• Jo,
    Ik heb morgen een tentamen medische kennis wat voornamelijk over pathologie gaat. Ik snap vrijwel alles, maar ik ben nu een paar oefenvragen tegengekomen over Icterus waar ik eigenlijk niets van snap. Ik heb het al gevraagd in de groepsapp van m'n klas en zij weten het ook niet. Is er iemand die dit wel snapt en het mij kan uitleggen?

    Bij alle drie de vragen moet ik uitleggen of er sprake is van prehepatische, hepatische of posthepatische icterus. Ik weet dat er bij prehepatische icterus teveel hemoglobine wordt afgebroken, dat de lever bij hepatische icterus geen bilirubine conjungeert en dat bij posthepatische icterus de galwegen zijn verstopt maar ik snap niet hoe je dan uit de labwaardes (zie spoilers) af kunt leiden van welke vorm van icterus er sprake is.

    Labwaardes persoon 1:
    -ongeconjungeerd bilirubine in het bloed
    -tercobiline in ontlasting
    -geen bilirubine in urine
    -wel urobiline in urine

    Labwaardes persoon 2:
    -geconjungeerd bilirubine in het bloed
    -verminderd stercobiline in ontlasting
    -bilirubine in urine
    -verminderd urobiline in urine


    Labwaardes persoon 3:
    -ongeconjungeerd bilirubine in het bloed
    -verlaagd stercobiline in ontlasting
    -geen bilirubine in urine
    -verlaagd urobiline in urine


    Han såg ut så som drömmar känns som.

    Prehepatisch -> hemoglobine afgebroken
    Hepatisch -> geen bilirubine conjugatie
    Posthepatisch -> galwegen verstopt

    Labwaardes persoon 1:
    -ongeconjungeerd bilirubine in het bloed --> hepatisch
    -tercobiline in ontlasting --> prehepatisch, want de hemoglobine wordt afgebroken en dit is een afbraakproduct
    -geen bilirubine in urine
    -wel urobiline in urine --> prehepatisch, want de hemoglobine wordt afgebroken en dit is een afbraakproduct


    Labwaardes persoon 2:
    -geconjungeerd bilirubine in het bloed --> niet hepatisch, want daar is geen conjugatie
    -verminderd stercobiline in ontlasting --> niet prehepatisch, want stercobiline is een afbraakproduct
    -bilirubine in urine
    -verminderd urobiline in urine


    Labwaardes persoon 3:
    -ongeconjungeerd bilirubine in het bloed --> heptatisch, want niet geconjugeerd
    -verlaagd stercobiline in ontlasting --> niet prehepatisch, want dat is afvalproduct afbraak.
    -geen bilirubine in urine
    -verlaagd urobiline in urine


    Dit is wat ik tot nu toe heb. Ik moet die afbraakweg toevallig ook kennen, maar die ken ik nog niet. :Y) Ik studeer biologie, dus geen geneeskunde of iets, dus ga hier niet vanuit, maar dat is wat ik ervan kan concluderen. Als je vanavond nog een goed antwoord nodig hebt, dan heb ik mijn boeken naast mij laptop, dus dan kan ik beter kijken.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Dankje! Is het dus zo dat als er tercobiline of urobiline in de ontlasting/urine zit, de oorzaak altijd prehepatisch is?


    Han såg ut så som drömmar känns som.

    Livsnjutare schreef:
    Dankje! Is het dus zo dat als er tercobiline of urobiline in de ontlasting/urine zit, de oorzaak altijd prehepatisch is?


    Logischerwijze wel, maar dat moet ik nog eens nakijken. Ik ben echt helemaal niet zeker.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt