• Allereerst mijn excuses aan wie verwachtte dat hier een zeer diepe tekst zou staan over wat de zin van het leven volgens mij is, want ik heb dit topic net geopend om van anderen het antwoord op deze vraag te horen. Aangezien ik op een katholieke school zit, moet ik immers een eindwerk voor godsdienst maken en, jawel, het hele rotwerk draait rond het thema 'zingeving', met de respectievelijke opgave:

    1. Wat is jouw context i.v.m. zingeving?
    2. Wat is volgens jou de zin van het leven?
    3. Bekijk de cursus van dit jaar. Waar verschilt de cursus van jouw visie? Leg uit.
    [Ik verwacht een mooi doorlopende tekst van minstens een A4 per vraag met niveau ASO 6. Je geeft je tekst af in de eerste week van maart (...)]


    Nu is mijn probleem dat ik niet weet wat de/of er een zin in het leven is of in welke richting ik moet denken. Bovendien is het ergens wel een interessante vraag, dus daarom- en omdat ik wanhopig op zoek ben naar inspiratie - dacht ik het eens aan jullie te vragen.
    Dus bij deze: Wat is volgens jou de zin van het leven? En hoe kom je precies bij die zin?

    [ bericht aangepast op 10 nov 2016 - 17:31 ]


    Nowadays we all cry in colours of silver and gold.

    MT, want ik vraag me dit ook af :') Ik weet nooit wat mensen bedoelen met de zin van het leven (;


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Hier hebben we het laatst tijdens godsdienst ook over gehad (zal dus wel in het leerplan zitten. :'D). De zin van het leven is inderdaad niets universeel (niet in mijn beleving, in elk geval). Het is iets wat je zelf aan je leven moet geven - het is iets heel persoonlijks. Mijn zin is dus niet jouw zin, maar goed: mijn zin.
    De zin van mijn leven is goed doen, eigenlijk. Gelukkig zijn - anderen gelukkig maken. Het best maken van je leven. Ja, je gaat toch dood, maar terwijl je dat niet bent: kan je je dan niet even goed proberen goed te voelen en proberen anderen éénzelfde gevoel te geven?
    Dat is mijn visie, natuurlijk. De zin van het leven is heel uitgebreid, haha.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Tyki schreef:
    MT, want ik vraag me dit ook af :') Ik weet nooit wat mensen bedoelen met de zin van het leven (;


    Hier de link naar Wikipedia https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zin_van_het_leven

    Mijn zin in het leven is om gelukkig te zijn en om iets voor de wereld te betekenen. Om dromen te volgen en niet het leven te 'verknoeien' ik leef maar één keer, maar de enige leven die ik heb is wel een mooie.


    I'm living in dreamworld, where I make my stories and a dream.

    De zin van jouw leven of van het hele leven op zich? (voordat ik het verkeerd begrijp (': )


    i wanna die with you once or twice.

    Lucens schreef:
    De zin van jouw leven of van het hele leven op zich? (voordat ik het verkeerd begrijp (': )

    Ironisch genoeg wordt dat niet nader bepaald in de opgave, maar ik denk dat het over jouw leven is. Anders lijkt het me nog minder doenbaar...


    Nowadays we all cry in colours of silver and gold.

    Je zou het ook nog kunnen zien als dé zin van het leven, als in: wat is de meest perfecte zin die je in je leven gelezen hebt. Mocht je onder de opgave uit willen komen :p


    Three words, large enough to tip the world. I remember you.

    Zin van het leven, nice to meet you again. Dit is nu al het tweede jaar dat we hierover aan leren/filosoferen zijn, omdat er dus een grooooooot misverstand zit in ons leerplan (van de school), want eigenlijk moeten we dat volgend jaar pas zien. Ach ja, drie jaar non-stop leren over de zin van het leven, waarom ook niet? (krul)
    Ik ga proberen het zo goed mogelijk uit te leggen hoe ik het geleerd heb (met mijn eigen interpretatie is). Goed om te weten, is dat er geen goed of fout is. Je kan niemand verplichten jouw zin ook zinvol te vinden.

    Heeft het leven nu eigenlijk zin? We worden geboren, leven, lachen, wenen, en uiteindelijk sterven we. Had het dan allemaal dan wel zin? Ik begin even helemaal in het begin van de mensheid. Oké, niet helemaal in het begin, maar we gaan even terug naar de kelten. Wanneer iemand overleed, werden er bloemen op het graf gelegd. Er was toen nog geen sprake van Jezus of Allah, maar wel van een andere godheid of iets waar ze in geloofden. Iets dat hun leven zinvol genoeg maakten dat ze de doden gingen eren. Wij mensen zijn van nature zinzoekers. Heeft het leven een hogere betekenis? Of is het gewoon los zinloos? Het is niet dat als je gelooft in de zin van het leven, dat je gelooft in een godsdienst. En kijk, atheïstische mensen hebben hoogstwaarschijnlijk een andere zin dan zwaar gelovige protestanten, maar ze hebben wel een zin.

    Wij mensen zijn dus eeuwige zinzoekers. Dat is altijd al zo geweest en vermoedelijk zijn dieren ook zinzoekers. Kijk naar olifanten. Als een van hun kudde sterft, kunnen ze dagen blijven rouwen. Maar je hebt geen god nodig om het leven zinvol te maken. Vanaf het moment dat je je leven zelf zinvol maakt door doelen te stellen, heeft het zin. Vanaf het moment dat je bestaat, heb je zin. Iets heeft zin, omdat het de omgeving beïnvloedt.

    Vaak heb ik wel het gevoel dat het leven geen zin heeft. Dan denk ik; ach, zometeen komt er een implosie van de oerknal en is het allemaal voorbij. Dan boeit het helemaal niet dat Trump president is, dat Poetin nog steeds aan de macht is en dat ik zonet een dikke buis op mijn rapport heb, maar dan nog. Ik bestà! En als ik het zelf zinloos vind 'om te leven' of als ik mijn eigen zin niet kan vinden, niet weet waarvoor ik het doe, ja, dan doe ik het voor anderen. Ik denk dat het vooral een push and pull factor is waarbij liefde een belangrijke factor is.

    Anyway, de zin van het levenis voor iedereen verschillend. Meestal zijn het bepaalde doelen of dromen die mensen voor ogen hebben, maar soms (in sektes bv) is het een bepaalde goddelijke macht. Anderen willen dan weer gelukkig zijn. Misschien moet je je vooral de vraag stellen; wat als je morgen zou sterven, zou je dat ///erg/// vinden? Als je leven praktisch geen zin zou hebben, zou het antwoord ja zijn, maar ik ben er vrij zeker van dat iets je tegenhoudt op deze wereld te zijn/blijven; liefde, vriendschap, dromen of doelen. Het woord 'zijn' betekent ook 'bestaan' en vanaf wanneer iets bestaat, heeft het een zin.

    Oké, ik ben hier al een heel boekwerk aan het schrijven (krul) en ik kan nog blijven doorgaan, maar dan moet ik mijn cursus er maar even bijnemen. Momenteel ligt die op school, haha. Hoe dan ook, ik hoop dat dit ongeveer wat duidelijk was voor jou (en de rest). Heel veel succes met je eindwerk (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    ProngsPotter schreef:
    Je zou het ook nog kunnen zien als dé zin van het leven, als in: wat is de meest perfecte zin die je in je leven gelezen hebt. Mocht je onder de opgave uit willen komen :p

    Haha, geweldig! Dank je voor het idee! :)


    Nowadays we all cry in colours of silver and gold.

    Ik las eens een mooie quote in mijn godsdienstcursus, ik heb hem altijd onthouden. De meeste, zeg maar allemaal van die dingen heb ik nooit onthouden, maar één wel, want dat vond ik echt een goede. "Zoals een konijn nooit de capaciteiten zal hebben om de principes van de analytische meetkunde begrijpen, zo is het menselijke brein ook niet in staat om de metafysische vraagstukken van dit heelal te doorgronden.'' Heeft het leven zin, heeft het leven niet zin? Je kunt er alleen maar over speculeren en ik denk dat je alleen maar kunt gissen, zodanig veel mensen hebben die vraag al gesteld maar een voldoening gevend antwoord is nooit bereikt, anders was de kwestie al lang gesloten, we kunnen er geen antwoord op vinden, dus het heeft ook geen zin om daar verder over na te denken, dan herkauw je alleen wat er vooraf al is bedacht, terwijl je op het raadsel nooit een oplossing vindt, want het is niet kenbaar voor de mens. De waarheid hierover is met andere woorden dus niet kenbaar voor de mens. Heeft het leven zin of niet? We gaan het nooit weten. Dus kun je beter de cirkelbeweging doorbreken en een andere vraag stellen, om het probleem op te lossen: in plaats van je af te vragen, wat is de zin van het leven, kun je je misschien beter afvragen, waarom piekert de mens zich hier zo suf over, waarom stelt de mens perse deze vraag.
    Waarom moet voor de mens alles zo noodzakelijk perse een 'zin' hebben. Alsof we zullen sterven van wanhoop als zou blijken dat er geen zin zou te zijn, waarom is dat? Ik heb ooit op school gehoord dat mensen de enige wezens zijn die kunst maken omdat ze de enige wezens zijn die zich bewust zijn van de dood. Als dat zo is, is het misschien wel gelinkt aan zingevingssystemen ook. Katten zijn niet religieus, alleen de mens verzint dat. Dus, conclussie, de mens is de enige die zich van het concept van hun eigen toekomstige dood bewust zijn, vinden dat zo afschuwelijk dat hun bestaan enigszins zin moet hebben gehad en hebben daarom kunst en zinggevingssysemen in het leven geroepen. Het maakt niet uitwat de zin is van het leven, interessanter is: waarom moeten we dat weten?


