• Hi,
    De laatste tijd ben ik zeer geïnteresseerd in boeken zoals van bijvoorbeeld de schrijver Haruki Murakami. Ik wil graag meer van dit soort boeken lezen.
    (Japanse wereld->hoeft niet perse, soort van literatuur, veel diepgang)
    Hebben jullie tips?


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Ik ken de auteur, maar heb nog niets van hem gelezen, kan je misschien wat specifieker omschrijven wat je zoekt? Ik lees veel literatuur, maar ken hem nog niet goed genoeg om te zeggen wat de inhoud is en waarmee hij dus vergelijkbaar zou kunnen zijn. (;


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Ik ken de auteur, maar heb nog niets van hem gelezen, kan je misschien wat specifieker omschrijven wat je zoekt? Ik lees veel literatuur, maar ken hem nog niet goed genoeg om te zeggen wat de inhoud is en waarmee hij dus vergelijkbaar zou kunnen zijn. (;


    Het hoeft niet perse vergelijkbaar te zijn, maar-Oké, eigenlijk weet ik zelf ook nog niet zo goed wat ik precies zoek-
    Ik ben bijvoorbeeld bezig met 1q84:
    1q84 is het ijzingwekkend spannende verhaal van Aomame en Tengo. Op het eerste gezicht hebben zij niets met elkaar te maken, maar gaandeweg wordt duidelijk dat hun paden elkaar heel vroeger ooit gekruist moeten hebben, en het zit er even duidelijk in dat dit weer gaat gebeuren. Maar hoe? Met een duizelingwekkende vaart voert Haruki Murakami de lezer mee door parallelle werelden, langs hotelkamers in Tokyo, gewelddadige sekten, nachtclubs en een geheimzinnige jonge vrouw met een wel heel bijzondere afwijking.

    En wil ook bijvoorbeeld Kafka op het strand lezen:
    Kafka Tamura loopt op zijn vijftiende verjaardag van huis weg om te ontsnappen aan zijn onmogelijke vader. Tegelijkertijd gaat Nakata, een man op leeftijd die nooit volledig hersteld is van een bizar ongeluk in zijn jeugd, weg uit zijn vertrouwde omgeving om op zoek te gaan naar een verdwenen kat. Er wordt een brute moord gepleegd, maar de identiteit van zowel de dader als het slachtoffer is een groot raadsel. Katten praten met mensen, vissen vallen uit de lucht en in het bos verschuilen zich soldaten die sinds de Tweede Wereldoorlog niet ouder zijn geworden.

    En Norwegian wood, De opwindvogelkronieken, after dark etc.
    Gewoon boeken met een aparte poëtische stijl.

    Ik weet bijvoorbeeld dat mensen zeggen dat Banana Yoshimoto vergelijkbaar is, maar heb me daar nog niet voldoende in verdiept. Welke boeken raadt jij zelf aan? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

    [ bericht aangepast op 7 nov 2016 - 16:00 ]


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Ik heb enkel Norwegian Wood van hem gelezen, maar vond deze stijl nu niet zo uitzonderlijk speciaal. Al snap ik wel wat je bedoelt hoor. Goh als ik er zo over denk moet je misschien eens naar de grote, bekende klassiekers gaan kijken? Ik denk dat er daar wel enkele meer poëtische werken tussen zitten!


    The soul needs autumn.

    Saorsa schreef:
    Ik heb enkel Norwegian Wood van hem gelezen, maar vond deze stijl nu niet zo uitzonderlijk speciaal. Al snap ik wel wat je bedoelt hoor. Goh als ik er zo over denk moet je misschien eens naar de grote, bekende klassiekers gaan kijken? Ik denk dat er daar wel enkele meer poëtische werken tussen zitten!

    Heb je aanraders? Of richtingen waar ik naar moet zoeken? Ik weet hier namelijk niets van af. Ik ben nu Goodreads aan het doorzoeken en vind hier ook al een aantal japanse schrijvers. Nog geen idee of ze vergelijkbaar zijn, maar ze staan in een lijst met 'best Japanese Books'.


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Scribe schreef:
    (...)
    Heb je aanraders? Of richtingen waar ik naar moet zoeken? Ik weet hier namelijk niets van af. Ik ben nu Goodreads aan het doorzoeken en vind hier ook al een aantal japanse schrijvers. Nog geen idee of ze vergelijkbaar zijn, maar ze staan in een lijst met 'best Japanese Books'.


    Het hoeven toch niet noodzakelijk Japanse schrijvers te zijn hé? (Dat zei je toch in de beginpost). Zelf weet ik nu even geen voorbeelden, maar als je zoekt op termen als 'top 10 must read books' of 'top 50 books ever' zal je wel lijstjes vinden. Ik raad aan om naar lijstjes te zoeken die ook wat uitleg bij het boek geven, vaak staat er dan ook bij wat voor schrijfstijl de auteur heeft. ^^


    The soul needs autumn.

    Haha, daar kan ik niet zo heel veel uit opmaken. :'D Wat ik aanraad, hangt er vanaf waarvoor: Qua stijl hou ik heel veel van Peter Verhelst, heel zintuigelijk, heel plastisch, impressionistisch en visueel. Sterke stijl, heel sensationeel, hij weet zintuigelijke waarnemingen zo neer te zetten dat je het als het ware "voelt'' en zelf ook beleeft. Hij is echt heel sterk. (Maar voor het plot en personages hoef je het niet te doen, hij schrijft postmodernistisch en tenzij je daar op kickt, zul je er niet veel van verstaan. Hij heeft niet eens een plot). Erwin Mortier, prachtige stijl ook, in de poëtische zin, ook heel mooi. Jeroen Brouwers, die lees ik ook om zijn stijl, om zijn beschrijvingen dan weer, echt mooie beschrijvingen. Dat zijn schrijvers waarvan ik vind dat ze een mooie stijl hebben, plot is minder. Ik heb dan nog andere boeken die ik aanraad om andere redenen: Alsof het voorbij is van Julian Barnes, raad ik aan als je een mind - blow wilt, de leraar van Bart Koubaa raad ik ook aan als je een mind - blow wilt (het is wel een saai boek, maar het einde blijft je voor eeuwig en altijd bij), Atonnement is ook een mind - blow naar het schijnt. En dan puur boeken met echt een goed verhaal, die heb ik de afgelopen tijd eigenlijk niet meer gelezen, kan ik je niet mee helpen. Dit is wat ik recent in handen heb gehad en echt goed vond!


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik weet niet zo goed wat je zoekt, heel beschrijvend bijna sprookjesachtig, metaforisch boek is Paravion van Hafid Bouazza. Moest het voor studie lezen maar was echt een cool boek. In het begin lijkt het wat vreemd, maar later wordt het logischer. Een korte samenvatting van te voren lezen kan misschien ook wat helderheid scheppen.

    Oh, Bernard Dewulf, ook voor zijn stijl en beschrijvingen! (Kleine dagen), heeft hij een literatuurprijs voor gewonnen, weet niet meer welke, maar was heel mooi als je van mooie beschrijvingen houdt!


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Een stiekeme mijn topics.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Puellae schreef:
    Ik weet niet zo goed wat je zoekt, heel beschrijvend bijna sprookjesachtig, metaforisch boek is Paravion van Hafid Bouazza. Moest het voor studie lezen maar was echt een cool boek. In het begin lijkt het wat vreemd, maar later wordt het logischer. Een korte samenvatting van te voren lezen kan misschien ook wat helderheid scheppen.


    Oh ik hou van vreemde boeken. Ik ga hier zeker meer info over opzoeken!


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Histoire schreef:
    Haha, daar kan ik niet zo heel veel uit opmaken. :'D Wat ik aanraad, hangt er vanaf waarvoor: Qua stijl hou ik heel veel van Peter Verhelst, heel zintuigelijk, heel plastisch, impressionistisch en visueel. Sterke stijl, heel sensationeel, hij weet zintuigelijke waarnemingen zo neer te zetten dat je het als het ware "voelt'' en zelf ook beleeft. Hij is echt heel sterk. (Maar voor het plot en personages hoef je het niet te doen, hij schrijft postmodernistisch en tenzij je daar op kickt, zul je er niet veel van verstaan. Hij heeft niet eens een plot). Erwin Mortier, prachtige stijl ook, in de poëtische zin, ook heel mooi. Jeroen Brouwers, die lees ik ook om zijn stijl, om zijn beschrijvingen dan weer, echt mooie beschrijvingen. Dat zijn schrijvers waarvan ik vind dat ze een mooie stijl hebben, plot is minder. Ik heb dan nog andere boeken die ik aanraad om andere redenen: Alsof het voorbij is van Julian Barnes, raad ik aan als je een mind - blow wilt, de leraar van Bart Koubaa raad ik ook aan als je een mind - blow wilt (het is wel een saai boek, maar het einde blijft je voor eeuwig en altijd bij), Atonnement is ook een mind - blow naar het schijnt. En dan puur boeken met echt een goed verhaal, die heb ik de afgelopen tijd eigenlijk niet meer gelezen, kan ik je niet mee helpen. Dit is wat ik recent in handen heb gehad en echt goed vond!


    Ik zal eens gaan kijken. Dank je wel!

    @saorsa, nee het hoeven niet perse Japanse schrijvers te zijn. Die lijstjes ben ik nu ook wat aan het opzoeken.

    [ bericht aangepast op 8 nov 2016 - 9:16 ]


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Laat me weten wat jij er van vindt! (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Laat me weten wat jij er van vindt! (:

    Zal ik doen! Voorlopig kkmt het er nog niet van, maar ze komen op mijn TBR lijstje. ^^
    Welke boeken heb je van Erwin en Jeroen gelezen? Ik zie dat hun boeken op Goodreads een redelijke beoordeling hebben, dus je hebt me al nieuwsgierig gemaakt.

    [ bericht aangepast op 8 nov 2016 - 12:11 ]


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!

    Van Erwin Mortier, moet je zeker "mijn tweede huid'' bekijken en van Jeroen Brouwers raad ik ''geheime kamers'' aan. Allebei geen goed plot hoor, maar de stijl is echt heel mooi. En van Peter Verhelst zou ik "mémoires van een luipaard" lezen. Al deze drie boeken hebben één van de topliteraire prijzen gewonnen, dus ze zijn allemaal ongelofelijk goed en ook bewierrookt geweest.

    [ bericht aangepast op 8 nov 2016 - 12:30 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Van Erwin Mortier, moet je zeker "mijn tweede huid'' bekijken en van Jeroen Brouwers raad ik ''geheime kamers'' aan. Allebei geen goed plot hoor, maar de stijl is echt heel mooi. En van Peter Verhelst zou ik "mémoires van een luipaard" lezen. Al deze drie boeken hebben één van de topliteraire prijzen gewonnen, dus ze zijn allemaal ongelofelijk goed en ook bewierrookt geweest.

    Ik zal ze noteren. Bedankt!


    Wie durft te verdwalen, zal nieuwe wegen vinden!