• De stelling van vandaag luidt:
    Er moet een stakingsverbod komen voor noodhulpdiensten

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    "I shut my eyes in order to see.'

    pucky schreef:
    (...)
    maar het is ook zo dat ze niet voor niets staken... er moet dus wel IETS gebeuren


    Dan nog vind ik dat er ten álle tijden minimaal een (kleine) groep mensen achter moet blijven die de (extreme) noodgevallen opvangt. Je weet waar je aan begint als je die sector in stapt, dus ook dat dat erbij hoort.


    The two best teachers are love and pain. - Andrea Haskell

    Eens.


    You can't fly unless you let yourself fall.

    Eens


    effort never betrays you

    shadowsalyer schreef:
    Iedereen heeft recht om te staken in Nederland. Natuurlijk mag de politie, ambulance en brandweer dat ook. Waarom zou jij als kantoormedewerker wel mogen staken omdat je minder geld krijgt, ontslagen vallen of lonen omlaag gaan? En natuurlijk doe je het om levens te redden, maar dat wil nog niet zeggen dat je ontslagen en loonsverlagingen/bevriezingen maar moet pikken.

    Ik ben het dus duidelijk oneens met deze stelling, staken is een grondrecht en een grote verworvenheid in Nederland.
    Dat is één kant van het verhaal. Andere kant is echter dat het hierbij gaat om mensen in nood. Als jij of iemand in je nabije omgeving op sterven ligt, dan wordt het opeens een ander verhaal. Stel die mensen staken net dan? Kun je dan nog respect voor die mensen opbrengen? Nee, natuurlijk niet. Als het jezelf opeens aangaat, dan moet er wel een verbod op komen. Ik zeg: laten we, op dit gebied, denken volgens het egoïsme van ieder individu. Laat andere mensen staken, die geen noodzakelijke baan hebben. Misschien de vrachtwagenchauffeurs die de medicijne n bezorgen? Dat is niet direct een ramp, er hangen hier niet direct levens vanaf. Ik denk dat we, om betere arbeidsomstandigheden voor de mensen die in de nooddiensten werken te waarborgen, moeten samenwerken om deze te helpen. Immers zijn zij degenen waarvan ons leven afhangt.


    Life is hard and then we die

    PUKKELxDING schreef:
    (...)Dat is één kant van het verhaal. Andere kant is echter dat het hierbij gaat om mensen in nood. Als jij of iemand in je nabije omgeving op sterven ligt, dan wordt het opeens een ander verhaal. Stel die mensen staken net dan? Kun je dan nog respect voor die mensen opbrengen? Nee, natuurlijk niet. Als het jezelf opeens aangaat, dan moet er wel een verbod op komen. Ik zeg: laten we, op dit gebied, denken volgens het egoïsme van ieder individu. Laat andere mensen staken, die geen noodzakelijke baan hebben. Misschien de vrachtwagenchauffeurs die de medicijne n bezorgen? Dat is niet direct een ramp, er hangen hier niet direct levens vanaf. Ik denk dat we, om betere arbeidsomstandigheden voor de mensen die in de nooddiensten werken te waarborgen, moeten samenwerken om deze te helpen. Immers zijn zij degenen waarvan ons leven afhangt.


    Dat laatste moet je ook nog niet al te hard zeggen, want er zijn genoeg mensen die niet (lang) zonder medicijnen kunnen overleven.


    The two best teachers are love and pain. - Andrea Haskell

    PUKKELxDING schreef:
    (...)Dat is één kant van het verhaal. Andere kant is echter dat het hierbij gaat om mensen in nood. Als jij of iemand in je nabije omgeving op sterven ligt, dan wordt het opeens een ander verhaal. Stel die mensen staken net dan? Kun je dan nog respect voor die mensen opbrengen? Nee, natuurlijk niet. Als het jezelf opeens aangaat, dan moet er wel een verbod op komen. Ik zeg: laten we, op dit gebied, denken volgens het egoïsme van ieder individu. Laat andere mensen staken, die geen noodzakelijke baan hebben. Misschien de vrachtwagenchauffeurs die de medicijne n bezorgen? Dat is niet direct een ramp, er hangen hier niet direct levens vanaf. Ik denk dat we, om betere arbeidsomstandigheden voor de mensen die in de nooddiensten werken te waarborgen, moeten samenwerken om deze te helpen. Immers zijn zij degenen waarvan ons leven afhangt.


    Ik heb dan weldegelijk respect voor die mensen, ik zou eerder een haat koesteren tegen de overheid die ons 'crisispersoneel' niet goed genoeg betaald. En jullie vergeten allemaal dat ambulancemedewerker ook gewoon een baan is waarvan je moet leven. Tuurlijk, ze krijgen niet weinig betaald, maar ze hebben er wel een tijd voor gestudeerd, en ze moeten ook een studieschuld afbetalen en eten op tafel hebben, dat mag ze niet onmogelijk gemaakt worden door de overheid die op de verkeerde dingen bezuinigd.

    shadowsalyer schreef:
    (...)

    Ik heb dan weldegelijk respect voor die mensen, ik zou eerder een haat koesteren tegen de overheid die ons 'crisispersoneel' niet goed genoeg betaald. En jullie vergeten allemaal dat ambulancemedewerker ook gewoon een baan is waarvan je moet leven. Tuurlijk, ze krijgen niet weinig betaald, maar ze hebben er wel een tijd voor gestudeerd, en ze moeten ook een studieschuld afbetalen en eten op tafel hebben, dat mag ze niet onmogelijk gemaakt worden door de overheid die op de verkeerde dingen bezuinigd.


    Dat moet iedereen die een beetje een 'goede' baan wilt. (Studeren e.d. doel ik op.)
    Begrijp me niet verkeerd, ik heb respect voor je mening en ik begrijp het ook wel, maar als er geen noodhulp is gaat het fout op grotere schaal dan de overheid met kosten ooit goed kan maken.
    Ik vind ook dat ze moeten kunnen staken, maar niet allemaal. Dan moet er wel een minimum aantal van het percentage werknemers achterblijven om de ernstigste gevallen op te vangen.


    The two best teachers are love and pain. - Andrea Haskell

    Ik dacht dat dat sowieso niet mocht? :8
    Alsof ze mensen gaan laten sterven gewoon omdat ze even staken.


    You are the poetry Shakespeare was missing.

    MamaHert schreef:
    (...)

    Dat moet iedereen die een beetje een 'goede' baan wilt. (Studeren e.d. doel ik op.)
    Begrijp me niet verkeerd, ik heb respect voor je mening en ik begrijp het ook wel, maar als er geen noodhulp is gaat het fout op grotere schaal dan de overheid met kosten ooit goed kan maken.
    Ik vind ook dat ze moeten kunnen staken, maar niet allemaal. Dan moet er wel een minimum aantal van het percentage werknemers achterblijven om de ernstigste gevallen op te vangen.
    Hier sluit ik me bij aan dan.


    Life is hard and then we die

    Eens en oneens. Aan de ene kant eens omdat er misschien toevallig op dat moment ergens een noodgeval plaats vind. Maar aan de andere kant, iedereen heeft het recht om te staken. Als de noodhulp medewerkers ineens minder loon krijgen.. vind ik toch dat ze het recht hebben om te staken.


    Don't wait for the perfect moment, take the moment and make it perfect.

    MamaHert schreef:
    (...)

    Dat moet iedereen die een beetje een 'goede' baan wilt. (Studeren e.d. doel ik op.)
    Begrijp me niet verkeerd, ik heb respect voor je mening en ik begrijp het ook wel, maar als er geen noodhulp is gaat het fout op grotere schaal dan de overheid met kosten ooit goed kan maken.
    Ik vind ook dat ze moeten kunnen staken, maar niet allemaal. Dan moet er wel een minimum aantal van het percentage werknemers achterblijven om de ernstigste gevallen op te vangen.


    Er is al een minimumpercentage of iets dergelijks wat moet blijven werken, ik weet niet of dit wettelijk verplicht is maar in de praktijk gebeurt dit altijd.
    En de reden dat ik het studeren noemde is omdat geneeskunde 6(!) jaar duurt, als je in al die tijd het collegegeld enzo moet lenen loopt je studieschuld erg op. Dit moet je met je baan kunnen compenseren. Als de overheid dan zonder pardon je salaris kan verlagen/bevriezen heb jij een probleem maar ook de overheid.

    shadowsalyer schreef:
    (...)

    Er is al een minimumpercentage of iets dergelijks wat moet blijven werken, ik weet niet of dit wettelijk verplicht is maar in de praktijk gebeurt dit altijd.
    En de reden dat ik het studeren noemde is omdat geneeskunde 6(!) jaar duurt, als je in al die tijd het collegegeld enzo moet lenen loopt je studieschuld erg op. Dit moet je met je baan kunnen compenseren. Als de overheid dan zonder pardon je salaris kan verlagen/bevriezen heb jij een probleem maar ook de overheid.


    Wederom ben ik het grotendeels met je eens ... maar dan bedenk ik me ook dat een officiële, particuliere opleiding als professioneel fotograaf (via bijvoorbeeld de fotovakschool) mij ook al €15.000 PER JAAR kost wanneer ik me hier in laat schrijven en het een opleiding van ongeveer 3 jaar is. Zo zijn er nog veel meer studies die gigantisch veel geld en tijd kosten en als die mensen minder geld verdienen kunnen ze ook in de knoei komen met hun studieschulden ... dus wat dat betreft blijf ik bij mijn punt dat ze gewoon net als ieder ander zijn.
    Ze hebben het recht ook wel, zolang er maar zorg achterblijft, anders zijn de gevolgen gewoon té groot.


    The two best teachers are love and pain. - Andrea Haskell

    MamaHert schreef:
    (...)

    Wederom ben ik het grotendeels met je eens ... maar dan bedenk ik me ook dat een officiële, particuliere opleiding als professioneel fotograaf (via bijvoorbeeld de fotovakschool) mij ook al €15.000 PER JAAR kost wanneer ik me hier in laat schrijven en het een opleiding van ongeveer 3 jaar is. Zo zijn er nog veel meer studies die gigantisch veel geld en tijd kosten en als die mensen minder geld verdienen kunnen ze ook in de knoei komen met hun studieschulden ... dus wat dat betreft blijf ik bij mijn punt dat ze gewoon net als ieder ander zijn.
    Ze hebben het recht ook wel, zolang er maar zorg achterblijft, anders zijn de gevolgen gewoon té groot.


    Mijn hele punt is dus dat ze net zoals ieder ander zijn, maar dat we er rekening mee moeten houden dat die mensen ook gewoon een loon moeten hebben waarmee ze schuld kunnen afbetalen en kunnen leven.
    En wat betreft die particuliere opleidingen, de meeste kun je ook gewoon aan een HBO of een Uni volgen, heb je ook meer kans dat het erkend is.

    eens

    MamaHert schreef:
    Eens. Noodhulp heeft niet voor niks het deel nood in het woord.


    And this I believe: that the free, exploring mind of the individual human is the most valuable thing in the world.