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Aight ik moet hier bijna elk jaar wel met levensbeschouwing iets over schrijven


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Histoire schreef:
    Ik las eens een mooie quote in mijn godsdienstcursus, ik heb hem altijd onthouden. De meeste, zeg maar allemaal van die dingen heb ik nooit onthouden, maar één wel, want dat vond ik echt een goede. "Zoals een konijn nooit de capaciteiten zal hebben om de principes van de analytische meetkunde begrijpen, zo is het menselijke brein ook niet in staat om de metafysische vraagstukken van dit heelal te doorgronden.'' Heeft het leven zin, heeft het leven niet zin? Je kunt er alleen maar over speculeren en ik denk dat je alleen maar kunt gissen, zodanig veel mensen hebben die vraag al gesteld maar een voldoening gevend antwoord is nooit bereikt, anders was de kwestie al lang gesloten, we kunnen er geen antwoord op vinden, dus het heeft ook geen zin om daar verder over na te denken, dan herkauw je alleen wat er vooraf al is bedacht, terwijl je op het raadsel nooit een oplossing vindt, want het is niet kenbaar voor de mens. De waarheid hierover is met andere woorden dus niet kenbaar voor de mens. Heeft het leven zin of niet? We gaan het nooit weten. Dus kun je beter de cirkelbeweging doorbreken en een andere vraag stellen, om het probleem op te lossen: in plaats van je af te vragen, wat is de zin van het leven, kun je je misschien beter afvragen, waarom piekert de mens zich hier zo suf over, waarom stelt de mens perse deze vraag.
    Waarom moet voor de mens alles zo noodzakelijk perse een 'zin' hebben. Alsof we zullen sterven van wanhoop als zou blijken dat er geen zin zou te zijn, waarom is dat? Ik heb ooit op school gehoord dat mensen de enige wezens zijn die kunst maken omdat ze de enige wezens zijn die zich bewust zijn van de dood. Als dat zo is, is het misschien wel gelinkt aan zingevingssystemen ook. Katten zijn niet religieus, alleen de mens verzint dat. Dus, conclussie, de mens is de enige die zich van het concept van hun eigen toekomstige dood bewust zijn, vinden dat zo afschuwelijk dat hun bestaan enigszins zin moet hebben gehad en hebben daarom kunst en zinggevingssysemen in het leven geroepen. Het maakt niet uitwat de zin is van het leven, interessanter is: waarom moeten we dat weten?

    Dat is een zeer mooi punt dat je daar maakt, maar dat neemt niet weg dat je, volgens de leerkracht tenminste, de vraag ontwijkt.
    Dat ter zijde, heb je zelf al een antwoord op de vraag die je daar stelt?


    Nowadays we all cry in colours of silver and gold.

    Nienya schreef:
    (...)
    Dat is een zeer mooi punt dat je daar maakt, maar dat neemt niet weg dat je, volgens de leerkracht tenminste, de vraag ontwijkt.
    Dat ter zijde, heb je zelf al een antwoord op de vraag die je daar stelt?


    Nee ik ''ontwijk'' hem niet. Ontwijken impliceert dat je te bang bent, of geen zin hebt of niet wilt of wat dan ook - om daarover na te denken. Dat is niet het geval. Ik heb afgeleid dat het antwoord niet kenbaar is en dat heb ik hem uitgelegd met dat konijn. (;
    Ik ben tot de conclussie is gekomen dat het menselijke brein niet in staat is om tot een antwoord op deze vraag te komen en niet de capaciteit bezit om objectieve kennis hierover te verkrijgen. Als we dus niet in staat zijn objectieve kennis hierover te verkrijgen, is elk antwoord die ik bedenken zou, per definitie een waardeloos antwoord, die onmogelijk de objectieve waarheid kan omvatten. Dus ik ontwijk de vraag niet, ik stel dat het geen nut heeft de vraag te stellen omdat we niet tot objectieve kennis hierover kunnen komen.

    Zeg hem dus maar dat het antwoord niet kenbaar is, dus dat het geen zin heeft om een antwoord te bedenken, dat is iets totaal antwoord dan het ontwijken van de vraag. Het is vaststellen dat elk subjectief antwoord die uit mijn menselijke brein ontspringen zou, toch nooit de werkelijkheid omvatten kan. Dus ik ontwijk hem niet, ik stel gewoon vast dat ik nooit tot objectieve kennis komen kan en dat het proberen per definitie waardeloos is, omdat het menselijke brein niet capabel is om zulke metafysische vraagstukken te doorgronden, net zoals het brein van een konijn onmogelijk de beginselen van de natuurkunde kan doorgronden. (;

    En ja, dat staat in de tekst, we stellen die vraag omdat we angst hebben voor de dood.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.