• Hoi allemaal

    Inmiddels alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst online ben geweest. Aangezien ik een aantal jaar geleden voor het eerst een profiel heb aangemaakt en hier altijd terecht kon met mijn problemen vond ik het een goed idee om nog eens om hulp te vragen, deze keer over een serieuzer onderwerp.

    Ben inmiddels al 20 maar kamp al sinds mijn 13de met problemen op psychologisch vlak. Hier heb ik echter nooit hulp voor gezocht maar ben nu op het punt gekomen dat het echt nodig is en niet zo verder kan. Echter heb ik geen idee hoe en wat. Of ja, ik wil graag psychologische hulp en zal hiervoor eerst naar de huisarts moeten en daar zit ook mijn probleem. En al maanden zit ik van alles op te zoeken maar de stap genomen om een afspraak te maken heb ik nog niet genomen.

    Het is misschien persoonlijk maar ik vraag me eigenlijk af hoe dat precies in zijn werking gaat. Want zover ik heb begrepen maak je een afspraak bij je huisarts, hij praat met je en dan verwijst hij je eventueel door naar een psycholoog. Alleen, hoe gaat zo een gesprek in zijn werk bij de huisarts? Wat zal hij je vragen, waarover moet je gaan praten? Als ik eerlijk ben, ben ik nogal bang dat het niks zal helpen en ik uiteindelijk misschien niet eens serieus word genomen of geen stap verder kom.

    Ik wou eigenlijk vragen of iemand hier ervaring mee heeft. Of iemand die me kan overtuigen om gewoon die afspraak te maken en niet zo bang te zijn.

    Alvast bedankt!

    Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar normaal gezien zal je huisarts dit echt wel serieus nemen en ik denk ook dat je huisarts waarschijnlijk de meeste van je vragen over hoe en wat zal kunnen beantwoorden.
    Ik hoop dat je nog iemand vindt die ervaring heeft en je een beetje gerust kan stellen (:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    De huisarts neemt je wel serieus hoor. Hij stelt je gewoon standaard vragen van wat je klachten zijn en hoe lang dit al duurt. Het is echt niets om bang voor te zijn en je zult alleen maar opgelucht zijn als je geweest bent!
    Voor je naar een psycholoog wordt doorverwezen, ga je overigens meestal eerst naar een praktijkondersteuner, iemand met een psychologische achtergrond voor de matigere klachten. Die zal meer vragen stellen en er dieper op ingaan.


    Take risks and conquer your fears.

    Hey!
    Als je denkt dat je hulp nodig hebt dan moet je ook echt gelijk hulp zoeken voordat het te laat is zozegmaar.
    Meestal zeg je bij het maken van een afspraak met de huisarts waarvoor je een afspraak wilt. Als je belt voor een afspraak dan gaat dat vaak via de assistente en die vraagt dan waarom je een afspraak wilt. Het is handig om hiervoor een belscript te maken! Dan sta je niet ineens met een mond vol tanden o.i.d.

    Ikzelf ben niet uit mezelf naar de huisarts gegaan, maar moest wel naar de huisarts

    na een overdosis iets meer dan een jaar geleden. (11 maart 2018).

    De huisarts verwees mij door, maar dat duurde vrij lang. In maart werd ik verwezen, 31 mei had ik een intake bij de psycholoog. Die konden mij niet helpen en toen ben ik van het kastje naar de muur gestuurd terwijl het eigenlijk steeds slechter ging. In oktober kreeg ik dan eindelijk een nieuwe verwijzing. Maar dat duurde te lang en toen ging het in december echt niet meer en toen ben ik onder dwang opgenomen in een psychiatrische instelling. Ondertussen sta ik weer op een wachtlijst, wat een half jaar tot een jaar kan duren. Dus eh ja... inmiddels al een jaar verder en nog steeds geen echte hulp.


