• Hallo Quizletters,

    Ik zit al een tijdje met het idee om op een taalvakantie te gaan, maar na een getuigenis vandaag lijkt me een heel jaar na mijn laatste jaar middelbaar een betere optie. Ook omdat de persoon die kwam vertellen zei dat ze niet wist wat hier te studeren, en ik zit met hetzelfde probleem. Iedereen vertelt me wel, het is nog een jaar, maar ik voel dat jaar aanzienlijk krimpen en na een uitleg over het systeem van hogescholen en universiteiten, ben ik bang dat ik de verkeerde beslissing zal maken in mijn verdere studiekeuze.
    Nu is er ook een tweede ding dat op mijn hart ligt, ik heb nog maar één persoon horen spreken over haar ervaringen in het buitenland, maar ik zou graag nog graag met andere mensen in contact komen, omdat ik toch wel wat angst heb om 'zo maar' te vertrekken. Het is op dit moment de pro's en con's afwegen, want zo'n jaar plan je best toch wel vooruit en vraag je ook vroeg aan. Zeker omdat ik graag naar Amerika zou willen gaan en dat één van de meest gevraagde 'landen' is.

    Nu is mijn vraag: is er iemand van jullie of kennen jullie iemand die zijn of haar ervaringen wil delen met mij? En zo ja, op welke manier zou je dit willen doen?

    Alvast bedankt
    Xanthe


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Ik had hetzelfde probleem, en met Erasmus in het vooruitzicht ben ik wat gaan opzoeken en rondvragen, en nu heb ik besloten om te wachten tot mijn opleiding afgelopen is, zodat ik buitenlandse stages kan doen (:
    Ik denk dat het enorm moeilijk is om na een jaar pauze de draad weer op te pikken en verder te studeren.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Natuurlijk moet je de kans grijpen om een jaar in het buitenland door te brengen als dat is wat je écht wil, maar ik zou er toch wel heel goed over nadenken. Het lijkt me ook super gaaf, maar het is natuurlijk wel ontzettend duur en ik betwijfel ook of je ervaringen op zult doen waar je in je toekomstige studie of baan echt wat aan zult hebben. Ik heb de eerste helft van dit jaar, mijn examenjaar, ook tegen mezelf gezegd dat ik beter gewoon een tussenjaar kon nemen. Ik wist niet wat ik wilde en zag mezelf überhaupt nog niet op een universiteit rondlopen. Maar nu, een aantal maanden later, is die gedachte compleet veranderd: ik weet precies wat ik wil doen en heb er ook hartstikke veel zin in. En dit geldt eigenlijk ook voor zo'n 90% van de leerlingen uit mijn jaarlaag. In mijn klas wist aan het begin van het jaar bijna niemand wat hij wilde doen, en nu is iedereen er toch gewoon uit.
    Nou ja, wat je ook gaat doen, heel veel succes en vooral ook plezier ermee ;].


    i put the fun in funeral

    Calix schreef:
    Ik had hetzelfde probleem, en met Erasmus in het vooruitzicht ben ik wat gaan opzoeken en rondvragen, en nu heb ik besloten om te wachten tot mijn opleiding afgelopen is, zodat ik buitenlandse stages kan doen (:
    Ik denk dat het enorm moeilijk is om na een jaar pauze de draad weer op te pikken en verder te studeren.

    Liever een jaar naar het buitenland dan hier niets doen omdat ik niet weet wat te studeren, met mijn ouders op mijn kap. Kan ik niet aan, dan word ik sowieso helemaal gek.
    Overkill schreef:
    Natuurlijk moet je de kans grijpen om een jaar in het buitenland door te brengen als dat is wat je écht wil, maar ik zou er toch wel heel goed over nadenken. Het lijkt me ook super gaaf, maar het is natuurlijk wel ontzettend duur en ik betwijfel ook of je ervaringen op zult doen waar je in je toekomstige studie of baan echt wat aan zult hebben. Ik heb de eerste helft van dit jaar, mijn examenjaar, ook tegen mezelf gezegd dat ik beter gewoon een tussenjaar kon nemen. Ik wist niet wat ik wilde en zag mezelf überhaupt nog niet op een universiteit rondlopen. Maar nu, een aantal maanden later, is die gedachte compleet veranderd: ik weet precies wat ik wil doen en heb er ook hartstikke veel zin in. En dit geldt eigenlijk ook voor zo'n 90% van de leerlingen uit mijn jaarlaag. In mijn klas wist aan het begin van het jaar bijna niemand wat hij wilde doen, en nu is iedereen er toch gewoon uit.
    Nou ja, wat je ook gaat doen, heel veel succes en vooral ook plezier ermee ;].

    Ik wil gewoon niet in een zwart gat terecht komen, weet je, net zoals in het lager. Ik had mijn lagere graad af en ik had zoiets van: en nu? En ik heb een voorgevoel dat dat nog erger zal zijn na het middelbaar.


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Als je de kans ( en het geld uiteraard) zou ik je aanraden om het te doen. Je zult echt een ervaring rijker zijn en waarschijnlijk zul je dan ook meer weten wat je precies wilt. Het kan ook goed zijn dat je na dat jaar goed weet wat je wilt maar een tussenjaar is een goede back-up plan.


    "Everytime I see the red hair bouncing so gracefully, I remember how much damage I did to that magnificient flower..."

    Ik heb een jaar in Noorwegen gestudeerd, op een Folkehøgskole; Volkshogeschool. Dat is een systeem in Noorwegen en Zweden waarbij je een jaar lang intern op school woont en studeert. Er zijn heel veel verschillende richtingen om te kiezen, van kust en muziek, tot politieke vakken, sport en nog veel meer. De opleidingen zijn bedoelt om studenten een tussenjaar te geven, of om in een eenjarige studie uit te vinden of een bepaalde richting echt iets voor je is.
    Nou zul je waarschijnlijk geen Noors spreken, maar veel van de scholen nemen ook Engels sprekende studenten aan en er zijn zelfs scholen die zich daar helemaal op hebben ingericht.
    Hier is een website, voor het geval je geïnteresseerd bent en verder wil kijken. Je mag me ook altijd een berichtje sturen als je meer wilt weten. Zelf heb ik op Voss Folkehøgskule gezeten, maar ik heb andere Nederlandse mensen gesproken die op andere scholen gezeten hebben en daar ook heel positief over waren.


    “I'd rather laugh with the sinners than cry with the saints. The sinners are much more fun.” - Billy Joel

    SamWinchester schreef:
    Als je de kans ( en het geld uiteraard) zou ik je aanraden om het te doen. Je zult echt een ervaring rijker zijn en waarschijnlijk zul je dan ook meer weten wat je precies wilt. Het kan ook goed zijn dat je na dat jaar goed weet wat je wilt maar een tussenjaar is een goede back-up plan.

    Inderdaad :3
    Woodhouse schreef:
    Ik heb een jaar in Noorwegen gestudeerd, op een Folkehøgskole; Volkshogeschool. Dat is een systeem in Noorwegen en Zweden waarbij je een jaar lang intern op school woont en studeert. Er zijn heel veel verschillende richtingen om te kiezen, van kust en muziek, tot politieke vakken, sport en nog veel meer. De opleidingen zijn bedoelt om studenten een tussenjaar te geven, of om in een eenjarige studie uit te vinden of een bepaalde richting echt iets voor je is.
    Nou zul je waarschijnlijk geen Noors spreken, maar veel van de scholen nemen ook Engels sprekende studenten aan en er zijn zelfs scholen die zich daar helemaal op hebben ingericht.
    Hier is een website, voor het geval je geïnteresseerd bent en verder wil kijken. Je mag me ook altijd een berichtje sturen als je meer wilt weten. Zelf heb ik op Voss Folkehøgskule gezeten, maar ik heb andere Nederlandse mensen gesproken die op andere scholen gezeten hebben en daar ook heel positief over waren.

    Hehe mijn droom is naar Amerika gaan, maar wel erg bedankt om je ervaring te delen, heb ik echt wel veel aan!


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Ik heb geen echt tussenjaar genomen zoals jij, maar ik begon met studeren en ben na drie maanden gestopt omdat het niks voor mij bleek te zijn. Daarna heb ik full time gewerkt en ben ik voor drie maanden naar een taalschool in Amerika vertrokken. Het kost veel geld, maar je leert wel heel erg veel. Mocht je nog vragen hebben, dan mag je me altijd een Pb sturen!


    Travel far enough, you'll meet yourself