• Hoi Quizletters!

    Ik zit een beetje in met een dilemma, ik heb al heel lang een idee in mijn hoofd, bepaalde situaties voor een verhaal en een plot. En alles heb ik dan in mijn hoofd afgewerkt, de situaties hoe ik alles wil beschrijven. Maar het moment dat ik achter mijn laptop zit om te gaan schrijven lukt het opeens niet meer, en ik praat al helemaal niet op bepaalde situaties die ik opeens dan niet vind passen in het verhaal als het op het daadwerkelijke schrijven uitkomt.

    Nu heb ik eigenlijk een beetje twee vragen:

    1. Hoe kom ik hier nu vanaf?
    2. Hebben jullie tips om over bepaalde situaties, ideeën te schrijven. Bijvoorbeeld dingen die je niet zelf mee hebt gemaakt maar dan wel hebt gezien bijvoorbeeld op t.v.


    Liefs.


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Gewoon proberen schrijven, al zijn het enkel kleine stukjes die je nog in je hoofd hebt. Ik blijf gewoon verschillende stukjes schrijven tot ik het juiste gevonden heb. En anders weer even weg gaan van je computer of je bestand dicht klikken en dan terug komen. Uiteindelijk is het toch vaak anders dan ik het in mijn hoofd had, maar als je er aan blijft werken komt het wel goed, I think.


    16 - 09 - '17

    Wanneer je begint aan het schrijven, moet je misschien niet te veel nadenken over hoe je iets schrijft. Gewoon letterlijk alles neertypen hoe je het allemaal voor je ziet in je gedachten. Dan een nieuw document er naast leggen en daarin proberen mooie samenhangende zinnen te maken aan de hand van je klad met al je gedachten. En misschien dat je al die verschillende situaties toch nog in 1 verhaal krijgt als als je dat voor elke situatie hebt gedaan.

    Dit is niet de manier die ik gebruik, dit idee kwam in op na je topic te hebben gelezen. :p Als er mensen zijn die deze methode gaan gebruiken (of misschien deden jullie dat al) en het werkt goed, dan hoor ik het graag. (krul)


    Ik wil een tuin vol egels

    maak tekeningen of maquettes

    het helpt je gedachten te ordenen


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    1. Dit is volkomen normaal hoor. (:
    Zéker als je het gepland hebt en het op een bepaalde manier in je hoofd hebt zitten. Hoe meer ik iets uitdenk, hoe langer het duurt voordat ik het goed krijg omdat ik heel strakke eisen heb en zo duurt het langer dan bij een situatie die je "ongeveer" wel weet. Je mag niet te streng zijn, je moet gewoon de onvolmaakte versie beginnen schrijven en daar een paar dagen aan sleutelen, uiteindelijk bereik je dan toch exact wat je wilde! (:

    Iets wat ik ook vaak doe als het niet lukt is schrijftips opzoeken op het internet, als ik bijvoorbeeld niet tevreden ben van de spanning in die situatie en het niet is hoe ik het wilde, zoek ik daarover extra info op op het internet en pas die nieuwe technieken vervolgens toe. Dat is vaak hetgeen wat mijn tekst dan optilt tot het niveau dat ik hem wilde hebben. Ik vind het belangrijk om je eigen tekst te analyseren, weten wat er niet goed zit en vervolgens te zoeken naar een oplossing. (:

    2. De meeste mensen die ik ken, zoeken dan gewoon informatie op over dat thema. Je kunt het via wikipedia doen, maar ik verkies google books. Romans zijn beter omdat gevoelens en gedachten daarin worden beschreven en het is naar die sensatie waar je naar zoekt. Pak een paar romans ter hand over dat onderwerp en absorbeer hoe het is om verliefd te zijn of depressief als je die dingen nog nooit zou zijn geweest. Meestal zal er dan wel iets zijn waar je aan kunt relateren, misschien ben je nog nooit verliefd geweest, je hebt je wel al erg aangetrokken gevoeld tot iemand en kan dat aspect wel heel goed beschrijven, of je bent nog nooit depressief geweest, maar weet wel wat het is om je even onzeker/waardeloos/onzichtbaar, wat dan ook te voelen.


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Rubin schreef:
    Wanneer je begint aan het schrijven, moet je misschien niet te veel nadenken over hoe je iets schrijft. Gewoon letterlijk alles neertypen hoe je het allemaal voor je ziet in je gedachten. Dan een nieuw document er naast leggen en daarin proberen mooie samenhangende zinnen te maken aan de hand van je klad met al je gedachten. En misschien dat je al die verschillende situaties toch nog in 1 verhaal krijgt als als je dat voor elke situatie hebt gedaan.

    Dit is niet de manier die ik gebruik, dit idee kwam in op na je topic te hebben gelezen. :p Als er mensen zijn die deze methode gaan gebruiken (of misschien deden jullie dat al) en het werkt goed, dan hoor ik het graag. (krul)


    Dit vind ik nou een goed idee, haha!

    Ik heb het zelf ook een beetje, al schrijf ik mijn verhaal wel weer. Dus tips weet ik eerlijk gezegd niet, maar wat iedereen in het topic zegt vind ik ook heel goed. Zeker om te onthouden. ^^


    One Who Travels A Higher Path.

    Rubin schreef:
    Wanneer je begint aan het schrijven, moet je misschien niet te veel nadenken over hoe je iets schrijft. Gewoon letterlijk alles neertypen hoe je het allemaal voor je ziet in je gedachten. Dan een nieuw document er naast leggen en daarin proberen mooie samenhangende zinnen te maken aan de hand van je klad met al je gedachten. En misschien dat je al die verschillende situaties toch nog in 1 verhaal krijgt als als je dat voor elke situatie hebt gedaan.

    Dit is niet de manier die ik gebruik, dit idee kwam in op na je topic te hebben gelezen. :p Als er mensen zijn die deze methode gaan gebruiken (of misschien deden jullie dat al) en het werkt goed, dan hoor ik het graag. (krul)


    Dit is wel de manier die ik gebruik tbh. Gewoon letterlijk schrijven wat er in je hoofd omgaat. Vroeger dacht ik altijd veel te veel na over mijn zinnen en alles moest mooi staan, maar dan komt er echt helemaal niets uit. Schrijf gewoon in één keer je verhaal, lees het dan nog een keer en pas dan zinnen aan die je anders wilt hebben.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh