• Hey Q!

    Tell me all about jullie editprocedure, als je die hebt.
    Hoe gaan jullie te werk? Wat zijn do's en don'ts en wat is je strategie? Hoe weet je dat een aanpassing een verbetering is en wat is een fout die je één keer maakt en nooit weer? Wat moet je vooral niet vergeten en wat raad je aan in dit proces?

    I'm so curious!

    [ bericht aangepast op 12 maart 2019 - 13:07 ]


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Ja! Ik lees alles wat ik bijv. schrijf echt 209487208x door en pas elke keer wat aan.

    Tips:
    - Lees het in een ander lettertype. Is het geschreven in een schreefloos lettertype (Arial? Calibri?)? Probeer dan een lettertype met schreef (Times New Roman bijvoorbeeld.) Of lees het in Comic Sans MS. Dan komt de tekst er iets anders uit te zien en zie je bijv. spelfoutjes minder snel over het hoofd.
    - Spellingcontrole van Word. Of de voorleesfunctie. Dan hoor je ook hoe de tekst loopt. Maar je kunt er niet alle foutjes mee uithalen.
    - Laat het even rusten. Neem een pauze o.i.d. waarin je totaal iets anders gaat doen, of laat het (als het kan) zelfs 1 of 2 dagen liggen. Dan zie je ook weer heel andere dingen.

    En als het kan: laat het dan echt even door iemand anders lezen. Die denken meestal net iets anders en zo kan een zin die jij goed bedoeld hebt, maar door anderen verkeerd opgevat kan worden, toch nog aangepast worden voordat je het bijvoorbeeld publiceert. Of niet-relevante dingen die dan weggelaten kunnen worden.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik doe mijn editing proces altijd in 3 rondes (nadat ik de first draft af heb)
    Ronde 1: Hele hoofdstukken en/of scènes verwijderen of toevoegen of volledig herschrijven. Hierin zit ook personages verwijderen, wat ik al een keer heb moeten doen en I'll tell you: het is net zo pijnlijk als het klinkt.
    Ronde 2: Alinea's verwijderen/toevoegen/herschrijven.
    Ronde 3: Zinnen en woorden verwijderen/toevoegen/herschrijven.
    Ik zet meestal een proeflezer in voor en na ronde 1, omdat dat het belangrijkste deel is. Het is een beetje de blauwdruk van het plot en de personages en ik vind dat die wel echt oké moet zijn voordat in de details vlieg.

    Tips die ik heb:
    - Laat het door meerdere mensen lezen, liefst in de doelgroep. (Maar ergens vind ik het ook wel interessant om het te laten lezen door mensen die meestal niet thuis zijn in het genre XD). Maar hoe dan ook: de nadruk ligt hier op 'meerdere'. Eén persoon kan iets geweldig goed vinden en een andere persoon kan het afschuwelijk vinden. Welke van de twee jij vertrouwt, moet je zelf weten, maar het is belangrijk om beide kanten gezien te hebben. Ook, iemand anders kan veel sneller zeggen 'dit is nutteloos', want zelf zie je meestal niet wat nutteloos is. Ik raad je ook echt aan om kritische lezers te zoeken, want aan iemand die altijd zegt 'dit is goed' heb je helemaal niets.
    - Laat het rusten, minstens drie weken. Dit kun je doen terwijl iemand het naleest.
    - Druk het af op papier, zo zie je de fouten sneller.
    - Lees het aan jezelf voor (dit heb ik zelf nog nooit gedaan, maar is een tip die ik vaak hoor en wel kan zien werken).
    - Heb geduld.
    - Onthoud dat de eerste versie die je gaat neerzetten waarschijnlijk veel werk nodig heeft en laat je vooral niet ontmoedigen door kritiek, maar laat het je helpen om te groeien en er het beste van te maken.
    - Voor mij werkt het ook wel om dingen op te schrijven terwijl ik bezig ben. Een soort outline achteraf, om te zien of alles wel klopt.
    - Onthoud dat niets ooit perfect zal zijn en je eeuwen kunt blijven piekeren over kleine details, maar je het ook net zo goed kunt opsturen naar een uitgever (of het online kunt zetten, dunno) XD
    - Laat het 2x door dezelfde persoon lezen (dus voor en na dat je dingen hebt aangepast). Dit doe ik om te zien of het effectief beter is en waar de lezer zich echt aan ergert. Als die persoon de eerste keer iets niet goed vind, maar er de tweede keer niets van zegt, dan maakt het dus niet zoveel uit. Maar als hij/zij het blijft herhalen, dan is het misschien iets om over na te denken.

