• Kan iemand mij helpen met natuurkunde? Het moet niet zo moeilijk zijn, maar het lukt me niet om de vreselijk moeilijke Engelse uitleg in mijn boek te ontcijferen.. dus.. is er misschien iemand die het mij in het Nederlands uit kan leggen? Dit zijn mijn vragen:

    Hoe komt het dat er oppervlakte spanning is?

    En wat is de capilaire werking?

    Alvast bedankt! (:


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    In welk jaar zit jij? Want ik heb dat nog nooit gehad en ik zit in de 5de :'D


    "I didn’t trip, I was just testing the gravity, and it still works"

    Shinon schreef:
    In welk jaar zit jij? Want ik heb dat nog nooit gehad en ik zit in de 5de :'D


    Ik zit in de derde(cat)


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Wandering schreef:
    (...)

    Ik zit in de derde(cat)

    Oke, ik kan je niet helpen, want ik heb nog nooit van capilaire werking gehoord :'D


    "I didn’t trip, I was just testing the gravity, and it still works"

    Shinon schreef:
    (...)
    Oke, ik kan je niet helpen, want ik heb nog nooit van capilaire werking gehoord :'D


    Ook niet van oppervlakte spanning? (aa')


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Oppervlaktespanning komt doordat de moleculen in een ruimte tegen de wand aanbotsen. Door de 1/2/3e wet van newton, welke dat ook is, die zegt dat er een reactie is op elke actie, duwt de wand terug. Enfin, door dat hele samenspel van krachten ontstaat de oppervlaktespanning.

    En cappilaire werking als in wat? Ik ken alleen bloedvaatjes die zo heten xD


    quidquid excusatio prandium pro

    Capillaire werking is als door hele nauwe buisjes de vloeistof vanzelf een stukje omhoog gaat, omdat het aantrekkingskracht op de wand en op zichzelf heeft. Toch?


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    RainbowDash schreef:
    Oppervlaktespanning komt doordat de moleculen in een ruimte tegen de wand aanbotsen. Door de 1/2/3e wet van newton, welke dat ook is, die zegt dat er een reactie is op elke actie, duwt de wand terug. Enfin, door dat hele samenspel van krachten ontstaat de oppervlaktespanning.

    En cappilaire werking als in wat? Ik ken alleen bloedvaatjes die zo heten xD


    Hmm.. wacht even.. doordat er moleculen tegen een wand aanbotsen? Ik kan dat niet helemaal linken aan wat ik hier in mijn boek zie.. als dat zo is, hoe is het dan bijvoorbeeld mogelijk dat een beestje op water kan lopen?

    En ik begin nu toch wel sterk te twijfelen of de vertaling dan wel klopt. Ik had het opgezocht, wat het betekende in het Nederlands, en daar kwam uit dat 'capillary rise' in het Nederlands capilaire werking was(cat)


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Taize schreef:
    Capillaire werking is als door hele nauwe buisjes de vloeistof vanzelf een stukje omhoog gaat, omdat het aantrekkingskracht op de wand en op zichzelf heeft. Toch?


    Hmmm.. dat zou inderdaad prima kunnen(:


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Wandering schreef:
    (...)

    Hmm.. wacht even.. doordat er moleculen tegen een wand aanbotsen? Ik kan dat niet helemaal linken aan wat ik hier in mijn boek zie.. als dat zo is, hoe is het dan bijvoorbeeld mogelijk dat een beestje op water kan lopen?

    En ik begin nu toch wel sterk te twijfelen of de vertaling dan wel klopt. Ik had het opgezocht, wat het betekende in het Nederlands, en daar kwam uit dat 'capillary rise' in het Nederlands capilaire werking was(cat)

    Dat komt doordat de moleculen elkaar aantrekken, geloof ik, waardoor ze meer bij elkaar willen blijven dan wijken voor iets anders. Dan kan dat beestje erop staan.
    En die vertaling klopt wel, zie mijn eerste post ;)


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    Wandering schreef:
    (...)

    Hmm.. wacht even.. doordat er moleculen tegen een wand aanbotsen? Ik kan dat niet helemaal linken aan wat ik hier in mijn boek zie.. als dat zo is, hoe is het dan bijvoorbeeld mogelijk dat een beestje op water kan lopen?

    En ik begin nu toch wel sterk te twijfelen of de vertaling dan wel klopt. Ik had het opgezocht, wat het betekende in het Nederlands, en daar kwam uit dat 'capillary rise' in het Nederlands capilaire werking was(cat)


    Oehhh, dan had ik wandspanning. oppervlaktespanning is weer iets anders :Y)


    quidquid excusatio prandium pro

    Oppervlaktespanning
    Capillaire werking

    Mss de volgende keer het eerst opzoeken voor je hulp vraagt?


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    Passerby schreef:
    Oppervlaktespanning
    Capillaire werking

    Mss de volgende keer het eerst opzoeken voor je hulp vraagt?


    Die tweede had ik zelf ook gevonden, maar daar staat nog steeds niet echt in hoe het werkt. Aan die eerste heb ik overigens wel wat gehad, dus in elk geval bedankt(:

    [ bericht aangepast op 21 dec 2011 - 12:39 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Taize schreef:
    (...)
    Dat komt doordat de moleculen elkaar aantrekken, geloof ik, waardoor ze meer bij elkaar willen blijven dan wijken voor iets anders. Dan kan dat beestje erop staan.
    En die vertaling klopt wel, zie mijn eerste post ;)


    Ghehe, dankje. Dus doordat de moleculen elkaar aantrekken ontstaat er een soort spanning waardoor er iets op kan blijven staan. Als die spanning er niet zou zijn, dan zou het beestje zo door het water heenzakken.

    yeah, mooizo(;


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Oh, nu snap ik het, na dit alles gelezen te hebben!
    Lol.


    You could be great, you know, it’s all here in your head, and Slytherin will help you on the way to greatness, no doubt

    - kijkt naar hierboven -
    - denkt alleen maar: "WTF?!" -
    - sluit zich naar alle veiligheid maar bij Alwin en Taize aan -


    "Well, well. Look who we've got here!"