• Het komt regelmatig voor dat ik een woord gebruik en/of hoor en me afvraag of het iets is dat alleen in bepaalde gebieden gebruikt wordt of dat het een heel erg bekend, doorsnee woord is. (Hetzelfde met uitdrukkingen).
    Ik hoor dit van meerdere mensen en daarom leek dit topic me een leuk, interessant idee: je post simpelweg een 'ben ik de enige die *bepaald woord/uitdrukking* gebruikt?' Mensen die het dan ook gebruiken (of regelmatig horen) kunnen hier dan op reageren en zo weet je eindelijk dat je niet de enige bent die bijvoorbeeld een lieveheersbeestje een kapoentje noemt. Of dat die ene uitdrukking die je dagelijks door je zinnen gooit tóch wel een beetje vreemd is.

    Ben ik de enige die bij kinderen 'geld' niet 'geld' noemt, maar 'centjes'? Als in 'hier heb je een paar centjes, dan kun je een ijsje gaan kopen.'


    I had a few, got drunk on you and now I'm wasted

    Het enige wat ik nu kan bedenken is dat ik en mijn zusjes altijd wijdwagen zeggen in plaats van wagenwijd. (bijv. in de context: De deur stond wijdwagen open en het was al zo koud.) Als je het op zoekt op internet is het blijkbaar wel een geaccepteerde vorm, maar ik ken niemand die het verder gebruikt en als ik het toevallig gebruik lachen mensen vaak omdat ze denken dat ik het woord niet ken.


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Duivelsgebroed schreef:
    Ik zeg uit automatisme wel eens 'kattenbak' als ik kofferbak bedoel, regionaal dingetje

    Doe ik ook.


    "I shut my eyes in order to see.'

    Vedder schreef:
    M'n broer zegt altijd "weps" i.p.v. "wesp". Al zal hij daar vast niet de enige in zijn.

    Nope, ik ben best vaak mensen tegengekomen die dat zeiden.

    Het woord centjes doet me denken aan meneer Krab van de Nederlandse Spongebob Squarepants. Ik zal het waarschijnlijk nooit als een serieus woord kunnen nemen. :') Maar ik hoor het ook vrijwel nooit.

    [ bericht aangepast op 27 okt 2015 - 22:18 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Ik zeg het niet echt, soms, meer mijn oma's en opa, maar wij gebruiken 'frak' voor 'pet/muts'. En oh ja, 'pollen' of 'pollekes' voor handen :')
    'Boefen' en 'fretten' als onbeleefdere vorm van eten?
    'Kousebroek'? (bijna iedereen die ik ken zegt broekkousen, alleen bij mijn familie is het precies kousebroek, oeps)
    Er zijn er vast nog, maar daar kan ik even niet opkomen (:


    I don't think you quite understand, honey

    Needles schreef:
    Centjes is echt kinderachtig. Ik praat het liefst niet kinderachtig tegen kinderen, want het is enorm denigrerend en ze gaan er niet beter van praten.

    Oh, ik had er ook echt een hekel aan dat mensen nog steeds tegen me "mama" zeiden als ze mijn moeder bedoelden. Zelfs toen ik twaalf was ofzo -_-


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    Kattenbak zeg ik ook altijd. Klinkt zoveel leuker als kofferbak.
    En ik gebruik ook als iets lekker is heel vaak de zin Alsof er een engeltje over je tong piest. Maar dat vinden heel veel van mijn vrienden vreemd. En iets waar ik de laatste tijd ook steeds vaker mee te maken krijg is dat ik nooit normaal zakdoek kan zeggen, ik zeg het altijd als zadoek.


    "Delaying death is one of my favourite hobbies."

    Ik gebruik vaak de woorden zinnig en onzinnig, en hoor dat eigenlijk ook (bijna) alleen van mezelf. Ik heb het dus van niemand overgenomen en nam maar zomaar een woordkeuze aan... Best vreemd, eigenlijk. Maar zinnig vind ik ook veel leuker klinken dan zinvol. (;
    Hoort iemand hier dat ook weleens, of ben ik daar dan echt zo uniek in? ;3

    [ bericht aangepast op 27 okt 2015 - 22:29 ]


    Let's go outside and all join hands, but until then you'll never understand…

    En openeens was er dit topic. :'D
    Ik gebruik hem niet zelf, maar wel eens gehoord. Ik vond hem zo leuk.


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Grassi schreef:
    Ik gebruik vaak de woorden zinnig en onzinnig, en hoor dat eigenlijk ook (bijna) alleen van mezelf. Ik heb het dus van niemand overgenomen en nam maar zomaar een woordkeuze aan... Best vreemd, eigenlijk. Maar zinnig vind ik ook veel leuker klinken dan zinvol. (;
    Hoort iemand hier dat ook weleens, of ben ik daar dan echt zo uniek in? ;3


    Gebruik ik oom


    Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen, geenszins om liefde, maar om de sublieme momenten en het sentiment daartussen.

    Mijn vriend zegt altijd "verplekken" i.p.v. "verplaatsen". Daarentegen vindt hij het weer vreemd dat ik vaak het woordje "ja" achter zinnen plak, zoals: "Heb je het naar je zin ja?" Maar dat zal wel liggen aan het feit dat we uit verschillende regio's komen. Mijn beide ouders komen ook ergens anders vandaan dan ikzelf, zij hebben een ontzettend harde G en ze praten veel grover. (":

    [ bericht aangepast op 28 okt 2015 - 3:56 ]


    Alis volat propriis.

    Livton schreef:
    Ik zeg het niet echt, soms, meer mijn oma's en opa, maar wij gebruiken 'frak' voor 'pet/muts'. En oh ja, 'pollen' of 'pollekes' voor handen :')
    'Boefen' en 'fretten' als onbeleefdere vorm van eten?
    'Kousebroek'? (bijna iedereen die ik ken zegt broekkousen, alleen bij mijn familie is het precies kousebroek, oeps)
    Er zijn er vast nog, maar daar kan ik even niet opkomen (:

    Wij zeggen "frak" tegen een jas.
    "Pollen" en "pollekes" werd ook vaak gebruikt in mijn familie, maar zelf gebruik ik het amper.
    "Boefen" en "fretten" gebruik ik ook soms en "kousebroek" zeg ik ook altijd. ^^

    [ bericht aangepast op 28 okt 2015 - 8:39 ]


    Take me to wonderland

    Livton schreef:
    Ik zeg het niet echt, soms, meer mijn oma's en opa, maar wij gebruiken 'frak' voor 'pet/muts'. En oh ja, 'pollen' of 'pollekes' voor handen :')
    'Boefen' en 'fretten' als onbeleefdere vorm van eten?
    'Kousebroek'? (bijna iedereen die ik ken zegt broekkousen, alleen bij mijn familie is het precies kousebroek, oeps)
    Er zijn er vast nog, maar daar kan ik even niet opkomen (:

    Dat zeggen ze hier ook allemaal.

    Ik heb pas nog moeten uitleggen wat 'een klopje krijgen' was en het is niet een pak rammel krijgen. :')
    Maar dat is ook meer een Vlaamse uitspraak.

    Ik kan tegen 2 Vlaams Limburgse uitdrukkingen niet tegen: pistolet en uithalen. Waarom zeggen jullie een pistolet tegen een sandwich. Een sandwich is zacht en een pistolet is een hard broodje. Ik ben Limburgers in mijn buurt dat al jaren aan het afleren. Als ze pistolet zeggen, krijgen ze ook daadwerkelijk een pistolet. :')
    Uithalen vind ik ook zo'n gek woord. Lijkt me een samenstelling van ophalen en uit gaan ofzo. 'Moet ik je komen uithalen?' Ik ben toch geen kroket uit de muur die je kan uithalen...


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury