• Hallo,

    ik ben zooooo slecht in waar ik nou precies een komma moet neer zetten, en waar de punt. Want uiteindelijk doe ik maar wat. Ik heb altijd geleerd dat je een punt moet neer zetten waar het onderwerp eindigt, maar hoe bepaal ik want nou precies het onderwerp is? en hoe duid ik aan in een verhaal als er wordt gepraat via whatsapp?
    ik voel me zo dom nu ik dit zo schrijf, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

    (doeg)

    [ bericht aangepast op 19 dec 2018 - 1:00 ]

    Het is eigenlijk oefenig en je moet er een beetje feeling voor krijgen. Er zijn natuurlijk verschillende regels, maar voor mij is het een kwestie van feeling geworden.
    Zelf zet ik alleen komma’s voor ‘maar’, ‘want’, ‘dus’, ‘omdat’ en ‘hoewel’ et cetera. Dit zijn woorden die twee zinsdelen verbinden en als er niet zo’n verbindingswoord tussen staat, begin ik meestal een nieuwe zin.
    Ook tussen twee persoonvormen zet ik een komma, zoals ‘staat’ en ‘begin’ in bovenstaande zin.


    look at the stars, look how they shine for you;

    Here you go!


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Hoewel er strikte regels voor zijn en ik die ook ken, doe ik meestal wat ik het mooist vind staan in een zin. Ik vind dat je als schrijver van proza best een beetje vrijheid mag nemen op dat gebied. Neemt niet weg dat er inderdaad oefening voor nodig is om 'feeling' te krijgen.

    Bij Cambiumned (even Googlen) hebben ze hier allemaal oefeningen voor! Want je leert het echt door het veel te oefenen :)
    Succes!


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Aratinga schreef:
    Hoewel er strikte regels voor zijn en ik die ook ken, doe ik meestal wat ik het mooist vind staan in een zin. Ik vind dat je als schrijver van proza best een beetje vrijheid mag nemen op dat gebied. Neemt niet weg dat er inderdaad oefening voor nodig is om 'feeling' te krijgen.


    Ik kon het niet laten om hierop te reageren, maar waarom zou je, als je zelf zegt de regels te kennen, die regels niet volgen? Er zijn evengoed spellingregels, en als je die niet volgt, dan wordt je tekst moeizamer om te lezen. Hetzelfde geldt voor leestekens. Volgens mij apprecieren lezers het ook gewoon, wanneer je op een correcte en consistente manier leestekens in je verhaal gebruikt, of dat toch probeert. Ik snap niet helemaal waarom je zou zeggen “ja, er zijn regels maar yolo” (lichtjes overdreven, maar zo komt je reactie wat over), want dat is net als zeggen dat spelling niet belangijk is want “ik vindt dit moojur” :’)


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Altomare schreef:
    (...)

    Ik kon het niet laten om hierop te reageren, maar waarom zou je, als je zelf zegt de regels te kennen, die regels niet volgen? Er zijn evengoed spellingregels, en als je die niet volgt, dan wordt je tekst moeizamer om te lezen. Hetzelfde geldt voor leestekens. Volgens mij apprecieren lezers het ook gewoon, wanneer je op een correcte en consistente manier leestekens in je verhaal gebruikt, of dat toch probeert. Ik snap niet helemaal waarom je zou zeggen “ja, er zijn regels maar yolo” (lichtjes overdreven, maar zo komt je reactie wat over), want dat is net als zeggen dat spelling niet belangijk is want “ik vindt dit moojur” :’)


    Ik bedoelde niet zo zeer dat ik geen punten en komma's gebruik... Oké, ik moet het anders zeggen. Ik zet soms een komma neer waar hij niet hoeft, om een zin leesbaarder te maken, terwijl hij daar niet zo hoeven. Ik lap de regels dus niet aan mijn laars, want ik gebruik wel degelijk punten, komma's enzovoort, maar ga er, wat komma's betreft, iets vrijer mee om. Nee, ik ben het zeker met je eens wat spelling betreft - ik ben wel de laatste om het belang van juiste spelling te ontkennen. En die regels hanteer ik ook altijd.

    [ bericht aangepast op 19 dec 2018 - 13:22 ]

    Aratinga schreef:
    (...)

    Ik bedoelde niet zo zeer dat ik geen punten en komma's gebruik... Oké, ik moet het anders zeggen. Ik zet soms een komma neer waar hij niet hoeft, om een zin leesbaarder te maken, terwijl hij daar niet zo hoeven. Ik lap de regels dus niet aan mijn laars, want ik gebruik wel degelijk punten, komma's enzovoort, maar ga er, wat komma's betreft, iets vrijer mee om. Nee, ik ben het zeker met je eens wat spelling betreft - ik ben wel de laatste om het belang van juiste spelling te ontkennen. En die regels hanteer ik ook altijd.


