• Veel mensen die beginnen aan een fanfictionverhaal kunnen wel schrijven. Kunnen zelfs heel goed schrijven. Kiezen de goede woorden, wisselen woorden goed af. Zijn over het algemeen dus mensen met een goed gevoel voor taal.
    Het enige wat een verhaal dan verpest, is de Nederlandse grammatica. En omdat ik een mierenneuker ben en daar écht niet tegen kan, hier wat tips waar je op kunt letten. Oh, en op een d of een t achter een werkwoord let ik ook niet hoor, want dat gedoe snap ik zelf ook niet.. Maar gewoon zinsbouw en komma's op bepaalde plekken en punten op bepaalde plekken, daar irriteer ik me aan. En vooral entertjes. Maar die komen nog voorbij! En ik doe zelf ook net zo goed heel veel fout, maar als je dat ziet mag je me er ook grondig op wijzen.
    ---
    Tips!

    Dialoog << IMPORTANTE!
    Waar mensen zijn, zijn dialogen. Alleen er zijn niet zoveel mensen die perfect een dialoog kunnen schrijven. Bij een dialoog moet je ervoor zorgen dat de emoties van de sprekers omhoog komen. Als ze boos zijn, moet de lezer dat kunnen voelen.

    "Kun je een geheim bewaren?" Britt keek me mysterieus aan."Natuurlijk,” antwoordde ik. Ik kon geheimen bewaren."Ik heb een jongen gekust.” Ze fluisterde het. Was ze bang voor mijn oordeel? “Ik wil niet, maar het gebeurde. Het gebeurde gewoon, Eve.”

    Dit is lastig te lezen. In weinig boeken word dit gedaan. Hoe kun je hier nou uithalen in wat voor humeur de personages zijn, hoe ze zich voelen. Er zijn trucs hiervoor. Een ervan is bijvoegelijke naamwoorden, synoniemen (andere woorden met dezelfde betekenis) en beschrijvingen van iets. Bijvoorbeeld hoe de persoon zich voelt, waar hij is.
    Wanneer een gesprek tussen twee mensen is, kun je het als volgt neerzetten:
    "Kun je een geheim bewaren?" Britt keek me mysterieus aan.
    "Natuurlijk,” antwoordde ik. Ik kon geheimen bewaren.
    "Ik heb een jongen gekust.” Ze fluisterde het. Was ze bang voor mijn oordeel?
    “Ik wil niet, maar het gebeurde. Het gebeurde gewoon, Eve.”
    Dit leest een stuk gemakkelijker.
    Let op de enters die overal zitten. Elk stuk dat letterlijk gezegd word door iemand, begint op een nieuwe regel.

    Interpunctie
    In een verhaal gebruik je in elke zin interpunctie. Interpunctie zijn hoofdletters, vraagtekens, punten, komma’s, uitroeptekens. Ik vind foute interpunctie vreselijk irritant lezen.

    Hoofdletter:
    -Aan het begin van een zin: Hij werkt in de bouw
    - Bij persoons- en aardrijkskundige namen en afleidingen daarvan: Karel, de heer Meijer; Goes, Frankrijk; Karels jas; de Franse taal
    -Ter uitdrukking van respect: God is liefde
    -Bij aanduidingen van vorsten, staatshoofden en kabinetsleden wanneer hun staatsrechtelijke functie bedoeld is: Zijne Koninklijke Hoogheid; de Minister
    -Bij namen van instellingen, organisaties, bedrijven enz.: Europese Unie, KU Nijmegen, VLD

    Vraagtekens:
    Deze gebruik je bij een vraag. Offcourse.
    “Kun je een geheim bewaren, Britt?”

    Punten:
    -Geeft het einde van een zin aan.
    -Gebruik je bij afkortingen: etc. - enz. - P.J. Pietersen.
    Niet alle afkoringen schrijf je met punten: CDA, NEC, EEG, VARA.

    Dubbele punten:
    -Een dubbele punt staat voor een opsomming.
    De bezwaren tegen Athene in de zomer zijn: de hitte, de drukte en de smog.
    -Een dubbele punt staat voor een verklaring.
    Ik wil van de zomer niet naar Ahene: het is me daar te warm.
    -Een dubbele punt staat voor een zin die iemand gaat zeggen (de directe rede).
    Ik zei: 'Ik wil van de zomer niet naar Athene.'

    Komma’s:
    - Komma's gebruik je om een zin overzichtelijk te maken.
    Een komma staat op de plaats waar je bij het hardop lezen even een rust neemt.
    In langere zinnen plaats je een komma voor de woorden waarmee een bijzin begint.
    Voorbeeld:
    Het schilderij, dat verplaatst moest worden, heeft de 'operatie' goed doorstaan.
    Tussen twee persoonsvormen zet je een komma.
    Voorbeeld:
    Toen ze thuis kwam, zag ze dat de kerstverlichting al brandde.
    Een bijstelling zet je tussen komma's.
    Voorbeeld:
    Janneke, het leukste meisje uit 4h5, heeft nu ook de griep.
    Delen van opsommingen zet je tussen komma's.
    Voorbeeld:
    Hij kocht andijvie, boerenkool, wortelen, aardappelen en een CD.

    Als je wilt weten of er in de zin een komma moet, lees de zin dan hardop voor. Vaak hoor je het dan.

