• Nou ja, ik heb morgen dus een Frans MO.
    Het zijn 64 zinnen en ik ken het echt nog lang niet.

    Ik moet het samen met iemand doen, maar je mag er geen tekst of aantekeningen bij houden en je mag ook niet de helft van het gesprekje leren, want de lerares zou je zomaar de andere helft kunnen geven. Dus, eh, well fuck.

    Ik heb het al zo vaak doorgelezen, hardop gelezen en de lastige woorden gemarkeerd, maar het lukt gewoon niet. (En mijn uitspraak is ook bagger.)

    Heeft iemand toevallig nog wat last minute leertips? Die kan ik nu wel goed gebruiken...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Samen met iemand oefenen helpt bij mij altijd goed. Dan vraag je eerst of iemand de ene helft van het gesprekje voorleest, en dat jij dan de andere helft uit je hoofd doet, en daarna andersom. En dat herhalen.


    Han såg ut så som drömmar känns som.

    Slim een dag van te voren, oefen wel hard dan


    tiptoe through the tulips...

    SadisticElz schreef:
    Slim een dag van te voren, oefen wel hard dan


    Ik weet het sinds vrijdag (cat) en ik ben gisteren de halve dag weggeweest.
    Ik dacht: Met een paar keer hardop lezen en de tekst goed doorlezen en alles kom ik er wel. Niet dus. En ik ben nog zenuwachtig ook.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Oh hello! Ik heb morgen ook mijn mondeling Frans :') Alleen dan wel. xd Eh, ik heb het vooral met mijn moeder geoefend of met de spiegel. xd Probeer je blad opzij te leggen zodat je uit jezelf aan de tekst moet denken.


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Qingsel schreef:
    Oh hello! Ik heb morgen ook mijn mondeling Frans :') Alleen dan wel. xd Eh, ik heb het vooral met mijn moeder geoefend of met de spiegel. xd Probeer je blad opzij te leggen zodat je uit jezelf aan de tekst moet denken.


    Dan raak ik in paniek doordat ik het gewoon niet weet.

    Ik heb echt een enorm antitalent voor Frans...


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik zou niet de zinnen woord voor woord uit je hoofd leren, maar proberen te begrijpen hoe de zin in elkaar zit qua volgorde en grammatica (vervoegingen van de werkwoorden en zo). Dan kan je tijdens de MO desnoods zelf een zinnetje (proberen te) verzinnen als je het echt even niet meer weet. Voor de uitspraak heb ik niet echt tips, want daar ben ik zelf ook bijzonder slecht in.

    Het ging echt bagger, ik was zo zenuwachtig dat ik niet eens meer wist wat ik in het Frans moest zeggen en perongeluk een Duits woord zei. De fransdocente riep toen helemaal boos "IN HET FRANS!" en ugh.

    Ik heb dus een 4,6

    1 voor uitspraak, 3 voor kennis en 0,6 voor tempo.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Balen.. Dit is natuurlijk achteraf, maar je had misschien kunnen aangeven dat je even een blackout had.


    Han såg ut så som drömmar känns som.

    Nou ja, nu moet ik wel zeggen dat een mondeling oefenen op het laatste moment alleen maar voor meer stress zorgt, maar daar heb je nu niet veel meer aan. Ik zou de volgende keer gewoon beter met je docente proberen te communiceren (geef direct aan dat het te kort dag is) en op tijd beginnen. Ik begrijp dat je het pas laat wist, maar als je een halve dag in het weekend weg bent, heb je eigenlijk nog tijd genoeg om je voor te bereiden. (Niet aanvallend bedoelt, overigens)

    Je uitspraak kun je trouwens oefenen door naar de Franse taal te luisteren. Je leert dan vanzelf hoe een bepaald woord klinkt en hoe je de accenten en dergelijken moet uitspreken. Hoe meer je naar Frans luistert en het leest, hoe beter je -je in die taal kunt gaan verwoorden.


    "Her heart was a secret garden, and the walls were very high."

    Fabsel schreef:
    Nou ja, nu moet ik wel zeggen dat een mondeling oefenen op het laatste moment alleen maar voor meer stress zorgt, maar daar heb je nu niet veel meer aan. Ik zou de volgende keer gewoon beter met je docente proberen te communiceren (geef direct aan dat het te kort dag is) en op tijd beginnen. Ik begrijp dat je het pas laat wist, maar als je een halve dag in het weekend weg bent, heb je eigenlijk nog tijd genoeg om je voor te bereiden. (Niet aanvallend bedoelt, overigens)

    Je uitspraak kun je trouwens oefenen door naar de Franse taal te luisteren. Je leert dan vanzelf hoe een bepaald woord klinkt en hoe je de accenten en dergelijken moet uitspreken. Hoe meer je naar Frans luistert en het leest, hoe beter je -je in die taal kunt gaan verwoorden.


    Ik ben niet pas gisteren begonnen met leren, maar ik kwam gisteravond tot de conclusie dat ik het nog niet kende. Vrijdagavond ben ik meteen begonnen met de tekst te vertalen (we hadden een Nederlandse tekst gekregen) en doorlezen. Toen ik zaterdag thuis was moest ik een betoog schrijven voor een ander vak, maar de overige tijd heb ik in Frans gestoken. Ik heb de tekst wat gemarkeerd, doorgelezen en hardop gelezen en dat heb ik zondag ook gedaan, maar toen kwam ik dus tot de conclusie dat ik het simpelweg nog niet kende en heb ik om tips gevraagd.

    Ik moest 7 gesprekjes leren, daarvan kende ik er uiteindelijk vanochtend 5.

    Tijdens de MO was het heel erg onrustig in de klas waardoor het steeds onderbroken moest worden. En tja, toen kwamen opeens alle woorden die ik ook in het Duits wist binnenvallen, en in combinatie met zenuwen en een drukke klas die loopt te juichen als je het fout doet werkt het gewoon niet :/ Ik moest zelfs huilen tijdens het MO, maar ja daar werd het niet echt beter van.

    De volgende keer voer ik alles in wrts ofzo, dan ken ik het misschien beter. Idk.

    De vriendin met wie ik het MO deed heeft een 9,7 trouwens. Terwijl die het vlak voor het MO pas eventjes heeft doorgelesen. O.O


    Bedankt voor de tips over de uitspraak enzo! Maar ik ga deze kuttaal volgend jaar toch laten vallen, dus ik weet niet of ik er met 2 lessen Frans nog heel veel aan ga hebben.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly