• Ik ben bezig met een boekenreeks te schrijven maar geeft iemand tips als boek wil uitgeven waar op moet letten.
    Welke tips zijn zeker handig dat toch redelijk kans maak bij een uitegeverij.

    Mt.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik heb even in PB gereageerd, gezien je de vraag daar ook had gesteld. :Y)


    Every villain is a hero in his own mind.

    Vikings schreef:
    Ik heb even in PB gereageerd, gezien je de vraag daar ook had gesteld. :Y)


    Eigenlijk ben ik wel heel benieuwd naar wat je over dit onderwerp te zeggen hebt, als je het ook hier zou willen delen. (bloos)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik had dit geantwoord. ^^

    Het belangrijkste is dat je een verhaal schrijft wat je zelf leuk vindt. Daarnaast is het handig om de basis van het schrijven onder de knie te hebben. Niet alleen taalkundig, maar ook qua opbouw en schrijfstijl en dergelijke. Je kunt hierover verscheidene boeken lezen, je kunt ook een schrijfcoach zoeken die je daarmee kan helpen.

    Je schrijft in dit berichtje al niet helemaal netjes Nederlands. Is Nederlands je moedertaal? Ik zou in elk geval iets meer zorg besteden aan je spelling, want als je zo een berichtje naar een uitgeverij weet ik honderd procent zeker dat ze niet eens naar je manuscript kijken.

    En daarna had ik haar berichtje even verbeterd om te laten zien wat ik bedoel. (:

    Maar dat is vrij algemeen dus, haha.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Vikings schreef:
    Ik had dit geantwoord. ^^

    Het belangrijkste is dat je een verhaal schrijft wat je zelf leuk vindt. Daarnaast is het handig om de basis van het schrijven onder de knie te hebben. Niet alleen taalkundig, maar ook qua opbouw en schrijfstijl en dergelijke. Je kunt hierover verscheidene boeken lezen, je kunt ook een schrijfcoach zoeken die je daarmee kan helpen.

    Je schrijft in dit berichtje al niet helemaal netjes Nederlands. Is Nederlands je moedertaal? Ik zou in elk geval iets meer zorg besteden aan je spelling, want als je zo een berichtje naar een uitgeverij weet ik honderd procent zeker dat ze niet eens naar je manuscript kijken.

    En daarna had ik haar berichtje even verbeterd om te laten zien wat ik bedoel. (:

    Maar dat is vrij algemeen dus, haha.


    Dank je voor je antwoord! Als je de tijd wilt nemen ervoor, zou je dan eens willen uitleggen hoe het hele proces gaat van eerste manuscript mailen naar de uitgever tot aan het boek in je hand hebben? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
    En verhaalinhoudelijk, waar let een uitgever dan op?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Daar ben ik ook benieuwd naar ja


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    JamesPotter schreef:
    Daar ben ik ook benieuwd naar ja


    16 - 09 - '17

    JamesPotter schreef:
    Daar ben ik ook benieuwd naar ja


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Patholoog schreef:
    (...)

    Dank je voor je antwoord! Als je de tijd wilt nemen ervoor, zou je dan eens willen uitleggen hoe het hele proces gaat van eerste manuscript mailen naar de uitgever tot aan het boek in je hand hebben? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
    En verhaalinhoudelijk, waar let een uitgever dan op?

    Ik wil er wel wat over vertellen hoor. (:
    Ik kan alleen natuurlijk maar voor één uitgeverij spreken. Het duurt gemiddeld zo'n drie maanden voordat je iets van een uitgeverij hoort. Toen ik hoorde dat ze mijn verhaal wilden gaan uitgeven, duurde het nog ruim een jaar voordat ik aan de beurt was. Ik had al wel gehoord dat er veel te veel infodump in mijn verhaal zat en dat er grofweg 60.000 woorden geschrapt moesten worden. Dus daar heb ik me in de tussentijd mee bezig gehouden.
    Zo'n drie maanden voor de publicatiedatum kreeg ik een mailtje dat we zouden gaan beginnen. De redactrice verbeterde in Word de spelfouten, kromme zinnen en haalde overbodige stukken weg. In de kantlijn plaatste ze opmerkingen van dingen die niet klopten of die beter konden. Daarna ging ik ermee aan de slag en zo stuurden we het hoofdstuk door totdat we er tevreden over waren.

    Ik had de pech dat mijn boek tegen het einde van het proces een jaar werd uitgesteld door het overlijden van mijn uitgever. De redactrice van toen werkte er niet meer toen de uitgeverij een doorstart maakte, dus ik kreeg een andere redacteur en we begonnen het proces van voor af aan. Zodra een hoofdstuk af was, ging het naar de woordredacteur die ook nog een laatste check deed. Toen alles klaar was, werd de zetproef in PDF gemaakt en moest ik het nogmaals doorlezen op foutjes, en naast mij deed nog een ander dat. In de tussentijd had ik al plaatjes doorgestuurd die ik mooi vond voor de cover en daar ging ik een grafisch vormgever mee aan de slag. Uiteindelijk lag het een week bij de drukker en toen kwamen de boeken op mijn mat. :Y)

    Wat je tweede vraag betreft - ik heb hier wel mijn uitgever over gesproken op de laatste beurs. Sowieso moet het verhaal natuurlijk lekker geschreven zijn en moeten er geen grote plotholes in zitten. Daarnaast moet het verhaal natuurlijk gewoon aanspreken en origineel zijn. Helemaal origineel is het natuurlijk nooit, maar een uitgever zal bijvoorbeeld niet (snel achtereen) twee verhalen over drakenrijders uitgeven. Elk verhaal moet wel 'uniek' zijn binnen alle andere boeken die ze uitgeven.

