• hallo iedereen,
    ik wil graag weer een verhaal gaan schrijven etc. Maar ik vind het veel leuker om me bezig te houden met het schrijven, dan met het bedenken van werelden en regels in die werelden. Momenteel heb ik een begin scene voor me. En wat zeer vaags. That's it. Dus nu had ik graag jullie hulp bij het volgende: hoe maak je een wereld. Ik heb er al een beetje onderzoek naar gedaan, maar het is allemaal zo droog. Een beetje een questionnaire invullen over dingen die dat jíj zelf bedenkt. Luister, ik heb een goed inbeeldingsvermogen, maar zoiets gaat me net iets te ver, haha. Het ding is, eens dat ik mijn wereld op orde heb, zullen er ook elementen zijn die dat het verhaal leiden. Ik ben van plan het vanuit het zaad-principe te doen: beginnen en dan zien vanaf daar hoe het verhaal verder loopt.
    Dus, tips/tricks?


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Ik zou gewoon vanuit het zaad-principe gaan schrijven, zoals je zelf al aangeeft. Dan zie je wel waar dat je brengt. Kan heel goed werken hoor. ^^


    Every villain is a hero in his own mind.

    Ringwraith schreef:
    Ik zou gewoon vanuit het zaad-principe gaan schrijven, zoals je zelf al aangeeft. Dan zie je wel waar dat je brengt. Kan heel goed werken hoor. ^^


    Wat is dat principe? Extreem-amateur-schrijver hier... :S


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    NiekNiek schreef:
    (...)

    Wat is dat principe? Extreem-amateur-schrijver hier... :S


    Ik weet niet meer precies hoe het officieel noemt, en het is ook niet helemaal officieel. Maar bij het zaad-principe plant je een zaadje en laat je het groeien. Dus met andere woorden: je begint een verhaal en ziet waar het naar toe leidt.
    Het ander type is boom of wortel-principe, waarbij je een plant hebt vanuit een basis. Bij dit soort schrijven zorg je eerst voor een stevige basis en planning van het schrijven alvorens je gaat beginnen. Dus je maakt een tijdlijn en gaat van daaruit geleid het verhaal schrijven.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    Patholoog schreef:
    (...)

    Ik weet niet meer precies hoe het officieel noemt, en het is ook niet helemaal officieel. Maar bij het zaad-principe plant je een zaadje en laat je het groeien. Dus met andere woorden: je begint een verhaal en ziet waar het naar toe leidt.
    Het ander type is boom of wortel-principe, waarbij je een plant hebt vanuit een basis. Bij dit soort schrijven zorg je eerst voor een stevige basis en planning van het schrijven alvorens je gaat beginnen. Dus je maakt een tijdlijn en gaat van daaruit geleid het verhaal schrijven.


    Oh, wauw, ik wist niet eens dat zoiets echt bestond. Bedankt voor de uitleg.

    Momenteel probeer ik dan een wortel/boom begin te hebben en dan verder te schrijven. Maar het ligt er denk ik ook aan of je genoeg inspiratie heb, hoe snel je wil beginnen en wat je allemaal wil. Als het echt fantasy is zal ik je denk ik wortel/boom aanraden, aangezien een niet bestaande wereld vaak ook al veel eerdere details en hints en andere dingen nodig heeft.


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Wacht en wat is dan precies je vraag?
    Hoe je het beste te werk gaat of gewoon tips? Sorry ik ben even niet heel met je mee haha

    Ik denk dat het ook wel afhangt van welke kant je precies op wilt gaan.
    Scifi of fantasy, met een heel eigen wereldsysteem qua hiërarchie? Of iets dat meer aanleunt naar de echte wereld hier of een systeem van in de voorbije eeuwen?
    Bij dat eerste zou ik dan toch eerst de wereld op poten zetten, bij dat tweede zal dat 'gewoon schrijven en wel zien' wel werken imo
    Bij dat eerste hangt het er ook vanaf. Wil je iets politieks of draait het eerder om een avontuur of zo? Vraag je af waar je verhaal om draait: welke aspecten komen hier aan bod en welke moet ik dus uitwerken?
    Misschien lijkt het me dan juist wel interessant om eens het systeem van geschiedenislessen erbij te halen.
    Daar bekijk je de samenleving altijd op een aantal domeinen: politiek, economisch, sociaal en cultureel.
    Misschien kan je dan in die lijnen eens gaan nadenken?
    Imo lijkt mij de politieke situatie van je wereld het belangrijkste en misschien ook wel het gemakkelijkste. Dat bepaalt echt grotendeels een wereld. Hecht daar dan ook heel veel aandacht aan. In functie van die politieke situatie kan je dan de wereld gaan uitdenken.
    Als je met verschillende rassen wilt werken bijvoorbeeld, bedenk dan goed hoe de machtsverhoudingen onderling liggen. Of misschien wel gewoon zelfs de vooroordelen. Wat denken de mensen over elkaar? Dat schept wel een dynamiek die belangrijk is in je verhaal, dat is politiek en sociaal in elkaar bijvoorbeeld (je zal zien dat sociaal vaak de andere domeinen wat insluipt).
    Schrik er verder niet voor terug om eens bestaande verhalen onder de loep te nemen.
    Game of Thrones, Tolkien, een dystopische wereld als in de hongerspelen. Leren doe je het best van goede voorbeelden.


