• Ik heb geen idee of dit topic goed staat en ook geen idee of deze vraag al elders is beantwoord, maar goed.

    Hoi iedereen!

    Ik heb, sinds dat ik op Q zit en verhalen schrijf, nog nooit een verhaal afgerond. Het grootste probleem: het plot. Nu begint binnenkort de vijfde editie van SOTY, waar ik natuurlijk weer aan mee wil doen. Alleen.. Ik heb in de editie van 2015 en 2016 al geprobeerd een verhaal te schrijven, maar ik ben beide jaren vrij snel weer afgehaakt. De reden: het plot werkte niet - en mijn motivatie was daardoor snel in rook opgegaan.
          Echter, dit jaar wil ik ontzettend graag een SOTY afschrijven, of tenminste langer doorgaan dan alleen januari en februari. Ik wil een goed plot bedenken, iets waar ik echt wat mee kan. Iets waar ik niet al na een maand iets bij heb "waarom dacht ik dat dit een goed idee was?" en iets waar ik gemotiveerd door kan blijven. Ik weet dat er vele geweldige schrijvers en schrijfsters op deze site zitten en ik heb dan ook een vraag aan jullie.

    Hoe creëren jullie een goed plot en hebben jullie tips voor me?


    Alvast ontzettend bedankt voor jullie hulp, ik waardeer het!

    [ bericht aangepast op 1 jan 2017 - 20:10 ]


    That is a perfect copy of reality.

    Pickett schreef:
    Mijn grootste hack is om een outline te schrijven, want dan heb je altijd iets om op terug te pakken en dan kan je ook zien waar je naartoe werkt en of het überhaupt wel werkt. Ik mag van mijzelf niet meer beginnen aan een story zonder dat ik een complete outline geschreven heb. Deze kan ook nog wel een beetje veranderen terwijl je aan het schrijven bent, maar dan heb je in ieder geval een houvast. Als je wil kan ik je wel een paar outlines doorsturen c:


    Oh yes please! Ik heb bij de editie van 2016 ook al geprobeerd een outline te schrijven, maar ik had geen flauw benul hoe je een goede outline maakt, waardoor ik daar toen ook al snel weer mee gekapt ben. ;p


    That is a perfect copy of reality.

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet altijd even goed uitwerk. Heel veel gebeurt bij mij tijdens het schrijven. Ik heb van tevoren altijd wel een paar scènes in mijn hoofd en die schrijf ik dan in steekwoorden/korte zinnen uit. Meestal zet ik ze daarna in een logische volgorde en eigenlijk groeit dat lijstje tijdens het schrijven. Soms maak ik ook al een hoofdstukindeling, maar ik houd me daar niet te strak aan vast. Het eerste verhaal waarbij ik me daar werkelijk aan houd moet nog worden geschreven. Ik ben erg gevoelig voor plottwists die ik zelf ook niet had zien aankomen en daardoor behoud ik vaak ook het plezier tijdens het schrijven, omdat ik zelf ook nog niet weet hoe het gaat aflopen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Marlow schreef:
    (...)

    Oh yes please! Ik heb bij de editie van 2016 ook al geprobeerd een outline te schrijven, maar ik had geen flauw benul hoe je een goede outline maakt, waardoor ik daar toen ook al snel weer mee gekapt ben. ;p

    Ik ga hem even doorsturen ^^


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Marlow schreef:
    (...)

    Ah, ergens is dat wel een goede. Ik heb namelijk heel vaak dat ik een perfect einde weet voor het verhaal en dat duizenden scenario's door mijn hoofd vliegen die gaan over wat personages meemaken, hoe ze reageren, hoe ze eruit zien etcetera. Ik weet dan begot niet wat ik daarmee moet doen, omdat ik ze (nog) niet kan gebruiken. Ik schrijf ze dan ook niet op, waardoor ze in vergetelheid raken en ik uiteindelijk helemaal kwijt ben wat ik nu wilde. Misschien helpt het als ik deze kleine dingen gewoon opschrijf? Je hoeft ze niet per se te gebruiken, maar het kan wel inspiratie geven lijkt me? ^^

    Hoe heb je eigenlijk Her Voice geschreven? Wist je vanaf het begin al hoe je alles wilde of is het meeste gekomen tijdens het schrijven?