    Verder kijkt een uitgever vooral naar de synopsis. Als die hem niet aanspreekt, zal hij niet eens beginnen aan je manuscript, dus eigenlijk is het schrijven daarvan nog belangrijker dan een goed verhaal.

    Ik hoop dat ik zo een beetje je vragen heb beantwoord. ^^


    Every villain is a hero in his own mind.

    Vikings schreef:
    (...)
    Ik wil er wel wat over vertellen hoor. (:
    Ik kan alleen natuurlijk maar voor één uitgeverij spreken. Het duurt gemiddeld zo'n drie maanden voordat je iets van een uitgeverij hoort. Toen ik hoorde dat ze mijn verhaal wilden gaan uitgeven, duurde het nog ruim een jaar voordat ik aan de beurt was. Ik had al wel gehoord dat er veel te veel infodump in mijn verhaal zat en dat er grofweg 60.000 woorden geschrapt moesten worden. Dus daar heb ik me in de tussentijd mee bezig gehouden.
    Zo'n drie maanden voor de publicatiedatum kreeg ik een mailtje dat we zouden gaan beginnen. De redactrice verbeterde in Word de spelfouten, kromme zinnen en haalde overbodige stukken weg. In de kantlijn plaatste ze opmerkingen van dingen die niet klopten of die beter konden. Daarna ging ik ermee aan de slag en zo stuurden we het hoofdstuk door totdat we er tevreden over waren.

    Ik had de pech dat mijn boek tegen het einde van het proces een jaar werd uitgesteld door het overlijden van mijn uitgever. De redactrice van toen werkte er niet meer toen de uitgeverij een doorstart maakte, dus ik kreeg een andere redacteur en we begonnen het proces van voor af aan. Zodra een hoofdstuk af was, ging het naar de woordredacteur die ook nog een laatste check deed. Toen alles klaar was, werd de zetproef in PDF gemaakt en moest ik het nogmaals doorlezen op foutjes, en naast mij deed nog een ander dat. In de tussentijd had ik al plaatjes doorgestuurd die ik mooi vond voor de cover en daar ging ik een grafisch vormgever mee aan de slag. Uiteindelijk lag het een week bij de drukker en toen kwamen de boeken op mijn mat. :Y)

    Wat je tweede vraag betreft - ik heb hier wel mijn uitgever over gesproken op de laatste beurs. Sowieso moet het verhaal natuurlijk lekker geschreven zijn en moeten er geen grote plotholes in zitten. Daarnaast moet het verhaal natuurlijk gewoon aanspreken en origineel zijn. Helemaal origineel is het natuurlijk nooit, maar een uitgever zal bijvoorbeeld niet (snel achtereen) twee verhalen over drakenrijders uitgeven. Elk verhaal moet wel 'uniek' zijn binnen alle andere boeken die ze uitgeven.

    Verder kijkt een uitgever vooral naar de synopsis. Als die hem niet aanspreekt, zal hij niet eens beginnen aan je manuscript, dus eigenlijk is het schrijven daarvan nog belangrijker dan een goed verhaal.

    Ik hoop dat ik zo een beetje je vragen heb beantwoord. ^^

    Hoe gaat dat verder met de plaatjes? De plaatjes die jij opstuurde, daar zat/zit namelijk een copyright op, toch? Ging de grafisch vormgever dan gewoon iets zoeken wat in de sfeer van de plaatjes lag o.i.d?

    Haha toch gek dat het echte drukken maar zo kort duurt en je zo lang bezig bentmet de rest xD maar dit is echt super handig om te weten! Hier had ik het metmijn moeder nog over vanmiddag, hoe dat in zn werk gaat haha


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.

    Mt


    You were born original, don't die as a copy.

    En de distributie? Eenmaal je een roman uitgegeven hebt, komt dat niet vaak in de winkels te liggen, toch? Gaat dat meestal gewoon via sites zoals bol.com en zo ja, wordt je boek dan eigenlijk wel gelezen?


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Inktwit schreef:
    (...)
    Hoe gaat dat verder met de plaatjes? De plaatjes die jij opstuurde, daar zat/zit namelijk een copyright op, toch? Ging de grafisch vormgever dan gewoon iets zoeken wat in de sfeer van de plaatjes lag o.i.d?

    De uitgeverij koopt de rechten. Er is een site met allerlei foto's die gekocht kunnen worden en de uitgeverij heeft daar een abonnement op. (:


    Every villain is a hero in his own mind.

    Histoire schreef:
    En de distributie? Eenmaal je een roman uitgegeven hebt, komt dat niet vaak in de winkels te liggen, toch? Gaat dat meestal gewoon via sites zoals bol.com en zo ja, wordt je boek dan eigenlijk wel gelezen?

    Klopt! De meeste boekhandels durven een boek van een nieuwe en onbekende auteur niet aan. Je kunt een paar boekwinkels in de buurt benaderen, die willen nog wel eens omdat je in de buurt woont, of zelf een stapeltje neerleggen. Mijn uitgeverij is een middelgrote uitgeverij. Dat houdt in dat de boeken niet overal liggen, maar we groeien hard en er zijn steeds meer boekhandels die onze catalogus aanvragen. Dus dat hangt er vanaf of bij wat voor uitgeverij je zit, maar als debuterend auteur kom je waarschijnlijk sowieso bij een kleine tot middelgrote uitgeverij terecht.

    Het voordeel van mijn uitgeverij is dat we op zo'n tien beurzen per jaar staan waar mensen sowieso onze stand bezoeken en je er altijd wel eentje verkoopt. Daarnaast wordt je boek natuurlijk over bibliotheken verspreid en ben je inderdaad vindbaar op internet. ^^


    Every villain is a hero in his own mind.