• Haaii,

    Ik ben van plan om als het voordelig is om in Antwerpen een bachelor opleiding te volgen. (woonachtig in Nederland)
    Maar wat zijn de voor en nadelen hiervan?
    De bachelor opleidingen tenminste de opleiding die ik wil volgen is 3 jaar.
    Maar hoe zit het met studie financiering (ik heb daar nog namelijk recht op)?
    Met het reizen met de ov chipkaart?

    Heel hartelijk dank


    Ha! I invent the word impossible. That's why I am the champ. Whether I like it or not.

    Nou, de Nederlandse ov-chipkaart doet het daar natuurlijk niet :')
    Studiefinanciering heb je overigens sowieso niet meer, volgens mij was februari beginners 2015 de laatste lichting die nu stufi krijgt.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik denk dat je qua financiering best kijkt op de website van de school waar je wil gaan (KULeuven, KDG, UA, Lessius, Artesis,...) en anders om inlichtingen vraagt.
    En wat het vervoer betreft, ben je hier inderdaad niets met een Nederlandse ov-kaart. Dan kan je best kijken wat het voordeligst is voor jou.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Je kan je beter maar eerst eens verdiepen in het Belgische schoolsysteem en niet verwachten dat die hetzelfde is als in Nederland. (cat) Of gewoon verdiepen in alles...


    Your make-up is terrible

    ^inderdaad. Want je kan inderdaad een bachelor nemen, maar daar zijn ook nog eens verschillen tussen, academische of professionele. Bij de meeste bachelors hoort vervolgens nog een master, die ook nog 1 of 2 jaar duurt.
    Dus ik denk dat je echt goed moet weten waar je aan begint.

    Al zou ik me wat kosten betreft, niet teveel zorgen maken. Als buitenlanders betalen jullie veel minder dan wij moeten betalen (:


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Coachella schreef:
    ^inderdaad. Want je kan inderdaad een bachelor nemen, maar daar zijn ook nog eens verschillen tussen, academische of professionele. Bij de meeste bachelors hoort vervolgens nog een master, die ook nog 1 of 2 jaar duurt.
    Dus ik denk dat je echt goed moet weten waar je aan begint.

    Al zou ik me wat kosten betreft, niet teveel zorgen maken. Als buitenlanders betalen jullie veel minder dan wij moeten betalen (:


    Whut, hoezo dat?


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Op de studiefinanciering heb ik nog recht, omdat ik al sinds vorig jaar studeer, en omdat ik verder blijf studeren, behou ik de studiefinanciering.
    Hm, ik zal hier verder proberen informatie te verzamelen op het internet.


    Ha! I invent the word impossible. That's why I am the champ. Whether I like it or not.

    ShadowNight schreef:
    Op de studiefinanciering heb ik nog recht, omdat ik al sinds vorig jaar studeer, en omdat ik verder blijf studeren, behou ik de studiefinanciering.
    Hm, ik zal hier verder proberen informatie te verzamelen op het internet.


    Ehm, als je met een nieuwe studie begint, dan vervalt je recht op stufi als het goed is.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Nereid schreef:
    (...)

    Ehm, als je met een nieuwe studie begint, dan vervalt je recht op stufi als het goed is.


    O,

    Wacht ik studeer assiocate degree (2 jaar), omdat dit een doorstroming naar de bachelor is heb ik er recht op, maar dit geld als ik in Nederland studeer...


    Ha! I invent the word impossible. That's why I am the champ. Whether I like it or not.

    Je kunt in principe gewoon in Belgie studeren en dat heb je recht op studiefinanciering, net als dat je in Nederland studeert. Je krijgt geen OV, maar een vergoeding van honderd euro in de maand. In principe is de school in België goedkoper. Ik kom per maand prima uit als kotstudent met het geld wat ik krijg van de overheid.
    Ik studeer in Leuven en woon in Maastricht, dus als je nog vragen hebt, kun je ze altijd stellen.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    Je kunt in principe gewoon in Belgie studeren en dat heb je recht op studiefinanciering, net als dat je in Nederland studeert. Je krijgt geen OV, maar een vergoeding van honderd euro in de maand. In principe is de school in België goedkoper. Ik kom per maand prima uit als kotstudent met het geld wat ik krijg van de overheid.
    Ik studeer in Leuven en woon in Maastricht, dus als je nog vragen hebt, kun je ze altijd stellen.


    Het enigste waar ik problemen mee heb gehad is DUO, maar als je een paar maanden van te voren goed op de site kijkt welke formulieren je nodig hebt, een paar keer kwaad belt en vervolgens de juist formulieren toegestuurd krijgt, is het goed. ;)


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    ShadowNight schreef:
    (...)

    O,

    Wacht ik studeer assiocate degree (2 jaar), omdat dit een doorstroming naar de bachelor is heb ik er recht op, maar dit geld als ik in Nederland studeer...

    Is een associate degree niet een vervanging voor een HBO-opleiding, zodat je niet nog vier jaar moet studeren?


    I am an idiot, I move.

    Nereid schreef:
    (...)

    Whut, hoezo dat?


    Geen idee. Ik moest 620 inschrijvingsgeld betalen, maar de Nederlanders bij mij op school moesten maar 80 euro betalen ofzo.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Fisher schreef:
    (...)
    Is een associate degree niet een vervanging voor een HBO-opleiding, zodat je niet nog vier jaar moet studeren?


    Dacht ik ook.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Nereid schreef:
    (...)

    Dacht ik ook.


    Ja, je kan dan als je in dezelfde opleiding verder wilt studeren 2 jaar nog de bachelor doen,

    Ik doe de ad accountancy opleiding
    De eerste 2 jaren van deze opleiding zijn precies hetzelfde als de eerste 2 jaren van de bachelor opleiding


    Ha! I invent the word impossible. That's why I am the champ. Whether I like it or not.

    Patholoog schreef:
    (...)

    Het enigste waar ik problemen mee heb gehad is DUO, maar als je een paar maanden van te voren goed op de site kijkt welke formulieren je nodig hebt, een paar keer kwaad belt en vervolgens de juist formulieren toegestuurd krijgt, is het goed. ;)


    Dank je wel, ik zal zeker veel vragen gaan stellen.
    Hier komt de eerste:
    Is de hbo bachelor van 3 jaar in Belgie een versneld traject? Want hier is de studie 4 jaar maar daar 3 jaar, waarom?


    Ha! I invent the word impossible. That's why I am the champ. Whether I like it or not.