    Dingen noteren kan nooit kwaad natuurlijk. ^^

    Ik heb tijdens dat verhaal een aantal keren wat anders gedaan dan wat er op mijn planning stond, omdat ik mijn planning te saai vond op een gegeven moment. Want ik leerde mijn personages iets beter "kennen" en daardoor vond ik sommige dingen die ik had gepland, niet leuk meer. Dus eigenlijk heb ik gaandeweg nog veel dingen verzonnen/gewijzigd. Maar ik denk dat dat juist ook wel leuk is, want als je letterlijk alles uitstippelt en daarna compleet opvolgt... nouja, dat lijkt me vervelend worden want dan is dat element van ontdekken helemaal weg.

    Navigator schreef:
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet altijd even goed uitwerk. Heel veel gebeurt bij mij tijdens het schrijven. Ik heb van tevoren altijd wel een paar scènes in mijn hoofd en die schrijf ik dan in steekwoorden/korte zinnen uit. Meestal zet ik ze daarna in een logische volgorde en eigenlijk groeit dat lijstje tijdens het schrijven. Soms maak ik ook al een hoofdstukindeling, maar ik houd me daar niet te strak aan vast. Het eerste verhaal waarbij ik me daar werkelijk aan houd moet nog worden geschreven. Ik ben erg gevoelig voor plottwists die ik zelf ook niet had zien aankomen en daardoor behoud ik vaak ook het plezier tijdens het schrijven, omdat ik zelf ook nog niet weet hoe het gaat aflopen.


    Ah, dat kan ook ja haha. Heb je dan wel vaak een idee hoe je het verhaal wilt beginnen? Of komt dat soms ook out of the blue? Misschien een vraag dat niet helemaal bij mijn oude vraag past, maar hoe precies creëer je dan een goede plottwist? Ik ben namelijk altijd bang dat mijn plottwist een grote faal wordt en ik daarmee het hele verhaal verpest, haha.

    [ bericht aangepast op 1 jan 2017 - 20:35 ]


    That is a perfect copy of reality.

    Krolock schreef:
    (...)
    Dingen noteren kan nooit kwaad natuurlijk. ^^

    Ik heb tijdens dat verhaal een aantal keren wat anders gedaan dan wat er op mijn planning stond, omdat ik mijn planning te saai vond op een gegeven moment. Want ik leerde mijn personages iets beter "kennen" en daardoor vond ik sommige dingen die ik had gepland, niet leuk meer. Dus eigenlijk heb ik gaandeweg nog veel dingen verzonnen/gewijzigd. Maar ik denk dat dat juist ook wel leuk is, want als je letterlijk alles uitstippelt en daarna compleet opvolgt... nouja, dat lijkt me vervelend worden want dan is dat element van ontdekken helemaal weg.


    Ik denk inderdaad dat het handig is als ik gewoon alles wat in mijn hoofd opkomt noteer, het kan misschien nog van pas komen. Thanks!

    Het lijkt mij inderdaad zo dat je je personages beter hebt uitgedacht als je eenmaal een poos aan het schrijven bent dan wanneer je net begint. Dus eigenlijk moet je niet een te strakke planning maken?

    [ bericht aangepast op 1 jan 2017 - 20:40 ]


    That is a perfect copy of reality.

    Marlow schreef:
    (...)

    Ik denk inderdaad dat het handig is als ik gewoon alles wat in mijn hoofd opkomt noteer, het kan misschien nog van pas komen. Thanks!

    Het lijkt mij inderdaad zo dat je je personages beter hebt uitgedacht als je eenmaal een poos aan het schrijven bent dan wanneer je net begint. Dus eigenlijk moet je niet een te strakke planning maken?

    Yes, vandaar dat ik het een schets noemde. Letterlijk elk puntje vooruit plannen is saai, vind ik dan.

    Krolock schreef:
    (...)
    Yes, vandaar dat ik het een schets noemde. Letterlijk elk puntje vooruit plannen is saai, vind ik dan.


    Eigenlijk ben ik het daar wel mee eens. Top. Thanks!


    That is a perfect copy of reality.

    Dot (mt)

    Je zou kunnen kijken naar writing courses, ik weet dat Brandon Sanderson zijn colleges op YouTube heeft staan.

    MT, ik zal hier morgen ook even een zinnig bericht over plaatsen, maar daar ben ik nu te lui voor


    We dwaalden en verdwaalden en noemden sterren naar onszelf.

    Wat bij mij helpt om gemotiveerd te blijven:
    - Als ik een idee heb voor een verhaal maak ik een story op Quizlet waarbij ik de flaptekst al schrijf, een cover zoek, ... Dan schrijf ik bij de notities optie heel kort de volledige verhaallijn. Voor de rest doe ik niets.Ik laat het verhaal echt weken liggen (ook al wil ik dolgraag schrijven) en pas als ik na een maand of twee nog steeds denk dat het verhaal een goed idee is, begin ik met de echte outline.
    - Ik maak altijd een volledige outline waarbij ik per hoofdstuk schrijf waar ik wil dat het hoofdstuk naartoe leidt (dat kan echt in circa 3 zinnen zijn).
    - Ik schrijf enkele Wordpagina's (of Q-hoofdstukken) zonder te activeren.
    - Bij het activeren van de story geef ik aan dat ik niet op een bepaalde dag hoofdstukken activeer. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Soms upload ik twee hoofdstukken in een week, maar soms ook maar één in twee weken. Zo voel ik geen druk en blijft het schrijven fijner.
    - Ik stel vragen onder een spoiler aan mijn lezers. Deze gaan soms over het verhaal, maar soms ook niet. De interactie helpt mij echt om gemotiveerd te zijn, het hoeven zeker geen 'wow je story is zo leuk' berichten te zijn, maar gewoon het feit dat je lezers met je praten is leuk.
    - Ik maak voor mijn story altijd een WeHeartIt-pagina aan. De foto's geven motivatie om te schrijven, maar brengen me soms ook op leuke ideeën.

    Wat ik doe voor mijn plot:
    - Vaak heb ik al wel een basisidee waar ik tevreden van ben. Tijdens het uitwerken van de outline maak ik dat dan concreter.
    - Ik heb het nodig om op voorhand goed te plannen, maar ik laat wel ruimte voor mijn eigen fantasie. Ik heb ondertussen wel geleerd dat ik echt grote plotwendingen best op voorhand kan vastleggen of er in ieder geval goed over moet nadenken want als ik het te impulsief doe, schrijf ik mezelf vast.
    - Ik kijk op het nanowrimo forum of andere sites (waaronder Quizlet) naar verhalen waar ik soms inspiratie uit haal. Het gaat dan niet om grote dingen, maar details waarvan ik denk dat die in mijn verhaal (op een andere manier dan wel) ook nuttig kunnen zijn.
    - Probeer de belangrijkste personages op voorhand wat vast te leggen, gewoon zodat je niet halverwege beseft dat je bepaalde personages eigenlijk liever op een totaal andere manier had neergezet.
    - Herschrijven, herschrijven, herschrijven. Voor je je hoofdstuk post, nalezen en herschrijven. Als je net iets geschreven hebt is het altijd super leuk om het meteen te kunnen uploaden en feedback terug te krijgen, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat je hoofdstukken (en dus ook plot) kwaliteitsvoller zijn als je het eerst even laat rusten en nog eens nakijkt en desnoods aanpast.
    - Wees niet bang om je lezers om hun mening te vragen. Soms kunnen ze tips geven die je meteen in het plot kan verwerken zonder dat je drastische veranderen moet invoeren.
    - Overal waar ik naartoe ga heb ik een klein notitieboekje bij. Daar schrijf ik random ideeën, woorden, namen, ... in die in mij opkomen. Ik kijk niet elke dag in het boekje, maar soms blader ik erdoor en kijk dan wat ik voor mijn plot kan gebruiken. Het zijn meestal geen grote dingen, maar wel leuke details of kortere verhaallijnen die bijdragen tot het plot (bijvoorbeeld:uiterlijke kenmerken van persoon X, geboorteplaats persoon Y, hoofdpersonage houdt niet van koffie, personages komen terecht in een kroeg vol piraten, ...).


    The soul needs autumn.

