• De stelling van vandaag luidt:
    Kinderen behoren vrij van religie te zijn. Als ze oud genoeg zijn om het te begrijpen kunnen ze zelf kiezen waar ze in geloven of niet.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)


    Het heden is de geschiedenis gezien door de toekomst.

    Ouders mogen inderdaad hun kinderen wat meegeven tijdens de opvoeding, toch vind ik dat je een kind niet meteen mag bestempelen als Christen, Moslim, Jood of een van de andere geloven. Je kunt het kind dus wel opvoeden op je eigen manier, maar waarom zou je hem/haar meteen moeten laten dopen? Vanaf dat moment ben je "officieel" bij dat geloof betrokken en staat het zelfs in sommige papieren. Als je het kind nu alleen opvoed, heeft het later alsnog de keuze om te zeggen 'ik voel me echt Christen, ik wil me laten dopen', of iets in die richting. Als je eenmaal gedoopt bent, kun je ook nog wel zeggen dat je niet geloofd, of dat jij je meer aangetrokken voelt tot een ander geloof, maar officieel blijf je toch bij dat geloof horen waar je op dat moment bij zit.

    [ bericht aangepast op 20 juli 2011 - 10:35 ]


    everything, in time

    PUKKELxDING schreef:
    Ik vind van wel ja, maar in de praktijk komt daar toch nooit wat van terecht. Wat een kind meekrijgt in zijn/haar jeugd zal zij altijd als waarheid aannemen, vaak denkt hij/zij daar niet meer over na als hij/zij ouder is.

    dayxdreamer schreef:
    Geloof is iets wat kinderen meekrijgen met hun opvoeding. Het is onmogelijk om dat niet te doen, maar als een kind zich daar later van afkeerd moeten de ouders dat accepteren.

    PUKKELxDING schreef:
    Ik vind van wel ja, maar in de praktijk komt daar toch nooit wat van terecht. Wat een kind meekrijgt in zijn/haar jeugd zal zij altijd als waarheid aannemen, vaak denkt hij/zij daar niet meer over na als hij/zij ouder is.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Ik ken best veel mensen die christelijk zijn opgevoed, maar zelf helemaal nergens in geloven. Dus naar mijn idee gaan religie's niet verloren wanneer ouders de kinderen niet met een bepaald geloof opvoeden. Dus ik ben er mee eens.


    No man is just a soldier. Every soldier is a hero.

    Mijn ouders zijn katholiek, en ik dus eerst ook. Ik werd toen gedoopt, ik deed mijn communie, en toen mocht ik dus kiezen of ik mijn vormsel mocht doen. Toen dacht ik; Fuckit, ik geloof er toch niet in. Als mijn ouders nu met mijn broertje en zusje naar de kerk gaan, ga ik niet mee. En mijn ouders accepteren het, want anders ga ik zeuren :'D

    Dus ik ben er mee eens :'D

    Eens :Y)

    Mijn ouders hebben mij expres niet gedoopt zodat ik later zelf kan beslissen, dat vind ik erg fijn, want ik zou het niet willen. ;]


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    eens en niet eens.
    Ik vind dat een kind op jonge leeftijd kennis moet maken met de verschillende geloven, zodat die als die ouder word zelf kan beslissen waar hij of zij al dan niet in geloofd.


    Failure is the opportunity to begin again, more intelligently.

    Eens.


    Ex astris, sciencia

    Eens,dat is de reden dat ik ook nooit mijn kinderen zal laten dopen of iets anders, ik zou ze nooit in een religie opvoeden. Op zo'n jonge leeftijd zijn ze te beïnvloedbaar wat gevaarlijk kan zijn.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    PUKKELxDING schreef:
    Ik vind van wel ja, maar in de praktijk komt daar toch nooit wat van terecht. Wat een kind meekrijgt in zijn/haar jeugd zal zij altijd als waarheid aannemen, vaak denkt hij/zij daar niet meer over na als hij/zij ouder is.


    "Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving." ~ Albert Einstein

    Mee eens, je moet je kinderen niet dwingen ergens in te gaan geloven, je kunt de opvoeding er wel op aanpassen. Maar als ze het zelf niet willen, is dat hun eigen keuze. Daar heb je als ouder niks over te zeggen vind ik.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    eens


    "When you are in hell, only the devil can help you out." ~ John Kramer

    Assassin schreef:
    Eens, maar dan moet je het kind wel genoeg informeren over alle geloven, iets wat dus niet gaat gebeuren.

    Eens.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.