• Morgen heb ik een presentatie en als er iets is waar ik niet tegen kan, dan is het wel om voor de klas te staan en een presentatie te geven. Praten voor een grote groep is ook al verschrikkelijk.
    Nu krijg ik natuurlijk te horen dat jullie daar ook niet tegen kunnen, maar ik denk dat dat wel iets anders is. Jullie vinden het misschien niet leuk en niet prettig, maar ik heb al een paar dagen slecht geslapen en nu zit ik hier een klein beetje te hyperventileren en te huilen. Ik kan daar gewoon echt niet tegen. Ik heb dus ook faalangst, ben hartstikke onzeker - maar dat laat ik zo min mogelijk zien, HA - en zeg eigenlijk nooit echt wat ik denk. Ik spreek ook niet graag.
    Het liefste zou ik me morgen gewoon ziek melden en nooit meer naar die les gaan, maar die presentatie moet ik tweetallen en ik kan haar niet in de steek laten.

    OmijnGod, ik wil echt niet D;

    Ja, ik weet het: nogal veel gezeik, maar ik moest het gewoon echt even kwijt en kan nu wel wat knuffels gebruiken...


    I may not always be perfect, but I'll always try.

    Dat had ik in het begin ook. Ik begon te hyperventileren en shit. Echt klote. Ik deed dan sowieso wat ademhalingsoefening. Het klinkt dom maar het helpt wel. En daarbij deed ik veel oefenen. Voor de spiegel eerst. Toen mijn moeder, toen mijn moeder en mijn vader. Voor vrienden eventueel? Ook deed ik kleren aan waar ik me goed en, om het zo even te zeggen ''mooi'' in voelde. Als ik een bad hair day had deed ik ook gewoon een staart maken of een leuke haarband in of zo. Heb je een geluksding of zo? Meenemen! Veel succes en geloof me, het komt wel goed. Ik vind het nog steeds niet leuk om voor de klas te staan maar het is nu meer gezonde spanning. *knuf* En daarbij, in tweetallen is het toch altijd minder eng?


    s[he] be[lie]ve[d]

    Voordat je moet presenteren: Doe je ogen dicht, zucht flink, adem in via je neus en uit via je mond, tel tot 20 en doe dan je ogen open. Voor mij werkt dat altijd kalmerend, het werkt trouwens altijd kalmerend.


    *insert philosophical cringe expression here*

    Ik heb er nooit problemen mee, maar ik kan goed begrijpen hoe je je voelt. Je moet vooral over de mensen heenkijken.


    SLOAN.

    Ik kan het ook niet hoor, ookal heb ik een blaadje met duidelijke zinnen erop, het gaat fout. Getallen draai ik om, zinsdelen draai ik om. Ik begin te stotteren. Mijn woorden komen er zowiezo verkeerd uit, dan zeg ik gewoon dingen niet ofzo. En ik moet ook altijd bijna janken, de tranen staan me dan echt in mijn ogen.

    ik begrijp echt hoe je je voelt! (H)


    It's not the same without you.

    Dat is echt klote. Het spijt me, maar ik kan echt niets anders voor je doen dan je alleen héél veel succes wensen! (flower)


    Hope goes lost but never dies.

    awww, dat is wel stom. Heb je veel vrienden in de klas ? Want voor mij is het altijd gemakkelijker om iets voor de klas te doen als al mijn vrienden erbij zijn. :3 Of anders kijk je over hun hoofden heen, dan lijkt het gewoon alsof je ze aankijkt. Maar ik kijk meestal gewoon naar mijn beste vriendin. ;3 dat helpt bij mij. :)

    anyways, gewoon doen, als je het nu niet doet, zal het een andere keer moeten, dus je ziek melden zal het niet oplossen, en volgens mij ga je het hééél goed doen! :)


    None but ourselves can free our minds.

    Hmm dat ken ik! Ze zeiden bij mij dat ik faalangst had, ik durfde nooit te presenteren en ik ben voor in de klas gewoon in huilen uitgebarsten, zo eng vond ik het. De keren daarop zat ik helemaal te trillen in de klas waardoor ik mijn presentatie na schooltijd mocht doen, alleen met de leraar. Ik heb hiervoor een training gehad. Ik ben bij een vrouw geweest die me leerde presenteren en ja, bij mij heeft het wel geholpen. Misschien is dat ook iets voor jou? Bij jou klinkt het alleen wat erger, maar die vrouw zei bij mij ook dat ik een licht probleem had om het zo maar te zeggen, ze had meiden gehad die echt bang waren om met haar te praten enzo. Ik daarin tegen lulde haar de oren van haar kop om het zo maar te zeggen. Ik vraag me ook echt af of ik überhaupt wel faalangst gehad heb, ik heb namelijk nog al een directe mening en laat die ook gewoon horen. Maar oke, dat van mij doet er niet toe.. Misschien zou je toch eens moeten kijken of ze zo iets ook bij jou in de buurt hebben, het helpt wel. Misschien zal het bij jou niet veel helpen, ik heb daar geen idee van. Maar je kan het altijd proberen, niet geschoten is altijd mis!

    En heel veel succes morgen!(flower) -geeft een knuffel-


    No man is just a soldier. Every soldier is a hero.

    Dat heb ik dus ook altijd. Nu slaap ik sowieso al niet als de beste, maar voor zo'n presentatie ben ik veel te gespannen om in slaap te vallen. Ik weet echt hoe je je voelt! Alvast heel veel succes :') Het gaat vast wel lukken.
    Je kunt het met je leraar bespreken. Je kan dan zeggen dat je het vreselijk eng vindt (en dan ook zeggen dat je niet goed slaapt etc zodat het echt duidelijk is) en dan kan je leraar er rekening mee houden voor als je bijv. gaat stotteren en bij eventuele trucjes die je gaat gebruiken.
    Zit er iemand in de klas waar je goed mee kan opschieten? Beste vriendin? Vriendje? Kijk dan alleen diegene aan. Als je de hele klas aankijkt, dan is het vaak enger, omdat je dan beter beseft dat iedereen kijkt. Ook kan die persoon je waarschijnlijk beter geruststellen en voelt het vertrouwder. Je kunt ook over ze heen kijken( maar ik vind het altijd zo raar om echt helemaal niemand aan te kijken x3).
    Tja, je kunt natuurlijk het eeuwenoude trucje doe-alsof-iedereen-in-zijn-onderbroek-zit doen. Maar ik geloof er niet zo in.
    En ga van te voren niet bedenken wat er fout kan gaan. Ga ook niet positief denken. Gewoon aan iets leuks denken. Staat er iets leuks te gebeuren? Denk daar dan aan.
    Succes :')


    To live would be an awfully big adventure

    -Knuffelt-(flower)
    Veel succes, dat is ook een van de dingen die ik haat.
    Het komt allemaal wel goed x


    We're hiding behind skin that's too tough