• Misschien wist je het al, maar er zijn twee soorten mensen in de wereld. Mensen die niet tegen een grammaticale fout kunnen, en degene die een typefout of een versprekking eenvoudig kunnen accepteren.

    Uit een recent onderzoek is gekomen dat taalverbeteraars nogal onpretige mensen blijken te zijn.

    Zo constateerdde de onderzoekers dat de mensen die zich het meest irriteerden bij het zien van een grammaticale fout de meest introferte mensen waren, niet beschikbaar voor andere en altijd klaar om te oordelen. De meer extraferte deelnemers melde dat ze de foutjes niet echt als ‘hinderlijk’ beschouwen.

    Lees het hele artikel hier: Klik!

    Wanneer hebben jullie voor het laatst iemand verbetert op een taalvoutje?


    It took me four years to paint like Raphael, but a lifetime to paint like a child - Pablo Picasso

    Ik ben een 50/50 geval — als juf ben ik pro verbeteren en doe dat zelf regelmatig (binnen en buiten werk), maar tegelijkertijd ben ik een trotse Brabantse waardoor ik vaak genoeg ABN laat liggen voor m’n dialect.


    Ik ben wel een 'verbeteraar' over het algemeen, maar dan op een vriendelijke opbouwende manier. Maar dat komt ook door mijn werk. Ik moet elke dag onder andere CV's en motivatiebrieven verbeteren. Dus ik verbeter ook echt elke dag iemand, zeker omdat mijn cliënten Nederlands aan het leren zijn. :'D

    Vandaag heb ik nog een 'leuke' verspreking via e-mail gehad die ik écht moest verbeteren. Want als hij die woorden later verwisseld in een mail naar een werkgever, hebben we iets voor... Hij schreef: "ik ben geslacht voor de test." Maar eigenlijk dus geslaagd. =P


    I'm just a musical prostitute, my dear. - Freddie Mercury

    Typfouten verbeter ik alleen van mezelf, als ze hinderlijk zijn of onbegrijpelijk. Ik erger me er altijd aan als mensen iets typen en dan zichzelf verbeteren, terwijl het super voor de hand liggend is... En dan doen ze het nog zelf :')
    In de spreektaal verbeter ik domme fouten wel, omdat dat vaak iets is waar ook wel om te lachen valt. Maar alleen bij vrienden waarvan ik weet dat ze het kunnen hebben (:


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Ik verbeter fouten juist omdat ik vind dat je mag verwachten van scholieren, studenten, iedereen, dat ze correct Nederlands schrijven. :')


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Imelda schreef:
    (...)HAHAHA dat deden we allemaal toen we 13 waren. (cat)

    Ik verbeter nog altijd mensen, zowel in hun spreek- als schrijftaal. Ik ben een onprettig persoon, maar dat is dan maar zo. :Y)


    girl, ik wil jou echt nooit meeten want sowieso sla jij mij de hersens in om mijn 'ik gaat eff naar de winkel, kommie mee?' en ik jou als je het waagt er iets van te zeggen :')

    / Maar tbh, ik maak redelijk wat dt-fouten, dus ik erger me bij anderen voornamelijk aan fouten die gewoon echt niet gemaakt hoeven worden. En 'zowiezo' vind ik een vervelende. Maar wat me echt witheet maakt, zijn mensen die gewoon weigeren interpunctie toe te voegen aan hun teksten. Zeker in lange posts of reacties. Zet verdomme ergens een komma of een punt neer want anders lees ik het simpelweg niet. Als ik professioneel puzzelaar wilde worden, was ik wel bij Hasbro gaan werken.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Imelda schreef:
    Ik verbeter fouten juist omdat ik vind dat je mag verwachten van scholieren, studenten, iedereen, dat ze correct Nederlands schrijven. :')


    Hoe zit het dan met mensen met dyslexie? Of mensen die een deel scholing hebben gemist? De Nederlandse taal is een van de moeilijkste talen ter wereld, en ik vind zelf niet dat je van iedereen een foutloze representatie van de Nederlandse taal kan verwachten.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    GroIsch schreef:
    (...)