    Aanhalingstekens:
    -Aanhalingstekens gebruik je als je citeert. Citeren is typen wat iemand letterlijk heeft gezegd.
    'Als het aan mij ligt' zei Bush,' krijgt hij een eerlijk proces.'
    -Als je een andere dan normale betekenis gebruikt.
    Hij had daar tijdens de oorlog een 'prettige' tijd.

    Overige:
    Het woord ‘zei’ moet na dialoog altijd zonder hoofdletter geschreven worden
    Als iemands stem wegsterft of afdwaalt zet je drie puntjes.
    “Ik wou dat ik hem gebeld had…”

    Als je in het midden van de zin afdwaalt wordt de zin met een hoofdletter vervolgd.
    “Had ik dat nou maar niet gedaan… Nu is er niets meer aan te doen.”

    Als de spreker wordt afgekapt in het midden van de zin, komt er een streepje te staan.
    “Kijk uit waar je lo-”

    Als je achter iets dat gezegd wordt wil schrijven ‘zei Anna’ komt er eerst een komma.
    “Ik ga naar de winkel,” zei Anna
    De komma komt dus voor het aanhalingsteken.

    Tips voor verhalen.
    Schrijf met details:
    Beschrijf de ruimte waarin het personage zich bevindt en hoe de persoon eruit ziet op een leuke manier. Niet téveel details want dat kan irritant zijn. *zeik*

    Alinea's:
    Verdeel lange lappen tekst onder in stukjes. Één groot stuk tekst leest écht niet lekker. De meeste mensen zullen er dan niet eens aan begínnen. Zorg dus dat je regelmatig op 'Enter' drukt. Druk wel op enter op een punt in je tekst waarop het ook gepast is. Bijvoorbeeld als je een klein beetje van onderwerp veranderd, of vanaf een andere plaats gaat schrijven.

    Houd de aandacht van de lezer erbij:
    Als je begint met "het was heel erg saai..." zal de lezer snel afhaken omdat hij dan (onbewust) doorheeft dat je tóch niks leuks zal vertellen. Lees je stuk nog eens na en kort te langdradige stukken in.

    Vermijd cliché's en flauwe woordspellingen:
    Sommige lezers wálgen van: "Haar haar golfde als een blonde waterval over haar rug en ze lachte haar parelwitte tanden bloot." Het klinkt natuurlijk best mooi, maar zulke dingen zijn al overmatig gebruikt en daardoor niet origineel.
    Vermijd ook standaard titels.
    Bijvoorbeeld:
    Roze meisjesschoenen, twee meisjes en een jongen

    Spelling/ABN:
    Zorg dat het fijn blijft om je stuk te lezen. Wanneer er véél spellingsfouten inzitten, je continu van tijd veranderd en niet op interpuncties let, zal de lezer snel afhaken.

    Zorg dat je zin niet te lang en poëtisch zijn.

    Schrijf getallen onder twintig voluit.

    Je beginzin moet pakkend zijn.


    Ontspoorde zinnen (anakoloeten)
    Als je te lange zinnen maakt, loop je het gevaar dat je zin 'ontspoort'.
    Zo'n zin noemen we een ontspoorde zin of anakoloet.

    Fout is:
    Het bezwaar tegen de huidige overgangsregel is dat, als je in een paar vakken slecht bent, moet je dan het volgend jaar alle vakken overdoen. ( ...je dan het volgend jaar alle vakken over moet doen)

    Onoverzichtelijke zinnen
    Dingen die bij elkaar horen, mag je niet te ver uit elkaar zetten. De zin wordt daardoor onoverzichtelijk.

    Fout is:
    Alle leraren vulden de lijsten niet goed in. (niet alle leraren...)
    De auto reed tegen een boom waarin drie dames zaten. (de auto waarin drie dames zaten...)

    Ook te veel mededelingen in een zin maken de zin onoverzichtelijk.

    Fout is: << IMPORTANTE!
    In deze folder van de keuringsdienst van waren wordt gewaarschuwd tegen handelaren die clandestien garnalen laten pellen door illegalen en waarin uit de doeken wordt gedaan aan welke eisen het pellen van garnalen moet voldoen. ( bij 'en' moet een nieuwe zin beginnen: Daarin wordt uit de doeken...)

    --

    Goed. Ik hoop dat iedereen hier wat mee kan enzo.


    BELANGRIJK: IK HBE DIT NIET ZELF GETYPT!!!




    (bericht aangepast door een moderator)
    (reden: Had een klein (vetgedrukt) foutje XD)

    tja... ik probeer wel zo veel mogelijk leestekens goed te doen, maar mijn spelling is verschrikkelijk *schaam*


    Liever spijt van wat je hebt gedaan, dan van wat je niet hebt gedaan.

    heej, je hebt helemaal gelijk.

    Veel mensen gebruiken ook msntaal enzo, dat is ook vervelend. lees je zoiets:

    'Dn gaan we gwn naar de bios n zein we dn wel verdr. Das wel gzellie'

    Enzo, dat is ook vervelend.

    of in plaats van ik Ick.

    (sorry als ik nu mensen heb beledigd!!)





    je hebt helemaal gelijk
    hartstikke irri
    maar het stomme is dat ik het ook vaak doe
    gwoon om sneller te zijn
    zie je..ik schrijf gwoon in plaats van gewoon
    echt onbewust
    maar ik ga er echt op letten want ik vindt het zelf ook irri

    Heb je dat van Mennepen gejat? :'DDD (geen beschuldiging maar die typt die dingen altijd zo uit _O-)
    geen idee XD in ieder geval niet van quizlet XD ik hbe het van een ander forum