• Heeey allemaal :')

    Mijn vriend heeft vrijdag zijn Engels mondeling en ook een herkansing voor Engels leestoets. Het is niet voor examens, maar erg belangrijk omdat hij het echt goed moet doen om over te gaan. Ik probeer hem zo veel mogelijk te helpen hiermee en ben nu zo veel mogelijk tips en tricks aan het verzamelen voor hem om het zo goed mogelijk te doen. Hebben jullie nog tips of goede sites om op te oefenen? Alvast super erg bedankt!

    [ bericht aangepast op 19 juni 2016 - 23:03 ]


    “A queen will always turn pain into power.”

    - Als je een woord niet weet, ga dan niet stotteren maar leg het woord uit (dat wordt geapprecieerd!!)
    - Voor uitspraak: download de app ELSA speak of de app van Lesson Nine GmbH , want dat helpt je met uitspraak!
    - Wees voorbereid op alle mogelijke situaties, want docenten stellen ook vragen tijdens een mondeling die soms echt totaal een keerpunt maken in wat jij hebt voorbereid.

    [ bericht aangepast op 19 juni 2016 - 23:09 ]


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    - Als je een woord niet weet, ga dan niet stotteren maar leg het woord uit (dat wordt geapprecieerd!!)
    - Voor uitspraak: download de app ELSA speak of de app van Lesson Nine GmbH , want dat helpt je met uitspraak!
    - Wees voorbereid op alle mogelijke situaties, want docenten stellen ook vragen tijdens een mondeling die soms echt totaal een keerpunt maken in wat jij hebt voorbereid.


    Goeie, vooral die app. Dankje!


    “A queen will always turn pain into power.”

    De enige tips die ik je kan geven zijn:
    - Als je met een partner een mondeling hebt, begin dan vóór je mondeling al met het spreken van Engels. Of eventueel als je met meerdere mensen aan het wachten bent. Dan kom je niet binnen en moet je nog omschakelen. Dat hielp bij mij altijd heel erg
    - Bij leestoetsen, oude maken en een beetje zorgen dat je de standaard woorden kent die op elkaar lijken. Vaak gebruiken ze dezelfde verwijswoorden etc, en als je die kent scheelt dat je heel veel tijd met opzoeken!


    Miep

    - Als je even niet weet wat je moet zeggen, of als je de vraag niet begrijpt, zeg dat dan (in het Engels). Zeg dus bijvoorbeeld: 'Let me think.' 'Could you repeat that?' 'I do not understand.'
    - Niet overmoedig worden op een leestoets, maar woorden die je echt niet begrijpt vertalen met je woordenboek indien je een tekst niet helemaal goed begrijpt.
    - Echter niet ieder woord dat je niet kent vertalen, dat kost veel te veel tijd. Zodra je begrijpt wat er in de zin (zinsdeel) gezegd/bedoelt wordt, dan maken die specifieke woorden niet uit.
    - Eerst bepalen waar de tekst over gaat voordat je echt begint te lezen.
    - Eerst naar de vragen van een tekst kijken (ook al zeggen docenten altijd dat je eerst moet lezen), want dat bespaart vaak veel leestijd.
    - Dus niet de delen van de tekst lezen waarover geen vraag is (tenzij een vraag over de hele tekst gaat, dan natuurlijk wel).

    [ bericht aangepast op 19 juni 2016 - 23:20 ]


    how dare you speak of grace

    - Gebruik niet te moeilijke woorden. Ik heb een paar medestudenten gehad die dachten 'als ik een moeilijk woord gebruik kan ik misschien een hoger cijfer halen', maar het kan helaas ook snel verkeerd gaan :'). Als je een moeilijk woord niet helemaal meer weet (of helemaal niet meer), gebruik dan een makkelijk synoniem of leg het woord uit.
    - Vermijd 'ehm'. Nu en dan ehm zeggen is oke, maar als het te veel wordt gebruikt wordt het storend.
    - Niet te snel praten. Neem de tijd om goed te articuleren.

    Voor de leestoets kan je zinnen of woorden onderstrepen of markeren (als het kan). Ik had dat gebruikt op mijn examen. Als ik dacht: 'o dat heb ik nodig' dan markeerde ik het. Dan werd ik niet afgeleid door de rest van de tekst c:.

    Succes met je mondeling en leestoets!


    Seasons will change, but I shall remain

    Toevallig heb ik vrijdag mijn engels mondeling gehad voor business English, (ik had een 8,5 yay!). De tips hierboven me zien er goed uit, en bij mij zeggen docenten altijd:
    - Probeer niet al te fancy woorden te gebruiken. Lukt iets niet? Jammer, op naar het volgende.
    Ik weet niet wat voor soort mondeling je hebt, maar als het een individueel mondeling is en je komt er echt niet meer op, vraag je gewoon of je door kunt naar het volgende gedeelte, en hier later op terug kunt komen. Als je leraar geen dickhead is, vinden ze dat vaak geen probleem.
    - Maak je vooral niet druk om je accent, maar zorg dat je verstaanbaar bent. Ga ook niks faken!
    Fake accenten zijn the worst, trust me. Ik heb een hollands meisje in mijn klas die het nodig vind om constant overdreven Brits te praten tijdens de Engels les, maar daarbuiten praat ze met een hevig accent. Ze is zo gewoon minder verstaanbaar omdat ze zich constant focust op de uitspraak van haar woorden en niet op de woorden zelf. Inhoud eerst, dan verfijnen, om het zo maar te zeggen.
    - Bereid je niet voor op vragen.
    Oké, dit klinkt heel bizar, maar ga je niet drukmaken om wat voor vragen zij gaan stellen aan je. Hierdoor creëer je valse hoop en als de vragen niet zijn zoals je verwacht had, raak je sneller in paniek. Focus je gewoon op je onderwerp en zorg dat je er genoeg over weet.
    - En de laatste, probeer zoveel mogelijk Engels te pragten vantevoren.
    Al is het dat je Engels met je ouders of met mensen op school, praat engels zodat je went aan de taal. Mijn opleiding is Engelstalig en ik heb een Frans meisje die geen woord Engels sprak in 4 maanden zien transformeren naar iemand die gewoon een 7,5 had voor haar Engels mondeling. Als je moeite hebt met mondelingen is dit echt een aanrader.

    Voor het leesgedeelte (al kom ik hier nu waarschijnlijk te laat mee), kan ik je aanraden om veel Engelse boeken, artikelen, tijdschriften en kranten te lezen. Zo wen je aan het lezen en als je een Engels boek leest wat je leuk vind, helpt dit ook met het begrijpend lezen want je wilt natuurlijk niks van het plot mislopen.


    tya

    voor mondeling: niet te druk maken om je accent, zorg gewoon dat je verstaanbaar bent, zorg dat je de standaard woorden kent en engels lezen kan ook helpen voor de gramatica ik ben zelf een drama met uitspreken enzo maar mijn leraar zei dat hij geen gramaticale fouten kon horen en daardoor heb ik oa een hoog cijfer gekregen. ook belangrijk is blijven praten, niet te veel tussenpauzes, zorg dat je genoeg over het onderwerp weet om te blijven praten

    voor lezen: heel veel engels lezen, boeken, fanfics, tijdschriften, kranten


    The best part of the day is comming home to a wagging tail <3

    Bij Engelse teksten is het meestal zo, dat wanneer je een woord niet kent/begrijpt, je achter de mening kan komen door gewoon verder te lezen.

    Ik weet niet hoe de Engelse leesteksten van je vriend eruit zien maar bij mij op school kregen we heel veel multiple choice vragen. In dat geval: twee van de vier antwoorden zijn altijd pure bullshit. Probeer die als eerst te elimineren. Tussen de overige twee antwoorden zit meestal één klein verschilletje. Als je dat verschil opmerkt en de tekst goed begrijpt, dan is het makkelijker om het goede antwoord te kiezen.

    Verder is markeren ook een heel goed idee. Het lijkt misschien onnodig en tijd innemend maar uiteindelijk zorgt het ervoor dat je sneller dingen op kan zoeken.

    Veel succes!


    i tried to buy your pretty heart, but the price too high

    Probeer voor de mondeling op de standaardvragen al wat antwoorden te bedenken en werk die uit. Niet te letterlijk onthouden, want het valt best op als je monotoon een verhaal opzegt terwijl je denkend naar het plafond staart ;p. Als je de woorden ongeveer al in je hoofd hebt zitten, komt de zin er vloeiender en natuurlijker uit, wat je meestal al wat pluspunten oplevert. Daarbij zit je dan ook niet snel met woorden die je niet weet, omdat je de nodige woorden al een keer hebt opgezocht en gebruikt. Dat was een tip die mijn docent ons altijd gaf.

