• N.a.v. een bepaalde user van Quizlet (Foxfaces, kuch kuch) ging ik navragen bij m'n ouders of er ook onderduikers zaten tijdens WO II in ons dorp. En zo kwam ik erachter dat er in ons huis een aantal onderduikers hebben gezeten, in 't voorste kamertje. Destijds woonde er overigens wel een andere familie, maar enfin. Mijn ouders wisten er ook niet heel veel over te vertellen, dus zeiden zij tegen mij dat ik 't eens aan mijn pake (opa) moest vragen. Zodoende kwam ik erachter dat er drie Joodse onderduikers in ons huis hebben gezeten, onontdekt. Van de familie die hier toen woonde, was de man politie. Zo vertelde mijn pake dat eigenlijk iedereen ervan overtuigd was dat deze politie aan de kant van de Duitsers stond, omdat hij zich strikt aan de regels hield (verduisteren etc.) Zo probeerde hij zo weinig mogelijk onrust te veroorzaken. Toen de Canadezen arriveerden, stond de familie ineens met die onderduikers op de stoep. Deze familie heeft na de oorlog een Israëlische onderscheiding ontvangen (Yad Vashem.)

    Jad Wasjem (Hebreeuws: יד ושם, Engels: Yad Vashem) is het officiële monument van Israël voor het herdenken van de Joodse slachtoffers van de Holocaust. Het monument staat in Jeruzalem. Jad Wasjem betekent gedenkteken (lett.: hand) en naam en is ontleend aan Jesaja 56:5 in de Bijbel.[2][3]


    Ik vind dit heel erg bijzonder en interessant, vooral omdat 't zich zo dichtbij heeft afgespeeld. Zijn er hier meer users waarbij er zich zoiets zo dichtbij heeft afgespeeld?


    "I shut my eyes in order to see.'

    Dat is echt leuk om te weten! Ook dat ze niet ontdekt zijn! Bij mij is het niet zo, de plek waar ik woon was in die tijd weiland :')


    Nothing matters anymore, that's the secret to New York.

    Chemist schreef:
    (...)

    Hij heeft wel eens verteld (aan mijn moeder, ik heb het weer van haar gehoord) dat die duitsers hem een keer een hete pook op zijn achterste hebben geslagen toen hij niet doorwerkte. Zijn achterwerk is nooit meer hetzelfde geweest.


    *Legt haar chips weg*
    Nu heb ik geen honger meer (no_chears)


    To infinity and beyond •



    Wow, tehfuck o_o Ik kwam dit ineens tegen. Dat gaat over die onderduikers in ons huis D:

    [ bericht aangepast op 2 jan 2012 - 19:15 ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Mijn huis is pas 22 jaar oud dus nee :'D


    -

    Zaynholic schreef:
    (...)

    *Legt haar chips weg*
    Nu heb ik geen honger meer (no_chears)


    Sorry. Hij was vroeger heel knap hoor! Echt. Ik heb een foto van hem teruggevonden -zwart wit, weliswaar, maar ik weet van mijn oma dat hij vuurrood haar had en kastanjebruine ogen-. Behoorlijk lange man, altijd vrolijk en fluitend en brede schouders. Wel te lang haar, maar oké. De andere had trouwens ook rood haar... Waarom ik toch blond ben, weet ik ook niet. Misschien omdat mijn ene oma bruin haar had en de andere blond was? Zal wel, het allel voor rood haar is recessief -blond ook- dus moet ik ergens een miz hebben tussen blond-bruin en rood. Kan wel kloppen, ik had vroeger heel rossig haar xD. Mijn oma had wel een heel rond gezicht trouwens, zag ik laatst op een trouwfoto. En opa was vroeg kaal D: . Mijn andere opa was tien jaar ouder dan mijn oma. WHOA. DAT WEET IK NU PAS!

    Whoa, ik zit hier te lullen over haarkleur... Dat is... erg...


    Bananen zijn lekker, toch? Zet dit ook in je signature als je ook van bananaaaas houdt!

    Ik en een vriendin hebben mijn opa geïnterviewd over WO II voor een schoolopdracht. Was echt heel erg interessant. Het staat nog ergens op mijn pc


    Stop being afraid of what could go wrong and start being positive about what could go right

    Mijn huis is pas tien jaar oud en de wijk waarin ik woon, was toen alleen maar boerenvelden.


    I'm the one who gripped you tight and raised you from perdition.

    Mijn oma's tante moest een Duitser in haar huis nemen, maar da's alles waar ik op kan komen.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Mijn opa als tiener had paar onderduikers, gelukkig werden ze niet ontdekt. Ik ben echt trots op mijn opa dat hij dat deed.
    Hij verstopte ze onder de schuur, daar hadden ze ook nog een kelder.
    Mijn overgroot opa en oma wisten toen van niks, toen na de oorlog pas.
    Mijn overgroot opa had toen een keer gevochten met een duitser.
    Gelukkig was hij onderuit gekomen van een straf ofzow.. Dat vertelde mijn opa teminste.

    Mijn andere opa en oma waren nog klein ofzow.


    Leef de dag, zoals je nooit hebt geleefd.

    Ik weet dat de boerderij van mijn opa is afgebrand, but that's it. Meer weet ik niet.


    It takes 17 muscles to smile, 43 muscles to frown ~~

    Mijn oma zat bij het leger des heils en hier waren boederijen.


    Firm believer of all that is magic

    In een dorpje vlakbij stond een station die door de duitsers was gemaakt om holocaustslachtoffers naar westerbork, vught en zelfs aushwitz te transporteren.


    Queer zijn is gewoon alles

    Mijn dorp heeft een oorlogsverleden. Zo zijn er op een plein mensen vermoord door hun eigen familie. De mensen moesten in een rij gaan staan en voor hun ogen stond iemand anders van de familie met een geweer, die moesten van de Duitsers de mensen vermoorden, als ze weigerden werden ze zelf ook doodgeschoten, samen met dat familielid. Nog ergens anders in een straat zijn er mensen voor hun geloof neergeschoten, ook tijdens de oorlog, die straat is daar nu naar vernoemd.

    [ bericht aangepast op 6 jan 2012 - 14:21 ]


    comfort in c h a o s

    Ik weet alleen dat mijn opa en zijn tweeling broer moesten onderduiken tijdens de oorlog, verder heb ik geen idee.


    Alleen maar tranen van geluk