• Iedereen heeft kwaliteiten. En iedereen heeft dingen waar die niet goed in is. Ik ga dit topic niet te persoonlijk maken dus ik gebruik wat algemene voorbeelden. Zo kan iedereen het zich ook beter voorstellen, denk ik ^^ Een algemeen voorbeeld is bijvoorbeeld dat je goed bent in betá vakken en totaal niet in taalvakken en kunst enzo.

    Op middelbare scholen moet je een keuze maken voor een vervolg opleiding. In Nederland voor een mbo-, hbo of universitaire opleiding. En wat word je dan met name gevraagd? 'Wat vind je leuk om te doen?' en wat word je met name gezegd? 'Ga iets doen wat je leuk vind'. Ik begrijp dat ze dat zeggen, omdat je het dan langer volhoudt in die opleiding en dat beroep. Je moet er toch 40 jaar, waarschijnlijk langer, je geld mee verdienen.

    Oke, dacht ik. Ik ga iets doen wat ik leuk vind. Wat vind ik leuk om te doen? Mensen helpen. Dus ik koos een opleiding in de gezondheidszorg, waarbij je overduidelijk mensen helpt. In mijn stage bleek dat ik er niet goed in was. Zoals eerder gezegd, je hebt kwaliteiten en dingen waar je niet goed in bent. Dat zijn voor iedereen weer andere kwaliteiten en minpunten, zegmaar.

    Het komt er op neer dat ik het er niet mee eens ben dat je alleen moet focussen op 'Wat vind je leuk'. Je kwaliteiten en de dingen waar je niet goed in bent (ik vind valkuilen niet helemaal passend) zijn ook belangrijk. Hoe groot is de kans dat je als wiskunde nerd een goede actrice word, omdat je toneel 'leuk' vind?
    Naar mijn mening moet je kijken naar je kwaliteiten en de dingen waar je niet zo goed in bent, en dan kijken naar wat je met die informatie in je achterhoofd het leukste vind om te doen.

    Ik ben dus sinds een paar maanden op zoek naar het beroep (en dus opleiding) waar ik goed in ben. Ik ben van mening, en ik hoop dat dat ook echt zo is als ik die opleiding ga doen, dat ik er gelukkiger van word als ik iets doe waar ik goed in ben, dan dat ik iets doe wat ik leuk vind maar waarvan ik de hele tijd het gevoel heb dat ik het niet goed doe. Want die opleiding die ik in eerste instantie heb gekozen vind ik nog steeds een mooi beroep, maar niet voor mij.
    En in mijn geval is dat niet alleen maar 'het idee hebben dat ik het niet goed doe'. Ik bakte er ook echt niet veel van (Ojee.. nu word het toch persoonlijk).

    Dus ik ben gaan kijken naar wat ik goed kan en van welke dingen ik moet zorgen dat het niet veelvuldig voorkomt in mijn toekomstige beroep - en ik ben er uit. Ik ben nauwkeurig en zorgvuldig en ik ben beter in kwaliteit (perfectionisme...) dan kwantiteit. Ik ga bedrijfsadministratie doen.
    Of ik er echt warm voor loop en zo snel mogelijk mee wil beginnen? Nee. Maar met die andere opleiding kon ik ook echt niet verder.

    Begrijp je waarom ik er zo over denk?
    Wat zou jij doen in zo'n situatie?

    Dankjewel voor het lezen, dit wilde ik graag even kwijt :)

    Ik denk dat je best wel gelijk hebt. Als je grootste passie dieren is, wil dat niet zeggen dat je een dierenarts kunt worden. Misschien ben je wel helemaal niet goed met de klanten / baasjes of kan je niet tegen bloed... Dus daar heb je niks aan, maar dat zei je al, haha.

    Ik heb zelf niet echt gekeken naar waar ik goed in ben, omdat ik meer van alles een beejte ben, denk ik, dus ik heb wel gekozen voor iets wat ik heel leuk vind, maar ook heel breed is, dus als de ene richting me niet ligt, kan ik de andere kant op (;


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Ik zit in precies dezelfde situatie en zoek ook naar iets waar ik goed in ben. Helaas heb ik dat nog niet gevonden.
    Behalve dat ik een baan als nieuwe E.L. James kan nemen.
    Of je daar zo blij mee moet zijn
    ....

    [ bericht aangepast op 3 dec 2014 - 21:17 ]

    Ik snap je punt, maar ik zou nooit iets kunnen doen wat ik niet leuk vind. Daar heb ik de discipline gewoon niet voor. Ik zit nu in mijn examenjaar, dus dit is voor mij een heel actueel onderwerp. Zoals het er nu voorstaat, studeer ik volgend jaar wijsbegeerte in Amsterdam. Hartstikke leuk, vind ik, en ik kan het. Heel veel mensen vinden het echter een vreemde keuze en wijzen me op het gebrek aan banen binnen die richting, maar daar maak ik me nu gewoon nog niet zo druk om. Ik geloof dat je als ambitieuze student kunstgeschiedenis sowieso al veel verder komt dan een matige student tandheelkunde, om maar wat te noemen. Zelfs als je studie als zinloos wordt beschouwd door sommigen, kan wat talent en passie je ver brengen.


    i put the fun in funeral

    Je weet niet half hoe blij ik ben om dit op dit moment te horen. :'D Mijn ouders zijn tegenwoordig bijna non-stop aan het zeuren over mijn vervolgopleiding en het feit dat ik daar nog geen keuze in kan/wil maken (en daarom nu dus noodgedwongen al een paar maanden roep dat ik helemaal niet wil studeren, hoewel ik zeker weet dat ik meteen werken nog meer zou haten). Nu je het zegt lijkt het me inderdaad logischer om voor iets te gaan waar ik goed in ben (talen, literatuur) dan iets dat me leuk lijkt om te kunnen (media, theaterwetenschappen, etc).

    Verder heb ik dus nog geen keuzes gemaakt, maar stapje voor stapje ben wel aan het kijken. Nu maar hopen dat er ergens een opleiding te vinden valt waardoor ik niet ga walgen bij het idee om nog langer door te moeten leren. :'D


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Oh ja, wauw, ik zit dit jaar weer in dat gezeur met een 'profielkeuze' doordat ik ben blijven zitten (anders had ik hem vorig jaar al gedaan en was ik er klaar mee geweest en had ik een cultuur & maatschappij profiel gedaan met wiskunde A (misschien zelfs C) en management&organisatie, omdat ik overal een negatief advies voor had en dus 'niks anders kon') Omdat ik schrijven leuk vind, en ook wel journaliste zou willen zijn, wil ik na de middelbare school journalistiek gaan studeren, maar de kans dat je daarvoor wordt ingeloot is echt zo klein omdat het een hele populaire studie is.

    Maar nu ben ik er dus achter gekomen, ook omdat ik nu alles opnieuw doe enzo (maar dat maakt niet uit) dat de M&O onderdelen van economie mij helemaal niet liggen (ik snap daar echt niks van) en dat ik op de wiskunde B - onderdelen hoger scoor dan op de wiskunde A onderdelen (en met wiskunde C kan je helemaal niks dus ja) en dat wiskunde B mij dus beter ligt... De profielkeuze die ik nu uiteindelijk ga maken, gaat dus heel anders worden dan wat ik vorig jaar in gedachte had, gewoon omdat het dit jaar goed gaat, ik nergens negatief advies voor krijg van docenten en ja, nu lukt het gewoon en kan ik laten zien wat ik echt kan (een 8,2 voor natuurkunde staan had ik echt nooit verwacht, aangezien ik vorig jaar een 2,4 stond...)


    Dusja, ik snap hoe moeilijk het kan zijn als iemand zegt "Ga doen wat je leuk vindt" want dan zou ik echt alleen maar tekenen en handarbeid willen :')


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Je moet kiezen wat je leuk vind, want wat je gaat doen als opleiding is niet je beroep! Als jij nu iets kiest betekent het niet dat je daar je hele leven aan vast zit. Ik doe nu een kunstopleiding en ik weet dat daar niet zoveel werk in is te vinden, maar ik wil het graag doen en daarom ben ik die opleiding gaan doen. Ik hoor van best veel vriendinnen dat ze zich heel erg richten op "is daar wel werk in later?" en dat soort vragen, maar je zit echt niet voor je hele leven vast aan je opleiding keuze. Het is vooral belangrijk dat je 4 (of minder) jaar iets doet wat je leuk vind zodat je daar later mee verder kunt als dat echt is waar je je beroep van wil maken.

    Mijn moeder is bijvoorbeeld begonnen met een opleiding om mode te ontwerpen, maar nu werkt ze bij de bank als hypotheek adviseur (geloof ik). So don't stress it.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Op het moment heb ik een studie die me minder bevalt dan in de eerste instantie. Maar ik ga naar mijn examens, dus kan nu niet echt meer terug. Maar mijn volgende studie zal iets zijn waar ik goed over nagedacht heb - en wat ik ook leuk vind om te doen. Communicatie.


    Not every fairy tales ends with: and they lived happily ever after - Prince Harry of Wales

    Gaudino schreef:
    Oh ja, wauw, ik zit dit jaar weer in dat gezeur met een 'profielkeuze' doordat ik ben blijven zitten (anders had ik hem vorig jaar al gedaan en was ik er klaar mee geweest en had ik een cultuur & maatschappij profiel gedaan met wiskunde A (misschien zelfs C) en management&organisatie, omdat ik overal een negatief advies voor had en dus 'niks anders kon') Omdat ik schrijven leuk vind, en ook wel journaliste zou willen zijn, wil ik na de middelbare school journalistiek gaan studeren, maar de kans dat je daarvoor wordt ingeloot is echt zo klein omdat het een hele populaire studie is.

    Maar nu ben ik er dus achter gekomen, ook omdat ik nu alles opnieuw doe enzo (maar dat maakt niet uit) dat de M&O onderdelen van economie mij helemaal niet liggen (ik snap daar echt niks van) en dat ik op de wiskunde B - onderdelen hoger scoor dan op de wiskunde A onderdelen (en met wiskunde C kan je helemaal niks dus ja) en dat wiskunde B mij dus beter ligt... De profielkeuze die ik nu uiteindelijk ga maken, gaat dus heel anders worden dan wat ik vorig jaar in gedachte had, gewoon omdat het dit jaar goed gaat, ik nergens negatief advies voor krijg van docenten en ja, nu lukt het gewoon en kan ik laten zien wat ik echt kan (een 8,2 voor natuurkunde staan had ik echt nooit verwacht, aangezien ik vorig jaar een 2,4 stond...)


    Dusja, ik snap hoe moeilijk het kan zijn als iemand zegt "Ga doen wat je leuk vindt" want dan zou ik echt alleen maar tekenen en handarbeid willen :')


    De loting is afgeschaft. Het is nu de bedoeling dat je een motivatie stuurt en ze kijken denk ik meer naar je cijfers en middelbare school carrière in het algemeen.

    Ik wil zelf ook journalistiek gaan doen, omdat het me leuk lijkt én omdat ik veel dingen die binnen journalistiek vallen wel goed kan. Maar ik ben nu veertien en heb nog anderhalf jaar, misschien wel langer, om nog van gedachte te veranderen, dus wie weet.

    Ik ben het er helemaal mee eens.
    Ik wilde later misschien iets richting Geschiedenis doen omdat ik dat heel leuk vind. Maar ik ben er niet enorm goed in, dus ik heb besloten dat dat hem dus ook niet gaat worden :'p
    Toch maar de wiskundige kant op dan. Want dat is waar ik goed in ben.


    "I'm in the mood for chaos." - Cheryl Blossom [Weggooiwashand --> Katalante]

    Ik ga de Horeca in, want dat vind ik leuk en ik ben er goed in. :3


    26 - 02 - '16

    Ik heb voor een combinatie gekozen. Ik ben altijd goed geweest in scheikunde en ik heb een passie voor eten koken. Vandaar dat ik een studie met scheikunde toegepast op eten heb gekozen.
    Ik denk trouwens dat ergens goed in zijn en iets leuk vinden best samen gaat. Als je ergens écht niet goed in bent, is de kans veel kleiner dat je er plezier aan beleeft. Andersom zijn dingen die wel lukken, vaak leuker. En dingen die je leuk vind, maar waar je verder qua beroep niks mee kan, kan je gewoon nog als hobby/ontspanning ernaast houden.


    Valar Morghulis.