    Lezen is vooral veel oefenen, want begrijpend lezen is gewoon iets wat je moet beheersen. Die tip hierboven is ook iets wat echt iedere leraar aanraadt om te doen, maar als je veel toetsen hebt gemaakt, voel je vanzelf ook wel een soort patroon aan. Een vriend van me was nooit goed in Engels, maar op een of andere manier haalde hij wel altijd heel hoog voor leestoetsen, gewoon omdat hij in dat soort toetsen heel goed was.

    Ik hoop dat je vriend het haalt :p


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Voor leestoetsen: veel examens oefenen. Dit kan op mavo, maar ook havo en vwo niveau. Door dit regelmatig te doen krijg je een goed inzicht in hoe een leestoets eruit ziet, het soort vragen etc. Dit kun je doen op www.examenblad.nl

    Voor mondeling: luisteren en praten liggen heel dicht bij elkaar. Veel series kijken zonder ondertiteling (of met, maar dan Engelse ondertiteling - dat kan ook helpen met lezen -) of kijk bijvoorbeeld youtubers die alleen maar Engels praten. Dit helpt ook met je uitspraak en het leren en horen van nieuwe woorden. Dit zijn dingen die je natuurlijk ruim van te voren moet doen.
    Als je vriend een opdracht heeft gekregen kun je daar van te voren op oefenen. Wat je ook kunt doen is standaard zinnen oefenen, bijvoorbeeld wanneer je vriend een vraag van een leraar niet snapt: "could you repeat that?" "Could you explain that?" "I'm sorry, I don't understand". Zulke standaard zinnen zijn erg handig en leraren apprecieren dat je vriend het tegen ze zegt.

    [ bericht aangepast op 20 juni 2016 - 7:56 ]


    'If we wait until we're ready, we'll be waiting for the rest of our lives.' - Lemony Snicket

    Voor leestoetsen gebruik ik meestal een marker om alle belangrijke stukjes aan te strepen. Ook lees ik eerst de tekst voor ik de vragen lees, zo weet ik zeker dat ik geen dingen over het hoofd zie omdat ik te gericht ga zoeken.

    Mondelingen zijn altijd vervelend haha. :') Maar het beste is geloof ik om gewoon door te blijven praten, ook al gebruik je dan maar wat minder moeilijke woorden. Als je een woord niet weet kan omschrijven ook helpen!


    -

    voor mondeling is mij geleerd: praat ook met lichaamstaal. Als je iets niet begrijpt kan je een vragend gezicht trekken, of niet begrijpend kijken. Vaak zien mensen al dat je iets niet begrijpt en dan hoef je het ook niet te vragen. Als je docent/partner zo irritant is om niks van je lichaamstaal te "begrijpen" dan moet je het met: 'Can you repeat that, PLEASE?' Docenten vinden het altijd fijn als je PLEASE zegt, dus doe dat. Dan kom je wat beter over xD Voor lezen heb ik eigenlijk niet echt goede tips, behalve deze:
    let altijd op kleine bijvoeglijke naamwoorden. Er zaten er veel in een leestoets die ik moest maken, dus misschien is het handig om daar op te letten.
    Succes!


    Maar allemaal dragen we in ons hart een inwendig Ithaka.

    voor lezen:
    - lees eerst de tekst daarna de vragen en dan de tekst wat bij de vragen hoort

    voor mondeling:
    - als je een woord niet weet een ander woord gebruiken wat er op lijkt
    - vooral niet gaan stotteren of euh zeggen want dan denken ze dat je het niet weet. het zelfde bij lange stiltes
    - geloof in je zelf

    Echt heel erg bedankt allemaal! Er zitten een paar supergoede tips bij waar hij zeker wat aan zal hebben. Echt dankjulliewel <33


    “A queen will always turn pain into power.”

    Een vriendin van mij kende een jongen die gewoon één Engels woord niet meer wist. Hij zei het in het Nederlands en ging gewoon verder alsof er niks aan de hand was. Zo krijg je dus meer punten voor vloeiend spreken, dan wanneer je gaat nadenken over dat woord of het heel uitgebreid gaat uitleggen terwijl het daar niet om gaat.

    Ik ben ook altijd rete zenuwachtig voor mondelingen. Probeer vertrouwen in jezelf te hebben en weet dat je best wel Engels kan, en dat het geen perfect Engels hoeft te zijn. (Je vriend dan)

    Heel veel succes!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.