• Mijn grote doel is om een boek uit te geven voordat ik vijfentwintig ben (nog vier jaar te gaan dus) en ik loop nu al een poos rond met een idee voor een verhaal dat ik weet dat ik kan uitwerken tot een boek. Nou was ik daar al begonnen en had ik al zo'n 18.000 woorden geschreven tot ik helemaal vastliep en het een tijd liet rusten. Nu dacht ik er laatst eens aan tijdens een slapeloze bui en toen besefte ik me dat ik het idee verkeerd had aangepakt en nu heb ik het plan helemaal omgegooid en heb ik vandaag de nieuwe proloog geschreven. Het is maar een begin, maar ik ben erg blij dat ik nu in ieder geval besefte waar ik fout zat.

    Hieronder gooi ik even onder spoilers mijn oude proloog en mijn nieuwe proloog voor de geïnteresseerden:

    OUD

    Proloog

    Zachtjes tikt een withouten bootje de met bladeren bestrooide grond van een klein Zweeds eilandje aan. Twee slanke handen strijken nerveus over de zwarte rand. De jongen, bij wie de handen horen, laat zijn ogen nieuwsgierig over het oppervlak van zijn nieuwe onderkomen glijden. Het eiland is een paar kilometer groot en heeft geen naam: enkel rode herfstbladeren ritselen haar toe en soms fluistert de zee, geeft haar boodschappen door middel van de ritmische golven, maar zij benoemen haar niet. Haar nieuwe en eerste menselijke bewoner zal haar later een naam geven, hij is te menselijk om haar niet te personifiëren, om haar slechts aan te spreken met taalconstructies als ‘haar’ en ‘het’, maar voor nu is hij getroffen door hoe mooi en ongerept het is en denkt hij niet na over een woord om haar mee aan te spreken.


    NIEUW
    Als er iets was waarop Fridolf Ljungstrand graag terugkeek dan waren het keerpunten in zijn leven. Zo dacht hij bijvoorbeeld vaak aan het moment dat hij leerde lopen, een gebeurtenis waarvan hij zich eigenlijk nog maar weinig kon herinneren, maar die een duidelijke verandering in zijn leven teweeg had gebracht – het was het begin van zijn wegloopavonturen – en hij noemde het dan ook liefkozend “het keerpunt van desertie”. Een ander voorbeeld was het moment dat Elin had leren praten, het gelukzalige gevoel dat iemand hem kon begrijpen en kon terugpraten, “ het keerpunt van appreciatie”. Het had iets geruststellends om het leven in te delen in afgebakende periodes, een beginpunt en een eindpunt, net zo hard en duidelijk als de twee kanten van een zwembad en de omwenteling had precies dezelfde naam. Keerpunt.
    Opspattend water raakte hem op zijn wang en haalde hem eventjes uit zijn gedachten. Zijn blik verschoof zich naar de horizon, waar een klein stukje land in zicht was. Het zag er haast romantisch uit: een boot; de zonsondergang; het meisje dat op het bankje tegenover hem zat, de wind speelde met haar blonde haar en ze keek hem bezorgd, bijna teder aan; het blauw van het zeewater, dat telkens zijn best deed zo hard mogelijk tegen de boot aan te slaan. Dit was ongetwijfeld een keerpunt in zijn leven, weer een keurig afgebakende periode was voorbij zodra hij zijn voet aan het vasteland zou zetten en hij dacht aan hoe zijn avontuur was begonnen en wat het hem had opgeleverd. Het was allemaal begonnen met “ het keerpunt van Pehr”.
    De boot naderde de kade, waar een groepje mensen met spanning de komst van de veerboot afwachtten. Een nerveus gevoel trok door Fridolf’s maagstreek en hij greep de hand van het blonde meisje.
    ‘Je bent thuis,’ zei ze.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Haha heeft niemand hier een mening over


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Ik vind die nieuwe echt ... ik heb er geen woorden voor. Het is een heel luchtige, vlot lopende schrijfstijl en toch weet je in zo'n kort tekstje emoties te leggen. Het doet me wat denken aan de schrijfstijl van Murakami.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Ik heb nog nooit Murakami gelezen, maar dat lijkt me een groot compliment omdat ik wel veel Murakamifans ken


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Wauw, het tweede proloog leest meteen veel prettiger. Het maakt me ook wel nieuwsgierig naar de rest. Houd ons op de hoogte!


    Rest in Peace, Son of Gondor

    Wauwauwauwauw c: Super mooi, en inderdaad, hou ons op de hoogte!
    (Ik struikekde wel over die naam maar dat is eigenlijk ook wel leuk hehe)


    Spinning around, I'm weightless.

    Ik vind eigenlijk de eerste leuker, haha.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ik vind persoonlijk de eerste ook eigenlijk leuker.


    Ex astris, sciencia

    Knap geschreven vind ik. (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Knap geschreven vind ik. (:


    26 - 02 - '16

    Wauw, wat een geweldige prologen! De eerste vind ik mysterieuzer wat me aantrekt, maar de tweede lijkt zoveel meer te zeggen en veel meer essentie van je verhaal te vervatten, dat het me echt raakt. En zeer zeker heel benieuwd maakt.


    We are only a moment.

    Ten eerste: bedankt voor alle lieve woorden!!
    Ten tweede: voor degenen die geïnteresseerd zijn en op de hoogte willen worden gehouden, op een gegeven moment heb ik proeflezers nodig, dus misschien kun je het ooit wel lezen haha
    Ten derde: Voor degenen die de oude proloog meer konden waarderen, dat stuk wordt in enigszins veranderde vorm later in het verhaal opgenomen.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.