• Hallo iedereen!

    Sinds 2 jaar heb ik gesukkeld met een writers' block en heb al die tijd dus niet meer geschreven. Nu kriebelt het een tijdje in de vingers om terug te gaan schrijven. Omdat het toch lang geleden is, weet ik niet zo goed waar te beginnen. Daarom had ik gehoopt of jullie mij hiermee kunnen helpen.

    Wat vinden jullie het belangrijkste om naar te kijken tijdens het schrijven van een verhaal? Hoe leggen jullie ideeën, personages, plaatsen van verloop, ... bij elkaar? Met welk fase tijdens het schrijfproces beginnen of eindigen jullie en wat gebeurt er ondertussen? Wanneer is het tijd om een titel te verzinnen? Hoe willen jullie potentiële lezers prikkelen? Wat doen jullie als jullie merken dat het verhaal een beetje in een slop geraakt?

    ^ Zulke vragen zie ik graag beantwoord worden.
    Ook, ik heb geprobeerd om een mindmap te maken, zoals het hier ergens gesuggereerd is, maar ik snap de werking ervan niet zo goed. Of beter gezegd: ik snap niet welke fases je stap per stap kunt uitwerken daarin, want het is zo lang geleden.

    Kortom, wat is een schrijfplan voor jou en welke relevante tips kan je meegeven?

    Alvast bedankt (:


    “Life is not a problem to be solved, but a reality to be experienced.”

    Voor mij zijn bij het plotten de personages echt het belangrijkste. Mijn verhalen lopen niet als ik mijn personages niet goed ken. Personages spelen ook vaak de grootste rol in mijn verhaal (klinkt raar, maar daarmee bedoel ik dat het voor een groot deel om de karakterontwikkeling draait en niet om een ander plotpoint). Ik werk mijn personages dus goed uit voor ik begin, maar er kunnen altijd tijdens het verhaal nog dingen aan hun lijst toegevoegd worden.

    Verder schrijf ik niet alles van het plot letterlijk uit, maar zorg ik wel dat ik de conclusie/climax van het verhaal van te voren weet. Zo weet ik waar ik naartoe moet schrijven. Ik schrijf ook vaak chronologisch, maar soms schrijf ik scenes die veel later in het verhaal plaatsvinden van te voren uit om dezelfde reden.

    Titels ben ik echt super slecht in, dus ik doe altijd maar iets dat in me op komt bij het verhaal. Meestal iets heel simpels, één of twee woorden.

    Als het verhaal een beetje 'inzakt', probeer ik altijd een gebeurtenis te bedenken die zorgt dat iedereen (de personages én de lezer) weer wakker geschud worden, maar dat is soms wel lastig. Alle gebeurtenissen moeten namelijk wel invloed hebben op het plot. Ik maak dan een soort lijstje: wat moet er nog gebeuren voor X bereikt kan worden?

    En dan nog je andere vraag: ik heb altijd te veel ideeën die ik niet allemaal kan uitwerken, waardoor ik vaak een overzicht maak. Het zijn vaak alleen beginnetjes, dus elk idee moet ik eerst flink uitwerken voor ik er iets mee kan. Als ik verhaal wil schrijven en meerdere ideeën heb, schrijf ik ze allemaal op, om te vergelijken met welk idee ik het meeste kan en of ik misschien ideeën kan combineren. (:


    A person who never made a mistake never tried anything new

    Nog een vraag dat ik vergeten was te stellen: hoe borrelt je brein van ideeën? En hoe ga je om met ideeën van een verhaal of meerdere?


    Bedoel je met het borrelen van ideeën hoe men inspiratie opdoet?

    &om je tweede vraag te beantwoorden; meestal schrijf ik al mijn ideeën op. Vervolgens kijk ik wat mij het meest aanspreekt en waar ik het meeste al van uit heb gedacht en voor me zie. Het is namelijk makkelijker een verhaal op te pakken waar je al een compleet beeld van hebt. Daar ga ik dan dus mee aan de slag. De andere ideeën bewaar ik voor later, maar ze komen eigenlijk altijd te vervallen omdat ik het achteraf toch niet interessant genoeg vind.


    "A good book is always good, no matter how many times you've read it."

    Hoe ik te werk ga is als volgt: het grote verloop van mijn verhaal ken ik. Ik ken het einde en in grote lijn de weg daarheen. Die grote lijn wordt dan in mijn hoofd in fases gehakt. Ik werk pas een brok meer in detail uit, éénmaal ik daaraan ben beland. Intussen laat ik de ideeën voor later gewoon zonder oordeel borrelen, ik schrijf ze neer, ik sla ze op. Tegen de tijd ik dan aan dat verhaalonderdeel ben aanbeland heb ik al meer tekst dan ik ooit kan gebruiken voor dat onderdeel. Als ik van voordien al weet in die brok er moet er ondermeer een conversatie komen tussen die twee personages. Dan heb ik al pagina's, pagina's, pagina's aan conversatietekst. Veel meer dan ik ooit zal kunnen gebruiken. Het zijn losse flodders en ideeën die zijn ontstaan als ik nog aan een eerdere fase van het verhaal was aan het werken.

