• De stelling van deze week luidt:
    De minimumleeftijd voor cosmetische ingrepen (botox, lipfillers,...) moet van 18 naar 21 jaar.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ bericht aangepast door een moderator op 8 april 2019 - 13:55 ]


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Dit was toch al de stelling van vorige week of mis ik nu wat? Tf.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Gwisin schreef:
    Dit was toch al de stelling van vorige week of mis ik nu wat? Tf.


    Inderdaad. Deze stelling was er vorige week ook al.


    26 - 02 - '16

    Gwisin schreef:
    Dit was toch al de stelling van vorige week of mis ik nu wat? Tf.

    ja idd lol


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Het was inderdaad de stelling van vorige week. Er is waarschijnljjk iets technisch misgegaan in het systeem van de stellingen, aangezien het topic vorige week ook niet vanaf het begin optimaal werkte.
    Bij deze is het topic aangepast. De stelling van deze week is dus: De minimumleeftijd voor cosmetische ingrepen (botox, lipfillers,...) moet van 18 naar 21 jaar.


    If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

    Volledig oneens, mensen van 18 kunnen echt wel doordachte keuzes maken. En mochten ze dat met 18 niet kunnen zal dat met 21 ook niet veel beter worden.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Knutschfleck schreef:
    Volledig oneens, mensen van 18 kunnen echt wel doordachte keuzes maken. En mochten ze dat met 18 niet kunnen zal dat met 21 ook niet veel beter worden.


    26 - 02 - '16

    Ik denk van wel, gezien je op een ander punt in het leven staat. Het beeld van 'waarom' verandert.


    Don't walk. Run, you sheep, run.

    Ik denk dat het ergens wel een goed idee is. Niet omdat achttienjarigen nou zo slecht zijn in het maken van dit soort keuzes, maar het lichaam groeit en verandert in die periode nog erg veel. Het kan zou zijn dat men kiest voor een dergelijke ingreep, het lichaam toch nog veel in die drie jaar verandert en dat men daarna spijt heeft. Aan de andere kant zouden de experts die de ingreep toepassen daarvoor moeten waarschuwen (en doen ze dat hopelijk al). Desondanks denk ik dat keuzevrijheid hierin het belangrijkste is en dat dergelijke gevallen bij achttienjarigen eerder voorkomen zouden moeten worden met goede voorlichting, dan met verbieden.


    From these ashes, I will rise

    Oneens. Even los van het feit dat ik lipfillers etc onwijs kansloos vind.


    ars moriendi

    Knutschfleck schreef:
    Volledig oneens, mensen van 18 kunnen echt wel doordachte keuzes maken. En mochten ze dat met 18 niet kunnen zal dat met 21 ook niet veel beter worden.


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    Knutschfleck schreef:
    Volledig oneens, mensen van 18 kunnen echt wel doordachte keuzes maken. En mochten ze dat met 18 niet kunnen zal dat met 21 ook niet veel beter worden.


    Even iets aan toevoegen, ik vind dat volwassen mensen gewoon het recht hebben te beslissen wat er gebeurt met hun lichaam. En de verantwoordelijkheid ligt dan ook bij degene die de ingreep ondergaat. Dat het lichaam in die periode nog veranderd dat vind ik geen grond om het te verbieden. Je lichaam en je geest veranderen je hele leven door, en dat iemand spijt zou kunnen krijgen van een ingreep betekent in mijn ogen niet dat dit wettelijk vastgesteld moet worden dat het niet mag.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Ik weet niet... Ergens wel eens. Niet alleen omdat je lichaam nog steeds verandert op je achttiende, maar ook omdat botox en lipfillers momenteel een soort rage lijken te zijn onder beautyguru's en ik toch denk dat veel jongeren dit ook willen en je op je 21e vaak net iets stabieler bent in je manier van denken?

    Maar met die logica zouden tattoo's eigenlijk ook naar 21 moeten, dus ik zit er een beetje middenin.


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Eigenlijk ben ik het er best wel mee eens. Hoewel je volgens de wet op je achttiende volwassen bent is dit in praktijk echt niet zo. Als ik kijk naar hoe volwassen ik me voel op mijn leeftijd, durf ik niet iedere achtienjarige de macht te geven om vanalles aan hun lichaam te veranderen. De een zal natuurlijk hier wel verstandig mee om kunnen gaan, maar ik ken genoeg leeftijdsgenoten niet ontzetten spontaan beslissingen nemen en ik zie ze ook echt wel zonder hier goed over na te denken cosmetische ingrepen laten doen. Nu kan je zeggen: wat zullen die drie extra jaren daar aan veranderen? Ik geef toe dat sommige mensen nooit verstandig worden maar ik denk dat er heel veel verstand en volwassenheid kan groeien in drie jaar.


    leef en laat leven

    Onees, met 18 mag men een tatoeage laten zetten en dit is ook permanent. Een cosmetische ingreep is weliswaar ingrijpender, vaak nog een periode waarbij een grotere wond moet helen dan bij tatoeages, maar het gaat om hetzelfde principe. Namelijk dat iemand zelf mag weten wat er met zijn/haar eigen lichaam gebeurt.

    Wel ben ik voor om iemand bijvoorbeeld een bepaalde tijd te laten wachten om te beslissen of het echt is wat diegene wil. Of iemand die een cosmetische ingreep wil laten doen, van tevoren met iemand praat die de ingreep al heeft laten doen. Zo word in mijn ogen de kans kleiner dat iemand een cosmetische ingreep zal laten doen omdat het in de "mode" is en iedereen het doet.

    En dat er goede informatie wordt gegeven waar je op moet letten bij een kliniek als je een cosmetische ingreep gaat laten doen, voor zover je dat kunt checken als klant. Wel eens verhalen gehoord/gelezenhoe het mis is gegaan en dat gun ik niemand.


    Physics is awesome