19 nov 2014 - 22:54 ]


    "Die Erinnerung ist das einzige Paradies, aus dem wir nicht vertrieben werden können."

    Marguerite schreef:
    Illegaal is het niet, maar persoonlijk vind ik dat als je geen tweetalig onderwijs volgt, je niet zomaar een hoofdstuk in het Engels mag geven/doen — behalve als je Engels geeft natuurlijk; dat is een ander verhaal.
    Ik zou hiermee naar je mentor/mentrix of afdelingsleider gaan, je kan het allicht vertellen en of zij er iets mee doen is aan hun maar dan heb jij het in ieder geval gemeld.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Laat je ouders klagen. Een school vindt niets zo vreselijk als klagende ouders.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Mylintis schreef:
    Zodra jullie begrip van de stof door het in het Engels uitleggen achteruit gaat, jullie dat tegen haar zeggen en er niets verandert, zou ik hier een klacht over indienen. Ik weet niet of jullie school iets van een leerlingenstatuut heeft, waar alle rechten in staan vastgelegd van leraren en leerlingen, want daar zal je vast iets over de kwaliteit van onderwijs van docenten in aantreffen. Dat is bij mijn school tenminste zo. Als de docent niets aan een situatie verandert, mag je bij ons naar de teamleider gaan, die weer boven de docenten staat en problemen en dergelijke oplost.
    Maar het is simpelweg belachelijk als jullie een wiskundeles in het Engels gegeven wordt, terwijl er mensen zijn die het dan niet begrijpen. Als het jullie ten nadele komt, kan ze zoiets niet doen. Ja, eenmalig misschien, maar zeker niet voor een langere periode.


    Het leerlingenstatuut wordt ververst, maar in het oude staat niets over in welke taal docenten les moeten geven. Misschien dat ik een verzoek kan aandienen bij de leerlingenraad om dat wel erin te zetten...


    Kijk, een les wiskunde in het Engels, dat is helemaal niet erg. Maar als dat 2 maanden is... Nee. Dan had ik wel tweetalig onderwijs gekozen.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Dunk schreef:
    Laat je ouders klagen. Een school vindt niets zo vreselijk als klagende ouders.


    Medb - Pronouced as [me-èv]

    Gaudino schreef:
    Het probleem is dus dat onze mentrix een Engels docente is, en dus voor stemt.

    We willen dus naar de docente wiskunde gaan met keiharde bewijzen dat het niet mag ofzo, zodat we er misschien voor kunnen zorgen dat het in het Nederlands uitgelegd wordt enzo. Dan snappen de mensen die niet zo goed zijn in Engels het wel, en je hebt er wat aan voor in de latere hoofdstukken.

    Want ja, het is een beetje achterlijk als je opeens een vette onvoldoende voor wiskunde haalt omdat je niet goed bent in Engels, terwijl je het in het Nederlands wel goed gemaakt zou hebben.


    Waarom zou je tweetalig onderwijs volgen terwijl je niet goed bent in Engels? Ik vind dat als je hebt gekozen voor TTO, dat je dan ook moet accepteren dat je vakken in het Engels kunt krijgen. Persoonlijk denk ik zelfs dat het handig is, zodat je termen zoals optellen en aftrekken etc in het Engels leert, waardoor -als je een betastudie in het Engels wilt doen- niet direct problemen gaat krijgen.
    Ik snap dat je hier tegen bent en dat je mijn reactie als nutteloos gaat beschouwen, maar probeer het eens van de andere kant te bekijken.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Waarom zou je tweetalig onderwijs volgen terwijl je niet goed bent in Engels? Ik vind dat als je hebt gekozen voor TTO, dat je dan ook moet accepteren dat je vakken in het Engels kunt krijgen. Persoonlijk denk ik zelfs dat het handig is, zodat je termen zoals optellen en aftrekken etc in het Engels leert, waardoor -als je een betastudie in het Engels wilt doen- niet direct problemen gaat krijgen.
    Ik snap dat je hier tegen bent en dat je mijn reactie als nutteloos gaat beschouwen, maar probeer het eens van de andere kant te bekijken.

    Haar school is geen tweetalig onderwijs.


    Take me to wonderland

    Dysphoria schreef:
    (...)
    Haar school is geen tweetalig onderwijs.


    Ah. Juist.
    Dan is het vervelend als je niet goed Engels kunt, maar het heeft wel nog wat voordelen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt