• Hoi hoi,

    Ik wil graag een website maken voor mijn aankomende boek en andere schrijfsels, maar ik ben echt een leek op dat gebied. Op zich leer ik mezelf wel snel dingen aan, maar het moet niet zo ingewikkeld zijn dat ik maanden bezig ben om uit te pluizen hoe alles werkt. Hebben jullie tips of ervaring met het maken van een eigen site? Waar heb je die aangemaakt en wat vind je de plus- en minpunten? Ik hoor het graag!

    Edit:
    Ik heb uiteindelijk een website gemaakt via Weebly. Manlief had daar ook een site dus die kon me helpen, al was het niet heel ingewikkeld. Maar ik ben met zulke dingen niet de geduldigheid zelve. :'D

    Dit is hem! Hebben jullie nog tips? (:

    [ bericht aangepast op 30 nov 2015 - 9:00 ]


    Every villain is a hero in his own mind.

    HANAYA schreef:
    (...)
    Dis! Oeh, wat is je site trouwens? Misschien dat ik wat kan leren >< Ik ben ook niet keigoed ofzo, maar vind 't wel leuk!
    Ik zie in elk geval twee uitgangspunten.
    1: je wil een simpele website zonder al te veel poespas waar je je werk op kan laten zien, of een blogje voor als je op reis gaat. Dan werkt een CMS als bijv. joomla of wordpress prima. Dan hoef je niet (mag wel ofc) je CSS vanaf scratch te schrijven en kun je gebruik maken van bestaande stylesheets die je aanpast als je dat wil. Als je gaanderweg meer wil leren kun je tutorials volgen en kleine opdrachten doen om de boel onder de knie te krijgen.
    2: Je hebt al een vet idee of een ontwerp dat niet standaard is en je hebt heel specifieke wensen over wat je wil. Dan kan het een idee zijn om vanaf scratch te beginnen met een text editor zoals Notepad of dreamweaver. Omdat ik niet snel ben met praktisch leren heeft me het wel maanden geduurd om een site te maken zoals ik 'm wil en te begrijpen wat er gebeurt en wat ik doe. Maar goed, dat is ook afhankelijk van je eigen verwachtingen en hoe snel je bent met leren x].
    Als je dit doet en je kennis is echt nul zou ik het eerst heel simpel aanpakken; doe een serie tutorials online die goed beoordeeld zijn door de users en krik je kennis op. Dan krijg je op een gegeven moment zo veel vrijheid dat je kan doen wat je wil en de missende kennis kan opzoeken.

    Methode 1 werkt prima als je snel resultaat wil. Het kan ook het meest bevredigend werken omdat je met minor effort maximum results krijgt. Methode 2 is de hardcore way met als groot voordeel dat je controle hebt over alles wat er op je site gebeurt. You're the master. Maar deze methode kost wel meer tijd, vooral nu tegenwoordig de eisen wat hoger zijn >.>


    Dit is mijn website: (weggehaald)

    Ik heb eigenlijk bijna alles met de hand ontworpen, behalve de flyer op de voorpagina, die heb ik ook niet zelfgemaakt, was een flyer van een expositie waar ik aan meedeed. :') (En allang afgelopen is. :'D) Dus die ga ik nog een keertje weghalen. Sowieso is de website nog lang niet af, haha. Maar het is zovéél werk omdat ik alles apart moet uploaden en de codes zelf moet creëren. Dat doe ik wel vaak via via met meerdere programma's, de hotspots maak ik bijvoorbeeld in GIMP en vervolgens zoek ik de code op in Notepad ++ (Deze programma's zijn allemaal gratis trouwens)
    Het grote nadeel van codes is gewoon dat het eventjes duurt voordat je het doorhebt. Ik heb echt geluk gehad, want een goede vriend van mij beheert een aantal sites dus die kon mij best goed op weg helpen. Toen ik het eenmaal doorhad, hoe het werkte en ik een klein opzetje had, was de rest eigenlijk heel simpel. Wel moet ik goed opletten, want 1 foutje in de code en het werkt al meteen niet meer. Dus je moet wel goed kijken wat je doet, wat soms lastig is, want toen ik alle afbeeldingen aan het uploaden en aan het omzetten was in codes was het een beetje aan een lopende band werk dus dan maak je al sneller foutjes.

