• Het is misschien een domme vraag maar, hoe moet je stretchen? (':


    your eyes are like stars in the night.

    Met Zulke dingen ;)

    X


    Lust tastes like tequila and love tastes like whiskey

    Ik denk.
    iets van die stretch door je oorbelgaatje drukken?(krul)
    heb er geen verstand van.


    Smiling but close to tears.

    Stretchen, of op z’n Hollands: oprekken, is een bezigheid die al eeuwen voorkomt bij verschillende culturen. Het meest bekend zijn waarschijnlijk opgerekte oorlellen, maar zolang het weefsel het toestaat kun je elke piercing oprekken naar een grotere maat. In het kort is stretchen het oprekken van een goed genezen piercing met behulp van veel geduld, tijd en het juiste materiaal. Als je een piercing oprekt, komen er tijdens dit proces kleine microscheurtjes in het weefsel. Gezond en goed doorbloed weefsel kan dit over het algemeen makkelijk hebben, zonder te gaan scheuren of bloeden. Vervolgens zorgt het sieraad in de nieuwe, grotere maat ervoor dat je huid zich aan gaat passen en zich gaat herstellen. Nieuwe huidcellen worden aangemaakt en de bloedvaten passen zich aan. Terwijl dit gebeurd kan het weefsel opzwellen, rood worden en/of licht gevoelig zijn. Dit is allemaal volkomen normaal; de stretch zet het weefsel en de omliggende bloedvaten onder druk en je lichaam wil dit gaan herstellen door de doorbloeding in dat gebied te gaan verhogen. Geef daarom je stretch kans om zich te herstellen, iets wat gemiddeld een maand duurt, maar soms zelfs langer. Daarnaast is het heel belangrijk om te weten dat felle, stekende pijn geen goed teken is. Stretchen kan vervelend aanvoelen, maar bij de juiste dosis geduld is dat ongemak beperkt en kun je vrij probleemloos oprekken. Bloed, korstjes of wondvocht zijn in geen enkel geval goed. Probeer dus niets te forceren en neem de tijd.

    Geen maten overslaan!
    Probeer de gemaakte stappen zo klein mogelijk te houden. De stappen tussen 1 mm en 3 mm zijn meestal iets kleiner (1mm, 1,2mm, 1,6mm, 2mm, 2,5mm), daarna is 1 mm per maand over het algemeen een veilige stelregel. In sommige gevallen is de sieradenkeuze berperkter of moet je ineens een stap van 2 mm gaan maken. Houd in dit geval dan ook minstens 2 maanden aan tussen de rekpogingen.

    Welke hulpmiddel zijn er om op te rekken?

    Tapers/expanders/insertion pins
    Voor het gemak noemen we al deze voorwerpen tapers. Tapers zijn geleidelijk aan taps toelopende voorwerpen die je geleidelijk aan door je piercing duwt met behulp van flink wat glijmiddel. Tapers zijn er gemaakt van o.a. chirurgisch staal, acryl, glas en been. Er zijn ook spiraalvormige tapers verkrijgbaar, welke in de meeste gevallen ook gedragen kunnen worden als sieraad. Hoewel ze van origine niet bedoeld zijn om mee op te rekken, kan dit soms prima als je stretch al wat ouder is en het huidige sieraad al wat losser zit.

    PTFE tape
    PTFE tape wordt gebruikt voor de zgn. tape-wrap methode, waarbij je elke paar dagen een dun laagje Teflon (a.k.a. PTFE) tape over je plug of tunnel wikkelt, en zo langzaamaan de piercing oprekt. PTFE is een stof die lichaamsvriendelijk is, en daarnaast makkelijk te krijgen bij een gewone doe-het-zelf zaak. Deze manier is vaak het vriendelijkst als je al wat grotere stretches hebt; de omwikkelde plug is dan makkelijker in te brengen en ook makkelijker te verwijderen. PTFE tape kan soms na verloop van tijd minder glad worden, waardoor het verwijderen van een plug lastig en bij te veel druk pijnlijk kan zijn. Stap onder een hete douche, gebruik veel glijmiddel of een vette zalf en verwijder de plug heel voorzichtig uit je oor om schade aan je huid te voorkomen.

    Gewicht
    Oprekken met behulp van gewichten lijkt ideaal, maar vraagt toch wel enige aandacht. Ga dus niet gelijk hele kilo’s aan je piercing hangen om zo snel mogelijk op een grotere maat te komen, maar begin bijvoorbeeld een tijdje met het dragen van zwaardere sieraden. Het gewicht van de sieraden zal met de tijd je piercing geleidelijk aan oprekken waardoor het rekken naar de volgende maat soepeler kan verlopen. Rekken met behulp van gewicht kan risico’s met zich meebrengen. Het weefsel kan ongelijk opgerekt worden, wat er voor zorgt dat de onderkant van de piercing uiteindelijk dunner wordt. Daarnaast kan het gewicht zorgen voor een ongelijkmatige doorbloeding (vooral bij grotere maten) waardoor de onderkant van bijvoorbeeld een oorlel kouder en donkerder van kleur kan zijn. Gebrekkige doorbloeding doet het rekproces in ieder geval geen goeds. In sommige gevallen kan het weefsel alsnog gaan scheuren, waardoor je dus alsnog terug bent bij af.

    Welke materialen?
    Om het rekken zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk dat sieraden en tapers van een zo glad mogelijk materiaal gemaakt zijn. Er zijn tapers en sieraden verkrijgbaar in diverse materialen.

    Metaal
    Hiervan zijn chirurgisch staal en titanium de meest voorkomende metalen. Makkelijk te reinigen met diverse middelen en geschikt voor de autoclaaf. Geschikt voor vers opgerekte piercings.
    Klik hier voor meer informatie over chirurgisch staal en titanium.

    Glas
    Evenals metaal is glas prima te reinigen met diverse middelen, zoals antibacteriele zeep en alcohol. Geschikt voor vers opgerekte piercings en kan in de autoclaaf.
    Klik hier voor meer informatie over glas.

    Acryl
    Lekker licht en meestal goedkoop in aanschaf en hierdoor ook erg gewild. Acryl reinig je het beste met behulp van wat antibacteriele zeep. Acryl gaat niet zo goed samen met middelen als alcohol, Dettol of Vaseline (en andere zalven op petrolatum basis). Dit kan het materiaal stroef maken of doen splijten. Mocht je bekend zijn met allergische reacties op acryl, dan kies je beter een ander materiaal. Veel mensen kunnen het echter zonder problemen dragen in hun opgrekte piercings.
    Klik hier voor meer informatie over acryl.

    Organics
    Materialen zoals hout, been, hoorn of parelmoer zijn afkomstig van organische (dierlijke) bronnen. Van nature zijn deze materialen poreuzer en brozer dan bijvoorbeeld metaal of glas, en zijn ze hierdoor uitsluitend geschikt voor reeds genezen, opgerekte piercings.
    Klik hier voor meer informatie over organic sieraden van hout, hoorn en been.

    In het kort: wat heb je nodig?

    - Geduld!
    - Is je piercing volledig genezen en zit je minimaal een maand op je huidige maat? Dan heb je de meeste kans op een succesvolle rekpoging.
    - Een taper
    Zoals hierboven reeds uitgelegd. Kies er een die je aanspreekt.
    - Glijmiddel
    Dat kan het heuse glijmiddel van de drogist zijn, maar een drupje antibacteriele zeep en een klein beetje water doen het ook prima. Of een fijne plantaardige olie (jojoba bijvoorbeeld). Je gebruikt het om zowel je piercings als je taper en sieraad gladder mee te maken.
    - Een passend sieraad in de nieuwe maat
    Spreekt redelijk voor zich. Kies om te beginnen een sieraad met enkele of geen flare, van een geschikt materiaal.

    In het kort: hoe ga je te werk?

    Zorg voor een goede doorbloeding van de piercing die je wil gaan oprekken. Neem een warme douche (of bad) of week de piercing in warm zout water. Doe een beetje glijmiddel op de piercing en op de taper en duw de taper voorzichtig door je piercing heen, tot je een punt van weerstand voelt. Gebruik je een rechte taper en zit je taper er voor meer dan de helft doorheen? Dan kun je meestal met wat lichte kracht de taper tot het einde doorduwen. Vervolgens duw je in een vloeiende beweging de taper uit je piercing, direct gevolgd door het sieraad.

    In de praktijk is het vaak zo dat de huid na het rekken nog zo stug is, dat de doorvoer van het sieraad niet altijd even soepel verloopt. Laat in zo'n geval de taper een tijdje zitten, en probeer het daarna nog eens.


    Uitleg genoeg haha? ;D

    Maar de meeste dat ik ken, deden het met een veiligheidsspeld gewoon op een random moment.. --'

    gewoon het pokke lange bericht van Ambrosia aanhouden, en anders voor de zekerheid naar een piercer gaan die je ook nog eens alles uit kan leggen en je kan helpen met de eerste stretch, k ga zelf binnenkort ook beginnen ^^ succes!

    Ik weet het niet precies.
    Maar het lijkt me vreselijk pijnlijk...


    You’re falling into history.

    Dat is echt zo pijnlijk


    Keep on smiling

    Door stretchers in je gaatjes te steken?

    [ bericht aangepast op 31 juli 2010 - 19:47 ]


    The more I get, the more I want.

    CandyKiss schreef:
    Ik weet het niet precies.
    Maar het lijkt me vreselijk pijnlijk...


    het valt op zich heel erg mee, maar daarom mag je ook niet verder stretchen dan maximaal 1 mm per maand, omdat je oorlel zich moet aanpassen, en om te voorkomen dat het uitscheurd

    Hel schreef:
    (...)

    het valt op zich heel erg mee, maar daarom mag je ook niet verder stretchen dan maximaal 1 mm per maand, omdat je oorlel zich moet aanpassen, en om te voorkomen dat het uitscheurd


    Ik begin er niet aan... het lijkt me veel te pijnlijk :'D
    Net zoals je tegenwoordig al echt alles kunt stretchen en niet alleen maar je oren. Pijnlijk O.o


    You’re falling into history.

    CandyKiss schreef:
    (...)

    Ik begin er niet aan... het lijkt me veel te pijnlijk :'D
    Net zoals je tegenwoordig al echt alles kunt stretchen en niet alleen maar je oren. Pijnlijk O.o


    haha ik weet er alles van, ik ga wel mijn oren doen, maar niet verder dan 4 mm, en een gewone oorbel is nu 0.8mm dus moet van daaruit naar 1,2 dan 1,6 dan 2.0 dan 3.0 en als laatste 4.0 ben dus ook een goede 5 maanden bezig. Zag laatst een foto van een vrouw die haar onderlip had laten stretchen. had ze een doorzichtige plug in gedaan zodat je de hele onderrij met tanden kon zien, dik eng xD