    Hoe zit het dan met mensen met dyslexie? Of mensen die een deel scholing hebben gemist? De Nederlandse taal is een van de moeilijkste talen ter wereld, en ik vind zelf niet dat je van iedereen een foutloze representatie van de Nederlandse taal kan verwachten.


    Zeker niet van iedereen, nee, maar ik ben wel van mening dat ik prima van iemand die de middelbare school heeft afgerond en al zijn hele leven in Nederland woont, moet kunnen verwachten dat hij zijn eigen taal een beetje beheerst. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar er zijn genoeg mensen die fouten maken die ze niet zouden mogen maken.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Donker schreef:
    (...)

    Zeker niet van iedereen, nee, maar ik ben wel van mening dat ik prima van iemand die de middelbare school heeft afgerond en al zijn hele leven in Nederland woont, moet kunnen verwachten dat hij zijn eigen taal een beetje beheerst. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar er zijn genoeg mensen die fouten maken die ze niet zouden mogen maken.


    Daar ben ik het wel enigzins mee eens hoor, maar het gaat mij er ook meer om dat op het moment dat je iemand uit irritatie verbeterd je de achtergrond van diegene niet kent. En je ziet heel vaak dat mensen iemand alleen verbeteren maar er niet bij zeggen waarom iets fout is en hoe het wel goed kan.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    GroIsch schreef:
    (...)

    Hoe zit het dan met mensen met dyslexie? Of mensen die een deel scholing hebben gemist? De Nederlandse taal is een van de moeilijkste talen ter wereld, en ik vind zelf niet dat je van iedereen een foutloze representatie van de Nederlandse taal kan verwachten.
    Het Nederlands is niet een van de moeilijkste talen ter wereld. Dat wordt vaak gezegd, maar het is niet waar. Het hangt af van wat je al kent. Voor mensen die van huis uit Duits hebben meegekregen, zal het relatief simpeler zijn om het Nederlands op te pikken dan voor Japanners. Hetzelfde geldt andersom: voor ons is Japans "moeilijker", omdat het met een totaal ander schrift werkt, terwijl het Duits en het Nederlands heel verwant zijn. Natuurlijk zijn sommige dingen moeilijker dan andere dingen. Er zijn uitzonderingen op vrijwel alle regels, maar dat is normaal en komt in talen nu eenmaal voor. Maar er is niet voor niets een grammatica geschreven die dicteert dat sommige dingen nu eenmaal niet correct zijn. Ik als neerlandicus in spe vind gewoon dat het belangrijk is om onze moedertaal te behouden en te behoeden voor 'verloedering'. Talen veranderen en dat is niet erg. Dat gebeurt al zo lang we met elkaar communiceren. Kijk maar eens naar het Oudnederlands, het Middelnederlands en het (Vroeg)Nieuwnederlands. Alleen daar al zie je enorme verschillen tussen.

    Ik vind 'Ik besef me' gewoon lelijk, en ook 'Hij vind' is fout. Beseffen is geen wederkerend werkwoord en de werkwoordsregel zegt dat derde persoon enkelvoud een -t achter de stam/ik-vorm krijgt. Ook daar zijn uitzonderingen op ('hij wilt' is fout, maar 'hij wil' is juist), maar die regel gaat over het algemeen op. Regels zijn er niet voor niets.

    En nee, ik verwacht niet van iedereen perfect Nederlands en ik snap dat mensen fouten maken, want dat doe ik zelf ook, maar als van jongs af aan deze regels worden aangeleerd, worden het gewoontes. Dan denk je niet meer na over of het 'het betekend' of 'het betekent' moet zijn, want dan weet je direct wat de regel is: derde persoon enkelvoud (3.SG) krijgt -t achter stam/ik-vorm. 'Betekend' is een voltooid deelwoord. Ik schrik ervan hoe vaak dit soort fouten gemaakt worden, ook door leeftijdsgenoten en mensen die ouder zijn dan ik. En ja, ik vind dat ik mag verwachten dat mensen dit over het algemeen kunnen. Zelfs mensen met dyslexie. Ik heb net een vak over dyslexie afgesloten en daarin werd mij ook uitgelegd dat regels voor hen vaak makkelijker te leren zijn. Maar dat terzijde.

    Hier heb je mijn antwoord.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Imelda schreef:
    (...)Het Nederlands is niet een van de moeilijkste talen ter wereld. Dat wordt vaak gezegd, maar het is niet waar. Het hangt af van wat je al kent. Voor mensen die van huis uit Duits hebben meegekregen, zal het relatief simpeler zijn om het Nederlands op te pikken dan voor Japanners. Hetzelfde geldt andersom: voor ons is Japans "moeilijker", omdat het met een totaal ander schrift werkt, terwijl het Duits en het Nederlands heel verwant zijn. Natuurlijk zijn sommige dingen moeilijker dan andere dingen. Er zijn uitzonderingen op vrijwel alle regels, maar dat is normaal en komt in talen nu eenmaal voor. Maar er is niet voor niets een grammatica geschreven die dicteert dat sommige dingen nu eenmaal niet correct zijn. Ik als neerlandicus in spe vind gewoon dat het belangrijk is om onze moedertaal te behouden en te behoeden voor 'verloedering'. Talen veranderen en dat is niet erg. Dat gebeurt al zo lang we met elkaar communiceren. Kijk maar eens naar het Oudnederlands, het Middelnederlands en het (Vroeg)Nieuwnederlands. Alleen daar al zie je enorme verschillen tussen.

    Ik vind 'Ik besef me' gewoon lelijk, en ook 'Hij vind' is fout. Beseffen is geen wederkerend werkwoord en de werkwoordsregel zegt dat derde persoon enkelvoud een -t achter de stam/ik-vorm krijgt. Ook daar zijn uitzonderingen op ('hij wilt' is fout, maar 'hij wil' is juist), maar die regel gaat over het algemeen op. Regels zijn er niet voor niets.

    En nee, ik verwacht niet van iedereen perfect Nederlands en ik snap dat mensen fouten maken, want dat doe ik zelf ook, maar als van jongs af aan deze regels worden aangeleerd, worden het gewoontes. Dan denk je niet meer na over of het 'het betekend' of 'het betekent' moet zijn, want dan weet je direct wat de regel is: derde persoon enkelvoud (3.SG) krijgt -t achter stam/ik-vorm. 'Betekend' is een voltooid deelwoord. Ik schrik ervan hoe vaak dit soort fouten gemaakt worden, ook door leeftijdsgenoten en mensen die ouder zijn dan ik. En ja, ik vind dat ik mag verwachten dat mensen dit over het algemeen kunnen. Zelfs mensen met dyslexie. Ik heb net een vak over dyslexie afgesloten en daarin werd mij ook uitgelegd dat regels voor hen vaak makkelijker te leren zijn. Maar dat terzijde.

    Hier heb je mijn antwoord.


    Ik ben het hier verder ook gewoon mee eens, maar op het moment dat je iemand zonder verdere uitleg verbetert. Is het enige resultaat dat je de persoon in kwestie niet in waarde laat, en achterlaat met een kutgevoel. Mensen helpen is nooit een probleem, maar grammarnazis zeggen vaak alleen wat er fout is en helpen niet. En dat vind ik echt gedrag om naar van te worden.

    [ bericht aangepast op 13 nov 2018 - 0:10 ]


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    GroIsch schreef:
    (...)