    Dit is trouwens wel het proces dat ik doorga voor projecten waar ik serieus mee bezig ben. Voor verhalen op Q lees ik het gewoon eens door op spelfouten lol :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Wauw, dit zijn echt wel goede tips hier.

    Even een MT'tje voor deze tips (:
    Ik laat meestal mijn verhaal nalezen door meerdere personen, om de onvermijdelijke schrijffouten eruit te halen. Er even wat tijd over laten gaan is ook een goede tip!


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    MT


    A to the Z

    Oh ja, en dit schoot me nog binnen:
    - Kill your darlings. Iets kan in jouw hoofd nog zo mooi klinken, een ander kan daar helemaal niets van begrijpen of denken: "Dit is helemaal geen nuttige toevoeging.
    - In het geval van een lang verhaal; lees het af en toe terug en kijk of je je aan de rode lijn houdt. Als je er veel te veel van af wijkt: schrappen.

    Schrijven is schrappen.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ohh wat leuk om te zien hoe processen van elkaar verschillen hahaha, ik zal later deze week even mijn eigen proces posten :D


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Perfect willen schrijven heeft mijn schrijf plezier juist vermoord, best wel zonde eigenlijk 😶


    You were born original, don't die as a copy.

    Tijdens het schrijven edit ik al. Een beetje risky, maar ik weet precies wat ik wel en niet moet doen. Meteen alles willen aanpassen, bijvoorbeeld, haha, want ik ben ook van mening dat je het moet laten rusten. Dus, geen gedelete of geschrap in iets wat je van de week nog hebt geschreven.

    Na de eerste draft begin ik aan mijn echte edits though

    Ik ken mijn zwakke punten ondertussen in mijn schrijven en ik raad iedereen aan die ook zeker te ontdekken. Hoe je daar achter komt? Betareaders/proeflezers en critiquepartners. Die wijzen je zo gekke dingetjes aan en je stroefheden. Oml ze zijn zo cruciaal. Zonder hen is geen enkel verhaal tot zijn volle potentie. Laat het nalezen, dat is ontzettend belangrijk. Had ik al gezegd dat ze belangrijk zijn? En niet alleen na draft één. Proeflezers en critique partners begin ik aan cycles gedurende draf drie, vier, tien en tachtig

    Mijn edits gaan vooral om mijn eigen zwakheden opheffen in mijn schrijven. Tuurlijk, ik ga ook letten of zinnen niet te lang zijn, of ze kloppen in grammaticaal opzicht, hoe het zit met interpunctie en al die dingen, maar veel vaker gaan ze nog om kleine aanpassingen over plaats van backstory, over gare zinnen, over waar en wanneer ik setting beschrijf en dat soort dingen.

    Infodump:
    Grote hompen infodump zijn niet leuk om te lezen. Mijn tip hiervoor is:
    - Geef alleen een backstory wanneer er direct link is van het verhaal met betrekking op dat deel informatie. Ziet jouw personage een kat? Dan zou je de personage over zijn eigen kat laten kunnen denken. Mind you, begin dan alleen over de kat. Als jouw kleine stukje backstory over kat nog uitdraait op huisdieren, prima. Gaat de backstory uiteindelijk van de kat, naar een boot, naar een wereldreis die de personage op televisie heeft gezien naar een huizencomplex in aanbouw, ga je de verkeerde kant op. Keep it relevant :D Infodump kun je voorkomen door het te spreiden, en kan je vaak ook nog in dialoog verwerken.

    Rare zinnen/ paragrafen/zinsopbouw:
    Hier zul je af en toe echt een tweede oog voor nodig hebben. Af en toe klinken dingen nog zo mooi in je eigen hoofd, soms moet je de zin gewoon schrappen.
    Paar tips hierover zijn:
    - Je kunt je eigen gezicht nooit zien haha. Zinnen als: ''Zei ik met rode wangen'' , ''Ik wierp een kille blik op..'' ''Mijn gezichtsuitdrukking stond blij'' ''De blik op mijn gezicht sprak boekdelen (<3 Laura haha) '' kunnen niet :)
    - Let op vergelijkingen. Sommigen zijn briljant, anderen klinken vaak off.
    - Let op je spelling en grammatica (op spelling kan Word ook wel letten, weet ik, maar Word is ook maar een programma). Plus, hele lange zinnen, hele korte zinnen of zinnen met OPA opbouw heel vaak achter elkaar leest een beetje eentonig (en natuurlijk geldt dat ook voor de opbouw van POA en APO).
    - Beslaat een zin meer dan vijf regels? Opbreken :)

    Setting:
    En dit bedoel ik in de breedste zin van het woord. Naast dat jij als schrijver een goed idee zou moeten hebben van de omgeving, (en per genre varieert hoeveel worldbuilding je daadwerkelijk nodig hebt) moet je dat weten over te brengen tijdens een verhaal. Ik vind dialoog schrijven superleuk, maar daardoor krijg je vaak nauwelijks setting.
    Tip daarover:
    - Laat de personages een interactie hebben met hun omgeving. Dat maakt het levendiger.

    Personages:
    - Vermijd character soup. Mijn cast is zelfs al super uitgebreid haha, maar het was nog veel erger. Pas op voor heel veel personages die eigenlijk geen doel hebben. Zijn er personages die hetzelfde klinken en hetzelfde doel in het verhaal hebben? Fuse em. Heb je iemand een naam gegeven en kill je die het volgende paragraaf? Geef hem geen naam. Wordt een personage slechts twee keer genoemd? Geen naam. Kan de lezer écht niet zonder? Is ''De moeder van pietje'' écht honderd procent niet duidelijk genoeg? Tuurlijk, geef haar een naam. Maar zolang dat niet nodig is, vermijd dat. Je focus ligt op het verhaal haha en de personages die bijdragen aan het plot, niet op je grootte van je cast.

    Lees het inderdaad op papier, lees hardop voor (al heb ik hier zelf nooit geduld voor) en wees ook niet bang om wat research te doen over grammatica, spelling, spreekwoorden en gezegdes én over alles waar je geen ervaring mee hebt.
    Oh en nog een belangrijke. Twijfel je erover om een hele alinea weg te gooien? Een belangrijk plotpoint? Een heel hoofdstuk?
    Sla ze op in een apart documentje. Heb je er spijt van of wil je toch nog elementen overnemen, heb je ze nog staan.

    Half schrijfadvies erbij haha, maar hoop dat het nuttig was :D



    [ bericht aangepast op 12 maart 2019 - 13:08 ]


    SIC | PARVIS | MAGNA

    Wow, door al die tekst krijg ik echt zin om te gaan schrijven/editen. You can't edit a blank page, though - ik heb nog helemaal niks. *facepalm*

    Krensorae schreef:
    Wow, door al die tekst krijg ik echt zin om te gaan schrijven/editen. You can't edit a blank page, though - ik heb nog helemaal niks. *facepalm*


    Hoeft niet perfect te zijn, zet gewoon wat neer! Als je volgens een outline schrijft, kun je gewoon experimenteren met je scenes. En writing prompts helpen me ook superveel.


    SIC | PARVIS | MAGNA

    ik heb eerder mijn manuscript ge-edit door heel nauwkeurig stapje voor stapje (van groot naar klein - eerst kijken naar de verhaallijn van het hele boek, klopt dat wel? dan kijken van hoofdstuk op hoofdstuk, wat loopt er lekker en wat niet, dat soort dingen, personages schrappen of erin schrijven, echt grote dingen) het hele boek een aantal keer opnieuw te schrijven

    maar momenteel bestaat mijn editproces vooral uit niet het word document openen want als het word document niet open is, bestaat het verhaal niet en hoef ik er niets mee te doen #lifehack


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    MT


    It's never gonna happen, Guys.

    Ik denk dat het belangrijk is om kritiek te kunnen aanvaarden. En dan bedoel ik niet van die zin is niet mooi of dat is mij smaak niet of ik zou liever hebben dat het zo gaat en niet zo. Je moet wel authentiek blijven dus niet alle kritiek aanvaarden en gebruiken. Dat is een beetje evenwicht zoeken, naar wat pas je aan en wat niet. Zelf kijk ik altijd naar patronen. Als één persoon iets zegt, dan is het vaak subjectief, maar als je bij meerdere personen dezelfde dingen terug hoort keren, dan mag je er meestal vanuit gaan dat er iets is dat niet werkt of nog niet optimaal werkt zoals je het zou willen en dat je er best eens naar kijkt. Zeker als het gaat over zaken als langdradigheid, tempo, spanning, karakterdiepte.... Alles dat met techniek te maken heeft. Naar zaken als de stijl van die zin is mijn smaak niet of ik wil niet dat ze doodgaan, dat verpest het verhaal of het is misschien een misdaadserie maar er moet toch meer romantiek in, daar moet je niet naar luisteren. De inhoud moet authentiek blijven, maar technische kritiek - iets qua opbouw of tempo of zo dat niet werkt, probeer je best altijd in acht te nemen en opnieuw te structureren. Ook soms weten lezers niet altijd waarom iets niet werkt, ze zeggen bijvoorbeeld dat de inhoud saai is, maar vaak is het meer je tempo die langdradig is of de manier waarop je het brengt die fout is, zoals je werpt alle informatie in één keer op tafel in plaats van het op een manier te lossen die het spannend maakt. Ik heb ooit iets super spannend gelezen over iemand die haar haarborstel kwijt was, dus het ligt meestal niet aan de inhoud en aan wat je vertelt maar hoe je het brengt en opbouwt en je informatie organiseert. Dus soms weten lezers niet altijd wat er niet werkt, maar ze weten wel dat er iets niet werkt. Hun gevoel is altijd juist, dus het is aan jou als schrijver om te luisteren en te analyseren waar je techniek de mist in gaat.