    Ik weet niet zo goed hoe je je website precies wilt hebben, maar zelf ben ik erg fan van simpel en blanco, vooral als het een praktisch doeleinde heeft, mensen informeren bijvoorbeeld. Dan vind ik het altijd fijn om niet al te veel tekst en opties te hebben en dat je niet eindeloos moet zoeken naar de plek waar je wilt zijn.
    Omdat ik zelf meer van het visuele ben heb ik ervoor gekozen om vooral met beelden te werken waar je dan op kan klikken. Als je meer met woorden bent is dat toch weer anders denk ik.

    Heb je een beetje een idee hoe je je website wilt hebben? Misschien kan je een beetje rondkijken op soortgelijke websites en daar een beetje je eigen idee uit halen.
    Mijn inspiratie heb ik bijvoorbeeld van deze sites:
    Klik & Klik

    Als je een beetje een idee hebt dan kan je ook beter beslissen waarmee je je website wilt vormgeven. Omdat ik echt een heel duidelijk beeld had wat ik wilde kon ik niet echt uit de weg met Wordpress en Joomla en zo. Vreselijk vond ik het, ik snapte er geen bal van en ik voelde me heel beperkt. Persoonlijk vind ik codes dan wel fijner, al heb ik echt de minimale kennis ervan, ik voel me er een stuk vrijer in.

    [ bericht aangepast op 11 jan 2016 - 23:22 ]


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Zelf ben ik websit/webshop developer en ik denk dat je het beste gebruik kan maken van wordpress als je al kennis hebt van HMTL en CSS en een klein beetje PHP. Want met wordpress kun je je website zo moeilijk maken als je wilt, mocht je er in de toekomst meer verstand van krijgen, maar ook gewoon makkelijk en compact houden :) Je kunt er echt veel kanten mee op, dus dat lijkt me een goede optie.

    Mocht je ergens niet uitkomen, mag je me altijd pb'en :)


    "There’s no such thing as miracles, only the inevitable and the accidental – and what we do. I’ve always believed that.

    Ik heb al heel wat sites uitgeprobeerd, maar ik vind Wix toch het beste.


    16 - 09 - '17

    OH maar dat is vet! Ik ben echt gek op die handgemaakte stuff, echt super persoonlijk. Cool om weer es wat anders te zien dan dat moderne flat design! Ik word zelf straks nog plat ;o
    Maar ja, ik vind het zelf soms ook allemaal zo verwarrend ook. Making websites in a nutshell: Q: What's the best? A: It depends.
    En ik begrijp het ook wel dat als je écht geïnteresseerd bent in het bouwen van sites, je eerst zeer oldskool met je text editor plain ol' HTML en CSS gaat schrijven en dan pas aan de wordpress gaat. Dat heeft als grote voordeel dat je weet wat je doet in een latere fase. Als een site niet meer is dan alleen een middel om je werk op te tonen dan kun je redelijk snel klaar zijn. Maar stel; je bent een webbouwer of een hobbyist, dan kun je helemaal los gaan :D.
    Zo maak ik er een sport van zo veel mogelijk te bereiken zonder javascript te schrijven, al is het maar om de simpele reden dat ik het niet kán. Simpele sites maken lukt me nog wel, programmeren laat me janken. Oh yes I tried. Twintig keer een haakje vergeten, zwéren dat er niks ontbrak, twintig keer nalezen en dan zie ik pas dat ik een haakje ergens vergeet. Well fml.
    In my case.. ik had een ontwerp dat ik moest presenteren. Later heb ik dat ontwerp gebouwd en waar nodig een plugin gebruikt (ik moest items filteren) want dat lukt me gewoon echt niet als ik dat ook vanaf scratch moest doen.


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik heb uiteindelijk een website gemaakt via Weebly. Manlief had daar ook een site dus die kon me helpen, al was het niet heel ingewikkeld. Maar ik ben met zulke dingen niet de geduldigheid zelve. :'D

    Dit is hem! Hebben jullie nog tips? (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Vikings schreef:
    Ik heb uiteindelijk een website gemaakt via Weebly. Manlief had daar ook een site dus die kon me helpen, al was het niet heel ingewikkeld. Maar ik ben met zulke dingen niet de geduldigheid zelve. :'D

    Dit is hem! Hebben jullie nog tips? (:


    Het ziet er echt top uit!


    Your make-up is terrible

    Vikings schreef:
    Ik heb uiteindelijk een website gemaakt via Weebly. Manlief had daar ook een site dus die kon me helpen, al was het niet heel ingewikkeld. Maar ik ben met zulke dingen niet de geduldigheid zelve. :'D

    Dit is hem! Hebben jullie nog tips? (:


    Hij is echt heel mooi geworden! ^^


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."