    Ik werk vaak in delen qua het verhaal. Van te voren werk ik om te beginnen altijd uitgebreid mijn characters uit. Altijd vanaf hun jeugd tot aan waar het verhaal begint. Maar zoals ik al zei verdeel ik het verhaal in delen ruw in mijn hoofd. In deel 1 gebeurt dit, in deel 2 gebeurt dat en in deel 3 is de ontknoping. Het belangrijkste is dat je weet waar je heen wilt met je verhaal. Stel jezelf niet de vraag "hoe loopt het af?", maar stel je vraag "hoe zou het af kunnen lopen als deze beslissing wordt gemaakt". Als je dat weet is het zoveel makkelijker. En soms is het einde wat je schrijft totaal niet wat je had voorgesteld toen je begon. Dat is het leuke van schrijven.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik ben ook altijd enthousiast om te schrijven. Maar uiteindelijk ben ik er weer mee gestopt en word ik gek van mezelf dat ik het verhaal weer niet af heb geschreven.

    [ bericht aangepast op 2 jan 2017 - 13:42 ]


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Oké, ik ga mijn best doen te beschrijven hoe ik werk:

    Stap 1: Het bedenken
    Don't do, think first. Ik spendeer eerst altijd heel veel tijd aan het bedenken van het verhaal. Natuurlijk, het eerste concept is er meteen. Ik ga nu even Schimmenspel als voorbeeld geven. Ik wist dat ik iets met den Ramayana wilde doen gecombineerd met een reis/avonturenverhaal in India en Sri Lanka. Dat was het eerste idee, extreem vaag dus. Aan de hand van de Ramayana heb ik toen bedacht dat een ontvoering centraal moest staan en daar zijn langzamerhand ideeën bijgekomen. Wat wilde ik als thema buiten dat het een avontuur met de Ramayana zou worden? Zo heb ik bedacht dat ik wilde spelen met feiten en fictie, iets wat ik in veel van mijn bedachte OP's heb gestopt ondertussen. Langzaam kwam toen Iwo (het hoofdpersonage) met zijn vervelende maar oh zo geweldig leuke lieve oom Sebas. In mijn hoofd speelden gesprekken tussen de twee af en al die tijd heb ik nog niks op papier gezet. Langzaam vormden de gesprekken tussen Iwo en Sebas over random mogelijke scenes in het verhaal hun karakters, ze haalden er bepaalde nog naamloze mensen bij, bespraken hun persoonlijke problemen, bespraken de gevaren waar ze mee te maken hadden en zo vormden ook de antagonisten zich in mijn hoofd met daarin als belangrijkste een personage genaamd de asura. En terwijl ik dacht, zonder een duidelijk vormgegeven plot, ging ik onderzoek doen. Ik wilde kijken welke plaatsen belangrijk moesten worden in mijn verhaal, hoe bepaalde personages gevormd konden worden uit bestaande informatie. Ik kan uren, nachten denken over een verhaal en dan schrijf ik hooguit kleine steekwoorden op. Personages worden soms veranderd van vrouw naar man of omgekeerd in mijn hoofd omdat ik erachter kom dat dat beter past en ze blijven maar gesprekken voeren. Het is voor mij de fijnste manier om in slaap te vallen, luisterend naar gesprekken tussen mijn personages. Er zit dan al zoveel in mijn hoofd en het verhaal is dan al zo deel van mij geworden, dat ik het ooit uit zal moeten schrijven. Mijn favoriete plaatsen hiervoor zijn: in bed voor ik in slaap val, onder de douche en in de trein.

    Stap 2: De plot op de lijst zetten
    Don't forget, write it down. Ik heb een lijst met verhaal ideeën en niet zomaar een lijst, een mega lange lijst. Soms sla ik stap 1 grotendeels over en doe ik die pas na stap 2, soms loopt het gedeeltelijk door elkaar, maar voor het gemak noem ik dit even stap 2. Als ik een verhaal idee heb met delen informatie etc. schrijf ik dat op. In de lijst plaats ik de titel, soms ook al een tijdelijke flaptekst met waar de plot over gaat. Verder heb ik een word document met random shit. Opgezochte informatie, dingen die ik bedacht heb die ik op de één of andere manier wil gaan verwerken. Personages die ik al voor een groot gedeelte heb uitgedacht. Soms maak ik ook notities in mijn mobiel als ik enkel die snel bij de hand heb. Het wordt in ieder geval een wirwar van ideeën, sfeer indicators, karakters waarvan delen uitgewerkt zijn en delen nog een verrassing zijn etc. Al deze informatie is extreem veranderlijk rondom stap 1 en 2. Het duurt best even voor ik écht tevreden zijn. Sommige verhalen pas ik al sinds mijn 13e op deze manier aan en zijn nog steeds niet geschreven. Eén zo'n verhaal heeft zelfs al in twee tekeningen geresulteerd die boven mijn bureau hangen, haha. De plot leeft en heeft tijd nodig om te groeien en van haar fouten te leren bij mij. En ik heb nu nog geen woord van het daadwerkelijke verhaal geschreven.

    Stap 3: Het schema
    Outlines are like wild animals, they are very alive and there is no way you can control them. Plan ik alles in één groot schema? Ja. Volg ik dit schema vervolgens exact? Nee. Weet ik al hoe een verhaal gaat eindigen? Soms. Maar heeft een schema dan nut? Jazeker.
    Oké, om dit rijtje even te verduidelijken: de plot is ondertussen gegroeid tot iets wat ik vanaf nu wil gaan uitwerken. Ik wil eraan gaan schrijven en om niet vast te lopen heb ik persoonlijk dan een schema nodig. Ik pak alles erbij en begin hoofdstukken in te delen. Waar moet ik naartoe werken in hoofdstuk 1? Waar naartoe in hoofdstuk 2? Etc. etc. tot ik alles heb verwerkt en mijn personages tot het einde heb gebracht. Ik vul alles in wat ik al weet, kijk een beetje wat centraal dient te staan in welk hoofdstuk, welke functie het moet hebben, of dit in ballans is, etc. Hiermee bedoel ik dat mijn actie, spanning, karakter opbouw, etc. een beetje goed verdeeld zijn. Je wil geen vijf hoofdstukken achter elkaar karakter opbouw hebben. Daar tussendoor moet ook nog actie zitten. Als ik merk dat dit goed uitgebalanceerd is en ik tevreden ben met mijn schema, kan ik pas beginnen met schrijven. Opvallend is dat ik nu dus echt al heel veel werk heb gedaan en nog geen woord heb geschreven aan het daadwerkelijke verhaal.

    Stap 3: Het schrijven
    Writing is scary, but that doesn't mean you should fear it. Ik begin met schrijven op dit moment in mijn stappenplan. Dit doe ik door het hoofdstuk uit het schema even kort te bekijken waar ik nu ben en ik kijk wat het volgende hoofdstuk volgens mijzelf zou moeten zijn. Vervolgens laat ik dat weer los en ga schrijven. Soms volg ik dan toevalligerwijze precies het schema, maar dikwijls wijkt het af. Na het schrijven ga ik dan weer terug naar mijn schema en ga aanpassen, zodat het weer overeen komt. Ik ben niet bang om af te wijken van het schema. De plot leeft immers nog steeds, nieuwe ideeën en veranderingen zijn meer dan welkom. Je krijgt ze niet voor niets, dus waarom bang zijn om ze gebruiken? Afwijken is goed. Het betekent dat je karakters dusdanig echt zijn geworden dat ze een eigen wil hebben gekregen en het zorgt ervoor dat het voor jouzelf spannend blijft, maar ondertussen kan je wel je schema in de gaten blijven houden als een houvast en om te voorkomen dat je vast komt te zitten. Het is een soort zekering, terwijl je een berg beklimt. Soms heb je hem niet echt nodig en negeer je hem dus, maar als je dreigt te vallen, is het toch fijn dat je hem hebt en omdat hij er is, hoef je niet bang te zijn om een steen te pakken waarvan je niet zeker weet of hij je gaat helpen om verder te komen of er juist voor zal zorgen dat je valt c:

    Ik heb geen idee of je hier iets aan hebt, maar zo werk ik ongeveer.

    [ bericht aangepast op 2 jan 2017 - 15:43 ]


    Happy Birthday my Potter!