• Aangezien velen onder ons nog niet volledig doorhebben wanneer ze wat gebruiken en het eigenlijk best simpel is, staat het hieronder uitgelegd! (Geen uitzonderingen, dus ook niet zomaar toepassen op Engelse werkwoorden etc.)

    * Als er in de infinitief van je werkwoord (worden) al een -d staat, dan zal deze blijven staan. Je past hierop het volgende toe en daardoor kom je dus aan -dt.
    * Indien er in de infinitief van je werkwoord geen -d staat (helpen), dan kan je dus nooit -dt hebben. (Ik help, jij helpt.)
    * Een voorwerp = derde persoon, want HET boek. -> Het wordt gelezen.
    -> Het betekent veel, want HET is derde persoon.
    * Een werkwoord dat enkel op -d eindigt, is een voltooid deelwoord (Behalve de ik-vorm, natuurlijk) . Een voltooid deelwoord is meestal met -d. (Het heeft veel voor me betekend) (Dingen zoals gezien etc. natuurlijk niet) Let wel op: gedouchet, gesurft etc (-> 't sexy kofschip)
    -> Controle: de gestrafte hond, de gefixte wagen,...
    * Als het je/jij is en je werkwoord staat VOOR je/jij, dan schrijf je -d i.p.v. -dt. (Word je moe?)
    * Ik word mijn moeder beu. -> Onderwerp = ik.

    Ik______________ word________ help_____ Ik is NOOIT met -t!
    Jij______________ wordt_______ helpt____ Jij is ALTIJD met -t!
    Hij/zij/het________ wordt_______ helpt____ Deze zijn ALTIJD met -t!

    [ bericht aangepast op 1 feb 2012 - 18:40 ]


    Has no one told you she's not breathing?

    Maar als de persoonsvorm VOOR 'je' staat is er geen 't'.
    Help je mee?

    [ bericht aangepast op 1 feb 2012 - 17:54 ]


    #WWED - What Would Emma Do?

    Tenzij jij achter het werkwoord staat.
    Help jij?
    Jij helpt.


    Cool, neat, swell -Cry

    Oja, vergeten.
    Dankjewel, even aanpasen!


    Has no one told you she's not breathing?

    Hij/zij/het________ wordt_______ helpt____ Deze zijn ALTIJD met -t!
    Niet waar (:
    Wil, mag nooit met een t.
    Hij wil naar huis.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Dat is toch alleen als je 'je' in 'jij' kunt veranderen of andersom?


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Tragically schreef:
    Hij/zij/het________ wordt_______ helpt____ Deze zijn ALTIJD met -t!
    Niet waar (:
    Wil, mag nooit met een t.
    Hij wil naar huis.

    Hij wilt is wel degelijk toegelaten ;]


    Has no one told you she's not breathing?

    Mss ook even je moeder wordt erbij zetten, voor twijfel bij je want ik heb die fout al vaak gezien. de schrijvers zien een je en denken meteen, geen t, terwijl het eigenlijk om je moeder gaat en niet je.

    LaJoie schreef:
    (...)
    Hij wilt is wel degelijk toegelaten ;]

    Correct is: hij wil.
    Toelichting

    Bij de meeste werkwoorden krijgt de vorm van de tegenwoordige tijd voor de derde persoon enkelvoud de uitgang -t. De onregelmatige werkwoorden kunnen, zullen, mogen en willen zijn uitzonderingsgevallen, evenals het werkwoord zijn (hij is). De vorm voor de derde persoon enkelvoud is bij kunnen, zullen, mogen en willen gelijk aan die voor de eerste persoon: hij kan, hij zal, hij mag, hij wil.

    In die delen van het taalgebied waar de uitgang -t vaak komt te vervallen (hij heef, hij blijf enzovoort), is wel eens sprake van verwarring en wordt de -t soms hypercorrect toegevoegd: hij wilt.


    If you don't understand my silence, you will never understand my words.

    Melancholia schreef:
    Mss ook even je moeder wordt erbij zetten, voor twijfel bij je want ik heb die fout al vaak gezien. de schrijvers zien een je en denken meteen, geen t, terwijl het eigenlijk om je moeder gaat en niet je.

    Ik zet het erbij ;]


    Has no one told you she's not breathing?

    Ik krijg al jaren lang t+d regel. maar het blijft handig voor mij als het steeds even herhaald word :3


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Tragically schreef:
    (...)
    Correct is: hij wil.
    Toelichting

    Bij de meeste werkwoorden krijgt de vorm van de tegenwoordige tijd voor de derde persoon enkelvoud de uitgang -t. De onregelmatige werkwoorden kunnen, zullen, mogen en willen zijn uitzonderingsgevallen, evenals het werkwoord zijn (hij is). De vorm voor de derde persoon enkelvoud is bij kunnen, zullen, mogen en willen gelijk aan die voor de eerste persoon: hij kan, hij zal, hij mag, hij wil.

    In die delen van het taalgebied waar de uitgang -t vaak komt te vervallen (hij heef, hij blijf enzovoort), is wel eens sprake van verwarring en wordt de -t soms hypercorrect toegevoegd: hij wilt.

    Tsja, in België is het voor zover ik weet volledig toegelaten?


    Has no one told you she's not breathing?

    Een voltooid deelwoord is altijd met -d. (Het heeft veel voor me betekend)



    Hij heeft gedoucht, het is verpest, etc.

    [ bericht aangepast op 1 feb 2012 - 18:06 ]

    Tragically schreef:
    (...)
    Correct is: hij wil.
    Toelichting

    Bij de meeste werkwoorden krijgt de vorm van de tegenwoordige tijd voor de derde persoon enkelvoud de uitgang -t. De onregelmatige werkwoorden kunnen, zullen, mogen en willen zijn uitzonderingsgevallen, evenals het werkwoord zijn (hij is). De vorm voor de derde persoon enkelvoud is bij kunnen, zullen, mogen en willen gelijk aan die voor de eerste persoon: hij kan, hij zal, hij mag, hij wil.

    In die delen van het taalgebied waar de uitgang -t vaak komt te vervallen (hij heef, hij blijf enzovoort), is wel eens sprake van verwarring en wordt de -t soms hypercorrect toegevoegd: hij wilt.

    Lol, ik heb toch echt hij wilt en hij heeft geleerd :'D


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Een voltooid deelwoord is altijd met -d.

    Koftschiptaxi :'D -hint-


    “You want weapons? We’re in a library! Books! The best weapons in the world!” ~The Doctor

    Melancholia schreef:
    (...)


    Hij heeft gedoucht, het is verpest, etc.


    Agreed.


    "Life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep moving." ~ Albert Einstein