• Hoihoi,
    Vanavond heb ik een bijlesafspraak met een jongetje uit groep 3. Ik help hem met rekenen. Hij is erg druk, heeft een slechte concentratie en is al snel gefrustreerd als het rekenen niet goed gaat. Daarom heb ik bedacht om hem te motiveren met rekenspelletjes.
    Maar, nu heb ik dus echt geen ervaring met jonge kinderen. Dit is de eerste keer dat ik zo'n jong iemand bijles geef, namelijk. Ik dacht eraan om een spelletje te doen met een bal, maar ik ben bang dat hij daar niet goed mee om kan gaan. Dus mijn vraag is, heeft iemand van jullie misschien een goed idee voor een rekenspel? Ik kon op internet namelijk ook niet zoveel vinden.


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Mijn opa leerde me vroeger lezen door paaseitjes in te zetten. Als ik de hele bladzijde las, kreeg ik een eitje.
    Je kunt iets van een beloning inzetten of rekenen met objecten. Dus hem echt laten zien dat 3+3 6 is. En maak van te voren duidelijke afspraken met hem, zodat hij weet waar hij aan toe is. Kinderen met een slechte concentratie hebben dat nodig.

    Succes (:


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Bloodborne schreef:
    Mijn opa leerde me vroeger lezen door paaseitjes in te zetten. Als ik de hele bladzijde las, kreeg ik een eitje.
    Je kunt iets van een beloning inzetten of rekenen met objecten. Dus hem echt laten zien dat 3+3 6 is. En maak van te voren duidelijke afspraken met hem, zodat hij weet waar hij aan toe is. Kinderen met een slechte concentratie hebben dat nodig.

    Succes (:

    Hmm, ik kan hem moeilijk allemaal snoep gaan geven hahaha. Het is bij hem gewoon lastig want van zijn ouders moet hij geloof ik meer dan dat hij op school doet. Hij moet bijvoorbeeld van zijn ouders al boven de 20 rekenen, maar in zijn werkboek zijn de sommen allemaal onder de 20. Dus het is wat lastig. En die afspraken, dat ga ik inderdaad doen. Vorige keer zei hij de hele tijd vieze woorden, ik ga hem vanavond echt zeggen dat dat niet kan :'D


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Misschien niet per se snoep, maar wel spelenderwijs samen leren :'). Dan blijft het bij hem ook beter hangen omdat er een leuk gebeuren omheen zat.


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Eledhel schreef:
    (...)
    Hmm, ik kan hem moeilijk allemaal snoep gaan geven hahaha. Het is bij hem gewoon lastig want van zijn ouders moet hij geloof ik meer dan dat hij op school doet. Hij moet bijvoorbeeld van zijn ouders al boven de 20 rekenen, maar in zijn werkboek zijn de sommen allemaal onder de 20. Dus het is wat lastig. En die afspraken, dat ga ik inderdaad doen. Vorige keer zei hij de hele tijd vieze woorden, ik ga hem vanavond echt zeggen dat dat niet kan :'D


    Het hoeft ook geen snoep te zijn, maar dat hij wel een beloning krijgt voor zijn werk. Bijvoorbeeld, aan het begin vraag je of hij een spelletje wil doen. Waarschijnlijk wel. Je zegt dat als hij alle sommen maakt en goed zijn best doet, jullie daarna nog wat leuks gaan doen samen.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Belonen met leuke stickers misschien?


    ~

    Bloodborne schreef:
    (...)

    Het hoeft ook geen snoep te zijn, maar dat hij wel een beloning krijgt voor zijn werk. Bijvoorbeeld, aan het begin vraag je of hij een spelletje wil doen. Waarschijnlijk wel. Je zegt dat als hij alle sommen maakt en goed zijn best doet, jullie daarna nog wat leuks gaan doen samen.

    Jaa dat is wat ik bedoel, ik zoek een leuk idee voor een spelletje. Ik heb eerst namelijk 2 werkbladen voor hem en als hij die heeft gedaan gaan we een spel doen. Dat spel moet wel wat met rekenen te maken hebben, maar ik heb dus geen idee wat voor een spel ik kan doen... Op internet staan alleen maar ideetjes voor spelletjes die je met een hele klas kan doen. Daarom dit topic (:

    Scapegoat schreef:
    Belonen met leuke stickers misschien?

    Hmm ja kan ook. Moet ik even naar de Action straks hahaha

    [ bericht aangepast op 13 juni 2016 - 13:17 ]


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Of iets creatiefs, zoals sommen oplossen door knutselen, verven, kleien en dergelijken.
    Bij de action zie je vast wel wat leuks.


