• Hallo,

    mijn hele leven lang voel ik me al geroepen om iets te doen voor dieren. Voornamelijk voor dieren in nood. Het is altijd mijn droom geweest om een eigen opvang te beginnen voor landbouwhuisdieren en ook wil ik al jaren meer doen voor het wildlife, met name in Afrika, omdat hier mijn interesse ligt. Toch was er altijd iets dat me tegenhield, maar ik weet niet zo goed wat.. Misschien was het de onzekerheid: wat kan een jonge meid uit Nederland nou betekenen voor de neushoorns in Afrika? ... Ik hield altijd alle nieuwsberichten bij en heb vele documentaires gekeken over wat er daar allemaal gebeurd met de dieren. Steeds weer die neiging om te helpen, maar niet wetend hoe.

    Tot ik vorig jaar zelf in Zuid-Afrika was. Mijn droom kwam uit; een reis naar Zuid-Afrika, lessen over de dieren daar en Bush Walks en Drives! Ik heb de dieren gespot en veel te dicht bij de prachtige wezens mogen zitten en terwijl ik daar zat.. Op acht meter afstand van een neushoorn met haar kalf van anderhalf jaar, wist ik wat me te doen stond: ik moet ze gewoon helpen! Die ochtend, voordat ik bij de neushoorns zat, had ik te horen gekregen dat de avond ervoor een neushoorn was gestroopt. Afgeslacht. De stropers liepen nog in het park. In hetzelfde park als waar ik was, het kwam opeens allemaal wel ontzettend dichtbij.. Terwijl ik daar bij die neushoorns zat, zag ik dat de stier een wond op zijn voorhoofd had en geschrokken vroeg ik me af of hij geschoten was. Dit was gelukkig niet het geval, maar de beesten waren wel geschrokken. Ik voelde me verdrietig: de moeder met haar kalf die me zo dichtbij lieten staan, het duurde even voor ze me vertrouwde, maar ze vond het prima dat ik er was. Ze vertrouwt de mensen en mensen slachten haar af om haar hoorn. Om dat stomme ding op haar neus! In Zuid-Afrika werd mij verteld dat ik echt wel wat kon betekenen voor de neushoorns, ook vanuit Nederland en sinds ik terug ben, heb ik daar alleen maar meer aan gedacht. Ik heb zoveel mogelijk informatie ingezameld en nu weet ik wat me te doen staat!

    Ik kan dan nog wel geen reis of opleiding in Afrika betalen, maar ik kan wel de mensen in Nederland inlichten. Veel mensen weten wat er gebeurd, maar sluiten hen ogen ervoor of zien niet in hoe erg het echt is. Ik wel en ik ben echt geschrokken.
    Op dit moment ben ik druk bezig met het maken van een presentatie met daarin alles wat ik weet en belangrijk vind. Ik gebruik verhalen van de mensen die ik in Afrika heb leren kennen, getallen van de overheid en mijn eigen ervaringen die ik heb opgedaan om mensen hopelijk wat bewuster te maken van de dreiging die we vormen! We, ja, want zolang wij er niets aan doen, doen we er aan mee.

    Het probleem is moeilijk op te lossen en dat weet ik, maar ik denk dat ik op dit moment mijn steentje kan bijdragen door mensen er over te vertellen. Hopelijk is het net voldoende om ze tijdens die presentatie van mij aan het denken te zetten! Wie weet willen ze ook wel wat doen en kunnen we samen verder werken. :)

    Deze maand heb ik al een aantal presentaties staan, op mijn eigen school. Mijn leraar vond mijn idee heel top en aangezien mijn school ieder jaar naar Zuid-Afrika gaat, paste dit goed. Ik voel me best trots (en zenuwachtig), maar heb er heel veel zin in!

    Als er mensen met ideeën zijn, of verhalen en/of ervaringen, hoor ik het graag.
    Ook vind ik het leuk om reacties te lezen en meningen over dit probleem, want die zijn natuurlijk altijd verdeeld.
    Ik heb respect voor iedereens mening, dus laat je niet weerhouden deze te vertellen!
    Ik zat er aan te denken om hier af en toe wat informatie of linkjes te delen, als er geïnteresseerden voor zijn.

    Laten we samen een verschil maken en ervoor zorgen dat er over twintig jaar ook nog neushoorns op deze planeet lopen! <3
    (Ook voor andere dieren wil ik me inzetten, maar dit is een begin!)

