• Voor filosofie moest ik voor een toets echt idiote dingen leren..
    En ik vond het zo raar dat ik het niet kon laten met jullie te delen.
    FIjn hè? ;p
    (Met name het opideuscomplex is zeer apart)

    In de orale fase (eerste 18 maand) zoekt het kind bevrediging via de mond. Het zuigen, eten en bijten geven bevrediging en het kind steekt alle voorwerpen in zijn mond.

    In de anale fase (vanaf het 2e jaar) is de aandacht gericht op de anus. De uitscheiding en lustgevoelens daarbij krijgen aandacht. In deze fase gebeurt de zindelijkheidstraining.

    In de fallische fase (tussen 3 en 6 jaar) richt het kind zijn aandacht op de geslachtsorganen. Het kind ontdekt dat hij lust kan krijgen door met zijn genitaliën te spelen. In deze fase treedt bij jongens het oedipuscomplex op (en bij meisjes het elektracomplex).

    Het oedipuscomplex
    De jongen krijgt seksuele verlangens naar zijn moeder ("hij wordt verliefd op zijn moeder").
    Zijn vader is echter zijn rivaal, die de moeder volledig voor zich opeist. In feite zou de jongen zijn vader willen doden en met zijn moeder trouwen (gebeurtenissen die de Griekse mytische figuur Oedipus overkwamen, uiteraard zonder dat hij dit zelf wist, omdat hij ten vondeling was gelegd en niet thuis was opgegroeid ).
    De jongen vreest echter dat zijn vader zijn liefde voor de moeder zal ontdekken en hem ervoor zal straffen door hem te castreren. Om deze castratieangst op te heffen, geeft de jongen zijn verlangen naar de moeder op en identificeert hij zich met de vader.
    Hij wil zoveel mogelijk op zijn vader lijken en ook neemt de regels (bevelen, verboden en geboden) van de vader over en maakt ze tot de zijne. Hij interioriseert m.a.w. morele regels en zo ontstaat het Überich (het geweten). Het verlangen naar de moeder en de angst voor de vader wordt voorgoed onderdrukt in het onbewuste (2) .
    Op het einde van deze fase zijn de 3 delen van de persoonlijkheid gevormd en kunnen ze in een samenspel het gedrag (het functioneren) van de persoon gaan bepalen.
    __________________________________________
    (2) Met betrekking tot de meisjes ontwikkelde Freud een andere theorie, maar werkte die veel minder uit, zodat het heel wat minder duidelijk is.
    Een meisje ontdekt op een bepaald ogenblik dat ze geen penis heeft. Ze verwijt (natuurlijk op een onbewuste manier) haar moeder dat ze haar dochter heeft gecastreerd. Het meisje krijgt een penisnijd en wil de penis van de vader delen. Het meisje krijgt seksuele verlangens naar haar vader ("ze wordt verliefd op haar vader"). In feite zou het meisje haar moeder willen doden (zoals de Griekse mytische figuur Elektra). Het proces eindigt met een identificatie van het meisje met de moeder.


    Ben ik de enige die denkt dat die gozer niet spoort? (krul)
    Trouwens, ik kreeg een blaadje waar alles nog even 'mooier' en uitgebreider op beschreven werd en ik kan nu nooit meer normaal kijken naar kleine kindertjes Ö


    In the end the only person we love is ourselves, that's why we choose to love someone who can please us the most.

    Reloaded schreef:
    Je moet die fases met een korrel zout nemen. Verliefdheid is er ooko over, maar je ziet zelf toch ook dat op een bepaalde leeftijd een klein meisjes meer interesse toont in haar vader dan in haar moeder..
    Freud heeft dit niet zomaar uit zijn duim gezogen hoor.

    Daar ben ik het mee eens. Het is erg uitvergroot geschreven, maar ik denk dat het daardoor wel beter te snappen is.


    To live would be an awfully big adventure

    Freud was een rare gozer, maar over sommige dingen heeft hij wel gelijk. Die fases kloppen wel, maar niet zo extreem als Oedipus- en Elektracomplex.


    And this I believe: that the free, exploring mind of the individual human is the most valuable thing in the world.