• Hoihoi!

    Het is al even geleden dat ik geschreven heb, maar ik speel al jaren met het idee in mijn hoofd en ik zou het eindelijk willen uitwerken. Er zijn gewoon wat vragen en problemen die ik heb, en ik zou het heel fijn vinden mochten jullie er je mening over willen geven. c:

    Het verhaal is nog niet volledig uitgewerkt qua synopsis, maar het komt erop neer dat de rode draad door het verhaal de verhouding tussen eenzaamheid en macht zou moeten vormen. De problemen die ik hiermee ondervind zijn de volgende:

    - Ik zou het machtsaspect graag in een vorm van absolute (of toch niet ver ervan) macht willen gieten (omdat dat meer uitwijkmogelijkheden geeft ivm gevolgen van die relatie tussen eenzaamheid en macht), maar dat brengt me al snel in een koning/koninginsetting, en ik ben bang dat het dan eerder op GoT of Narnia fanfic gaat beginnen lijken dan op wat anders, haha. Het verhaal is daar hoegenaamd niet op gebaseerd, maar ik wil niet ik wil me niet in een ander z'n speelveld begeven, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Heeft iemand enig idee hoe ik zoiets zou kunnen ontwijken? :/
    - Iets technischer: weet iemand enkele auteurs (non-fictie) die schrijven over eenzaamheid? Ik ben al gaan zoeken naar artikels op J-stor, maar ik weet niet goed welke namen betrouwbaar zijn en welke niet. :/
    - En dan, verhaaltechnisch: denken jullie dat het beter zou zijn om een man of een vrouw als hoofdpersonage te nemen? Ik geraak er oprecht niet aan uit. Enerzijds ken ik de psyche van mannen een stuk minder goed, dus ik weet niet of het wel zo'n goed idee is daarover te schrijven, maar anderzijds ben ik bang dat ik met een vrouw nogal snel verzeild geraak in de situatie die ik in het eerste punt uitlegde. Iemand advies?

    Alvast bedankt voor het lezen en jullie tijd, ik apprecieer het echt enorm! c: x

    [ bericht aangepast op 28 juni 2019 - 11:44 ]


    Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

    Wat ik echt een heel goed boek vond(/vind) waarbij eenzaamheid best een centraal thema is, is het Circe van Madeleine Miller. Edit: okay, om een of andere reden had ik "geen non-fictie" gelezen, mijn excuses :'). Voor het hoofdpersonage zou ik zeggen gewoon beginnen schrijven en zien wat je zelf het beste vind passen. Als je de meer afstandelijke derde persoon neemt kan je je probleem met een mannelijk hoofdpersonage al wat oplossen, maar als je gewoon liever doorheen een vrouw schrijft, moet je dat gewoon doen.
    Het is bovendien niets slecht dat mensen zouden denken aan een andere serie/reeks. Op dit punt is elk idee dat je kan hebben alvast wel al eens ergens verschenen. Ik denk dat het zelf goed is dat je je bewust bent van de mogelijke gelijkenissen, want dat geeft je de mogelijkheid om er actief op te letten dat je je wereld genoeg eigenheid meegeeft die verschilt van die verhalen. (:

    [ bericht aangepast op 28 juni 2019 - 12:52 ]


    “The heart is an arrow. It demands to aim true."

    Ik mis een beetje context om concreet te kiezen tussen man of vrouw. Beide is namelijk interessant. Het ligt echt aan het plot dan zeg maar.

    Ook qua bestuursvorm. Een beetje afhankelijk van plot of wereld dan ook wat het beste past. Je zou eventueel voor iets absolutistisch kunnen gaan genre een keizerrijk, en dan denk ik bijv aan consul Napoleon die zijn mede consuls verdringt en een keizerrijk maakt van Frankrijk. Of eventueel aan schrikbewinden van Robespierre en aanhangers. Sowieso is het interessant om eens een blik te werpen op de bestuursvormen van frankrijk tijdens en vlak na de Franse revolutie, want daar gebeuren er echt fraaie dingen.
    En verder in de geschiedenis rondkijken ook. Kijk eens naar Europa verder dan Louis XIV.
    Je hebt hele ‘leuke concepten’ zonder dat je meteen de titel vorst/koning hebt. En je hoeft ook niet altijd volledig naar het absolutisme te trekken.
    Ik denk bijv aan stadhouders Nederland, rijksvorsten, keurvorsten,
    Maar begin bij die bestuursvormen na de Franse Revolutie. En eventueel gespiegeld Amerikaanse revolutie. Die parlementen etc


    A to the Z

    Ik denk dat het er vanaf hangt hoe je het invult, als er je echt je eigen draai aangeeft en het authentiek maakt, zal niemand aan Narnia denken. Zorg vooral dat het goed aanvoelt voor jou, als je iets anders kiest dan wat je wilt gewoon om de koning of koningin te ontwijken, terwijl je diep vanbinnen daar veel inspiratie voor voelt en echt gedreven voelt om dat op papier te zetten, dan zou ik gewoon trouw blijven aan mijn originele idee. Als het je echt dwars zit, dan kun je misschien iets anders kiezen. Een dictator, een keizer, een stamhoofd... Desnoods op kleinere schaal: een gefrustreerde schooldirecteur/directrice, een soldaat in een concentratiekamp...


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.