• bij mijn schrijfwedstrijd :9~


    Uitleg


    Jury
    Defensive
    Square
    Zazu
    Ik heb géén juryleden meer nodig!

    Deelnemers
    Ik wil vijftien deelnemers, max. Denk er wel goed over na - het zou fijn zijn als er zo min mogelijk mensen zich uitschreven. Geen deelnemers meer nodig!
    1. Counterpoise -uitstel tot de 28ste-
    2. Jonsu -ingeleverd-
    3. Yoda -uitstel tot de 28ste-
    4. Aiku -ingeleverd-
    5. MissSharp -ingeleverd-



    Uitstel e.d.
    Ik doe daar niet al te moeilijk over, maar zou het zeer op prijs stellen als je het tijdig meldde. Ik heb ook een hart, dus zal niet zeuren, maar zou het liever niet al te lang laten uitlopen. Wel met een goede reden! NIET: 'Ik was het vergeten...' 'Ik had geen inspiratie...' en dergelijke!

    Hoe lever ik mijn opdracht in?
    Je maakt een story aan, en zet de opdracht in een hoofdstuk. Het linkje naar het hoofdstuk zet je in het topic, en dan zullen wij het beoordelen. Beoordelingen komen in deze story te staan, samen met de ingeleverde opdrachten en de uiteindelijke cijfers/tussenstand. Als iedereen heeft ingeleverd komt de uitslag zo snel mogelijk erop.

    Rondes
    In alle rondes zal er niemand afvallen. Je krijgt gewoon een cijfer voor je opdracht, en degene die aan het eind van de competitie het hoogste gemiddelde heeft, wint. Elke ronde heeft een duur van twee weken, om de kans van uitschrijvers tot een minimum te pushen.

    De beoordeling
    Wij zullen natuurlijk letten op spellingsfouten, juiste interpunctie, en grammaticafoutjes, maar ook op je schrijfstijl en verhaal zelf. 'Slim doen' en een bèta-aanvraag doen zal je niet verder helpen: In mijn wedstrijd mag dit niet, en het zal meteen opgemerkt worden (met dank aan de supergave bèta-juryleden).
    Overigens moeten alle opdrachten voor deze wedstrijd geschreven zijn, en geen stand-alones die je nog ergens hebt liggen. Probeer je volledig op de opdracht te focussen en daar wat voor te schrijven, ipv iets erin voegen 'wat er een beetje op lijkt'.

    De prijs
    De eer :Y)

    Opdracht van deze twee weken:

    OPDRACHT 2

    In deze opdracht laat ik jullie een deel van jullie eigen jeugd ruïneren. Vroeger heb je vast wel eens een sprookje voorgelezen gekregen, of een Disneyfilm gezien van Assepoester, of Doornroosje. Nou, jullie mogen ook een sprookje gaan schrijven/herschrijven! Maar er is één groot verschil: het moet een soort "horror-sprookje" worden. Het mag dus ook niet goed aflopen. Je mag een bestaand sprookje herschrijven, of er zelf één bedenken. Denk bij bestaande sprookjes aan:
    - Doornroosje (bezet)
    - Rapunzel (bezet)
    - Assepoester (bezet)
    - Sneeuwwitje (bezet)
    - Vrouw Holle (bezet)
    - Roodkapje (bezet)
    - De wolf en de zeven geitjes (bezet)
    - De Indische Waterlelies (bezet)
    - Belle en het Beest (bezet), enz.

    Het is overigens niet toegestaan een sprookje van de heer Andersen (Hans Christiaan Andersen) uit te kiezen. De meeste van zijn sprookjes lopen namelijk al niet goed af.
    Hij moet niet alleen niet goed aflopen, maar ook duidelijke "enge" elementen bevatten. Zo mag de prinses bijvoorbeeld best een bitch zijn, of een duistere blik op het leven hebben. Het sprookje moderniseren met drugs, alcohol en/of wapens is allemaal toegestaan.
    Het hele sprookje wil ik dat je dicht bij je karakter schrijft, en het niet beschrijft alsof je in een wolk boven het hele land hangt. Je mag hij/zij doen, maar focus je dan wel op dat karakter, en niet op het plaatje opzich. Daarvoor heb je die duizend woorden denk ik wel nodig, want je moet het óók nog eens HELEMAAL herschrijven. Niet alleen het einde.
    Als je één van de voorbeelden kiest, zet het even in het topic. Ik zou namelijk liever niet twee dezelfde sprookjes willen.
    INLEVERDATUM: 26 november
    WOORDENLIMIET: min. 1000 woorden, max. 5000 (:


    [ bericht aangepast op 27 nov 2011 - 20:00 ]


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    MissSharp schreef:
    Ik kies geen voorbeeld uit het topic.

    Dus het moet gewoon een horror-verhaal worden?
    En mag het ook helemaal in deze tijd zijn, of moet het gewoon in die tijd zijn, met elementen van nu?
    En wanneer komt de uitslag?

    Omdat het echt een sprookje moet blijven, mag het helaas niet in deze tijd. Dat is namelijk echt "het" wat het een sprookje maakt: Het is vroeger, maar je weet niet wanneer. Het is "ergens", maar er wordt (bijna) nooit gezegd in welk land, bijvoorbeeld. Ook als je wapens gaat gebruiken, kan je niet echt met het nieuwste soort vuurwapen aankomen, dat hadden ze in "die" tijd nog niet. Maar met een vergiftigd mes kom je ook een heel eind. En in die tijd konden ze heus wel een soort creatieve manier van drugs hebben. En ze hebben altijd wel hoeren gehad, denk ik. Zo kun je dat er een beetje in schikken, weet je wel (:


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    En waarom moet het eigenlijk per se in de ik-vorm?

    In een sprookje heb je namelijk wel te maken met meerdere personen, en om dan drie keer van ik-persoon te wisselen lijkt me best onhandig.


    -

    De uitslag komt trouwens - stond in het vorige topic trouwens ook al een paar keer vermeld, maar toch - de 17de, maximaal. Als Square en Defensive eerder klaar zijn met nakijken, komt het eerder.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Psychos schreef:
    En waarom moet het eigenlijk per se in de ik-vorm?

    In een sprookje heb je namelijk wel te maken met meerdere personen, en om dan drie keer van ik-persoon te wisselen lijkt me best onhandig.

    Daar heb je een punt. De meeste sprookjes worden heel "oppervlakkig" geschreven, zeg maar, en dat zou ik hier liever niet zien. Je mag in de zij/hij vorm schrijven, zolang je maar "dicht" bij dat karakter blijft.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Okee *O*


    -

    Kip, heb ik het goed dat we elk sprookje mogen kiezen behalve die van Andersen?
    Of moeten we echt een sprookje kiezen dat een perfecte afloop heeft?


    Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit. - Seneca

    Saepe schreef:
    Kip, heb ik het goed dat we elk sprookje mogen kiezen behalve die van Andersen?
    Of moeten we echt een sprookje kiezen dat een perfecte afloop heeft?

    Echt een "en ze leefden nog lang en gelukkig" afloop, moet hij hebben.
    Oh, nog even dit (wauw, ik vergeet echt veel bij deze opdracht!): Als je een bestaand sprookje kiest, moet je nog wel de verhaallijn een klein beetje volgen. Het einde mag totaal anders lopen, maar je moet zegmaar ook zonder de namen nog wel kunnen herkennen welk sprookje het was.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    I pick Belle en het Beest, I think (cat)


    -

    Joepieee! :'D
    Stiekem ben ik gek op de bestaande sprookjes. *hinthint*


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Mijn favoriete sprookje is "Het meisje met de zwavelstokjes" I think.
    Omdat die slecht afloopt misschien, ghehe *O*


    -

    Zazu schreef:
    Joepieee! :'D
    Stiekem ben ik gek op de bestaande sprookjes. *hinthint*


    Eigenlijk wil ik heel graag roodkapje doen (cat)


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    :3 wordt geregeld :Y)

    [ bericht aangepast op 12 nov 2011 - 17:28 ]


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Voor wie iets zoekt: Lijst van sprookjes
    Weetje, deze opdracht doet me denken aan Gruwelijke rijmen van Roald Dahl. Toevallig daarop gebaseerd, kip?


    Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit. - Seneca

    DD: Nee? Ik ken het niet. Ik heb het gebaseerd op de gruwelijke ideeën die ik heb opgedaan toen ik voor school allemaal fabels, sages en sprookjes moest schrijven. En dat waren voornamelijk taferelen waarin mijn lerares de prinses speelde, maar waar alles verschrikkelijk voor haar afliep :Y)


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Zazu schreef:
    DD: Nee? Ik ken het niet. Ik heb het gebaseerd op de gruwelijke ideeën die ik heb opgedaan toen ik voor school allemaal fabels, sages en sprookjes moest schrijven. En dat waren voornamelijk taferelen waarin mijn lerares de prinses speelde, maar waar alles verschrikkelijk voor haar afliep :Y)

    Oh, dan moet je hem snel uit de bieb halen. Daarin heeft Roald Dahl namelijk verhalen zoals De drie biggetjes, Roodkapje en Assepoester tot een horrorverhaal gemaakt. Hier heb je er wat over. Het is echt geniaal.


    Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit. - Seneca