    Ik ben het hier verder ook gewoon mee eens, maar op het moment dat je iemand zonder verdere uitleg verbeterd. Is het enige resultaat dat je de persoon in kwestie niet in waarde laat, en achterlaat met een kutgevoel. Mensen helpen is nooit een probleem, maar grammarnazis zeggen vaak alleen wat er fout is en helpen niet. En dat vind ik echt gedrag om van te kotsen.
    Sorry hoor. :') Als ik mensen verbeter, wil ik ze helpen. En ja, bij sommigen doe ik het niet meer, want dat bleek een hopeloze zaak of ze wilden het niet. Geloof het of niet, ik houd me heel vaak in met verbeteren, onder andere hier op Q. Maar ik vind dat ik weleens mag zeggen dat iemand een fout maakt in zijn of haar spreek-/schrijftaal. Daar wordt niemand slechter van, hè. Ik doe het om iemand te helpen, want als zij een sollicitatiebrief afleveren met spelfouten erin, worden ze echt niet aangenomen. Niet door mij, in ieder geval.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Imelda schreef:
    (...)Sorry hoor. :') Als ik mensen verbeter, wil ik ze helpen. En ja, bij sommigen doe ik het niet meer, want dat bleek een hopeloze zaak of ze wilden het niet. Geloof het of niet, ik houd me heel vaak in met verbeteren, onder andere hier op Q. Maar ik vind dat ik weleens mag zeggen dat iemand een fout maakt in zijn of haar spreek-/schrijftaal. Daar wordt niemand slechter van, hè. Ik doe het om iemand te helpen, want als zij een sollicitatiebrief afleveren met spelfouten erin, worden ze echt niet aangenomen. Niet door mij, in ieder geval.


    Dan is daar toch ook niks mis mee? Als je ze daarmee helpt? Daar wordt inderdaad niemand slechter van. Maar zodra iemand zegt "ik wordt" en je bijvoorbeeld alleen "word*" zegt. Dan heeft die persoon in kwestie daar gewoon vrij weinig aan. Als je daarbij uitlegt wat er fout aan is en waarom het fout is ben ik het helemaal met je eens. Dan help je iemand daar mee en dat is een mooie kwaliteit.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    GroIsch schreef:
    (...)

    Ik ben het hier verder ook gewoon mee eens, maar op het moment dat je iemand zonder verdere uitleg verbeterd. Is het enige resultaat dat je de persoon in kwestie niet in waarde laat, en achterlaat met een kutgevoel. Mensen helpen is nooit een probleem, maar grammarnazis zeggen vaak alleen wat er fout is en helpen niet. En dat vind ik echt gedrag om naar van te worden.


    Hey, okay, Rick, I think it’s time to tell you...
    In dit geval is het ‘verbetert’, want jij verbeterT. Wanneer het een voltooid deelwoord was geweest en ‘verbeteren’ dus niet de persoonsvorm was geweest, had het inderdaad ‘verbeterd’ moeten zijn: ‘Anna heeft Rick verbeterd.’
    I know I’m being really super annoying, maar in dit topic kon ik het niet laten. Doe ermee wat je wil. Groetjes.


    look at the stars, look how they shine for you;

    GroIsch schreef:
    (...)

    Dan is daar toch ook niks mis mee? Als je ze daarmee helpt? Daar wordt inderdaad niemand slechter van. Maar zodra iemand zegt "ik wordt" en je bijvoorbeeld alleen "word*" zegt. Dan heeft die persoon in kwestie daar gewoon vrij weinig aan. Als je daarbij uitlegt wat er fout aan is en waarom het fout is ben ik het helemaal met je eens. Dan help je iemand daar mee en dat is een mooie kwaliteit.
    Nu kom ik wederom met een andere mening. Even de advocaat van de duivel spelen: werkwoorspelling is zo basaal, het is een van de eerste dingen die je leert. Waarom zou ik nu nog twintigjarigen uit moeten leggen waarom 'ik wordt' fout is terwijl ze dat al sinds hun achtste moeten kunnen? Om het kinderen goed aan te leren, ja, logisch, maar studiegenoten die het nog steeds niet kunnen? Dan is er iets misgegaan in het onderwijs, want werkwoordspelling hoeft niet moeilijk te zijn. Is het 'het word' of 'het wordt'? Vervang het werkwood door 'loop(t)' en het wijst zich vanzelf.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Donker schreef:
    (...)

    Hey, okay, Rick, I think it’s time to tell you...
    In dit geval is het ‘verbetert’, want jij verbeterT. Wanneer het een voltooid deelwoord was geweest en ‘verbeteren’ dus niet de persoonsvorm was geweest, had het inderdaad ‘verbeterd’ moeten zijn: ‘Anna heeft Rick verbeterd.’
    I know I’m being really super annoying, maar in dit topic kon ik het niet laten. Doe ermee wat je wil. Groetjes.


    Thanks :) Heb het aangepast ^^


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.