• Heyaa

    Ik zoek iemand die me eventjes kan helpen met statistiek (welbepaald het onderdeel toevalsveranderlijke/stochast bij een continue kansverdeling op het niveau 3ASO Wiskunde A). Ik begrijp en kan alles van de leerstof, op één verdomde soort vraag na dan! Er zijn verschillende vraagstukken, maar ze komen allemaal neer op eenzelfde oplossingsmethode. Hier komt het dus:

    In een verlichtingselement werden op zeker tijdstip twee nieuwe gloeilampen geplaatst. De brandduur van een lamp wordt weergegeven door de toevalsveranderlijke X die een normale verdeling heeft met mu = 240 en sigma = 10.
    Voor beide lampen wordt de brandduur bepaald. Hoe groot is de kans dat het verschil in levensduur tussen beide lampen meer is dan 20 uur?


    In een kousenfabriek worden machinaal sportkousen gemaakt. De lengte van deze kousen is de normaal verdeeld met een gemiddelde lengte van 45 cm en een standaardafwijking van 0,4 cm. Wanneer men nu twee kousen pakt om een paar te vormen, hoe groot is dan de kans dat het lengteverschil tussen deze twee kousen meer dan 0,5 cm bedraagt?

    In beide gevallen wordt dus telkens de kans gevraagd van een verschil van twee variabelen in een normale verdeling. Ik heb echt geen flauw idee hoe ik hieraan moet beginnen. Ik weet namelijk wel hoe je dit doet als het gaat om twee verschillende toevalsveranderlijken, maar die werkwijze kan je hier dus niet toepassen. Dus is er iemand die weet hoe je dit aanpakt, please?
    Zou je dan de oefeningen even kunnen uitwerken, op papier eventueel en een foto uploaden of het naar me doorsturen op Whatsapp of Facebook of zo? Duizend maal bedankt (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Kans is 1/2. Hij brandt langer dan 20 uur of dat doet hij niet.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Standal schreef:
    Kans is 1/2. Hij brandt langer dan 20 uur of dat doet hij niet.


    Dan is het 1/4 toch? Want het gaat om beide kaarsen.

    Ik ben er niet goed in


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    ik weet niet zeker of jullie de vraag wel goed hebben gelezen maar het gaat niet over de duur die de lampen branden maar over het verschil tussen de duur van de twee lampen

    het antwoord is alleszins fout want ik weet het antwoord (dat staat namelijk achteraan in mijn boek) het gaat me hoe het concreet wordt uigewerkt

    [ bericht aangepast op 7 jan 2018 - 21:38 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Ik heb het serieus geprobeerd uit te werken, maar m'n Nederlandse Wiskunde kennis laat me in de steek.


    "One has to learn to read, as one has to learn to see and learn to live," - Vincent van Gogh

    Ik weet het niet sorry, maar misschien kun je de uitwerkingen vinden als je op de opdracht zoekt / de methode van je boek?


    Continue to share your heart with other people even if it has been broken.

    goh, het is al te lang geleden voor mij (want heel grondig heb ik het toen niet geleerd, haha), maar ik kan het even vragen bij een vriend? ik zal eens zien. (:


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    &leah: ohh dat zou handig zijn, ja! thans in ieder geval (:


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys

    Goh, dit is echt heel lang geleden, maar heeft het gewoon niet te maken met de oppervlakte onder de normaalverdeling tussen het verschil rond mu?
    Dus bij het eerste zou de kans dat er minder dan 20 uur verschil op zit, zo'n 68 procent zijn ofzo omdat sigma 10 is? En moet het antwoord rond de 32 procent liggen?
    Om eerlijk te zijn weet ik er niet meer zo heel veel van, haha, maar het is dan ook al drie jaar geleden dat ik wiskunde heb gehad. Sorry als ik nu heel hard aan het falen ben. :')


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Omg, ik snap dit.
    Lang leve wiskunde C waar alles supereasy wordt uitgelegd.
    Ik zal m'n boek even zoeken zodat ik een duidelijke uitleg kan geven :)


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Oké, ik neem even een voorbeeld uit mijn wiskundeboek, want die heb ik ooit uitgewerkt. Hij is ietsjes anders dan de opdracht die jij hierboven hebt staan, maar volgens mij is de werkwijze het zelfde?

    Bij het jaarlijks onderzoek van tweedeklassers constateert de schoolarts dat de lengte in cm van 14-jarige jongens Norm(164;7,2) verdeeld is.
    Bereken de kans dat een willekeurig gekozen jongen kleiner is dan 168,5 cm.


    Dat is dan normale cdf (-1E99; 168,5; 164; 7,2) = 0,7340
    De kans dat een willekeurig gekozen jongen kleiner is dan 168,5 cm is 0,7340 (dat is dan 73,40%)

    Dit moet je dan in jouw geval voor de kousen/kaarsen uitrekenen en dan de uitkomsten/kansen met elkaar vermenigvuldigen. Oef, wat is dit lang geleden (een half jaartje, oeps), nu ik dit zo type weet ik het niet helemaal zeker meer...
    Kan ook zijn dat je de wortel N wet moet gebruiken, of dat je in een grafiekje en dan de uitkomst uit de grafiek moet halen.

    Ik ga het nog even dubbelchecken, maar ik moet nu naar de dokter. Misschien kun je hier al wel wat mee?


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    @allebei boven mij: Het gaat over de kans dat het verschil tussen twee variabelen kleiner is dan X, en niet op de kans dat een variabele kleiner/groter is dan X (want dat weet ik hoe je dat moet berekenen). De variabelen zijn daarbij onbekend dus berekenen met cdf is niet mogelijk

    [ bericht aangepast op 8 jan 2018 - 15:46 ]


    i can swear, i can joke – i say what's on my mind if i drink if I smoke – i keep up with the guys