    Aaah, oke, op die manier. Dan kwam je reactie wat anders over ^^
    Nee, daar ben ik het ook wel met je eens, maar de komma is een leesteken dat redelijk vrij gebruikt kan worden, dat werd thans in onze opleiding zo verteld. Het is inderdaad een leesteken dat rustpauzes in zinnen kan leggen, en aangezien ik ook fan ben van langere zinnen en constructies, gebruik ik die ook iets vaker dan het gemiddelde, vrees ik. Niet dat daar grammaticaal gezien iets fout aan is (:


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Altomare schreef:
    (...)

    Aaah, oke, op die manier. Dan kwam je reactie wat anders over ^^
    Nee, daar ben ik het ook wel met je eens, maar de komma is een leesteken dat redelijk vrij gebruikt kan worden, dat werd thans in onze opleiding zo verteld. Het is inderdaad een leesteken dat rustpauzes in zinnen kan leggen, en aangezien ik ook fan ben van langere zinnen en constructies, gebruik ik die ook iets vaker dan het gemiddelde, vrees ik. Niet dat daar grammaticaal gezien iets fout aan is (:


    Oh, ik was in de veronderstelling dat er bij komma's ook sprake was van strikte regelgeving, net als bij de puntkomma bijvoorbeeld.

    Aratinga schreef:
    (...)

    Oh, ik was in de veronderstelling dat er bij komma's ook sprake was van strikte regelgeving, net als bij de puntkomma bijvoorbeeld.


    Er zijn wel enkele vaste regels, zoals met bepaalde voegwoorden, uiteraard. Maar dan heb je dingen als de Oxford comma, waar al zo’n hele heisa rond is, en er zijn nu eenmaal mensen die het gebruiken en er zijn er die de komma liever weglaten. Zolang je de komma bij bepaalde voegwoorden en tussen meerdere werkwoorden/persoonsvormen consequent gebruikt, denk ik dat je al wel goed zit. De rest is inderdaad meer persoonlijk ‘gevoel’ en hangt natuurlijk af van hoe je wil dat je tekst overkomt.


    But I still have this faith in the truth of my dreams.

    Altomare schreef:
    (...)

    Ik kon het niet laten om hierop te reageren, maar waarom zou je, als je zelf zegt de regels te kennen, die regels niet volgen? Er zijn evengoed spellingregels, en als je die niet volgt, dan wordt je tekst moeizamer om te lezen. Hetzelfde geldt voor leestekens. Volgens mij apprecieren lezers het ook gewoon, wanneer je op een correcte en consistente manier leestekens in je verhaal gebruikt, of dat toch probeert. Ik snap niet helemaal waarom je zou zeggen “ja, er zijn regels maar yolo” (lichtjes overdreven, maar zo komt je reactie wat over), want dat is net als zeggen dat spelling niet belangijk is want “ik vindt dit moojur” :’)


    Omdat regels er zijn om te overtreden? Neen, echt - tenzij je een formele tekst schrijft, kan je de regels best naar je gevoel aanpassen. Is het dan niet juist volgens de Nederlandse spelling? Zeker. Doet het er toe? Enkel als het lastiger wordt om te lezen. Het hele punt van een tekst schrijven (ik heb het hier wel over creative writing, uiteraard niet over sollicitatiebrieven of dergelijke), is ervoor zorgen dat je lezer het wil lezen. Dat betekent concreet dat je absoluut niet "ik vindt dit moojur" moet gaan schrijven, maar dat je absoluut een komma mag waar die volgens de taalregels eigenlijk niet mag, als jij denk dat dat je tekst beter doet lopen, of dat je woordenschat die je misschien geen Standaardnederlands zijn, maar beter bij de vorm van jouw verhaal passen, mag aanwenden.
    De meeste "fouten" tegen interpunctie en grammatica kunnen op de één of andere manier overigens als stijlfiguur aangewend worden. Het is eigenlijk een beetje afwegen wat makkelijker leesbaar is voor je lezer, en wat stilistisch beter bij je tekst past.
    (Ik wil hier overigens niemand aanmoedigen alle taalregels aan z'n laars te lappen, maar creative writing is net dat - creative.)


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Bij werkwoorden hoor je ook vaak een komma tussen te zetten.


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Zelf vind ik het verschrikkelijk irritant als er te pas en te onpas gebruik gemaakt wordt van komma's die er niet horen of dat er komma's weg worden gelaten op plaatsen waar ze juist horen. Een beetje vrijheid mag, maar er zijn wel degelijk duidelijke conventies als het aankomt op interpunctie. :')

    Ik zou deze regels in ieder geval aanhouden...


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.