    Een brok structureer ik en werk ik pas in detail uit, éénmaal ik daar kom met schrijven. De brok waar ik nu mee bezig bent speelt zich af tussen dezelfde personages, op dezelfde setting dus daarom is dat onderdeel in het verhaal een afgebakend geheel. Dan hak ik het nog eens in stukken. In mijn voorbeeld heb ik een aanloop/voorbereiding - een opbouw naar een eerste hoogtepunt - een opbouw naar een tweede hoogtepunt. En na het tweede hoogtepunt is er een nieuwe fase. Ik heb dus drie brokken binnen die fase van het verhaal. Als ik aan een nieuwe aanbeland werk ik hem uit tot op het hoofdstuk. Ik bepaal welke voorbereiding ik nodig heb om naar dat punt toe te werken, bepaal welke informatie waar moet komen, welke kladfragmenten erin komen waar die moeten staan. Dan heb ik voor een hoofdstuk of 10 - 20 een planning. Onder het schrijven neem ik dat erbij. Ik kijk wat er behandeld moet worden (spanningsopbouw, kladfragmenten)en smelt alles met mijn fantasie dan samen tot een hoofdstuk. Met andere woorden, veel gehak dus, waarin je telkens meer en meer inzoomt. Voor mij is dit een goede techniek en een goed evenwicht tussen doordachte planning en fantasie. (Pas structureren en dingen uitsluiten als ik aan die brok beland en in je planning de ingrediënten wel opsommen, maar met je fantasie het hoofdstuk nog moeten koken. )

    [ bericht aangepast op 2 aug 2016 - 21:59 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Voor iedereen is het weer anders.
    Zelf werk ik met een soort inleiding. (zie spoiler) Maar ik werk ook af en toe met een verhaallijn. Waarin ik dan zet in welk hoofdstuk er wat moet gebeuren. Dit kan heel handig zijn maar soms gebruik ik het ook niet. Je moet je verhaal zeker wel de ruimte geven om zich te ontwikkelen net zoals je hoofdpersoon, dus maak je lijst niet te lang. Zo zet je jezelf ook voor een verrassing. (:

    Inleiding
    Hoofdpersoon
    Naam:
    Uiterlijk:
    Leeftijd:
    Karakter +:
    Karakter –:
    Hobby's:
    School:
    Werk: :

    Hoofdpersoon
    Naam:
    Leeftijd:

    Bijrollen
    Naam:
    Naam:
    Naam:
    Naam:

    Proloog:
    Verhaal:
    Epiloog:


    Oh, en maak je niet druk over de titel. Die komt vanzelf. Soms weet je die van te voren, soms komt dat omhoog als je halverwege bent of het komt pas als het verhaal af is. Dat is zeker niet iets wat je moet forceren.
    Weliswaar dat je best hier de mening van een ander kan vragen maar hou voor ogen dat het jouw verhaal is, jij schrijft het dus jij moet er plezier in hebben. En surf even verder hier op het Forum. Er is iemand die een hele lijst heeft met allerlei links die handig kunnen zijn. Daar maakt iedereen intussen wel gebruik van, denk ik. ;p

    En hoe kom je aan ideeën/inspiratie? Overal om me heen. Of ik nou in de tram naar mijn werk zit, boodschappen aan het doen bent of gewoon in de tuin zit. Het kan ook zijn door muziek of een film. Blijf vooral verder lezen want in een verhaal van een ander kan jij een idee halen om totaal iets anders mee te doen.
    Mijn tip daarin is, zorg dat je iets te schrijven bij je hebt of maak snel een notitie op je telefoon. Je weet maar nooit.

    Denk ook niet dat je 1 dag in 1 hoofdstuk moet proppen, bij gebrek aan een beter woord. Ik vind het mooier als er een soort normale verloop is en dat het in elkaar overloopt. Soms kan het dat 1 dag wel in 1 hoofdstuk past maar dat lukt niet altijd. Bij mijn verhaal Secret Moments heb ik op een gegeven moment oorlog erin verwerkt en dan duurt 1 dag en 1 nacht bijna 4 of 5 hoofdstukken. Als je het voor elkaar weet te krijgen om de spanning op te bouwen, kun je precies halverwege stoppen zodat je met een cliffhanger zit. Dan zijn je lezers benieuwd naar het volgende stuk.

    Hoe trek je lezers? Je zou je creatie in de spotlight kunnen zetten maar dit kost geld. (dit is iets wat ik zelf niet doe) Naarmate je schrijft en actief bent op Q wordt je vanzelf gevonden. Je kan je creatie ook promoten bij anderen in een soort reclame blog, of zelfs in hun gastenboek. Zorg gewoon dat je gezien wordt want je kan ook op het spelletjes forum zitten. Zo bereik je ook veel mensen.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt. Maar vooral, enjoy writing & follow your heart

    [ bericht aangepast op 5 aug 2016 - 19:28 ]


    ~ I'm a writer. Anything you say or do may be used in a story. ~