    Bedankt voor het lezen,

    Groetjes,
    Natasja.

    ps: ik ben nog opzoek naar iemand die een foto van mij wil/kan bewerken voor in mijn presentatie..
    Ik wil namelijk het effect creëren van "een wereld zonder neushoorns", met eerst een foto met neushoorns, die vervolgens weg vervagen..
    Dus, als iemand een steentje wilt bijdragen! ;)


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Dat vind ik een heel mooi initiatief! Ik ben zelf ook heel erg veel bezig met hoe we met dieren omgaan en een van de belangrijkste dingen (voor mij) is ook conservatie van de dieren die we nog hebben heel belangrijk. Educatie is echt super belangrijk in dat opzicht, maar ik denk wel dat vooral in Aziatische landen het probleem ligt, aangezien daar de grootste markt is voor hoorns van neushoorns en slagtanden van olifanten. Dat is ook een van de grootste bedreigingen voor (heel erg veel) wilde dieren.

    Desalniettemin vind ik het prachtig dat je dit op jezelf wil nemen, want alle beetjes kunnen helpen! (: Ik heb mezelf toevallig ingeschreven als vrijwilliger bij GAIA vandaag.

    Jammer genoeg kan ik niet bewerken. :'D


    What would Emma do?

    Bowtruckle schreef:
    Dat vind ik een heel mooi initiatief! Ik ben zelf ook heel erg veel bezig met hoe we met dieren omgaan en een van de belangrijkste dingen (voor mij) is ook conservatie van de dieren die we nog hebben heel belangrijk. Educatie is echt super belangrijk in dat opzicht, maar ik denk wel dat vooral in Aziatische landen het probleem ligt, aangezien daar de grootste markt is voor hoorns van neushoorns en slagtanden van olifanten. Dat is ook een van de grootste bedreigingen voor (heel erg veel) wilde dieren.

    Desalniettemin vind ik het prachtig dat je dit op jezelf wil nemen, want alle beetjes kunnen helpen! (: Ik heb mezelf toevallig ingeschreven als vrijwilliger bij GAIA vandaag.

    Jammer genoeg kan ik niet bewerken. :'D


    Gaaf! Wat ga je doen als vrijwilliger?
    Ik doe ook veel vrijwilligerswerk in Nederland zelf, voor de Nederlandse dieren, maar wilde nu toch echt die stap zetten om mijn droom te volgen.

    En inderdaad.. Het grootste probleem ligt bij Azië. Dit vertel ik ook in mijn presentatie. :)
    Ze geloven er gewoon in dat neushoornhoorn alle kwaaltjes verhelpen, van koorts tot kanker, enz. Helaas is geloof moeilijk te veranderen, maar wie weet.. Daarnaast is het in Azië ook een statussymbool: het hebben of geven van een hoorn, geeft je een hoge status. Belachelijk, want dat ding is van hetzelfde spul gemaakt als onze haren en nagels..

    Ook denk ik dat het probleem in Afrika zelf ligt.. Hier is ontzettend veel armoede en daardoor zijn mensen sneller bereid om dingen te doen voor geld: een hoorn (of slagtand) levert heel veel op en het is niet moeilijk om aan zo'n ding te komen!

    Maar ik wil niet dat straks de neushoorns volledig zijn uitgestorven en ik er niets aan heb gedaan.


    You know, sometimes when you cage the beast, the beast gets angry.

    Ik weet nog niet wat ik ga doen, want ik heb me nog maar net opgegeven. Normaal zullen ze binnenkort contact met me opnemen. Ik doe nu eigenlijk alleen nog maar vrijwilligerswerk voor Kom op tegen Kanker en ik zou in de zomer ook in een dierenasiel willen gaan helpen (echt een heel goede plek ^^).

    Ja, het is echt vreselijk dat zo'n geloof er is, daarom is eigenlijk het belangrijkste dat er heel veel geïnvesteerd wordt in educatie. En niet alleen in voorlichting over neushoorns eigenlijk, maar educatie in het algemeen. Je ziet dat landen waar de burgers hoger geschoold zijn en meer welvaart hebben, dat zulke geloven er uit gaan. En zoals je zegt, geldt dat voor voor Afrika. Het is jammer dat mensen zo weinig geld hebben dat ze hun toevlucht daartoe nemen.

    Daar sluit ik me helemaal bij aan! (: Super dat je je zo inzet!


    What would Emma do?

    Heel erg mooi verhaal!! En qua dierenredden sta ik volledig naast je droom hoor! Ik heb gehoord dat als het zo doorgaat met het stropen de neushoorn over 3 jaar uitgestorven zou zijn... Ik wil niet mijn toekomstige kinderen een plaatje moeten laten zien en zeggen "dat was de neushoorn. Die leefde hier tien jaar geleden nog.."

    Ik moet er niet aan denken zeg.. Arme beesten..


    Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.



    Toen ik dit las, moest ik gelijk hieraan denken, sorry xD
    Een mooi verhaal en goed dat je je zo inzet! Wat denken sommige mensen wel...

    [ bericht aangepast op 6 dec 2016 - 9:49 ]


    Do I look like Mother Teresa?