• en het is het plekje in 'n hart waar ik mijn vriendschappen bewaar. Het moet even van mijn hart af. Sinds ... ik weet niet hoe lang precies, maar ik denk een jaar of twee, ondertussen, had ik een heel goede vriend die ik voor het gemak even A noem. Het was een gewone vriend, maar wel een goede vriend, niet gewoon een kennis of iemand waar ik eens mee kan lachen en dan weer weg ben.

    Nu, hij was de soort persoon waar ik uitermate kinderachtig mee deed. A <3 B in elkaars boeken schrijven, met de ander z'n materiaal rommelen, boekentas van elkaars rug slaan, enzoverder enzovoort. Het is iets wat ik zelf ook kinderachtig vind, maar het was nu eenmaal wat we deden. Ik deed het voornamelijk omdat hij het deed en ik niet wist wat ik anders als respons moest geven, maar het kan best zijn dat dat bij hem ook zo was en dat het dus een soort vicieuze cirkel was.

    Waar ik het de laatste tijd wat lastiger mee kreeg, was het feit dat hij heel vaak seksueel getinte opmerkingen gaf (voor de grap, maar om eerlijk te zijn vond ik ze niet zo grappig) als (hij had een bowlingkegel vast) "mag ik je hiermee penetreren?". Het is trouwens niet het enige. Daar kwam nog eens bij dat hij (wellicht ook voor de grap, maar ook daar kon ik steeds minder en minder mee lachen) soms gewoon random over mijn bovenbeen begon te '"strelen", of mijn bovenarm en dat ik dat gewoon écht niet fijn vind. Ik heb hem dat ook enkele malen proberen vertellen, maar het is denk ik nooit echt tot hem doorgedrongen.

    Daarbij gaf hij me heel vaak het gevoel dat ik maar een tweede keuze was. Als twee van z'n vrienden (één jongen, één meisje), die ik even C en D noem, alleen zaten, negeerde hij me immers straal. Hetzelfde gold voor tijdens L.O. (gym). Als er groepjes gemaakt moesten worden - well, dan kwamen zij en iemand anders altijd eerst en ik bestond gewoon niet. Nee hoor, Leah mag gewoon aar even elders gaan zitten. "Why would I give a fuck?"

    Maar goed, donderdag waren we dus weer kinderachtig aan het doen (ik zat commentaar te geven op zijn testen, zei iets, hij zei iets terug en ik probeerde bladeren uit zijn boek te halen (het was een ringmap)). Die situatie is echter tamelijk uit de hand gelopen en toen heeft hij recht in m'n gezicht gespuwd. Het klinkt kinderachtig, maar dat was er voor mij gewoon los over. Dat hij belachelijk doet, of ik belachelijk doe, of dat hij commentaar geeft op iets, I don't give a damn, maar ik vind het er los, los over dat hij in mijn gezicht spuwde. Ik zei hem toen dat dat iets is dat je écht niet doet en het enige dat hij reageerde, was "dat hij het klaarblijkelijk toch gedaan had".

    De spanning hing dus vrij hoog, dus tijdens de pauze tussen twee lesuren dacht ik de boel wat luchtiger te maken door weer het soort belachelijke dingen te doen die wij altijd doen en ik smeet z'n balpen achter de chauffage. Dat was echt gewoon bedoeld om de zaak wat luchtiger te maken, maar dat had dus het omgekeerde effect. Nou, hij super kwaad om me "DIE MAG JE ERUIT HALEN!!!" "HE, IK HEB HET TEGEN JOU, HE???" Maar ik dacht dus: is goed, ik ga volwassener doen dan jij en gewoon die balpen er vanachter halen. Wat ik dus ook gedaan heb, maar de rest van de les hebben we ook geen woord meer gewisseld.

    Dus nu, vandaag, de eerste les dat we weer samen les hadden en ik normaal naast hem zat, dacht ik: ik zet me op mijn plaats en ik zie wel wat hij doet. Hij heeft besloten me straal te negeren, dus heb ik besloten dat ik me de volgende les maar naast iemand anders ging gaan zetten. Aan zijn blik te zien kon hij dat niet zo waarderen.

    Dusja. Je kan oordelen dat het kinderachtig was van ons, maar het is de manier waarop we met elkaar omgingen en ergens heb je dat ook gewoon nodig -- ik toch, met andere vrienden deed ik dat nooit en was het serieuzer. Soms heb je wat luchtigheid/kinderachtigheid nodig. Maar het doet pijn hoe het is afgelopen. Er is permanent iets gebroken voor mij en tenzij er een mirakel gebeurt, gaat het niet snel herstellen. Het doet héél veel pijn.