    Dus het is zeker aan te raden om op tijd aan de bel te trekken, hoe naar en hoe eng het ook is. Het is wel beter als je op tijd erbij bent, want het kan echt lang duren.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Ik zal je zo even een pb sturen


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Ga alsjeblieft op tijd naar de huisarts - want het kan inderdaad erg lang duren. Ik heb zelf ook hulp gehad van een psycholoog, bij de GGZ. Als je daar belt voor een afspraak kan het gerust twee-drie maanden duren voordat je terecht kunt. En dat is dan de intake. Oh ja, mocht je (heel toevallig, maar waarschijnlijk niet) in Tilburg bij de GGZ terechtkomen, zorg dan dat je niet bij Imke van Wijk belandt - zij is bij ons de oorzaak van een heleboel stress en frustratie geweest.

    De eerste stap is een afspraak maken bij de huisarts, want die moet tevens voor een doorverwijzing regelen. De huisarts wilt vooral weten wat je klachten zijn, waarom je denkt dat je hulp nodig hebt en waar je dan naartoe verwezen wilt worden (Basis Indigo, Altrecht, iemand met een eigen praktijk?) e.d. Als je dat nog niet weet is de keuze er altijd nog voor een praktijkondersteuner, die heeft een psychologische achtergrond en kan je hierbij helpen wat het handigste is.
          Zorg er op tijd voor!! Er kunnen zo maanden overheen gaan voor je eindelijk aan je therapie kunt beginnen. Neem ook mee in gedachten; Er is altijd een wachtlijst voor dit soort dingen.
    Als de doorverwijzing er dan is voor die bepaalde praktijk, is de eerste afspraak altijd een (basis)-intake. Wat zijn je klachten, hoe komen deze, wat is je achtergrond, wat doe je / zijn je hobby's, e.d. Vanuit daar kun je beslissen of je ook een fijne therapeute hebt. Je moet wel een goede hebben, waarvan je een enige klik voelt.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Deze stap heb ik een paar maanden geleden gezet en ik snap je angst. Toch is het belangrijk wel naar je huisarts te gaan. Bij mij werden wat standaardvragen gesteld en heb ik kort uitgelegd waar ik mee zat. Dat is puur informatie zodat ze je goed kunnen doorverwijzen.

    Heel veel succes (flower)


    26 - 02 - '16

    Maak vandaag nog de afspraak bij de huisarts. Echt nu. Klinkt misschien als een hoge drempel, maar dit is helaas geen ding waarvan je het kunt uitstellen tot je écht niet meer zonder hulp kan, want je komt hoogstwaarschijnlijk nog op een wachtlijst terecht voordat je behandeling kan beginnen.

    Eenmaal bij de huisarts gaat hij/zij vragen waarom je er bent. Dan kan je beginnen met: "Ik zou graag psychologische hulp willen." Of iets in die trant. Noem dan je klachten, en wat voor impact die hebben op je leven. Schets een beeld waarom je die hulp nodig hebt. Dan krijg je vanzelf een verwijzing naar het GGZ of een andere instelling die je kan helpen.

    Ik vind het waanzinnig dapper dat je dit pad gaat bewandelen! Vorige december heb ik ook voor het eerst die stap gezet en nu heb ik eindelijk medicijnen en sta ik ook op een wachtlijst. Het idee dat er licht aan het einde van de tunnel is, helpt overigens ook al. Ik moet nog een paar maanden wachten, maar ik voel me minder moedeloos dan voorheen, want over een paar maanden is die hulp er dus echt, en dat is top.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Hij zal je veel verschillende vragen over je leven gaan stellen. Over hoe je je voelt, hoelang je je al zo voelt, of je bepaalde gedachten hebt, of je je gehoord voelt etc. Aan de hand van dat gesprek besluit de huisarts wat hij vervolgens gaat doen. Dit kan een doorverwijzing naar een psycholoog zijn.

    Het is echt niet eng. Sterker nog, ik vond het best fijn om hierover met mijn dokter te praten. Ze had begrip en luisterde naar mijn verhaal zonder te oordelen of vragen te stellen. Ga het alsjeblieft doen, je kunt er alleen maar beter van worden.


    ars moriendi