    Ik heb management vraagstukken altijd leuk gevonden, en ik hou ervan om met mensen te werken, zeker wat het aangaan van werk betreft. Ik zit dus helemaal op mijn plek in HRM :) Ik vond het vroeger heel leuk om te zingen en vooral acteren vond ik super, maar ondanks dat het mijn passie was, wist ik dat ik hierin enorm zou gaan falen omdat de concurrentie moordend is. Desondanks ben ik gelukkig met mijn studie en durf ik nu te zeggen dat HRM mijn nieuwe passie is :)


    Life is hard and then we die

    Ik heb ongeveer het omgekeerde gedaan vorig jaar. Ik ging een studie doen waarvan ik dacht dat de banenkans goed zou zijn, maar ik vond het zelf niet per se heel geweldig. Ik ben dan ook gestopt en dit jaar doe ik taal en cultuurstudies, met de hoofdrichting amerikanistiek. Waarschijnlijk is de kans op een baan kleiner, maar dat maakt me momenteel niks uit. Ik vind mijn vakken echt interessant en dat vind ik belangrijk.


    Travel far enough, you'll meet yourself

    Lizor schreef:
    Je moet kiezen wat je leuk vind, want wat je gaat doen als opleiding is niet je beroep! Als jij nu iets kiest betekent het niet dat je daar je hele leven aan vast zit. Ik doe nu een kunstopleiding en ik weet dat daar niet zoveel werk in is te vinden, maar ik wil het graag doen en daarom ben ik die opleiding gaan doen. Ik hoor van best veel vriendinnen dat ze zich heel erg richten op "is daar wel werk in later?" en dat soort vragen, maar je zit echt niet voor je hele leven vast aan je opleiding keuze. Het is vooral belangrijk dat je 4 (of minder) jaar iets doet wat je leuk vind zodat je daar later mee verder kunt als dat echt is waar je je beroep van wil maken.

    Mijn moeder is bijvoorbeeld begonnen met een opleiding om mode te ontwerpen, maar nu werkt ze bij de bank als hypotheek adviseur (geloof ik). So don't stress it.

    Maar tijdens de opleiding bleek ook dat ik het niet kon, dat gene wat ik leuk vind. Dus het zou sowieso heel moeilijk, zo niet onmogelijk, geworden zijn voor mij om mijn diploma te halen op die opleiding.

    Ik ben, nu ik jouw verhaal zo heb gelezen, een uitzondering.

    Zowat al mijn vakken die ik op de middelbare school kreeg, vond ik niks en/of was ik waardeloos in. Wiskunde was één van mijn betere vakken, maar daar wilde ik zeker geen vervolgopleiding in doen. Het enige vak wat ik wél leuk vond, was Kunst (Beeldend). Alleen was ik daar niet erg goed in.
    Ik zocht naar een opleiding die enigszins aansloot bij de hbo-opleiding Communication and Multimedia Design van de Hogeschool van Amsterdam. Het was namelijk de bedoeling dat ik die opleiding zou gaan volgen als ik mijn diploma voor de middelbare school had gehaald.
    Dat ging dus niet door en de opleiding die ik na vrij snel besloten koos, was de Mediavormgeving opleiding van het ROC Flevoland. Dat was tevens doordat ik vaak mijn moeder vertelde dat ik die opleiding zou volgen, als ik een mbo-studente zou zijn.

    Inmiddels ben ik een tweedejaars mediavormgever in opleiding en ik heb het ontzettend naar mijn zin bij de opleiding. Vorig jaar heb ik één onvoldoende gehaald en dat was een 3.1 voor Engels.
    Een meisje waarmee ik kunst en Duits heb gehad in de vierde klas, zit dit jaar ook bij me in de klas, terwijl ze vorig jaar nog in de andere klas zat. Daarnaast werk ik ontzettend veel samen, nu bijvoorbeeld ook tijdens onze stage, met een meisje waarmee ik in groep 1/2 in de klas heb gezeten. Met haar reis ik ook altijd samen, omdat we ook in dezelfde buurt wonen.

    Mijn opleiding vind ik dus leuk, ik kan het en er is werk mee te vinden.

    [ bericht aangepast op 4 dec 2014 - 21:08 ]


    "If you're gonna say that you've always been secretly gay for me, everyone always just kind of assumed it."