    A to the Z

    NiekNiek schreef:
    (...)

    Wat is dat principe? Extreem-amateur-schrijver hier... :S


    Officieel noem je dat organisch schrijven en het tegenovergestelde ervan is gestructureerd schrijven. Bij het eerste begin je gewoon en verzin je alles tijdens het schrijven, bij het tweede ga je eerst je verhaal plotten/uitwerken en daarna pas schrijven. Maar er bestaan natuurlijk heel veel tussenvormen.


    Every villain is a hero in his own mind.

    Uiteindelijk zul je veel vragen op zo'n vragenlijst hoe dan ook wel moeten beantwoorden als je je eigen wereld probeert te ontwerpen, dus ik vrees dat je daar niet echt onderuit kunt. Wat je wel zelf kunt kiezen, is wanneer en hoe je dat doet. Je kunt natuurlijk van tevoren echt zo'n lijst googlen en vraag voor vraag invullen, maar ik merk zelf vaak dat ik dan met een mond vol tanden sta, omdat ik mijn wereld nog helemaal niet zo ver heb uitgewerkt, en ik weet ook nog totaal niet wat voor details bij het verhaal zullen passen of überhaupt echt nodig zijn. Ik ben niet het soort schrijver dat helemaal kickt op worldbuilding en daar dus graag uren aan besteedt zonder te weten of het uiteindelijk relevant is of niet (en die mensen bestaan wel, en dat is ook heel cool! alleen niet voor mij).

    Maar dat hoeft dus ook niet per se! De andere optie is namelijk dat je gewoon begint met schrijven, en dan vult het zich vanzelf aan als je eraan toekomt. Het risico hiervan is dat je terwijl je bezig bent dingen uit je mouw moet schudden, en dat kan lastig zijn omdat binnen een opgezet framewerk schrijven soms gewoon veel meer richting en duidelijkheid biedt (en makkelijker voorkomt dat je echt grote fouten maakt in hoe je wereld werkt, haha). Een voordeel is dat het proces van worldbuilding wat vloeiender verloopt, want je bent gewoon aan het schrijven, wat als schrijver vaak is wat je eigenlijk zou willen doen. Dat scheelt een hoop werk vooraf (maar alleen omdat je het dan dus tijdens het schrijven doet; het werk blijft bestaan, maar op verschillende momenten), en bovendien is alles wat je verzint meteen in context gezet omdat het in je verhaal voorkomt.

    Niet dat dat de enige twee opties zijn, natuurlijk - er zijn eindeloze manieren om hier een middenweg in te vinden. Ik maak meestal wat notities over wat ik al weet van de wereld en daar rolt soms meer uit dan ik al had, omdat ik op meer ideeën kom terwijl ik het opschrijf. Ik zorg ook dat ik de namen van alle belangrijke personages heb (of in ieder geval alle personages waarvan ik dénk dat ze belangrijk zullen zijn), maar daarna begin ik gewoon met schrijven. Ik vind het idee van meer plannen altijd heel gaaf, maar ik merk keer op keer dat het voor mij gewoon niet erg goed werkt. Ik eindig altijd met Word documenten met heel veel pagina's waarin vaak drie keer hetzelfde idee genoteerd staat omdat ik gewoon iedere keer dat ik iets bedenk helemaal naar onderen scroll en na een paar witregels willekeurig begin met typen. Dat biedt niet het soort structuur dat notities je zouden moeten geven, en ik heb ook nog geen systeem gevonden dat voor mij haalbaar en overzichtelijk is en waarbij ik dat er wel uit krijg.

    Oh, maar als je toch een vragenlijst een kans wilt geven en vastloopt omdat je het lastig vinden om iets te verzinnen, probeer dan eens een vraag te beantwoorden voor een aantal andere verhalen die je kent en die passen bij wat jij ongeveer zou willen schrijven (of juist helemaal niet, want dat kan ook wel interessant zijn). Hoe hebben andere boeken, films of televisieseries het gedaan, en is daar een reden voor? Is dat iets wat in jouw wereld zou passen (eventueel met wat aanpassingen, afhankelijk van hoe specifiek de vragen zijn, want je wilt natuurlijk niet dingen kopiëren)? Of, als het niets is voor jouw verhaal, wat zou het tegenovergestelde van dat antwoord zijn? Is dát iets? Wat voor tussenwegen zijn er mogelijk, of wat zou gewoon het meest coole antwoord zijn wat je op de vraag kunt verzinnen? Soms is het het ook best waard om daar achteraan te gaan.

    Anyway, succes, en probeer er niet al te veel over te stressen. Net als heel veel dingen, is dit ook gewoon iets wat steeds makkelijker gaat als je het vaker doet. (bloos)


    "Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan

    Ik ben zelf ook met een nieuw verhaal bezig en maak wel een klein overzichtje over hoe en wat van die wereld , maar tijdens het schrijven zelf ontwikkeld dit tot een echt wereld en dan kan ik dit veel mooier omschrijven.


    Firm believer of all that is magic