    En inderdaad schrappen. De tweede keer weet je waar je naartoe schrijft en het concrete eindpunt. Zelf al heb je het de eerste keer voor ogen, als het concreet op papier staat weet je toch veel beter hoe je gaat uitkomen. De eerste keer probeer je er maar naartoe te werken. Daardoor zitten er soms veel overbodige stukken in, die op het moment zelf toen je ze de eerste keer schreef wel belangrijk leken, maar die eigenlijk achteraf gezien gerust weg mogen worden gelaten. De tweede keer kun je ook dingen dieper uitwerken of zorgen dat het meer samenhangt. Stel te midden van je schrijfproces kom je op een schitterend idee, dan kan je als je het herschrijft dit al laten opbouwen door meer hints te steken, in het begin zodat het meer samenhangt. Dus veel schrappen en gerichter te werk gaan de tweede keer.

    [ bericht aangepast op 25 maart 2019 - 14:49 ]


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Histoire schreef:
    Ik denk dat het belangrijk is om kritiek te kunnen aanvaarden. En dan bedoel ik niet van die zin is niet mooi of dat is mij smaak niet of ik zou liever hebben dat het zo gaat en niet zo. Je moet wel authentiek blijven dus niet alle kritiek aanvaarden en gebruiken. Dat is een beetje evenwicht zoeken, naar wat pas je aan en wat niet. Zelf kijk ik altijd naar patronen. Als één persoon iets zegt, dan is het vaak subjectief, maar als je bij meerdere personen dezelfde dingen terug hoort keren, dan mag je er meestal vanuit gaan dat er iets is dat niet werkt of nog niet optimaal werkt zoals je het zou willen en dat je er best eens naar kijkt. Zeker als het gaat over zaken als langdradigheid, tempo, spanning, karakterdiepte.... Alles dat met techniek te maken heeft. Naar zaken als de stijl van die zin is mijn smaak niet of ik wil niet dat ze doodgaan, dat verpest het verhaal of het is misschien een misdaadserie maar er moet toch meer romantiek in, daar moet je niet naar luisteren. De inhoud moet authentiek blijven, maar technische kritiek - iets qua opbouw of tempo of zo dat niet werkt, probeer je best altijd in acht te nemen en opnieuw te structureren. Ook soms weten lezers niet altijd waarom iets niet werkt, ze zeggen bijvoorbeeld dat de inhoud saai is, maar vaak is het meer je tempo die langdradig is of de manier waarop je het brengt die fout is, zoals je werpt alle informatie in één keer op tafel in plaats van het op een manier te lossen die het spannend maakt. Ik heb ooit iets super spannend gelezen over iemand die haar haarborstel kwijt was, dus het ligt meestal niet aan de inhoud en aan wat je vertelt maar hoe je het brengt en opbouwt en je informatie organiseert. Dus soms weten lezers niet altijd wat er niet werkt, maar ze weten wel dat er iets niet werkt. Hun gevoel is altijd juist, dus het is aan jou als schrijver om te luisteren en te analyseren waar je techniek de mist in gaat.

    En inderdaad schrappen. De tweede keer weet je waar je naartoe schrijft en het concrete eindpunt. Zelf al heb je het de eerste keer voor ogen, als het concreet op papier staat weet je toch veel beter hoe je gaat uitkomen. De eerste keer probeer je er maar naartoe te werken. Daardoor zitten er soms veel overbodige stukken in, die op het moment zelf toen je ze de eerste keer schreef wel belangrijk leken, maar die eigenlijk achteraf gezien gerust weg mogen worden gelaten. De tweede keer kun je ook dingen dieper uitwerken of zorgen dat het meer samenhangt. Stel te midden van je schrijfproces kom je op een schitterend idee, dan kan je als je het herschrijft dit al laten opbouwen door meer hints te steken, in het begin zodat het meer samenhangt. Dus veel schrappen en gerichter te werk gaan de tweede keer.


    Oeh mooi verwoord, ben ik met je eens!


    SIC | PARVIS | MAGNA