    ~

    Spelletjes genoeg maar ken er helaas geen die ook bij rekenen ingezet kan worden :c Inderdaad misschien even langs de action!


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ik heb iets bedacht, woehoe! Ik neem een blad mee waar allemaal antwoorden van sommen op staan. Die cijfers staan allemaal in een apart vakje. Dan heb ik kaartjes mee waar de sommen opstaan en een vel stickers. Hij mag dan een sticker plakken in het vak waar het juiste antwoord op de som staat :'D Maar als hij daarvoor niet goed meedoet en de hele tijd van die rare woorden zegt doen we het niet.
    Nog even en ik kan mijn eigen basisschool beginnen, hahaha


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Bij ons op school hadden we vroeger een stickervel en als we een deel goed deden kregen we een stickers. Het blaadje had volgens mij 10/15 vakjes en als het hele blad vol was mocht je dan wat uitkiezen voor speelgoed, maar je kan met hem bijvoorbeeld wat leuks doen, of een klein zakje snoep geven!


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Je zou hem kunnen laten rekenen met kleine snoepjes. Zoiets als chocoladerozijnen ofzo. En voor iedere som die hij goed heeft mag hij alle chocoladerozijnen opeten? Ik zou het anders niet weten haha - terwijl ik wel met die leeftijdsgroep werk. Ik ben benieuwt voor welke spelletjes je uiteindelijk kiest ^^

    Villainess schreef:
    Je zou hem kunnen laten rekenen met kleine snoepjes. Zoiets als chocoladerozijnen ofzo. En voor iedere som die hij goed heeft mag hij alle chocoladerozijnen opeten? Ik zou het anders niet weten haha - terwijl ik wel met die leeftijdsgroep werk. Ik ben benieuwt voor welke spelletjes je uiteindelijk kiest ^^

    Probleem is dat hij niet echt grenzen weet. Hij kan niet normaal die snoepjes neerleggen zonder ze meteen allemaal op te eten. Daarom heb ik wat "rustigers" gekozen. Nu hopen dat het werkt! Ik ga wel heel consequent zijn, vorige keren was dat wat minder maar dat is toch echt wel nodig bij hem.


    Standal schreef:
    Bij ons op school hadden we vroeger een stickervel en als we een deel goed deden kregen we een stickers. Het blaadje had volgens mij 10/15 vakjes en als het hele blad vol was mocht je dan wat uitkiezen voor speelgoed, maar je kan met hem bijvoorbeeld wat leuks doen, of een klein zakje snoep geven!

    Hmm ja dat is ook een goed idee, dankje!

    [ bericht aangepast op 13 juni 2016 - 15:38 ]


    It probably had more to do with the hurled bombs, thrown down by humans hiding in the clouds...

    Een spelvorm of iets dergelijkse of een beloning werkt goed, hoe klein dan ook. Ik weet nog dat ik met breuken heb leren werken doordat de lerares ons pannenkoeken leerde delen haha


    Miep

    Uhm. Ik heb dit wel eens gedaan met mijn klas. Heb op het moment een groep 3, dus meestal doe ik dit met de gehele groep.

    Bingo: Wat je zelf al beschreef - vel met rijtjes antwoorden, sommen opnoemen en dan fiches op de antwoorden leggen. En wie als eerste de bovenste rij vol heeft bijv. Kan je met hem meedoen (;

    Getallenlijn: sprongen maken op de getallenlijn van 2 of 5 door echt te springen. Maak dan wel even duidelijk bij welk getal hij is begonnen door dat te laten zien. Je kunt ook nummers uitprinten en dan husselen dat hij ze op volgorde moet leggen.

    Memorie: Kaartjes met sommen en met antwoorden, deze wel even apart houden. Dan van beide 1 pakken en kijken of het het goede antwoord is.

    Er zijn er nog wel meer. Maar ik moet nu eerst afwassen. Als je nog wat wil weten, kan je altijd pb'en (;


    It's never gonna happen, Guys.

    Ik vond vroeger LOCO altijd geweldig, weet niet of je dat kent en/of hebt? Dan heb je zozegmaar een bakje en allemaal blokjes en dan moet je bijvoorbeeld sommetjes oplossen en als je het goed hebt dan komt er een mooi patroontje uit. Dat vond ik altijd geweldig.

    En anders allemaal kleine gummetjes halen en dan elke keer als hij 10 sommen goed heeft een klein gummetje geven, zelfde idee als met snoep maar dan zonder snoep?

    Ik onderschat kinderen uit groep 3/4 altijd. In de zomervakantie begeleid ik altijd een groepje van 9 kinderen die in groep 3/4 zitten. En die zijn op zich best wel slim, maar die luisteren meestal ook wel (en doen ze dat niet, dan uh...)


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly