• Ik zit net Harry Potter te kijken, terwijl ik aan het lezen ben in het boek voor mijn studie over Lancelot (ik doe Nederlands) en ik kom opeens dit tegen:

    Om die op het spoor te komen, ligt het voor de hand eens te kijken in het middeleeuwse 'bestiarium', waarin de beschrijving van een dier is voorzien van een allegorische uitleg. Het hert is daarin het symbool van Christus. Volgens het 'bestiarium' pleegt het hert in de natuur de slang te doden, wat een beeld is van Christus als overwinnaar van de duivel.


    Haha, ik vind dit soort dingen echt geweldig, om te ontdekken waarom bepaalde dingen in boeken voorkomen, zoals het hert als Patronus van Harry in HP. Dat maakt de verhalen alleen nog maar interessanter en boeiender, echt grappig om van dit soort dingen te lezen en te zien hoe J.K. echt heel veel van de mythologische/middeleeuwse dingen in het verhaal heeft verwerkt zonder dat dat op het eerste gezicht duidelijk is.

    Waarschijnlijk zijn er veel mensen die dit niks boeit maar ik vind het echt leuk om steeds van die dingen tegen te komen

    Weten jullie nog van zulke leuke dingen of andere HP feitjes? (krul)


    Het is niet ongewoon dat mensen hun hele leven wachten met beginnen te leven. - Eckhart Tolle

    Ik vind dat echt geweldig. Ik heb enorm veel bewondering voor JKR. Ze heeft zoveel fantasie, hoe ze alles bedenkt. En dat dit allemaal begonnen is in een treinreis. Gewoon niet normaal.


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Rizardo schreef:
    Zulke dingen vind ik dus ook gewoon echt cool om te weten. :Y)


    Today is the oldest you have ever been, and the youngest you'll ever be.

    Even kijken, dingen die met HP te maken hebben, Latijnse woordenlijst: van de woorden die ik heb geleerd:
    Nox - nacht - toverspreuk - nox
    Magnus - groot, belangrijk - naam - Magnus Stoker
    Exspectare - afwachten, wachten op - toverspreuk - Expecto Patronum
    Dolere - lijden, betreuren - naam - Dolores Umbridge
    accipere - ontvangen, vernemen - toverspreuk - Accio
    Mors - dood - naam - Voldemort
    Fieri - worden, gebeuren, gemaakt worden - naam - Firenze

    Als je dan nog niet genoeg latijn hebt gehad:


    Define "good".

    Er waren ook allemaal verbanden met Remus' naam, toch? (krul)
    Ik snap echt niet dat ze al die dingen kan verzinnen, het blijft mij verbazen.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Die dingen vind ik echt leuk aan de boeken, je kunt er uren lang over nadenken :')


    "I didn’t trip, I was just testing the gravity, and it still works"

    toen ze de scene met perron 9 3/4 wouden opnemen hebben ze perron 5 en 6 gebruikt omdat perron 9 en 10 niet langs elkaar liggen, en op het King's Cross station hangt echt als nagedachte een bordje met 9 3/4.

    Inkheart schreef:
    toen ze de scene met perron 9 3/4 wouden opnemen hebben ze perron 5 en 6 gebruikt omdat perron 9 en 10 niet langs elkaar liggen, en op het King's Cross station hangt echt als nagedachte een bordje met 9 3/4.

    Ja, ik ben er geweest. ze hebben ook ergens als aandenken een karretje half in een muur geplant. Maar toen ik er was, was dat nog een soort van sneu achteraf ergens, omdat ze toen daar nog aan het bouwen waren. x'd


    I can't even think straight.

    sorry maar ik snap het echt niet XD


    ~Live your life!~

    Escritura schreef:
    Zulke dingen vind ik dus ook gewoon echt cool om te weten. :Y)


    You've got to realize: you're the Devil as much as you're God.

    GinaW schreef:
    Even kijken, dingen die met HP te maken hebben, Latijnse woordenlijst: van de woorden die ik heb geleerd:
    Nox - nacht - toverspreuk - nox
    Magnus - groot, belangrijk - naam - Magnus Stoker
    Exspectare - afwachten, wachten op - toverspreuk - Expecto Patronum
    Dolere - lijden, betreuren - naam - Dolores Umbridge
    accipere - ontvangen, vernemen - toverspreuk - Accio
    Mors - dood - naam - Voldemort
    Fieri - worden, gebeuren, gemaakt worden - naam - Firenze

    Als je dan nog niet genoeg latijn hebt gehad:


    Als ik nou Latijn kon... Omg! Ik hou van JKR. Ik weet zeker dat zij over een paar jaar in de geschiedenisboeken staat. Ik ga haar nooit vergeten. Haar boeken geven zoveel stof om over na te denken, dat al de andere dingen die in je hoofd zitten gewoon verdwijnen


    "I solemnly swear that i am up to no good."

    Tempesta schreef:
    Er waren ook allemaal verbanden met Remus' naam, toch? (krul)
    Ik snap echt niet dat ze al die dingen kan verzinnen, het blijft mij verbazen.

    Ja, daar kon je Primus Luna van maken ;) = Volle Maan (of zoiets)


    Define "good".

    Caribbean schreef:
    Dat is diep. _O_


    Me so good.

    Oh ja, dat was ook zo met Sirius, want dat was ook een ster, een hondster of zo en Merope, dat was weer de laatste ster van iets met de Pleiaden en daar was dan weer een mythe over die paste bij haar verhaal. Jammer dat ik die niet meer weet :/

    OJA. De pleiaden waren dan in de Griekse mythologie zeven nifmen en Merope was de zevende, die zich schaamde voor de rest omdat ze een relatie aanging met een sterfelijke man ipv god.

    [ bericht aangepast op 23 nov 2011 - 22:11 ]


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    'Remus' komt van de legende van Remus en Romulus, de twee broers die samen de stad 'Rome' hebben gesticht. Remus en Romulus werden opgevoed door wolven nadat hun moeder hen had verlaten (:


    Not all those who wander are lost.

    Souleymane schreef:
    Ja hè, ik vind dat ook altijd zo leuk! Ik vind het zó knap dat Rowling die dingen er in heeft kunnen stoppen.


    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about. Be kind