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Kinderachtig doen kan best overigens, om je maar even op te beuren. Mijn vriend - van 21 - en ik - bijna 18 - doen dat ook vaak, zo hebben wij net nerf geweren gekocht om te verven voor cosplays en hebben we al een aantal keren nerf gevechten gehouden. Nu moet ik zeggen, terwijl ik erover nadenk, wij "spugen" ook wel eens in elkaars gezicht, maar (even naar het engels, daar is wel een woord voor), we blow a raspberry en niet echt vol spugen. Het is dus geheel aan waar jij je grenzen trekt. Als jij vindt dat hij over de grens is gegaan, dan is dat zo en ik vind het zeer terecht dat je die balpen weg hebt gesmeten. In iemands gezicht spugen, expres, doe je niet. Als je per ongeluk met consumptie praat kan gebeuren, maar dit is gewoon een kwestie van fatsoen, iets dat bij hem dus ontbreekt. Ik vind het dan ook oneerlijk dat hij kwaad wordt om een stomme pen achter een verwarming (toch?), aangezien hij in je gezicht heeft gespuugd, wat toch wel iets smeriger is dan een pennetje dat weg wordt gegooid.
    Als ik jou was zou ik gewoon bij hem uit de buurt blijven, geen excuses aan gaan bieden. Laat hem maar inzien dat hij fout zat, niet dat jij iets fout gedaan hebt.


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hiervan moet vinden/hierover moet zeggen. Dat je überhaupt nog naast hem bent gaan zitten, nadat hij in je gezicht heeft gespuugd vind ik persoonlijk véél te aardig van jouw kant. Dat hij het niet waardeert dat je daarna naast iemand anders bent gaan zitten is helemaal zijn fout en hij zou daar echt niet raar op van moeten kijken (waardoor ik een idee krijg dat hij op dat moment de loner was en dat niet kon hebben).

    Dat je iemand nog aanspreekt als vriend na wat er is gebeurd vind ik lief van je. Te lief. Ik denk dat je bij jezelf na moet gaan (zoals je al dacht): is hij wel écht een vriend van me? En ben ik niet gewoon alleen gezelschap tweede keus.

    Persoonlijk (sorry, super rude) denk ik dat je beter af bent zonder hem, ook al voelt het nu leeg. Een vriend zou nooit dingen doen waar jij je oncomfortabel bij voelt, in je gezicht spugen, of je negeren.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Een vriend hoort je niet op de tweede plaats te zetten. En zeker niet systematisch, zoals tijdens gym gebeurt. Als ik het zo lees heeft hij het leuk met jou, mits hij op dat moment niemand anders heeft. Daar moet je boven staan. Ik hoop dat je nog andere vrienden hebt bij wie je wel op de eerste plaats komt, want zo gebruikt worden is echt niet grappig.


    oi, suzy

    Wat jammer, Leah :(
    Ik ben het eens met Standal. Iemand in zn gezicht spugen doe je niet, en al helemaal niet bij een vriendin. Ik vind het allereerst al vreemd dat je hem nog je vriend noemt terwijl hij steeds voor andere mensen kiest zodra er groepjes gevormd moeten worden. En als hij dan ook nog zó tegen je doet, dan is hij het echt niet waard. Dan moet hij nu eerst maar eens zijn welgemeende excuus maken voor jij gaat nadenken over een eventueel herstel van het contact. En doet hij dat niet, ja dan is het voorbij. Maar zo iemand wil je toch niet als vriend?

    Wat vervelend voor je... :/
    Ik vind wel dat hij fout is. Iemand in het gezicht spugen gaat gewoon echt te ver. En er dan zo lacherig over doen is al helemaal belachelijk.

    Ik snap heel goed hoe kut je je voelt!! Hoe de vriendschap ook in elkaar zat en hoe goed of zwak hij eigenlijk ook was, als het zo moet escaleren en zo moet eindigen is dat gewoon hartstikke kut (sorry voor het taalgebruik).

    Maar als ik jou was, zou ik ook blij zijn dat het klaar is. Een vriend die jou vaker negeert is geen goede vriend - en een vriend die in je gezicht spuwt... omg ik zou hem geslagen hebben denk ik. Wat denigrerend en respectloos van hem! Jij hebt al het recht om boos op hem te zijn.

    Die gemixte gevoelens zullen nog even blijven. Het enige wat ik je kan zeggen is dat je rust moet gaan vinden in je keuze, vertrouwen op jouw keuze en je principes. Uiteindelijk zul je opgelucht en blij zijn dat deze vriendschap niet veel langer geduurd heeft.

    Je mag altijd een berichtje sturen!


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.