• De stelling van deze week luidt:
    Een zesjescultuur is goed voor jongeren.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Oneens.

    Maar goed, ik ben sowieso tegen het cijfer systeem en de algehele prestatiecultuur dus ik kan hier uren over doorlullen.

    Wat mij het meest stoort aan de zesjescultuur is het gebrek aan motivatie en inzet.
    Natuurlijk is het 'gezond' om niet alleen maar tienen te willen halen en een leven te hebben naast school/studie, maar om dan vervolgens het 'bare minimum' te verrichten omdat je weet dat je er dan een zesje voor krijgt en dan voldoende hebt: nee.

    Naar mijn mening zou iedereen gewoon z'n best moeten doen om iets van kwaliteit in te leveren (bij opdrachten/verslagen dan, qua tentamens en examens en andere 'we meten hoe goed je presteert op een momentopname en hoe goed je informatie in je kop kunt stampen' boeit het me niet). Ik stoorde me bij m'n studie enorm aan studiegenoten bij groepsopdrachten die niet eens de moeite namen om een uitgewerkt interview een tweede keer na te lopen en dus iets vol spelfouten en half af inleverden "want volgens de toetsmatrijs is dit een 6".

    Hoe kun je ergens van leren als je niet gemotiveerd wordt om het beste uit jezelf te halen? Omdat je weet dat halfbakken werk al voldoende is om verder te mogen? Hoe ontwikkel je jezelf dan?

    Ik ben sowieso tegen de 'straf' van een cijfer. Want wat je ook doet - een 10 halen is niet realistisch (zeker niet voor verslagen/opdrachten) want je doet iets omdat je nog aan het leren bent en niet omdat je het al helemaal perfect kan, anders had je net zo goed al in het werkveld werkzaam kunnen zijn. We moeten gewoon überhaupt af van het cijfersysteem. Demotiveert jongeren en zorgt alleen maar voor stress.

    Ja, enjoy mijn mening.


    so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

    Als je arts wilt worden is een zes niet voldoende dus half oneens.

    Derks schreef:
    Oneens.

    Maar goed, ik ben sowieso tegen het cijfer systeem en de algehele prestatiecultuur dus ik kan hier uren over doorlullen.

    Wat mij het meest stoort aan de zesjescultuur is het gebrek aan motivatie en inzet.
    Natuurlijk is het 'gezond' om niet alleen maar tienen te willen halen en een leven te hebben naast school/studie, maar om dan vervolgens het 'bare minimum' te verrichten omdat je weet dat je er dan een zesje voor krijgt en dan voldoende hebt: nee.

    Naar mijn mening zou iedereen gewoon z'n best moeten doen om iets van kwaliteit in te leveren (bij opdrachten/verslagen dan, qua tentamens en examens en andere 'we meten hoe goed je presteert op een momentopname en hoe goed je informatie in je kop kunt stampen' boeit het me niet). Ik stoorde me bij m'n studie enorm aan studiegenoten bij groepsopdrachten die niet eens de moeite namen om een uitgewerkt interview een tweede keer na te lopen en dus iets vol spelfouten en half af inleverden "want volgens de toetsmatrijs is dit een 6".

    Hoe kun je ergens van leren als je niet gemotiveerd wordt om het beste uit jezelf te halen? Omdat je weet dat halfbakken werk al voldoende is om verder te mogen? Hoe ontwikkel je jezelf dan?

    Ik ben sowieso tegen de 'straf' van een cijfer. Want wat je ook doet - een 10 halen is niet realistisch (zeker niet voor verslagen/opdrachten) want je doet iets omdat je nog aan het leren bent en niet omdat je het al helemaal perfect kan, anders had je net zo goed al in het werkveld werkzaam kunnen zijn. We moeten gewoon überhaupt af van het cijfersysteem. Demotiveert jongeren en zorgt alleen maar voor stress.

    Ja, enjoy mijn mening.


    Zo hard eens hiermee. Ik wilde zo graag tienen halen, maar als het me niet vanaf de eerste keer lukte bij een vak dan was het 'laat maar doen' en was een 5,5 inderdaad voldoende, want dan had ik het in ieder geval gehaald. Je gaat jezelf alleen maar naar beneden halen, omdat je meer en meer wil en sommige mensen kunnen dan niet eens meer blij zijn met een 7, omdat ze ook een 9 hadden kunnen halen. En anderen geven het gewoon op.
    Ik heb geen betere oplossing voor cijfers om eerlijk te zijn, maar het werkt niet motiverend genoeg op deze manier (en zorgt zoals je zegt voor meelifters bij projecten/groepsopdrachten).

    Ik ben het dan zelf ook oneens met het statement. Ik ben zelf ook van de zesjescultuur geweest, omdat ik liever leuke dingen deed i.p.v. huiswerk maken en leren. Daarentegen was ik ook iedere keer teleurgesteld met een 5,5, omdat ik dacht dat ik het wel beter dan dat kon (zonder te leren, I know, lekker hypocriet Cx). Maar zesjescultuur is niet de manier. Het is een vangnet voor ongemotiveerde studenten, op welke manier dan ook ze niet gemotiveerd zijn, want je haalt het toch wel met the bare minimum. Maar als jouw werkgever the bare minimum zou geven om rond te komen, zou je het ook niet chill vinden. Dus waarom genoegen nemen met the bare minimum als het op cijfers aankomt? (daarnaast vind ik het geen fijn idee dat een architect met een zesjescultuur zijn diploma gehaald kan hebben, ik wil op zich wel graag stabiele bruggen en gebouwen thank you)


    It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

    Derks schreef:
    Ik ben sowieso tegen de 'straf' van een cijfer. Want wat je ook doet - een 10 halen is niet realistisch (zeker niet voor verslagen/opdrachten) want je doet iets omdat je nog aan het leren bent en niet omdat je het al helemaal perfect kan, anders had je net zo goed al in het werkveld werkzaam kunnen zijn. We moeten gewoon überhaupt af van het cijfersysteem. Demotiveert jongeren en zorgt alleen maar voor stress.

    Toendertijd (God, I feel old) in mijn klas op de middelbare zat er een meisje dat enkel 10'en en 9's haalde. I kid you not. Op een gegeven moment dacht ik; waarom zit je op deze school als je duidelijk hoger kan? Glad for you, maar dit is gewoon showing off now. Alle cijfers werden toen ook altijd opgelezen door de leerkracht. Ik ergerde me ook vooral aan het cijfer systeem.

    OT: Oneens. Het komt bij mij over alsof de leerlingen van tevoren al onderschat worden en ze dan op zn minst maar proberen hen een voldoende te laten halen. Met zulke motivatie en inzet heb ik er ook geen zin in, nee.


    Don't walk. Run, you sheep, run.