• Ik wil graag mijn muzikale skills verbeteren. Ik heb ooit al klein meisje een maand lang keyboard gespeeld maar daar ben ik toen om verschillende redenen mee gestopt.
    Nu wil ik toch graag een muziek instrument kunnen spelen, alleen twijfel ik tussen een ukelele of een gitaar.
    Ik vind het beide wel wat hebben. Ukelele is makkelijker te spelen, tenminste dat is mij ooit verteld. Maar ik vind een gitaar echt heel tof.
    Uiteindelijk is de bedoeling dat ik ooit allebei kan bespelen alleen om te beginnen lijkt het mij handig als ik eerst een instrument kan. Ik heb alleen 0,0 verstand ervan en ik weet echt niet wat het handigste is.
    Dus nu is mijn vraag: wat zou jij doen? Wat raad jij mij aan? En waarom?


    It's hard to dance with a devil on your back. So shake him off.

    Ik zou eerlijk met gitaar beginnen. Een basgitaar is gestemd als de bovenste 4 snaren van een gitaar, en een uke als de onderste 4 snaren in een andere key. Maar als je dus gitaar leert spelen zou je redelijk makkelijk overkunnen naar deze twee andere instrumenten. (That's what I did).


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ik denk dat als begin ukelele makkelijker is, zodat je daarna meer gewend bent om ook (bas)gitaar te leren. Maar het is inderdaad wel waar dat als je eenmaal gitaar kunt, ukelele je ook wel makkelijk af gaat.
    Ik denk dat het er aan ligt of je liever simpeler wilt beginnen zodat het moeilijke makkelijker wordt, of moeilijk(er) beginnen zodat het makkelijke nog makkelijker wordt.


    “Normality is a paved road: It’s comfortable to walk, but no flowers grow on it.” –Vincent Van Gogh

    Gitaar leren is trouwens niet perse veel moeilijker. Voor elk instrument moet je tijd en moeite erin stoppen. Een tip is ook zeker om naast liedjes te leren ook een stukje theorie te leren. Want muziek theorie is op elk instrument hetzelfde :)
    Zo kan je wat je al van keyboard kent ook vertalen naar je gitaar ^^

    [ bericht aangepast op 15 okt 2018 - 10:10 ]


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Eén van mijn huisgenoten is begonnen met ukelele spelen, zonder gitaarachtergrond. Die heeft echter niet de ambitie om ook ooit nog eens gitaar te leren. Ik denk dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt, aan het einde zijn het allebei toch nog vrij verschillende instrumenten, met ieder hun eigen techniek en achtergrond.

    Thirteenth schreef:
    Gitaar leren is trouwens niet perse veel moeilijker. Voor elk instrument moet je tijd en moeite erin stoppen. Een tip is ook zeker om naast liedjes te leren ook een stukje theorie te leren. Want muziek theorie is op elk instrument hetzelfde :)
    Zo kan je wat je al van keyboard kent ook vertalen naar je gitaar ^^

    I disagree. Ik weet niet wat je verstaat onder muziektheorie, maar de theorie bevat ook o.a. de geschiedenis van een instrument, omdat dat de techniek maakt die je later gebruikt. Muziektheorie is per instrument vrij specifiek (denk aan zekere dynamiekaanduiding en muzieksleutels) en hoewel er wat overloop bestaat tussen bepaalde instrumenten (denk aan noten) is het in no way volledig algemeen toepasbaar.


    From these ashes, I will rise

    Feinics schreef:
    Eén van mijn huisgenoten is begonnen met ukelele spelen, zonder gitaarachtergrond. Die heeft echter niet de ambitie om ook ooit nog eens gitaar te leren. Ik denk dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt, aan het einde zijn het allebei toch nog vrij verschillende instrumenten, met ieder hun eigen techniek en achtergrond.

    (...)
    I disagree. Ik weet niet wat je verstaat onder muziektheorie, maar de theorie bevat ook o.a. de geschiedenis van een instrument, omdat dat de techniek maakt die je later gebruikt. Muziektheorie is per instrument vrij specifiek (denk aan zekere dynamiekaanduiding en muzieksleutels) en hoewel er wat overloop bestaat tussen bepaalde instrumenten (denk aan noten) is het in no way volledig algemeen toepasbaar.


    Ik heb het inderdaad over algemene muziektheorie, tuurlijk zijn er veel dingen die instrument gebonden zijn. Maar akkoord opbouw, schalen, chord progressions, ritmes, en noem maar op zijn allemaal heel erg overdraagbaar naar een ander instrument. En dat bedoelde ik met de theorie meer.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Thirteenth schreef:
    (...)

    Ik heb het inderdaad over algemene muziektheorie, tuurlijk zijn er veel dingen die instrument gebonden zijn. Maar akkoord opbouw, schalen, chord progressions, ritmes, en noem maar op zijn allemaal heel erg overdraagbaar naar een ander instrument. En dat bedoelde ik met de theorie meer.

    Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Er bestaat geen algemene muziektheorie. Daarbij zijn akkoord opbouw en schalen ook weer specifiek gitaar (en een handvol andere instrumenten, maar verre van algemeen), wat je denk ik bedoeld zijn de toonladders(?) en dat is een veelvoorkomend concept in westerse muziektheorie.

    Either way, OT: Bedenk als je gitaar kiest ook misschien hoe je geschoold wil zijn! De basis is overal hetzelfde, maar het kan verschillen met je scholing wat voor technieken je beter zal ontwikkelen dan anderen. Met scholing kan je denken aan klassiek, flamenco, bossa nova, etc. Nu ben ik geen gitarist, dus ik kan je niet verder helpen daarin, maar misschien kan je hierdoor beter vinden wat je voorkeuren zijn ^^


    From these ashes, I will rise

    Feinics schreef:
    (...)
    Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen. Er bestaat geen algemene muziektheorie. Daarbij zijn akkoord opbouw en schalen ook weer specifiek gitaar (en een handvol andere instrumenten, maar verre van algemeen), wat je denk ik bedoeld zijn de toonladders(?) en dat is een veelvoorkomend concept in westerse muziektheorie.

    Either way, OT: Bedenk als je gitaar kiest ook misschien hoe je geschoold wil zijn! De basis is overal hetzelfde, maar het kan verschillen met je scholing wat voor technieken je beter zal ontwikkelen dan anderen. Met scholing kan je denken aan klassiek, flamenco, bossa nova, etc. Nu ben ik geen gitarist, dus ik kan je niet verder helpen daarin, maar misschien kan je hierdoor beter vinden wat je voorkeuren zijn ^^


    Ik zeg ook niet dat ze algemeen voor elk instrument zijn, maar als je een triad hebt op piano en die zelfde noten gebruikt op een gitaar heb je precies hetzelfde akkoord. Daarbij als je een akkoord progressie hebt op een gitaar kan je die prima met dezelfde akkoorden begeleiden met piano. Dat is hoe jamsessies werken. Er is heel veel instrument gebonden theorie (of zoals jij zegt alleen maar) , maar er zijn veel dingen die bij meerdere instrumenten van toepassing zijn. Die het makkelijker maken om meerdere instrumenten wat meer aproachable te maken. Je hoeft het hier verder niet mee eens te zijn dat is iets dat uit eigen ervaring van toepassing is geweest. Ik ben geen thuisgeschoolde muzikant ik ben praktijk geleerd namelijk. Leren vanuit jamsessies en eens een ander instrument proberen, en zo zie je dat er toch heel veel dingen overdraagbaar zijn naar een ander instrument.

    Quite frankly ook geen discussie die ik wil voeren want muziek is voor iedereen persoonlijk. En voor de een is het belangrijk 1 instrument tot in de nopjes te beheren, voor de ander is het belangrijk versatile te zijn.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Je kunt ook ukelele spelen op een gitaar.

    Door een capo op de vijfde (?) fret te zetten en dan de onderste vier snaren (als je de hals met links vasthoudt) te gebruiken.
    Vertelde een koorgenootje me, net nadat ik een ukelele had gekocht, hahaha.
    Maar een ukelele is wel heel makkelijk mee te nemen!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Thirteenth schreef:
    (...)

    Ik zeg ook niet dat ze algemeen voor elk instrument zijn, maar als je een triad hebt op piano en die zelfde noten gebruikt op een gitaar heb je precies hetzelfde akkoord. Daarbij als je een akkoord progressie hebt op een gitaar kan je die prima met dezelfde akkoorden begeleiden met piano.

    Like I said, je bedoelt volgens mij toonladders en dat klopt inderdaad helemaal, die zijn heel goed onderling overdraagbaar tussen westerse instrumenten. Zo kunnen ook hele orkesten samen spelen ^^

    De rest van de quote heb ik even weggelaten, ik vond dat vrij persoonlijk en aanvallend overkomen tbh


    From these ashes, I will rise

    Feinics schreef:
    (...)
    Like I said, je bedoelt volgens mij toonladders en dat klopt inderdaad helemaal, die zijn heel goed onderling overdraagbaar tussen westerse instrumenten. Zo kunnen ook hele orkesten samen spelen ^^

    De rest van de quote heb ik even weggelaten, ik vond dat vrij persoonlijk en aanvallend overkomen tbh


    Het was geenzins een aanval, meer een uitleg hoe ik bij het denkbeeld kwam, en dat ik geen zin heb aan een uitgebreide discussie waaruit toch uiteindelijk geen resultaat behaald word.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Mweh, ik weet het echt nog steeds niet.

    maar nog een andere vraag: waar op moet ik letten als ik een gitaar/ukelele koop? ik ben een n00b oke


    It's hard to dance with a devil on your back. So shake him off.

    Blakelee schreef:
    Mweh, ik weet het echt nog steeds niet.

    maar nog een andere vraag: waar op moet ik letten als ik een gitaar/ukelele koop? ik ben een n00b oke


    Ik zou sowieso langs een winkel gaan, daar kun je voelen hoe die in de hand ligt. En zo kan je horen of die mooi klinkt.
    Spaanse Gitaren zijn goed voor beginners, maar western kom je ook wel makkelijk in.

    Waar ik verder op zou letten is de actie van de snaren, of deze niet te hoog ligt of niet. (Dit kan je heel veel problemen opleveren tijdens spelen als die te hoog ligt.)
    Hoe je dit kunt controleren is vanaf ongeveer het onderste gedeelte van de nek op de snaar te drukken tot die de nek raakt. Als je veel kracht hier bij nodig hebt zou ik kijken naar eentje waarbij dit minder het geval is. (Maar een goede gitaar winkel kan de gitaar ook voor je afstellen dus als je een gitaar heel mooi vind maar de actie te hoog ligt kan dat alsnog wel.)

    Verder is het echt hoe lekker die speelt en in de hand voelt, een gitaar moet bij je passen namelijk en dat is verder helemaal persoonlijk :)


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ik zou puur uit praktische redenen voor een ukelele kiezen omdat het kleiner is. =P


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Ondanks dat een ukelele een pak kleiner is, zou ik toch voor een gitaar gaan. Het leren spelen valt vrij goed mee en het is toch wel vrij mobiel (neem dat maar aan van iemand die al jaren piano speelt zonder mogelijkheid om het instrument mee te nemen). ^^


    Sidera nostra contrahent solem lunamque

    Ik speel zowel gitaar als ukulele. Gitaar voornamelijk elektrisch, vooral omdat ik die uit een erfenis heb gekregen, niet wegens voorkeur. Zoals gezegd, is een ukulele idd gewoon een halve gitaar, de power chords van de gitaar kun je ook op de uke gebruiken, alleen staan ze dan in een ander key zeg maar. Als je gewoon casual gaat spelen, zou ik vooral kijken naar welke je het mooist vindt klinken en wat je ermee zou willen gaan spelen. Ik kan wat dingen uit mijn eigen ervaring benoemen, als dat helpt?

    1. Een ukulele heeft een beperkte hoeveelheid lage noten en door de stemming (gewoonlijk een hoge g-snaar) gaan dingen als tokkelen gewoon minder goed lukken dan op gitaar.
    2. Als je een liedje op de gitaar kan spelen, is het vertalen naar ukulele moeilijker dan andersom, naar mijn mening dan. Voornamelijk vanwege wat ik hierboven zeg.
    3. Snel tussen akkoorden/noten wisselen vind ik een stuk makkelijker op de uke, voornamelijk omdat ie gewoon veel kleiner is. Mensen met enorme handen zouden dat wel weer moeilijker vinden I guess.
    4 ofwel 3.5. Ik heb superkleine handen, dus ik prefer ukulele simpelweg uit luiheid, anders moet mijn arme pink eronder lijden :(. Wel is het handiger om met gitaar te beginnen, omdat je dan sneller die lenigheid/kracht in je handen traint. Als ik met ukulele was begonnen, had ik denk ik alsnog superveel oefeningen voor de gitaar moeten doen om mijn handen flexibel en sterk genoeg te krijgen.
    5. Ukuleles zijn zoveel goedkoper! Natuurlijk zijn de topmodellen van dezelfde prijsklasse, maar voor een goede ukulele ben je makkelijk 300-400 euro goedkoper uit dan voor eenzelfde kwaliteit gitaar.

    Ik zou eigenlijk vooral naar de muziekwinkel gaan en klooien met gitaren en ukulele's daar. Uiteindelijk denk ik niet dat het een per se een instapmodel voor de ander is, maar een gitaar geeft je wel een soort stevigere basis voor andere snaarinstrumenten van die categorie, voornamelijk omdat het de skillset ervoor vrij "universeel" is?


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.