• Hoooiii!

    Sinds er waarschijnlijk weer een heleboel stories online komen, borrelt de vraag bij mij weer op: hoe verzin je een goede titel?
    Hebben jullie toevallig tips hiervoor en geven jullie zelf de voorkeur aan een Nederlandse of een Engelse titel?

    Groetjes, Femke

    [ bericht aangepast op 2 jan 2017 - 20:12 ]


    And don't forget, Elvendork! It's unisex!

    MT


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Ik heb geen idee. Ik denk gewoon na, speel een beetje met woorden en dan komt er meestal wel iets in mij op. Het is een beetje trial en error. Ik bedenk meestal eerst minimaal vijf titels die ik toch maar een beetje meh vind en dan op een gegeven moment heb ik het.


    Happy Birthday my Potter!

    ik heb zelf wel meer met nederlandse titels, tenzij het vertaald is vanuit het engels soms (de labyrintrenner, seriously?)

    ik moet toegeven dat ik vaak een titel in mijn hoofd heb en dan daarbij een verhaal verzin, maar ik maak nooit verhalen af dus ik ben geen heel geweldige bron voor tips 🙃

    Ik vind Engelse titels veel 'catchier' dan Nederlandse titels, ook al is het verhaal zelf in het Nederlands. Gouden tip: maak de titel niet te lang. Persoonlijk haak ik vaak al af als de titel meer dan 3/4 woorden bevat.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Probeer het sowieso kort te houden. Het hangt er een beetje vanaf welk genre je schrijft, maar bijvoorbeeld bij een romantisch drama past geen: Herman Hakker en de perikelen van emotionele diarree (misschien bij komedie dus wel haha).

    Persoonlijk vind ik het beter dat de titel Engels/Nederlands is als het verhaal ook in die taal is geschreven. Maar dat is misschien ook een beetje de taalpurist diep in mij.

    Goede neologismen zijn altijd goed, die werken namelijk zowel vervreemdend (hé dat woord bestaat niet, of als ie echt goed is, huh is dat een woord?) als aandacht trekkend. En dat maakt nieuwsgierig.

    Uh... Verder weet ik het even niet hihi.

    [ bericht aangepast op 2 jan 2017 - 20:21 ]


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    Goldstein schreef:
    Ik heb geen idee. Ik denk gewoon na, speel een beetje met woorden en dan komt er meestal wel iets in mij op. Het is een beetje trial en error. Ik bedenk meestal eerst minimaal vijf titels die ik toch maar een beetje meh vind en dan op een gegeven moment heb ik het.

    Precies dit. Ik speel met woorden, talen, uitdrukkingen etc en ik schrijf er eerst honderd op en streep er honderd weg. Soms komt het ineens en soms duurt het even.


    My fake plants died, because I did not pretend to water them.

    Ik vind het belangrijk dat een titel uitdaagt en uitnodigt. Heel moeilijke titels heb ik persoonlijk niets mee.
    Als ik nu kijk naar de top, valt "Zomerse sneeuw" me direct op, omdat het tegenstrijdig is. Zomer en sneeuw past niet bij elkaar.

    Uiteindelijk geef ik de voorkeur aan Nederlands, zeker hier op Quizlet. Helaas heb ik me er zelf ook wel schuldig aan gemaakt, om het in het Engels te doen.

    Voor mij moet een titel vaag zijn, maar niet té vaag.
    Verder vind ik het afhankelijk van het genre.

    Wat wil je overbrengen met je titel?

    Ik vind titels van één of twee woorden vaak het mooist.

    Een tegenstelling werkt voor mij altijd.
    Daarnaast een verrassende wending, zoals in jouw story "Liefde op het eerste gehoor". Dat zijn dingen die ik geniaal vind en die me uitnodigen om het te lezen (heb ik al gedaan toen met de wedstrijd hahaha).

    MT


    Seasons will change, but I shall remain

    Pickett schreef:
    (...)
    Precies dit. Ik speel met woorden, talen, uitdrukkingen etc en ik schrijf er eerst honderd op en streep er honderd weg. Soms komt het ineens en soms duurt het even.


    Jap en dan geef ik het soms gewoon op en kom ik met de meest belachelijke dingen aanzetten, gewoon omdat het kan. Die zijn dan vaak ook echt belachelijk lang. Dan doe ik echt alles met mijn titel waarvan ieder normaal persoon echt zou denken "wat is er mis met dit kind" en dan ben ik zeer tevreden :')

    Voor OP verhalen heb ik btw een soort afspraak met mijzelf gemaakt de titels een beetje bij elkaar te laten passen: Schimmenspel, Dodenlied, Spiegelzicht, Zwanenzang. I kinda like that of zo. Het zijn geen mega geweldige titels, maar ik vind het leuk dat ze een beetje bij elkaar passen c: Maar eigenlijk zou ik aan mij geen voorbeeld nemen. I mean: The heroic rescue of the magnificent smoking hot Sirius Orion Black? One does not simply call Potter James? The roar of the cute little kitty who thought he was a lion? Iemand zou mij een verbod op lange titels moeten geven :')


    Happy Birthday my Potter!

    Ik vind letterlijke songteksten ook niet zo, denk ik. Bijvoorbeeld ten tijde van de One Direction hype zag je allemaal titels of lyrics van hun liedjes.


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    - Woordspelingen
    - Hou je titel kort en krachtig
    - Als je toch voor een lange titel kiest, zorg dan dat die vlot over de tong rolt
    - Kies een titel die qua sfeer bij het verhaal past
    - Zorg dat je titel werkelijk iets te maken heeft met het verhaal (het moet niet enkel mooi klinken, maar ook betekenis hebben!)
    - Er zijn websites die random titels genereren, deze kan je altijd als inspiratiebron gebruiken
    - Soms helpt het om eerst een cover te zoeken en dan een titel, sommige afbeeldingen roepen namelijk bepaalde emoties of gevoelens op.
    - Schrijf woorden en namen op die te maken hebben met je verhaal (zonder er te hard bij na te denken), wie weet kom je zo op de perfecte titel of weet je in ieder geval wat voor soort titel je wil

    Voor mezelf hanteer ik de regel dat een titel dezelfde taal moet hebben als de taal waarin ik het verhaal schrijf. (:


    The soul needs autumn.

    Ik heb een aantal keer gewoon een titel in mijn hoofd gehad dat ik koppelde aan een idee en de vergelijkingen later wel mee trok, oeps.

    Zo niet, verzin ik gewoon een paar titels, totdat ik een goede vind. Mijn manieren zijn niet heel speciaal haha.


    obsessive rage